en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 316i Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Vorig jaar de BMW gekocht met 165000 km op de teller en 6 maanden Bovag garantie. Nu de bevindingen na een jaar en 20.000km verder.
Volgens de boekjes was de auto goed en consequent onderhouden. De onderhoudsintervallen zijn makkelijk bij te houden op het grote scherm. Helaas klopte de gegevens niet. Zo zouden de remblokken over 30.000km vervangen moeten worden maar zijn deze en de schijven nu al aan vervanging toe.
De BMW is een comfortabele auto. De zit is prettig, hij stuurt echt lekker, sommige zullen het een tikje zwaar vinden, en het onderstel is echt geweldig. Met 130km/h een bocht nemen, geen probleem. Het geluidsniveau is laag en het verbruik is vriendelijk. Op de snelweg met 120km/h is het verbruik ongeveer 1:19. In de stad met korte ritjes gemiddeld 1:11
Het brede informatiescherm is mooi, de navigatie met split scherm werkt goed, Bluetooth telefoon etc , het zit er allemaal op. Er zit ook een harde schijf in om muziek op op te slaan.
Het is een 316i en dat merk je met optrekken, hij is dan gewoon langzaam. Eenmaal op toeren op de snelweg dan zit je zo op 160km/h zonder dat dit veel extra geluid oplevert.
Met optrekken vertoont de auto een hinderlijk schokkend gedrag. Dat was in het begin dat we hem hadden erger dan de laatste tijd.
Betrouwbaarheid: Na een maand of 10 stopte hij ermee op de snelweg, motor oververhit. ANWB gebeld en conclusie was defecte thermostaat. Dit laten repareren en na een week ging het weer mis. Conclusie , electrische waterpomp defect. Ook laten verhelpen. Dit was bij elkaar zo'n 1500 euro.
De achterwisser stopte er plotseling mee. De koets blijkt zo ontworpen te zijn dat er water blijft staan in de as van de wisser. Deze zat dan ook totaal vastgeroest en dat koste 2 uur om te verhelpen.
Na verloop van tijd vloog het achterraampje ( wij hebben een touring) spontaan open bij het starten van de motor en tijdens het rijden. Dit is nog niet verholpen. Zeer irritant. Je moet nu instappen en zodra je de sleutel in steekt meteen de auto vergrendelen.
Na 5000 km het stadslicht voor laten vervangen. Kan gebeuren natuurlijk. 125 euro. Na 10.000km, waarschuwing , remlicht achter defect. Een dag later ook knipperlicht achter defect. 2 dagen later beide lichten gewoon weer werkend en geen waarschuwing meer.
Sinds een maand geeft de auto aan dat de accu te veel ontladen is en moeten we steeds de tijd opnieuw instellen. Geen start problemen. Dit probleem is de laatste dagen echter weer verdwenen. Wij hebben hiervoor 6 jaar een V70 gereden en nog nooit van dit soort rare kuren gehad.
Conclusie na 1 jaar en 20.000km. De auto rijdt heerlijk, een tikje te weinig vermogen maar betrouwbaar komt hij niet echt over. We hebben 1600 euro uitgegeven aan reparaties en binnenkort komen het periodieke onderhoud, remschijven en blokken eraan.
Volgende keer maar weer een Volvo.
Update: inmiddels heeft nu ook het slot van de achterklep het begeven.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.