AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 320d touring Edition (2004) #2

autoreview

BMW 320d touring Edition (2004)

Signalement

Uitvoering320d touring Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf280.000 km
KM-stand laatst413.300 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW maakt rijden geweldig!

  • 337.000 km

Toen eind 2008 mijn vorige auto total loss raakte heb ik de keuze gemaakt: aangezien ik minimaal 30.000 km per jaar rijdt, moest er een diesel komen. Alleen: welke? De eis was dat de auto minimaal sneller moest zijn dan mijn vorige auto en qua ruimte wilde ik ook niet inleveren. Daarnaast zou het mooi zijn als er wat extra luxe aanwezig is en moest het betaalbaar blijven. Een auto die aan al deze voorwaarden voldeed: een BMW 3-serie met dieselmotor. En waarom nu specifiek die BMW? Heb mijn zoektocht in eerste plaats gericht op 'klasse' wagens. Ben nog steeds van mening dat duurdere auto's ook duurzamer zijn, mede door de betere materialen en kwaliteit, zeker op langere termijn. De andere kanshebbers waren Audi (toch een soort veredelde Volkswagen die inmiddels op elke straathoek staat), Mercedes-Benz (toch meer voor de oudere heer die graag de ster achterna kijkt) en Volvo (mooie auto, zo'n V50 D5, maar als deze nieuw ca 10 mille goedkoper is dan een BMW zal de kwaliteit ook wel minder zijn).

Specifiek dus de keuze gemaakt voor een 320d: een 330d is sneller, echter in de praktijk (lees: dagelijks verkeer) nauwelijks merkbaar, maar het verbruik ligt een stuk hoger. Een 318d heeft de 'geknepen' 2 liter moter, verbruikt nagenoeg even veel, maar is wel merkbaar langzamer. De 320d: precies goed. Ook specifiek gekozen voor een handbak: een automaat heeft een fors hoger brandstofverbruik en daarnaast is een handbak in mijn ogen altijd nog sportiever!
De keuze viel dus op een 320d Touring, de Touring vanwege de mooie lijn en de praktischere bruikbaarheid van de bagageruimte, met name in vakanties.
Daarnaast waren de eisen: ingebouwd navigatiesysteem, sportstoelen met lederen bekleding, liefst een trekhaak en een niet al te hoge km stand.
Maar daar stond-ie: een schitterende zilvergrijze BMW 320d Touring in de Special Executive uitvoering met 280dkm. Enige nadeel: de wat hogere km stand. De auto is echter volledig dealeronderhouden, heeft op tijd zijn onderhoud gehad en zag er piekfijn uit. Hierdoor toch maar besloten deze wagen aan te schaffen en een mooie deal kunnen maken, inclusief APK, zonder garantie.

Deze BMW is nagenoeg full-options met een nieuwprijs van ruim € 50.000. Om enkele zaken te noemen:
- ingebouwde DVD navigatie met kleurenscherm
- park distance control
- dynamic stability control, cornering brake control
- regen- en lichtsensor
- sportstoelen met stoelverwarming
- lederen bekleding
- automatische airconditioning
- lichtmetalen velgen
- 6 versnellingsbak
- en natuurlijk de standaarden als ABS, voor-, zij-, hoofdairbags, electrische ramen en (verwarmbare) spiegels enz. enz.

Inmiddels na aanschaf bijna 60dkm gereden. En het rijdt geweldig! De slogan 'BMW maakt rijden geweldig' is ook na ruim drie ton nog van toepassing. Deze motor maakt de auto serieus snel, met name op de snelweg en bij tussensprints zijn er weinigen die je bij kunnen houden. Ook op hogere snelheden en in bergachtig gebied is deze BMW fenomenaal. Bergjeop met volle bepakking en bagagebox op het dak met de cruise control op 170 km/u leidt ertoe dat de auto ook daadwerkelijk met 170km/u de berg op gaat. Je ziet het verbruik toenemen, maar de snelheid zakt niet terug. Ook bij hogere snelheden (200+) ligt de auto als blok op de weg en heerst binnenin een en al rust en vallen de achterpassagiers in slaap.

Bij 297dkm een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij BMW (ca 1000 euro, oa met nieuwe remschijven) en onlangs bij 335dkm opnieuw (300 euro). Voor mij een record: 38dkm zonder bij de garage langsgeweest te zijn voor onderhoud.
Tussendoor trouwens wel langsgeweest voor de wisseling van zomer/winterbanden. Nog steeds, bij 337.000 km geen gerammel en gepiep, auto is zeer degelijk in elkaar gezet. Zowel aan buitenzijde als binnenzijde nog steeds als nieuw.

Verbruik ligt rond de 1 op 17. Kosten zijn ook acceptabel: ik heb een afschrijving van 1500 per jaar, wegenbelasting idem en verzekering 800 (all risk). Naar mijn idee zeker niet duur voor een ruime middenklasser.

Al met al nog steeds zeer tevreden met deze BMW. Op naar het half miljoen km, wat zeker haalbaar moet zijn.

still going strong

  • 340.000 km

Gisteren de 340.000 aangetikt. Heerlijke wagen en nog steeds volledig probleemloos!

bandenwissel en op naar de drie-en-een-halve ton

  • 346.400 km

Vandaag de 16 inch winterbanden (styling 136 velgen) weer omgewisseld voor de 17 inch 'seven velgen' met de zomerbanden. De afgelopen winter geen enkel probleem: elke morgen gewoon starten en rijden (na het ijs of sneeuwkrabben) en de stoelverwarming aan! Voor de lezers dus erg saai, er valt weinig te melden, maar deze BMW is nog steeds TOP! Op naar de 350.000km!

Die 3,5 ton is ruimschoots gehaald!

  • 358.500 km

Even weer een update. Begin juli de jaarlijkse APK weer gehad, waar-ie niet zonder twee nieuwe oranje knipperlichtbolletjes doorheen kwam. Volgens de keurmeester was de oranje gloed van de lampjes onvoldoende (???). Maar ja, voor twee lampjes mag-ie weer een jaar door, en mag het, alleen twee lampjes bij 350k op de klok?

Inmiddels ook weer een rondtocht door Europa gemaakt, zonder problemen. Tussen al het vakantieverkeer ook de 220 km/u op de teller aangetikt, wat nog niet de top is.....

Verbruik ligt overall op 1 op 16. Ook op de lange ritten door het buitenland (o.a. Duitsland, Zwitserland, Italië, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen) gemiddeld 1 op 16, wat naar mijn idee een prima waarde is.

Al met al nog steeds een probleemloze auto van topkwaliteit! Geen piepjes, kraakjes, rammeltjes, gewoon een top-BMW!

Beurt... enne..... waarom doet-ie het niet meer???

  • 370.333 km

In december de 370.000 beurt laten uitvoeren, wat ca 35.000km na de vorige beurt is. Tussendoor geen garage hoeven te bezoeken, behoudens voor de twee jaarlijkse bandenwissel. Betrof een standaardbeurt, waarbij deze keer ook de remvloeistof vervangen diende te worden (iedere twee jaar). Voor ruim € 300 kunnen we weer 35.000 km verder! Bij de beurt verder geen bijzonderheden....... maar.....

Enkele weken later wil de auto na een dag of twee stilstaan en een koude nacht niet meer starten. Bijzonder voor een BMW. Met startkabel is-ie weer aan het draaien gekregen, daarna probleemloos een rit van ca 150km afgelegd. Ligt dus niet aan de motor, maar aan de accu (volgens de BMW dealer het zwakste punt van de motor). De dagen daarna ook nog diverse ritten gereden, waarbij het starten prima verliep. Om problemen te voorkomen, toch maar bij de BMW dealer geinformeerd hoe lang de accu er al in zat. Zij konden in de onderhoudshistorie geen gegevens vinden van het vervangen van een accu, wat zou betekenen dat deze er al zo'n 7,5 jaar in zat. Toch maar eens langsgegaan om de accu te laten doormeten. Resultaat: 66%, conclusie: vervangen. Dit maar gelijk gedaan (voor ruim € 200 klaar, betreft een relatief dure accu aangezien deze extra krachtig is vanwege de zware dieselmotor, accu is bijvoorbeeld zwaarder dan die van een 330i). Bij demontage van de oude accu kon inderdaad vastgesteld worden dat de productiedatum van de accu 2004 was en deze er dus zo'n 7,5 jaar en 370.000 km in zat. Volgens de monteur een prima prestatie voor een accu.

De volgende beurt zal naar verwachting over 35.000 km zijn, dan is het een 'viertonner' geworden!

Ruim een 4-tonner!

  • 413.300 km

Na de 370.000 beurt gewoon rustig verder gedieseld in 'een diesel die rijdt als een BMW'. Op bandenwissels na geen garage hoeven te bezoeken. Bij 405.000 een grote beurt en APK uit laten voeren bij de BMW dealer. Met overal nieuwe filters (brandstoffilter, luchtfilter), compleet nieuwe olie etc. kunnen we weer 35.000 km verder. Kostte wel 700 euro, maar dan ben je er ook van verzekerd dat je weer een tijd probleemloos verder rijdt.

Op naar de 5 ton, wat nog wel even zal duren, maar absoluut geen straf is. Nog steeds bevalt de BMW prima. Ondanks ruim 9 jaar en meer dan 4 ton nog altijd een mooie zilveren Beamer waar dagelijks met veel plezier in wordt gereden.

Trouwens: brandstofverbruik ligt op 1 op 17,5, iets wat je met een zogenaamd modern zuinigheidswonder uit de 'Aldi bijtellingsklasse' amper haalt. Tel daarbij op dat deze BMW altijd heerlijk rijdt, altijd power over heeft en niets piept en kraakt, dan begrijp je wel waarom deze auto nog een hele poos mag blijven......

Waarom wordt een topproduct als de E46 eigenlijk niet meer gemaakt? De opvolger uit de E90 reeks (E91 Touring) kan de E46 kwalitatief niet overstijgen. Hierna zal er dus een Touring uit de F30 reeks moeten komen. Aangezien mijn E46 geen afschrijving meer kent is het het meest voordeligst om door te rijden. En de nieuwe 330dA Touring, wat een mij een waardig opvolger lijkt, moet zich eerst nog maar bewijzen, alhoewel ik daar alle vertrouwen in heb.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren