BMW 316i Touring (2009) #2

autoreview

BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie Touring

Signalement

Uitvoering316i Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst202.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na een jaar

  • 185.000 km

Vorig jaar de BMW gekocht met 165000 km op de teller en 6 maanden Bovag garantie. Nu de bevindingen na een jaar en 20.000km verder.
Volgens de boekjes was de auto goed en consequent onderhouden. De onderhoudsintervallen zijn makkelijk bij te houden op het grote scherm. Helaas klopte de gegevens niet. Zo zouden de remblokken over 30.000km vervangen moeten worden maar zijn deze en de schijven nu al aan vervanging toe.
De BMW is een comfortabele auto. De zit is prettig, hij stuurt echt lekker, sommige zullen het een tikje zwaar vinden, en het onderstel is echt geweldig. Met 130km/h een bocht nemen, geen probleem. Het geluidsniveau is laag en het verbruik is vriendelijk. Op de snelweg met 120km/h is het verbruik ongeveer 1:19. In de stad met korte ritjes gemiddeld 1:11
Het brede informatiescherm is mooi, de navigatie met split scherm werkt goed, Bluetooth telefoon etc , het zit er allemaal op. Er zit ook een harde schijf in om muziek op op te slaan.
Het is een 316i en dat merk je met optrekken, hij is dan gewoon langzaam. Eenmaal op toeren op de snelweg dan zit je zo op 160km/h zonder dat dit veel extra geluid oplevert.
Met optrekken vertoont de auto een hinderlijk schokkend gedrag. Dat was in het begin dat we hem hadden erger dan de laatste tijd.
Betrouwbaarheid: Na een maand of 10 stopte hij ermee op de snelweg, motor oververhit. ANWB gebeld en conclusie was defecte thermostaat. Dit laten repareren en na een week ging het weer mis. Conclusie , electrische waterpomp defect. Ook laten verhelpen. Dit was bij elkaar zo'n 1500 euro.
De achterwisser stopte er plotseling mee. De koets blijkt zo ontworpen te zijn dat er water blijft staan in de as van de wisser. Deze zat dan ook totaal vastgeroest en dat koste 2 uur om te verhelpen.
Na verloop van tijd vloog het achterraampje ( wij hebben een touring) spontaan open bij het starten van de motor en tijdens het rijden. Dit is nog niet verholpen. Zeer irritant. Je moet nu instappen en zodra je de sleutel in steekt meteen de auto vergrendelen.
Na 5000 km het stadslicht voor laten vervangen. Kan gebeuren natuurlijk. 125 euro. Na 10.000km, waarschuwing , remlicht achter defect. Een dag later ook knipperlicht achter defect. 2 dagen later beide lichten gewoon weer werkend en geen waarschuwing meer.
Sinds een maand geeft de auto aan dat de accu te veel ontladen is en moeten we steeds de tijd opnieuw instellen. Geen start problemen. Dit probleem is de laatste dagen echter weer verdwenen. Wij hebben hiervoor 6 jaar een V70 gereden en nog nooit van dit soort rare kuren gehad.
Conclusie na 1 jaar en 20.000km. De auto rijdt heerlijk, een tikje te weinig vermogen maar betrouwbaar komt hij niet echt over. We hebben 1600 euro uitgegeven aan reparaties en binnenkort komen het periodieke onderhoud, remschijven en blokken eraan.
Volgende keer maar weer een Volvo.

Update

  • 185.000 km

Update: inmiddels heeft nu ook het slot van de achterklep het begeven.

Update

  • 189.000 km

Nieuwe remblokken en schijven laten vervangen. Waren vrijwel versleten, hetgeen vreemd is want volgens de boordcomputer zouden ze nog 50.000 km mee moeten gaan....
Verder wekte de centrale deurvergrendeling niet meer goed, de bestuurdersdeur ging niet meer van afstand van het slot. Heel irritant.
Moest een nieuw slot in ( EUR 435,- incl montage) Openen met de sleutel zorgde ervoor dat alle instellingen zoals de radiozenders, instellingen van navigatie, display etc werden gereset.
Het achterraampje gaat te pas en te onpas open, ook onder het rijden. Enige oplossing daarvoor is de complete kabelboom nakijken. Zeer kostbaar dus ik laat het maar voor wat het is.
Verder nog de remvloeistof, filters en olie laten verversen/vernieuwen en dan hoop ik nu eens langer dan een maand probleemloos in deze auto te kunnen rijden. Een nieuwe kopen kost altijd meer geld en hij rijdt gewoon wel heel lekker.

Update

  • 199.000 km

We zijn afgelopen zomer met de BMW op vakantie gegaan. Vlak daarvoor een nieuwe accu laten plaatsen, de geplande aankoop van een Lexus ging niet door. De problemen van het achterraam dat zomaar opensprong en de accu-ontlading zijn opeens uit zichzelf opgelost. Zal wel met de accu te maken hebben gehad. Sinds kort lekt er wat olie, niet veel maar moet wel even naar gekeken worden. Verder rijdt hij nu al 2 maanden helemaal top! Binnenkort nieuwe bougies en dan is al het periodieke onderhoud gedaan en hopen we het komende jaar onderhoudskosten vrij kunnen rijden!

Helaas,,.

  • 202.000 km

Helaas weer een probleem... Vlak voor een tunnel melding van te lage oliedruk. Auto meteen aan de kant zetten op kans van motorschade.
Maar weer eens de wegenwacht ingeschakeld en diens vermoeden blijkt de waarheid. Geleiders van de distributieketting kapot. Ketting en geleiders moeten vervangen, een tijdrovende klus. Samen met de nieuwe bougies weer ruim EUR 1700,- aan kosten.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens