BMW 318i (1982)

autoreview

BMW 318i (1982)

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf84.400 km
KM-stand laatst87.900 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Zypress

  • 84.400 km

Op zaterdag 19 maart 2005 kwam mijn beste vriend Chris bij mij op bezoek met zijn laatste aanwinst, een BMW E21 316 (type 1) van 1977.
Hij had zijn oldtimer laten bijwerken en herspuiten in zijn originele kleur : Hennarot. De wagen zag er prachtig uit.
Mijn interesse om ook zo'n oldtimer te bezitten was meteen ook gewekt.
Dezelfde week begon ik dan ook te zoeken op het internet naar een dergelijke wagen.
Op 23 maart 2005 vond ik op Ebay.be een geschikte E21 waarop geboden kon worden.
In de annonce stond vermeld dat de wagen in een prachtige staat verkeerde.
Op 25 maart heb ik dan ook daadwerkelijk contact opgenomen met de verkoper.
De wagen, een BMW E21 318i uit 1982, bleek in een garage te staan te Wervik, in West-Vlaanderen. Hij had nog zijn originele kleur "Zypressengrun metallic" en de zetels waren in pergamentstof.
De eigenares, een oudere dame uit Blankenberge, reed al enige tijd niet meer met de wagen omwille van haar leeftijd.
De laatste technische keuring dateerde van 2004. Zij had de BMW destijds nieuw aangekocht bij een BMW dealer uit Ninove.
Uit de papieren bleek dat de eerste indienststelling op datum van 31/08/1982 stond, de eerste inschrijving was van 20/09/1984 en de eerste technische controle had op plaatsgevonden op 12/09/1988.
Op de teller stond 84400 km. Dit kwam overeen met de aanwezige rapporten, oliewissels en de T.C. bewijstukken.
Op 26 maart 2005 ben ik met mijn vriend naar Wervik gereden (toch +/- 130 km van
huis). De verkoper van de wagen, aangesteld door de eigenares, bleek een mooie garage te bezitten met enkele BMW E21 Rallyewagens.
De wagen bleek, na een oppervlakkige keuring, in redelijk goede staat te zijn.
Hier en daar waren wel enkele opmerkingen (kleine delletjes, wat vliegroest, de chauffeurszetel was wat doorgezeten en vertoonde scheurtjes. Ook zat een klein sterretje in de voorruit).
Een zeer goed punt was dat de wagen destijds behandeld was met Dinitrol. Hierdoor werden de vitale delen zeer goed gepreserveerd.
's Avonds heb ik dan een bod uitgebracht op de BMW 318i.
Op 27 maart, samen met mijn vader, heb ik het verloop en de uitslag van de veiling op Ebay gevolgd.
Deze veiling was best spannend geweest tot de laatste seconde.
Ik wou tot 1000 € bieden. Het uiteindelijke bod was op 985 € gestrand.
De E21 was voor mij !
In de loop van de volgende week werden dan de lopende zaken i.v.m. de documenten, de betaling etc. geregeld.
Op zaterdag 2 april 2005 ben ik samen met mijn beste vriend (met zijn E21) naar Wervik gereden. Het was zeer mooi weer. De wagen werd afgehaald, samen met een set alpina velgjes die ik kon versieren voor 125 €.
Die namiddag, te 14.30 h, ben ik zo fier als een pauw thuisgekomen met mijn nieuwe aanwinst.
De terugrit was feilloos verlopen. De E21 reed zeer goed en was zelfs vinnig op het gas.
Op zondag 03/04/2005 werd de wagen grondig uitgemest, gereinigd en gesimoniseerd tot hij weer helemaal blonk.
De wagen kreeg als koosnaam "De Zypress" naar zijn kleur "Zypressengrun Metallic nr.152".
In de weken die volgden werd het motorcompartiment onder handen genomen en grondig gereinigd.
Op 23/05/2005 kon de wagen naar de Technische Controle met een garageplaat.
De T.C. verliep zonder incidenten en de wagen kreeg een groene kaart voor het dagelijkse verkeer.
Op 12/07/2005 werd er E21 ingeschreven bij de D.I.V.
Na het monteren van de nummerplaten werd een mooi ritje gemaakt met de 318i.
In de loop van 2005 werd nog een extra autosleutel besteld, een nieuwe koffermat gekocht, nieuwe banden gestoken en naafkapjes van BMW motorsport gekocht. Ook een BMW antenne werd gemonteerd, een trekhaak werd 2de hands aangekocht, opgefrist en onder de wagen geplaatst.

