BMW 320d touring Executive (2001) #4

autoreview

BMW 3-serie touring
BMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie - interieurBMW 3-serie - interieur

Signalement

Uitvoering320d touring Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De auto is 4 jaar door mij gebruikt als lease auto en is sinds november 2005 mijn eigendom.

Afgezien van een paar kleinigheden bevalt de auto uitstekend. De motor (2002 uitvoering met 150 pk) is een feest. Afgezien van een kleine vertraging vanwege de turbo trekt de motor uitstekend en loopt tot op hoge snelheid zeer fraai. Vanaf 150 km/u begint de turbo ietsje extra te fluiten maar niets hinderlijks. De auto is relatief zuinig (1:13,3), de fabrieksopgave van 1:17 is volsterkt theoretisch. Verder dan 1:15,8 ben ik nooit gekomen.

De kosten zijn uiteraard bij mij niet bekend over de eerste 4 jaar. alleen net voor einde lease termijn ging de turbo kapot, schade volgens de dealer ca. € 1.500. Advies: na een heftige Autobahn rit de motor even stationair door laten lopen i.v.m. de koeling. Vreemd dat je zoiets pas hoort van de dealer nadat het kapot gegaan is!
De ruimte is uiteraard beperkt. Dakkoffers en/of fietsdragers bieden uitkomst, maar voor ruimtewonders moet je iets anders aanschaffen.

Nu de auto wat ouder wordt, beginnen de voordelen van een BMW duidelijker te worden. Alles voelt nog aan als nieuw, hang en sluitwerk perfect, de gebruikte materialen in het interieur zien er nog prima uit.

PROBLEMEN

Eénmaal problemen met starten gehad. Het vervangen van de gloeibougies leverde nogal wat problemen op.
Eénmaal over de kop gerold in Litouwen. Auto is prima hersteld en er is werkelijk niets te merken.
Ergernis puntjes:
Het derde knopje op de afstandsbediening is voor de apart te openen achteruit van de achterdeur. Wie dit verzonnen heeft, moet alsnog ontslagen worden. Wát een ergernis levert dat op een aantal keren per jaar.
Verder;
Cruise control en regensensor moeten altijd opnieuw geactiveerd worden na een start.

Update januari 2007:
Hoewel de kosten nog steeds acceptabel blijven, inmiddels wel enige vreemde zaken gehad.
Bij km stand 145.000 ontstond er een vreemd bijgeluid van achteruit. Nader onderzoek leerde dat de steekassen achter beschadigd waren en vervangen moesten worden. Dit onderdeel wordt zo zelden vervangen, dat het in Nederland niet voorradig was.
Bij km stand 175.000 kwam er een vreemd geluid uit de motor. Na luisteren, voorzichtig proberen etc. bleek in de garage uiteindelijk de de poelie van de airco pomp afgebroken was. Ook dit onderdeel was niet voorradig in Nederland.
Bij 180.000 werd de motor steeds lawaaiger. Ook was na het stoppen een behoorlijke stank waarneembaar. De BMW dealer in Vilnius, Litouwen meldde een kapotte katalysator ad ca. 600 euro. Uiteindelijk dit probleem even laten oplossen in een gewone garage door e.e.a. te lassen ad 50 euro!

Al met al zijn de kosten niet uitzonderlijk opgelopen, maar zijn er wel vreemde onkosten opgetreden. De totale km prijs inclusief afschrijving komt uit op ca 27 eurocent, wat ik voor een dergelijke auto uitstekend noem.

Update juni 2008
Bij km stand 210.000 is op een vakantierit in Duitsland opnieuw de turbo kapot gegaan. Dit keer echter met grote nevenschade. De oliepomp, oliekoeler en katalysator waren eveneens kapot c.q. dermate met olie vervuild dat alles vervangen moest worden. Totale schade ca. 3600 euro. BMW Nederland meent echter dat alleen de directe schade verhaald kan worden, niet de gevolgschade. Ergo: alleen de kosten van de turbo werden vergoed!

Vorig jaar tevens nog een kapotte injector gehad. Kosten 290 ex BTW, maar met alle werk een uiteindelijke rekening van 700 euro.

De normale kosten blijven redelijk onder controle, maar het is nu wel duidelijk dat een BMW toch een dure auto is qua onderhoud.

Inmiddels 2 banden vervangen. Michelin blijkt toch het goedkoopste te zijn qua slijtage, dus opnieuw 2x Michelin genomen.

Wat zit eraan te komen:
2 achterbanden
stoelzitting linksvoor
accu

Ondanks alle kosten blijft het een uitstekende auto. Je volet de hoge kilometerstand totaal niet qua gedrag. Verbruik blijftredelijk. Nieuw record van 1:17 gescoord, maar met korte ritjes erbij is 1:13 nog steeds netjes.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens