BMW 320i Coupé (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Aanschaf:
Na verkoop van mijn BMW 3-serie E30 325e stond meteen vast dat er weer een BMW moest komen. Als student kan je geen nieuwe auto kopen, dus de opvolger was een tweedehands 3-serie van het type E36 of een E46.
De E46 gaf de voorkeur vanwege het feit dat het een nieuwer model is. Echter, door de hogere aanschafkosten kon de E46 alleen een 4-cilinder sedan zijn en zal deze in Duitsland gekocht moeten worden.
Bij de e36 stonden er meerdere mogelijkheden open. Door de lagere aanschafkosten van dit model is een 6-cilinder makkelijker te bekostigen. Met mijn budget waren daarnaast ook de duurdere carrosserievarianten mogelijk.
Historie:
Deze e36 coupe stond te koop bij een handelaar. Deze handelaar zei dat de vorige eigenaar een echtpaar op leeftijd was, welke de auto 18 jaar geleden nieuw heeft aangeschaft. In 18 jaar tijd was er geen andere eigenaar geweest. De BMW-dealer waar de auto in onderhoud was, bevestigde dit verhaal. Tevens bleek de auto geen schadeverleden te hebben.
De bijgeleverde boekjes toonden tevens aan dat alle beurten netjes bij de BMW-dealer waren uitgevoerd. Geen enkele beurt is overgeslagen. De laatste beurt was 160 kilometer geleden uitgevoerd bij de lokale BMW-dealer.
De auto:
De auto is uitgevoerd met een 1991cc 6-cilinder motor in combinatie met een automatische versnellingsbak.
Daarnaast is mijn auto uitgevoerd met de volgende opties:
- Metallic lak
- Centrale deurvergrendeling op afstandsbediening
- Winterbanden op extra set lichtmetalenvelgen
- Lerenbekleding
- Climate control
- Cruise control
- Boardcomputer
- Lederen arm steun
- Stuurbekrachtiging
- Luxe instaplijsten
- Klasse II alarmsysteem
- Trekhaak
De wegligging en comfort:
Ik rijd voornamelijk snelweg. Zoals iedere BMW, voelt ook dit model zich hier helemaal thuis. De auto ligt koersvast op de weg en heeft nauwelijks last van de sporen in het wegdek.
Wat een duidelijk verbeterpunt ten opzichte van een E30 is het comfort. Deze is flink vooruit gegaan. In de auto is weinig windgeruis te horen en na een lang stuk rijden stap je frisser uit de auto dan ik tot nu toe gewend was. De auto is stug geveerd, maar dit is niet hinderlijk. Net zoals bij de E30 is de balans mooi gevonden tussen comfort en sportiviteit.
In een sportievere bocht gaf de auto in eerste instantie minder vertrouwen in de bochten dan de E30. Na het lekrijden van één van de Goodyearbanden zijn er Michelin Energysaver banden gemonteerd. Hierbij geeft de BMW veel meer vertrouwen in de sportievere bochten.
Rijstijl en verbruik:
Mijn rijstijl is vlotter dan een gemiddelde weggebruiker, dit heeft als nadeel dat het ook terug te zien is bij het tanken. Gemiddeld rijdt deze BMW 1:12. Dit is bij voornamelijk snelweggebruik met een kruissnelheid ongeveer 15 km/u boven maximum snelheid.
Problemen:
In de 5000 km welke ik met deze auto tot nu toe heb gereden, heb ik nog geen problemen ondervonden.
4-cilinder sedan vs 6-cilinder coupe:
Naast deze 320i ben ik tijdelijk in het bezit van een donkergroene E36 316i sedan uit ’96 met een kilometerstand van 160.000 km. Het grote verschil tussen deze twee auto’s is natuurlijk de motorisering. De 6-cilinder loopt mooier en soepeler dan de 4-cilinder. De 4-cilinder moet meer op toeren gehouden worden dan de 6-cilinder.
Qua comfort is er ook verschil te merken. De 6-cilinder is stiller en minder aanwezig dan de 4-cilinder. De 316i is voorzien van automatische climate control. Deze werkt prettiger en gebruiksvriendelijker dat de handmatige climate control uit de 320i.
Daarnaast is de afwerking van de 320i duidelijk beter dan de 316i. Neem als voorbeeld de binnenkant van de kofferbakklep. Deze is bij de 320i afgewerkt met een stof, terwijl dit bij de 316i niet het geval is en je tegen de gespoten binnenkant van de kofferbakklep aankijkt.
De sedan, de 316i, is praktischer in gebruik. Bij de sedan stap je makkelijker in-en-uit, je zit iets hoger in de auto dan bij de coupe. Daarnaast heeft de sedan kleinere deuren, wat makkelijker is bij parkeervakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.