In 2006 werd een nieuwe hendel geplaatst om het zonnedakje te bedienen, een elektrische re.buitenspiegel gemonteerd, een nieuwe toerenteller aangekocht en geplaatst in het dashboard i.p.v. de analoge klok die origineel in de wagen stond.
Ook werden de Alpinavelgjes die ik gekocht had bij de aankoop van de wagen gepoederlakt, geschoeid met nieuwe Uniroyals regenbanden 185/70 HR13T Ralley 680 86T en gemonteerd onder de auto.

In 2007 werden dubble Hella schijnwerpers+bijpassende grille en een chauffeurszetel (links)gekocht doch nog niet geplaatst. De rubbers van het stuurhuis werden vervangen door nieuwe.

In 2008 werd de wagen een oldtimer. Dit scheelde veel in de geldbeugel (tax).
Van een kennis kon ik een ongeschonden BBS frontspoiler bekomen. Deze was al in de kleur van mijn wagen. Ook kon ik nog 5 BBS velgen bekomen voor een spotprijsje. Dat jaar werd de riem ook nog vervangen.

In 2009 kreeg de wagen een nieuw subframe en nieuwe remmen werden geplaatst. De BMW kreeg ook nieuwe Bosch ruitenwissers.
2010 werd een sabbatjaar. In 2011 waren nieuwe remklauwen vooraan nodig.

In 2012 kreeg "de Zypress" een grondige metamorfose.
De BBS frontspoiler werd geplaatst. De dubbele Hella's werden gemonteerd met de aangepaste grille, alsook de verstralers van Hella (Comet 550) met witte afdekkapjes werden aan de voorste bumper gemonteerd.
Dit gaf de wagen meteen een stoere, sportieve aanblik.
De chauffeurszetel werd vervangen door het goede exemplaar dat ik kocht in 2007.
De console in het dashboard voor de autoradio werd aangepast om een BMW Bavaria III reverse in te monteren.
De remtrommels werden proper gemaakt en zwart geschilderd. De handremhendel werd vervangen. Nieuwe ruitensproeiers werden gemonteerd en nieuwe ventieldopjes werden geplaatst.
Ook had ik nog spatlappen voor achteraan op de kop kunnen tikken. Deze werden ook onder de E21 gezet.
Door al deze upgrades begon de wagen er stilaan uit te zien zoals het hoort.
De 318i vraagt geen dringende herstellingen meer en was blanco gekeurd bij zijn laatste T.C. in 2012.

Toch blijven er nog heel wat puntjes die nog aangepakt dienen te worden in de toekomst.
Zo moeten de gordelspanners nog vernieuwd worden (plastiekjes aan de gesp zijn verduurd), een 2de achtermistlicht dient worden aangesloten, er moet nog een sierstuk op de uitlaat, een lampje in de dashboardverlichting dient vervangen te worden, de Bavaria III + de originele luidsprekers van Blaupunkt (SL 1515)moeten nog ingebouwd worden. Ook dient een kapje boven de uitlaatcollector geplaatst te worden. De schutplaat voor de motorhitte in het motorcompartiment om de cabine te beschermen dient vervangen te worden.
Sierstrips rond de wielkassen heb ik ook nog liggen en wachten op montage.
Ook piepkleine delletjes en wat vliegroest dienen verwijderd te worden.
Een 5-de versnelling en een servo op het stuur behoren ook nog tot mijn wensen.
Hoewel ... persoonlijk denk dat de charme van de wagen wat verloren zal gaan bij het tot stand brengen van de 2 laatste items.
Over enkele jaren kan de wagen misschien een nieuwe spuitbeurt gebruiken.

Momenteel staat er 87700 km op de teller.
Met dezelfde opties als nu zou de wagen destijds +/- 440000 BEF of ongeveer 11000 €
gekost hebben (btw incl.)
De wagen heeft mij tot nu +/- 3700 €
gekost (aankoop, accessoires, modificaties etc.)

Ik hoop er nog lange tijd plezier aan te beleven.

Johnny (Sharky1)

Weer een jaartje ouder !

  • 87.900 km

In mei heb 2013 heb ik de Bavaria C III Reverse radio ingebouwd.
De 318i kreeg die maand ook een groot onderhoud en werd mooi opgepoetst alsook bijgewerkt waar nodig.
Op 28/05/213 werd de E21 nogmaals blanco gekeurd bij de Technische Controle.
Dit jaar ben ik reeds 2 keer naar een oldtimermeeting geweest met de wagen.
Nooit eerder had ik met een wagen op zo'n evenement geweest. Wat een ervaring !
Ik was stomverbaasd van alle positieve reacties die ik kreeg van zovele oldtimerfanaten. Voor herhaling vatbaar !
Dit alles geeft me weer een enorme boost om de 318i nog fraaier te maken.
Groetjes,
Sharky

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens