BMW 320td Compact Executive (2002) #2

autoreview

BMW 320td Compact Executive (2002)

Signalement

Uitvoering320td Compact Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 200.000 km

Na vanaf mijn 18e een aantal "barrels" van maximaal 1000 euro te hebben gereden werd het eindelijk tijd om een echte auto aan te schaffen.

Omdat ik een andere baan kreeg en veel woon-werk kilometers moest gaan maken(300 km per dag) moest het een diesel of een auto op gas gaan worden. Tegelijkertijd ben ik in Duitsland gaan wonen en dit brengt zo ook de nodige voordelen met zich mee.

Ik had een aantal eisen waaraan de auto moest voldoen: De auto moest sportief, mooi, vlot, comfortabel, niet te duur en tegelijkertijd ook nog eens betrouwbaar zijn. De auto moest niet meer dan 90.000 km hebben gereden en moest de nodige luxe aan boord hebben vanwege de hoge woon-werk afstand.
Het budget lag ongeveer rond de 12.000 euro.

De auto's die aan de eisen voldeden waren: BMW 320D, Seat ibiza Cupra TDI, Seat Leon topsport tdi en de Alfa Romeo 147/156 jtd.

BMW: Betrouwbaar, vlot, comfortabel en in de goede uitvoering erg mooi en luxe.
(nadeel: duur, zwaargewicht)

Seat ibiza Cupra tdi: Zeer snel, licht, sportief
(nadeel: minder comfortabel, weinig luxe)

Seat leon Topsport tdi: Vlot, sportief,
(nadeel: duur)

Alfa romeo 147/156: Goedkoop, lichtvoetig, stijlvol
(oogt goedkoop/ minder betrouwbaar, minder snel)

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Zilvergrijze BMW 320td Compact met de volgende opties: Xenon verlichting, armsteun, cruise control, sturbediening audio/cruise control, Regensensor, electrisch zonnedak, automatisch dimmende binnenspiegel, automatische airco en mooie 17 inch BMW velgen.

Het enige wat ik nog miste was mooie lederen of halflederen sportstoelen maar je kan helaas niet alles hebben. Een navigatiesysteem had ik ook graag gewilt maar ik ben toch voor een ingebouwde tomtom go 910 gegaan die makkelijker in bediening was en tevens wel mp3's kon afspelen via mijn audiosysteem.

Omdat deze auto binnen het budget viel en de uitvoering bijzonder mooi was heb ik de auto bij een BMW dealer in duitsland bekeken en meteen een proefrit gemaakt.
Na tijdelijk in een Alfa romeo 156 1.8 te hebben rondgereden was dit toch echt wel een heel verschil. De alfa kraakte nogal eens en voelde goedkoop aan maar waar ik nu toch in terrecht kwam, HET LEEK WEL EEN TANK!
Toen ik ging zitten en de deur achter mij dicht trok schrok ik me kapot, die deur was voor mijn gevoel een soort pantser, wat een zwaar kreng zeg!
Na een proefrit te hebben gemaakt en te hebben geproeft aan zijn power en weggedrag was ik overtuigd: dit moest hem worden.

Nadelen aan de auto zijn dat hij behoorlijk zwaar is (1370KG) maar dit is in Duitsland geen probleem want hier word geen belasting betaald naar gewicht maar naar cilinderinhoud. De belasting voor deze auto zou in nederland ongeveer 300 euro per kwartaal zijn terwijl dit in Duitsland ongeveer 300 euro per jaar is!

13 sept 2008 de auto opgehaald welke ik precies een week daarvoor had gekocht.
Met een nieuwe TUV(Duitse rdw)keuring, een jaar garantie en een afleverbeurt.

Na 2 dagen sturen en uitproberen heb ik nog geen moment spijt van mijn aankoop. De auto doet precies wat je wilt en ook bij hoge snelheden(230 op de teller Duitse autobahn) ligt hij als een blok op de weg. Elke bocht snijdt hij als een gek aan en de wagen helt totaal niet over. Als je het gas intrapt brengen de 150 pk's en 330 nm koppel je in korte tijd op hoge snelheden, je schrikt er soms van wat er onder je los brand. Ook op comfort en luxe gebied niets te klagen, de cruise control doet prima zijn werk en er is vrijwel geen motor, wind en bandengeluid op de snelwegen.
De standaard stoelen zitten prima en het lederen sportstuur ligt goed in de hand.
Je hebt echt het gevoel dat je in een betrouwbare auto zit want het dashboard geeft geen enkel kraakje of piepje. Alles zit zeer stevig en solide in elkaar.


Nadeeltje is wel dat je elk bobbeltje voelt in het wegdek door zijn platte banden(225/45/17) maar ja... dit neem je op de koop toe als je ziet hoe de velgen onder de auto staan. Het sturen gaat behoorlijk zwaar en de koppeling is zwaar en heeft een erg lange slag, dit zal wel een kwestie van gewenning zijn maar het stoort mij tot nu toe nog niet.

----------------------------------------------------------------------------
Update 06-11-2008 km stand 90.000

Eindelijk foto's kunnen maken!

Nog steeds bevalt de BMW erg goed. Verbruik is gemiddeld 1/18 of 1/19.
Een enkele keer zelfs 1/20 gehaald op een volle tank dus ongeveer 1250km!
Ik moet zeggen dat het wel een sport is geworden om zo zuinig mogelijk te rijden, al trek ik hem af en toe nog wel eens goed door.

Regensensor is echt ideaal, niet meer dat gedoe met je ruitenwisserhendel.

Heb de originele cd-speler verwijderd en een Pioneer cd/mp3 radio er in laten zetten met oranje verlichting zoals de dashboardverlichting en Bluetooth. Meteen een bluetooth carkit dus. Staat wel niet zo strak als de originele radio maar ik vind een stukje geluid toch wel erg belangrijk. Ook meteen maar mijn versterker en kleine subwoofer er in gezet. Geluid en vooral de bass viel erg tegen. Nu is het een stuk beter en het geluid is nu ook een stuk scherper ivm het filteren van de tonen door de versterker.

Verder alvast continental winterbanden originele BMW 330d velgen gekocht via marktplaats. Zelfde maat als de originele velgen dus 225/45/17.
Heb ze er onder gezet en rijden goed. Echter bij snelheden boven de 150 km per uur(rijdt veel in Duitsland) begint het stuur iets te trilen. Dit zal wel aan het uitlijnen/ballanceren liggen maar stoort niet erg, wellicht dat ik ze nog laat uitlijnen/ballanceren. (zie foto 4 voor soortgelijke auto/velgen)

----------------------------------------------------------------------
update 17-12-2008 99.000 km

ZO, de Bmw heeft zijn eerste beurt gehad sinds ik hem heb.
Oliewissel en ale filters kwam uit op 220,- euro.
Viel me nog best mee moet ik eerlijk zeggen.
Wel jammer was dat de achterruitenwisser 20 cm sneeuw niet aan kon en dus de ruitenwissermotor kapot.
Gedeeltelijk onder garantie vervangen dus de 275,- euro die er voor staat was voor mij maar 120,- euro.

Verder is het gebruik nogal toe genomen. Sinds ik mijn nieuwe baan heb rijd ik 40% van mijn reis op de Duitse snelweg. Ik rijd deze meestal met 140/150 op de cruisecontrol maar ik merk dat het gemiddelde verbruik hierdoor van 5.5 op 100 km naar 6.0 op 100 km gaat. Niet schokkend maar uiteraard minder nadelig. De 1 op 20 heb ik echter nooit meer gehaald. Alleen als je onder de 120 blijft ga je dat redden.
------------------------------------------------------------
Update 14-02-2009 111000km.

Nog steeds veel rijplezier, verbruik rond de 1/18 of 1/19.
Geen grote problemen maar moet nog wel even bij de dealer langs vor wat "kleine" dingen. Heb ideen om de auto iets te verlagen en evt een 18 of 19 inch setje velgen te monteren. vraag is of dt verstandig is kijkend naar de dagelijkse afstand van 300 km die ik rijdt ivm comfort. Ik heb ook zilvermetallic interieurlijsten gemonteerd. Via marktplaats voor 150 euro aan kunnen komen(nieuwe in doos) terwijl dit bij de dealer zo rond de 400/500 euro zou gaan kosten.

---------------------------------------------------------------
Update 07-04-2009

Zo, 1e kleine beurt is geweest. 290 euro inclusief.
Auto hield iets in bij 2000 toeren, zie "problemen"!
In totaal een grapje van 446,- eurootjes.

Verder geen mankementen en binnenkort zomerbanden/velgen er weer op.
---------------------------------------------------------------
Update 04-08-2009 144.000 KM

Zie "problemen" voor alle info
------------------------------------------------------------------
update 25-08-2009 146000 km

PROBLEEM OPGELOST(zie problemen)
Volgende week maar weer een olie en microfilter beurt en meteen de laatste beurt bij de dealer. Garantie is inmiddels verlopen en vanaf nu ga ik onderhoud zelf doen scheelt een hoop geld en ik heb vanwege mijn ervaring sterk het vermoeden dat ik het zelf beter kan dan de dealer.
--------------------------------------------------------------
update 11-12-2009 168.000 km

Na het vernieuwen van de EGR klep loopt de auto weer als een zonnetje. Ik heb 1 liter olie moeten toevoegen wat ik nog nooit eerder bij deze auto gedaan heb. Volgende week gaat hij voor de inspection 2 beurt en worden de remblokken vervangen.

-----------------------------------------------------------------
update 01-03-2010 181.000 km

Inspection 2 beurt gehad inclusief nieuwe remblokken voor.
Auto heeft geen problemen meer gegeven. Rijdt goed en soepel.
Heb een half/alcantara M-sportinterieur kunnen kopen en dit zit erg stevig. Ik heb tevens 18 inch M-tech wielen aangeschaft met 225/40/18 voor en 255/35/18 achter en nieuwe dunlop banden. Aangezien er toch nieuwe banden op moesten heb ik meteen voor een maatje groter gekozen. Moet nog gemonteerd worden inclusief een Eibach verlagingsset.
-----------------------------------------------
25-04-2010
Foto's met nieuwe velgen gemaakt en tevens verlagingsset gemonteerd. Ziet er een stuk beter uit naar mijn smaak en hij oogt ook wat breder van de achterkant. Nieuwe banden zijn Dunlop sportmaxx.

Verbruik is iets minder goed, ik rijdt nu ongeveer 1 op 16/17.
De wegligging van de auto is stukken beter en het comfort na verlagen valt me zeker niet tegen. Ik kan nog steeds goed cruisen op de snelweg.

Boven de 160 km per uur ligt hij wat onstabieler op de weg, geen idee hoe dit kan komen met juist bredere banden achter....

--------------------------------------------------------------
29-07-2010 200.000km

Ik ben weer van Duitsland naar Nederland terug verhuist en heb daardoor de BMW moeten verkopen. De belasting die je betaalt in Nederland is me toch iets te gortig (110 euro p/maand)

Nieuwe auto is een Peugeot 206 hdi 110pk Quicksilver van 30/12/2004! met 100.000 km gereden. Ik heb er gelukkig nog geld aan overgehouden. Revieuw volgt binnenkort!

PROBLEMEN

  • 200.000 km

Inmiddels heeft de BMW 90.000 gereden en er zijn nog geen problemen geweest.
-------------------------------------------------------
Bij 93.000 km achterruitenwissermotor defect. Er lag te veel sneeuw op de achterruit en de wisser stond nog aan van de vorige dag regen...... dat kon de motor niet aan. Gedeeltelijk onder garantie vervangen (120 euro incl)
---------------------------------------------------------
Bij 111000 km begint de auto iets in te houden bij ongeveer 2000 toeren. Verder een klein kraakje te horen in de vering bij het in en uitstappen van de auto.
-------------------------------------------------------------
Bij 123.000 Inspection 1 beurt gehad.
Tevens even laten kijken naar het inhouden van de auto net onder 2000 toeren. Volgens de dealer zou het de luchtmassameter zijn maar nadat de auto aan de computer is geweest kwam de dealer tot de conclusie dat de auto gechipt zou zijn. Hier wist ik echter niets vanaf want ik heb dit zelf niet gedaan en de dealer waar ik de auto gekocht heb heeft hierover gezwegen.

Bij de beurt is toen besloten de chiptuning weg te halen en de auto weer origineel te maken. De auto loopt nu een stuk rustiger maar hij houdt nog wel af en toe in. Volgende week maar weer eens naar de dealer om het te bespreken..... word vervolgd.....
------------------------------------------------------------
Update 2-07-2009 km stand 138.000

Nou, ik ben naar de dealer geweest om het 'inhouden' bij 2000 toeren te laten verhelpen....

In eerste instantie zou het dus aan de chip liggen maar de chip weghalen heeft niet geholpen.(kosten 120 euro) Volgens de dealer zou de turbolader kapot zijn..... (kosten 900 euro)
Turbolader werd vervolgens vervangen maar helaas...... geen positief resultaat en nog het zelfde probleem.

Vervolgens zou het liggen aan een sensor van de dieselinspuiting(DDE sensor..??) (kosten 830 euro) en een gedeelte van de inlaat bleek volledig verstopt met vuil..) (kosten 350 euro)....
Deze beide laten vervangen en de rekening kwam dik boven de 1350 euro uit inclusief leenauto voor 2 dagen a 280 euro!!! en montage/materiaalkosten.
Maar helaas.... dit bleek niet het geval en na het een week goed te hebben gedaan treedt het zelfde probleem weer op....

Maar weer naar de dealer en deze heeft de boel maar weer eens aan de computer gehangen. De hogedrukpomp bleek kapot te zijn (650 euro) Deze word volgende week vervangen en hopelijk is dan nu het gezeur eens afgelopen!

Nu in totaal al ongeveer 2400 euro verder in totaal en nog steeds het zelfde probleem en dit alles ondanks dat ik alle onderdelen nog met garantie(40%) vergoeding heb gekregen.
Ik ben het vertrouwen volledig kwijt in de auto en ben rustig op zoek naar een ander.

--------------------------------------------------------------
Update 04-08-2009 km stand 143.000

Hogedrukpomp is vervangen (450 euro) maar wederom is het probleem niet verholpen. Omdat ik op vakantie ging met deze auto(op hoop van zegen dus) kon ik niet meteen een nieuwe afspraak bij de dealer maken en moest ik tot na de vakantie wachten.

Eenmaal terug van de vakantie in italie (3200 km gereden met een gemiddeld verbruik volgens de boardcomputer van 4,9/100km gemiddeld) heb ik meteen een afspraak bij de dealer gemaakt.

Opvallend was dat de auto in Italie beter presteerde en ik amper problemen heb gehad met het "inhouden". Misschien dat het aan de luchtvochtigheid ligt of wellicht aan de korte afstanden.

Bij de dealer vermoedden ze dit keer dat het de luchtmassameter kon zijn, ze wisten het ook niet zeker maar heb op proef tijdelijk een andere LMM er in gekregen om te kijken of dit hielp. (wederom niet dus!) Het gekke is dat dit de eerste keer dat ik bij de dealer kwam meteen werd geconstateerd en dat hier nooit wat aan gedaan is.

Morgen maar weer terug naar de dealer om het slechte nieuws te vertellen. Mijn enige vraag is nu nog: heb ik zo'n slechte auto gekocht of is de dealer zo onkundig? iemand die het weet??
---------------------------------------------------------------
25/08/2009 kmstand 146000

Nou EINDELIJK!
De dealer heeft eindelijk door wat er nu mis is.
Het blijkt simpelweg gewoon de EGR klep te zijn. Deze is tijdelijk afgesloten en hij trekt weer de strepen op het asfalt.
Ik had dit al 2 keer eerder aangegeven maar helaas, hier heeft de dealer niets mee gedaan toen.
Volgende week komt er een nieuwe aan en meteen maar weer eens een olie en microfilter beurt.
----------------------------------------------------------
11-12-2009 168.000 km

Problemen GEEN!!!! loopt weer als een zonnetje.
Volgende week inspection 2 beurt + remblokken

--------------------------------------------------------------
01-03-2010 181.000 km

Inspection 2 beurt (grote beurt) met nieuwe remblokken voor gehad (420 euro) Dit keer niet meer bij de Duitse dealer uitgevoerd maar bij een vakgarage. Scheelt behoorlijk in prijs en de dealergarantie was toch verlopen. Heb de kentekenverlichting achter kapot (waarschijnlijk lichtschakelaar defect). Word bij de volgende beurt meegenomen.

---------------------------------------
25-04-2010 190.000 km

Bij het verlagen zijn er Eibach prolline veren onder gekomen.(ongeveer 3/4 cm verlaging)
Hierdoor is de auto stugger geworden en binnen een dag na de verlaging waren mijn beide stabilisatorstangen voor afgeknapt.

Zijn vervangen zonder kosten, door de garage die mijn auto verlaagd heeft.

--------------------------------------------------------
29-07-2010 200.000km

Er hebben zich in de laatste maanden geen problemen meer voorgedaan. De auto is verkocht (zie ervaringen)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.