BMW 320i Cabrio (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 175.700 km |
De BMW E30 cabriolet als youngtimer
- 170.000 km
Na enig speurwerk heb ik in Oberhausen mijn fraaie 320i cabriolet gekocht. De auto zal dienst doen als seizoens wagen. Voorlopig ben ik er alleen mee van Oberhausen naar huis en van huis naar de keuring mee gereden, maar de eerste ervaringen zijn buitengewoon positief. Vooral dat geluid van de M20 zescilinder is prachtig. De rijeigenschappen zijn prettig, maar spartaans en je merkt aan alles dat deze auto, al ziet ze er voor haar leeftijd heel erg goed uit, in 1992 uit de fabriek rolde. De autotechniek stond sindsdien niet stil. Toch zijn de lijnen van de BMW E30 niet meer overtroffen in eenvoud. Vooral de cabriolet is een mooi voorbeeld van de styling van destijds. Niet de wilde lijnen van de huidige "Bangle" BMW's, maar één streep, van voor naar achteren. Less is more...
De cabriolet is voorzien van een electrisch dak, airco, lederen interieur, stoelverwarming en sportstoelen.
De keuring en de belastingdienst leverde weinig problemen op. Op dit moment ben ik in afwachting van mijn kentekenbewijs.
De komende maanden zal ik dit review bijwerken, zodat een goede indruk van mijn ervaringen met deze (in mijn ogen) mooie machine kan worden gekregen.
Het kenteken is binnen
- 170.400 km
Zo, het kenteken zit er op en de machine mag het hok uit! Jammer dat het paasweekeinde geen mooi cabrio weer bood. Hoewel: het electrische cabriodak doet het niet best. Nu blijkt er een aluminium heveltje te zijn afgebroken! Voorlopig is de 3 dus een coupé met linnen dak...
Op internet las ik dat dit een bekende kwaal is van dit type, en inmiddels is de oplossing ook voorhanden. Toch mooi, dat internet, nu maar hopen dat het dakje binnenkort weer goed werkt.
Open rijden is gaaf
- 171.000 km
Inmiddels gebruik ik de auto regelmatig om naar m'n werk te rijden. Het weer werkt alleen nog niet echt mee, maar die mooie dagen in april heb ik wel erg genoten van m'n cabriolet. De problemen met het dak zijn alleen nog niet helemaal opgelost, maar ik verwacht dat binnenkort wel in orde te maken. Ik moet een nieuw motortje plaatsen voor de afdekkap.
Heerlijk om na een dag werken dat dak open te gooien en die zes cilinder me binnendoor naar huis te laten sleuren. Zelfs open rijden op de snelweg is best goed te doen, eigenlijk. Al zit een goed gesprek er bij snelheden rond de 120 niet meer in. De stoelen met verwarming zijn prettig op dagen dat het eigenlijk iets te koud is om open te rijden, daarom gaat het comfort van voldoende naar goed. Bijkomstig voordeel vind ik nog, dat de kofferbak best ruim is vergeleken met andere cabrio's. Een week vakantie met twee personen is echt geen probleem.
Inmiddels geloof ik dat het inderdaad een liefhebbers auto is, want de meeste mensen vinden het over het algemeen maar een kamperbak. Kennelijk ben ik zo'n liefhebber, want ik blijf het een charmante koets vinden.
Toch een beetje de vooroordelen over oude BMW's denk ik? Lig er niet wakker van.
Het dak werkt!
- 171.200 km
Het heeft aardig wat tijd gekost, maar het dak gaat elektronisch open en dicht, zoals het hoort! Veel bewegende delen en kleine elektrische schakelaars, dus een hele hoop dat stuk kan gaan en niet synchroon kan lopen. Een aluminium hevel was gebroken, een motorsteuntje was gebroken en twee microswitches wisten niet meer wat ze de computer moesten vertellen. Het is een prettige auto om aan te sleutelen, alle ruimte en overzichtelijke techniek.
Weer (bijna) voorbij die mooie zomer
- 174.100 km
Vandaag is de laatste dag van de meteorologische zomer en een mooi moment voor reflectie. Hoe bevalt dat nu zo'n cabriolet? Prima! Open rijden is heerlijk, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die ervaring anders zou zijn in een andere (duurdere) open auto. Ook al is rijden bij mooi weer natuurlijk een feest, maar het zijn vooral de momenten waarop je eigenlijk niet rekent. Bijvoorbeeld 's avonds laat, in het donker, naar huis rijden met de kap open. Het interieur wordt verlicht door de maan en de sterren en de droge geur van de aarde die de hele dag heeft liggen bakken in de zon komt je tegemoet. Een rit die in een gesloten auto niet heel bijzonder is, maar in een open auto is het anders. Of vlak na een hoosbui de kap opengooien en genieten van die typische frisse lucht die je dan hebt. Kleine dingen die ik als motorrijder altijd tot het monopolie van de motor rekende.
De ervaring met de BMW is heel goed. Die zescilinder loopt prachtig, daar kan de moderne 4 cylinder in mijn 316i niet tegen op. Gezegd moet worden dat ik wel begrijp waarom er op elke 320i cabriolet drie 325i cabriolets zijn verkocht. Laten we wel wezen: 129 pk of 170 pk, ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Een gechipt 2 liter M20 blok levert 140 pk, maar chippen vind ik eigenlijk geen optie. Een minpuntje: het dak blijft wel om aandacht vragen, dus ik denk dat hij in de winter toch even naar een specialist moet om gesteld te worden.
Nu maar duimen voor die Indian Summer...
TE KOOP
- 174.952 km
Inmiddels een zomer cabriorijden achter de rug en het is prachtig, maar motorrijden is toch mooier. Kijk op marktplaats om contact met me op te nemen. Advertentienummer 382464249.
Al weer even lente!
- 175.621 km
Afgelopen week de accu weer in de auto gezet, want het weer was prachtig! Even de olie peilen, sleutel in het contact en.... starten. De 6 cilinders gingen direct aan de slag alsof ze de dag ervoor nog hadden gedraaid. Kap omlaag, stoelverwarming aan en gáán. Echt genieten. Service indicatie geeft aan dat de remvloeistof moet worden ververst, dan kan mooi bij de APK in april. Misschien dit voorjaar een koper?
Verkocht
- 175.700 km
De zon gaat schijnen, maar vandaag heb ik de E30 weggebracht naar de nieuwe eigenaar, ooit komt er wel weer een andere jaren 80 of 90 BMW!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.