BMW 320i Coupé (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 214.000 km |
KM-stand laatst | 229.500 km |
De Zoektocht
Voordat ik Juli afgelopen jaar mijn rijbewijs haalde was ik al enige tijd op zoek naar een 'leuke' auto. Potentiële kandiaten waren een Audi A4, VW Golf IV en BMW 3-Serie.
De Golf viel als eerste af, want te duur (een goed exemplaar tenminste) en eigenlijk ook vrij 'gewoontjes'. Een mooie A4 met 125pk of 150pk sterke 1.8 liter ging ook algauw 3000 euro kosten en het beoogde budget was 2500 euro. Uiteindelijk besloten voor de 3-Serie E36 te gaan.
Toch makkelijker gezegd dan gedaan. Veel rondneuzen op oa. marktplaats leerde mij dat in NL vooral afgetrapte exemplaren rondreden, grotendeels (duitse) import. Toch maar eens op een duitse autosite gekeken en het aanbod is enorm, variërend van schroot tot 1.Hand exemplaren. Op een uurtje rijden, vlakbij Osnabrück een mooie 320i gevonden, afkomstig van 1e eigenaar en het gehele onderhoudsboekje ingevuld. De beste man was gepensioneerd en had zichzelf beloond met een nieuwe 3 coupé mét automaat. Een paar optische beschadigingen aan voorbumper, bestuurderstoel en piepkleine blaasjes rond de wielkast linksachter waren geen direct probleem. Proefrit was geen enkel bezwaar, de verkoper ging met ons mee. Weekendje erover nagedacht en uiteindelijk de auto voor een scherpe prijs, zonder garantie gekocht en hij werd voor de deur in NL afgeleverd.
Een week later de keuring bij de RDW probleemloos doorstaan en weer een week later voorzien van NL kenteken.
Rijbewijs binnen
Na de eindexamens direct begonnen met rijlessen, al met al een pak geld, maar wel binnen 5 weken een papiertje rijker.
Aangezien ik in Enschede studeer en dit betekent dat er wekelijks tussen de 250 en 300 gereden wordt, is een E36 niet de goedkoopste optie, maarja daar hebben we natuurlijk zelf voor gekozen.
Problemen/Onderhoud
214.000 km: bij aanschaf nieuwe banden zonder meerprijs
214.500 km: olie + filters vervangen
V-snaar vervangen, remleidingen voor vervangen, lampje linksachter vervangen.
218.000 km: ineens tijdens het rijden wil de motor niet boven de 3000 toeren, het is alsof je een stoot terug krijgt, voor het stoplicht slaat de motor af. Langzaam en met stotterende motor richting school gereden. Einde van de middag, weer terug lopen naar de auto, starten in 1x, motor loopt weer 100%. In de garage ernaar gekeken, niks te ontdekken.
218.100 km: bobines vervangen in de hoop dat het probleem verholpen is
220.420 km: Opnieuw hetzelfde gedonder, dit keer is het nog erger, de motor loopt erg 'rauw' en wil niet boven de 2000 toeren. Direct langzaam naar de garage gereden en we stonden voor een raadsel.
221.900 km: auto 'kraakt' bij verkeersdrempels, ervoor gekozen de rubbers van de stabilisatorstang te vervangen. Gezien klein prijsverschil tussen 'normale' en M3 rubbers gekozen voor M3 rubbers.
Probleem verholpen en wegligging is absoluut verbeterd! Ligt nog strakker op de weg dan voorheen.
In dezelfde week erachtergekomen dat de radiateur lekt, een relatief dure reparatie, maar helaas noodzakelijk dus nieuwe radiateur gemonteerd.
222.000 km: sinds ± km stand 221.000 tank ik geen BP ultimate meer, maar gewoon Euro95. Sindsdien geen storingen meer gehad.
222.500 km: Vanaf half december t/m begin Februari heeft de auto stil gestaan. Winterbanden vond ik zo schandalig duur dat ik de RAV4 van mijn vader heb gereden gedurende de sneeuwperiode. Moet eerlijk zeggen, dat is toch een iets veiliger gevoel en het scheelt veel geld. Gevolg is wel dat de accu van de BMW kapot is gevroren, dus nieuwe accu gemonteerd.
223.985 km: In de week van 12 maart is de auto gebracht voor de APK, probleemloos erdoorheen gekomen.
225.580 km: Auto is nu ruim 1 jaar in bezit en heeft er sindsdien dik 11.000 km opzitten, sinds ik gewone Euro95 tank nooit meer problemen gehad met inhoudende motor of wat dan ook. Auto rijdt uitstekend en dit kalender jaar nog geen enkel probleem tegengekomen.
Verbruik:
In het begin vroeg ik me wel af hoe hoog het verbruik zou zijn, met de nadruk op hoog. Een jaar later moet ik eerlijk zeggen dat het idee dat 6 cylinder BMW's zuipschuiten zijn, ontzettend meevalt. Althans, in mijn geval. Ik ben beslist geen slome bestuurder, en hij mag regelmatig door tot 4500/5000 toeren bij het uitrijden v.d. bebouwde kom. Uiteraard alleen wanneer goed warmgereden. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 12.
Bij een cruise-snelheid van 180-200 in Duitsland ligt het verbruik flink hoger, maar desondanks nog acceptabel met 1 op 7.
Afscheid?
Al met al ben ik dik tevreden over de BMW, en ik zou het niet erg vinden om door te rijden tot de 3 ton. Maar het gemis van een cabrio, is ondanks het dakraam toch wel groot. De auto staat te koop, omdat de BMW én een cabrio samen gewoon te betalen is voor een student.
Verkocht!
- 229.500 km
na ruim een jaar heb ik afscheid genomen van deze E36. Meer volgt.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.