BMW 323i E21 (1982)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323i E21 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
ERVARINGEN
- 166.000 km
Als klein ventje had ik al intresse in auto’s. Vooral het merk BMW sprak mij aan.
Voeding hiervoor vond ik bij mijn broer. Hij reed o.a. in een BMW 2800 CS.
Mijn eerste auto kocht ik in 1990. Het was een saffier blauwe BMW 323i uit 1981. Ik was toen 20 jaar. Bankzaken en verzekeringen liepen bij een bekende bank. De verzekeringsman van de bank had alle gegevens genoteerd en wilde hem aanmelden. Helaas werd ik niet geaccepteerd wegens het type auto en mijn leeftijd. Kon het wel begrijpen en ben toen zelf op zoek gegaan. De vijfde verzekerings maatschappij wilde mij wel ik dekking nemen. Had geen schadeverleden of drankprobleem, dit even ter verduidelijking.
Deze 323i heb ik tien jaar gehad. Heb hem helemaal opgereden en hem uiteindelijk verkocht aan een man die er nog heil in zag.
Met veel E21’s is het zo gegaan. Gewoon opgereden, of om de boom heen gevouwen, of door slecht onderhoud was het niet meer rendabel om het op te knappen en dan gaat ie naar de sloop. Vossestaartjes en de zogenaamde roofracks kwam je ook nog wel eens tegen. Helemaal fout natuurlijk.
Mijn huidige 323i heb ik in 1999 gekocht. Hij is donkergroen metallic, het is een orginele hollandse auto die ooit bij Laarman BMW dealer te Eindhoven is gekocht.
Verder heeft hij orginele alpina velgen en een schuifkanteldak.
De 323i heeft vermogen genoeg. De concurent van autoweek klokte in 1978 een tijd van 7,6 seconden naar de honderd. De fabrieks opgave vermeld een 9,5 seconde. Met respect voor de techniek kom ik ergens bij de 8,5 seconde uit.
Geef je de auto meer aan een overmoedig iemand dan zal de achterkant hem inhalen. Heb het in 18 jaar tijd 323i rijden nog nooit meegemaakt. Wel het kwispelen van de staart. Maar dat hoort erbij. Wil niet zeggen dat de wegligging slecht, want deze is gewoon goed en lang neutraal. Door het vermogen kan je makkelijk een achterwiel slip opwekken.
Achterin heeft ie niet veel ruimte. Wat ik ook heb meegemaakt is dat de alarmschakelaar bij erg warm weer lam wordt. Er zet iets uit waardoor hij spontaan afgaat. Heb in 18 jaar tijd deze drie keer moeten vervangen. Twee keer kwam er een collega naar me toe die vermelde dat het alarm was afgegaan. Maar er zat helemaal geen alarm in !! Het was die lamme schakelaar.
Het roestspook kreeg ook vaak vat op een E21. Bij de veerpoten voor, in de kofferbak bij de wielkasten en bij de B stijl werden ze krokant.
Heb bij het rai data center opgevraagd hoeveel 323i E21 er nog in Nederland zijn. Dit zijn er 200. Dit is alles wat een kenteken heeft, dus ook restauratieprojecten, geschorste en alles wat nog rijdend is.
Niet veel dus. Want vraagt u zich maar eens af : Wanneer zag u voor het laatst een mooie 323i ??
Update : Volgende maand moet ie weer voor de APK. Geen problemen, hij gaat nog als de brandweer.
PROBLEMEN
- 166.000 km
Slijtageplek bestuurdersstoel
Roestblaasje B-stijl
Thermostaat vervangen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

Classics - BMW 323i vs VW Golf GTI

BMW legt nieuwe typenamen vast

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank
