BMW 320d Touring (2013)

autoreview

BMW 320d Touring (2013)
BMW 320d Touring (2013)BMW 320d Touring (2013)BMW 320d Touring (2013)BMW 320d Touring (2013)BMW 320d Touring (2013)

Signalement

Uitvoering320d Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst206.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bimmer ophalen!

  • 57.000 km

Maandag wordt een feestdag. Ga mijn Bimmer ophalen in Duitsland. Meteen door naar de RDW natuurlijk, en zo snel mogelijk op kenteken.

Het is een hele zoektocht geworden, met de nodige ritjes. Eerst op zoek naar wit, wit, wit. Dat ziet er in M-Sport gewoon het beste uit. Punt.

Teruggevallen op Mineral Grau vanwege uitvoering van de wagen die het uiteindelijk geworden is. Voordeel (ratio neemt nu over...): het maakt wel makkelijker schoon.

Individual Cohiba Braun is persoonlijke keuze/smaak. Persoonlijk vind ik het erg mooi, maar hoor verschillende geluiden. De 'gevlochten' deurpanelen hadden dan weer niet gehoeven van mijn. Maar goed. Idem dito voor de Zwarte Pianolak detaillering, geef mij maar gewoon Aluminium. Dat laatste kan altijd nog veranderd worden natuurlijk.

Feit is dat Nappa leder écht een grote trede boven Dakota staat. Dakota is wel heel sterk leder (bijna onverwoestbaar) maar ziet er gewoon minder mooi uit, door ruwere uitstraling.

Wat is het geworden?

- BMW 320D Touring Automaat, 184 PK
- M-Sport uitvoering in Mineral Grau Metallic
- Cohiba Braun nappa (Individual, geen Dakota)
- Zwarte pianolak detaillering (Individual)
- 19" 403M velgen
- Panoramadak
- Variabele sport besturing
- Adaptive demping
- Navigation Professional
- Heads-up display
- Harman/Kardon sound system
- Lane assist
- Dodehoek-assist
- Top view / Side view / Rear-view
- Grootlichtassistent
- Parking assistent (zelfsturend)
- DAB-Tuner
- Stoelverwarming
- Stuurwielverwarming
- Lichtpakket
- Comfortpakket (o.a. keyless entry & go)
- Privacyglas achter

Bis später

Nu Nederlands ingezetene

  • 57.500 km

Afgelopen maandag de auto wezen ophalen met een vriend in Oldenburg. Zondagavond op pad, overnachting in Bremen. Maandagochtend 9 uur stonden we bij de firma Kayser Autohaus op de stoep. De auto was netjes geprepareerd en had de nacht binnen doorgebracht. Maar goed ook, dezelfde nacht waren op het achterliggende parkeerterrein 'vakkundig' de velgen én uitlaatsysteem van een M2 en M3 verwijderd.

De dealer stuurde een collega met mij op pad richting het Zulassungsambt in Oldenburg voor de papierwinkel om een Exportkenzeichen inclusief verzekering voor elkaar te krijgen. Dat kost tijd, en kan niet vooraf geregeld worden omdat je fysiek ter plekke moet verschijnen. Ben blij dat ik dit niet zelf heb hoeven doen, want dan wordt je zo maar huiswaarts gestuurd. Spreek aardig woordje Duits, maar met al het jargon ga je zo maar de mist in.

Grootste probleem is de WA-verzekering waarvoor 'iemand' borg moet staan, in dit geval de dealer. Dat is geen 'standaard' procedure, en ze deden er ook ietwat lastig over. Toch gelukt, twee-en-half uur later stonden we mét 9-daags Exportkentekenplaten weer bij de dealer. Oh ja, alleen contant betalen want buitenlandse PIN-passen worden niet geaccepteerd (geen Maestro...).

Platen gemonteerd, rondje auto gedaan en op weg richting Nederland met twee auto's!

Vandaag de auto in Venlo bij de RDW laten keuren, dat is voornamelijk een papieren controle. Ik had een afspraak gemaakt, omdat ik het risico niet wilde lopen dat ik tijdens de 'vrije-inloop' achter het net zou vissen. Heel efficiënte afhandeling, niets over te zeggen. Je kunt meteen de BPM-aangifte in een envelop stoppen en deponeren.

Daarna de auto doorgereden naar schoonouders om de auto zo lang in garage te parkeren. Immers, de auto is onverzekerbaar tot het moment dat de auto haar kenteken heeft. Er is in Nederland geen verzekeraar die auto's op chassisnummer all-risk verzekerd, slechts WA. Wilde het risico niet lopen, dus prima opgelost op deze manier.

En omdat de auto toch niet meer mag rijden na de keuringsdag, heb je er niets aan :-)

BPM-aangifte heb ik via Autotelex gedaan, omdat de auto (pas) 3 jaar oud is er weinig eer te behalen door 'professionele' partijen. Met nieuwwaarde van bijna €70.000 en 124 gram CO2 kwam de resterende BPM uit op net geen 3 mille. Wellicht had een nog iets goedkoper gekund, maar daar staat eenzelfde investering tegenover.

Totale kostenplaatje van de import:

€85,00 Zollversicherung 9-Tage
€65,00 SEPA Zollsteuer
€15,00 Zollkenzeichen
€34,60 Administratieve rompslomp
€104,00 RDW Import
€120,00 Overnachting + terugweg
€30,00 Diesel op terugweg
€35,00 Eendagsverzekering via sluitsnel.nl

Al met al net onder de €500,-- (moet natuurlijk nog kentekenplaten laten maken, en alle ritjes naar Duitsland waren op kosten van 'de baas').

Afsluitend? Zelf importeren stelt niet zoveel voor, maar regelen Exportkenzeichen is de grootste hurdle.

Verder heb ik bij de BMW één jaar EuroPLUS garantie (=feitelijk een verzekering, vergelijkbaar met BOVAG-garantie), dat betekent dat ik in geval van problemen niet naar Oldenburg hoef maar bij de dealer om-de-hoek terrecht kan.

Eerste ritjes

  • 57.800 km

Auto staat sinds een paar weken op kenteken. Vanaf het moment van het overschrijven van de BPM heeft het precies één week geduurd voordat het kenteken op de deurmat lag. Verzekering geregeld en auto van haar tijdelijke 'stalling' gehaald. Omdat de auto onverzekerd was - vond ik het niet fijn deze achter het huis te hebben staan.

Goed, waarover al veel is geschreven: de motor is bij koude start rumoerig. Een stuk rumoeriger dan mijn Audi A4 (B9, 2.0 TDI 190 PK). Begrijp ook dat het blok uit de F30/31 LCI (facelift) een stuk rustiger loopt. Eenmaal op temperatuur, loopt hij prima rustig.

Goed, natuurlijk gespeeld met alle speeltjes aan boord. Om te beginnen met het Harman/Kardon sound system. Wat een bak geluid levert dat op zeg! Fan-tas-tisch. Denk nu dat ik het eenmaal heb gehoord, nooit meer zonder wil...

Over geluid gesproken, DAB+ is toch ook wel weer heel fijn. In mijn laatste Audi A4 had ik het niet gekozen. In mijn Lexus IS300h had ik het wel. En het is echt een goede optie. Naast dat je simpelweg veel meer zenders krijgt, is de kwaliteit constant. Er zit voor mijn gevoel ook meer dynamiek in het geluid dan traditionele FM (moet ik nog eens vergelijken).

Stoelen zitten natuurlijk zoals BMW betaamt heel fijn, kon me dat nog goed herinneren uit de tijd van mijn E92 (320i). Jammer alleen dat er geen lendesteunverstelling op zit.

Heads-up display is ook iets, waarvan ik eerder dacht 'is dat nu echt zinvol'? Maar ben er meteen van overtuigd geraakt, dat super werkt. Je zit netjes in je voorruit (ergens midden ter hoogte van je motorkap) navigatieinformatie, snelheidslimiet, informatie van de cruisecontrol. Ook informatie van radio / multi-media is te zien.

Cornering-lights en high-beam assist werken ook fabuleus. Heel wat anders dan het in/uitschakelen van grootlicht zoals dat op mijn A4 (LED, maar geen Matrix...) en IS300h zat. Je hebt dus helemaal geen LED Matrix nodig om prima met grootlicht om te kunnen gaan. I.g.v. tegenliggers wordt het grootlicht simpelweg paar graden naar beneden gekanteld. En voor de rest wordt de berm mooi uitgelicht met een bak licht waar je U tegen zegt. Mooi gedaan. Cornering lights werken ook mooi, je draait een bocht in en ziet de verlichting meedraaien met je stuurbeweging.

Top view en side assist zijn leuk. Vooral side assist werkt mooi als je wilt wegrijden uit een onoverzichtelijke positie omdat je via de cameratjes in de voorbumper via een fish-eye zicht op beide kanten van de auto hebt.

Top view is grappig, maar denk ik niet persé zinvol. Ik had gehoopt dat het bij inparkeren (stoeprandjes...) zou helpen. Op zich kan dat wel, maar de automatisch kantelende spiegel aan de bijrijderszijde werkt voldoende. Dat is op zich wel mooie functie, die alleen weer tegen je werkt als je gewoon recht achteruit wilt rijden. Je kunt de functie eenvoudig uitschakelen in dat geval.

Viel me meteen op dat een panoramadak leuk is, maar bij kouder weer van de afgelopen dagen 's-ochtends koud aanvoelt. Goed, als de auto is opgewarmd merk je er vrijwel niets meer van. En je kunt gewoon met een druk op de knop het binnenpaneel natuurlijk sluiten.

Heb voornamelijk in EcoPro+ gereden om te kijken wat verbruik kan worden. Ritje van 110 kilometer met voornamelijk snelweg en voornamelijk 120/130 en klein stukje binnendoor inclusief koude start leverde 1:18,2 op volgende boordcomputer.

Voor winterbanden denk ik dat ik kies voor een wat kleinere maat dan de 19" breedset. Achterbanden gaan waarschijnlijk nog 10-15000 kilometer mee. Dan is het bloeden geblazen om de run-flats (255 breed) te vervangen.

Eerste 'gemiddelde' gebruik

  • 58.500 km

Met rustig rijden, voornamelijk snelweg (met de nodige files) en vrijwel alleen om EcoPro ben ik op een tank bijna 1000 km ver gekomen. Omgerekend 1:17,3. Het viel me ietwat tegen, gezien zeer lichte rechtervoet. Op een lange rit (Den Bosch - Amsterdam) haal ik met files ongeveer 1:19 en zonder files 1:20. Maar kleine stukjes doen het verbruik geen goed. De motor wordt erg langzaam warm (10-15 kilometer) waarna het verbruik pas normaliseert. Koude motor = hoog verbruik. Denk dat hier wel verschil zit met de 163 PK EDE uitvoering.

Weinig te melden

  • 62.000 km

De afgelopen maanden weinig zakelijke kilometers gemaakt, sinds de aanschaf ongeveer 6,000. Uniek voor mij, gezien ik doorgaans wel eens maanden had met dat kilometrage ;-)

Wat kan ik melden? De auto staat op 16" winterbanden, 205 banden. Verbruik is nog iets beter geworden, beste tankbeurt tot nu toe 1:18,5. Best prima voor de winterperiode. Je merkt dat warmdraaien van de motor echt tijd kost, 100 graden motorolie dan ben ik meestal al > 20 kilometer onder weg.

Ga binnenkort de standard M-Sport diffuser vervangen door een een exemplaar waar ik meteen R / L gescheiden (335d) systeem kan (laten) monteren. Want het ielige pijpje stoort me nog altijd.

Ga ook de LCI achterlichtunits laten plaatsen, in Duitsland. Kost ongeveer 800 Euro, inclusief extra bedrading (LCI units hebben richtingaanwijzers die doorlopen in de kofferdeksel).

Tja, verder - zoals gezegd weinig te melden. Niets raars in ieder geval. Houden zo.

Verwarmde buitenspiegels...

  • 62.500 km

Liep tegen deze review aan:

http://www.autoweek.nl/autoreview/35929/bmw-320d-efficientdynamics-edition-high-executive

Er wordt exact beschreven, wat ik ook ondervind. Spiegels worden zelfs in bevroren toestand, maar mondjesmaat verwarmd waardoor het lang, te lang (5 - 10 minuten) duurt voordat je effect ziet. Bij mijn vorige Audi A4 zag ik de damp eraf komen, zodra de verwarming van de spiegels zijn werk deed.

Volgens mij een fact of life, dus?

Beste verbruik tot nu toe

  • 66.000 km

Afgelopen week meer dan 1100 kilometer gereden op één tank, er ging 57 liter bij. Kom uit op 1:19,3. Voornamelijk snelweg, en relatief weinig files gehad. Nette score, maar heb ook wel geprobeerd het onderste uit de kan te halen. Verder geen specifieke zaken, anders dat gisteren in de VUMC P2 Garage (interparking) er iemand tegen mijn achterbumper heeft gezeten. En nee, Interparking heeft geen camerabewaking. Fijn...

LCI Achterlichten

  • 69.000 km

Het gaat gebeuren, ik ga LCI achterlichtunits laten retrofitten!

SCM Klasse 3 Alarmsysteem van Cobra

  • 71.000 km

Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de bimmer geen alarmsysteem had. Je zult vast denken: 'duhhh'. En eigenlijk heb je ook wel een punt. In mijn voorgaande auto's had ik altijd een af-fabriek alarmsysteem (met zo'n rood ledje onder de spiegel, yep). Bij deze geïmporteerde wagen van omgerekend een Nederlandse nieuwwaarde van pakweg €70.000 was het voor mij een no-brainer dat er alarm op zat. Nooit gelet op ontbrekende ledje, ook niet getriggerd door ontbreken van enig certificaat. Anyways - heb dus half jaar onverzekerd tegen diefstal/inbraak rondgereden. En er worden in de wijk nogal een 3-series ontvreemd. Tja... Snel door René van Autotec.nl voor €549 een Cobra SCM Klasse 3 laten inbouwen. Is eigenlijk nog beter dan af-fabriek doordat het systeem met extra (tweede) autorisatie werkt. Klein kaartje aan de sleutelbos erbij, dat wel. Maar voorkomt dat auto (want ja, voorzien van kwetsbaar keyless-entry) opeens verdwenen is. So far moet ik zeggen, werkt het prima.

Souverän auf der Autobahn

  • 76.000 km

Vakantie Oostenrijk, regio Bregenz - Drielandenpunt. Dat betekent dus heerlijk cruisen over de Duitse Autobahn. Rustig weekend, zaterdagmorgen vroeg op half 5 vertrokken. Via Venlo richting Mönchengladbach, Koblenz, Mannheim, Karlsruhe, Stuttgart, Ulm en uiteindelijk Bregenz. Wat een heerlijke mobiel is de Dreier op de Autobahn (zeker, het was heerlijk rustig). Heads-up display is op dit soort ritten heerlijk. Vervelend alleen als je een bril met Polaroid glazen op hebt. Dan moet je het hoofd iets kantelen om te projectie te kunnen leven. Ach, is meer te leven. Het doortrekken naar cruisesnelheid van 150-160 gaat zo lekker. Rond Stuttgart kort even naar de 220. Heel kort, eventjes. Verbruik viel me alleszins mee, 1:17,6 over de bijna 800 km inclusief stuk door de bergen richting eindbestemming (800M, op 50 kilometer van Lech). In de bergen rijden is ook heerlijk, maar dan wraakt een automaat zich toch wel een beetje. Flipperen helpt op zich wel om beter op de motor af te remmen. Een handbak vind ik in de bergen toch fijner. Scheelt een hoop remstof ;-) Heb 'm nog wel even geknepen. Hoewel begin mei, lag er bij aankomst nog een laagje sneeuw. Gelukkig niet op de weg. Echter... twee dagen later op de terugweg vanuit Oberstaufen (DE) waar we heerlijk gezwommen hadden in Aquaria (= aanrader) begon het te sneeuwen. Temperatuur rond het vriespunt, dat voelt op zomerbandjes ongemakkelijk. Zeker met in het achterhoofd dat de laatste paar kilometer flink stijl omhoog lopen (20-25%). Viel uiteindelijk allemaal mee. Terugreis naar Nederland zo waar nog soepeler verlopen dan de heenweg. Inmiddels geef het 'condition based service' systeem aan dat ik olie moet laten verversen. Wat ik wel vreemd vindt: CBS geeft maar betrekkelijk weinig informatie in de auto. Bijvoorbeeld niets over het vervangen van interieurfilters en brandstoffilters, of onderhoud aan de airco. Of valt dit allemaal onder de algehele 'check' die er over 20.000 aan zit te komen?

M Performance LCI Achterlichten

  • 82.000 km

Vandaag door Joey van jmf-gadget.com in Ridderkerk mijn standaard pre-LCI achterlichten laten vervangen door LCI achterlichten. Uiteindelijk gekozen voor de M Performance (black line) uitvoering. Ben blij dat Joey de installatie heeft gedaan, want het had op de F31 nogal wat voeten in de aarde. Maar het is gelukt, en ik ben blij met het resultaat. Persoonlijk vind ik de combinatie met Mineral Grau er netjes uitzien. Bijkomend is dat M Performance units een kleine €300 goedkoper zijn dan de reguliere 'rode' LCI uitvoering.

Meteen ook maar het nieuwe frontje laten installeren in het interieur. Matched mooi met de zwarte pianolak afwerking.

M Pakket uitlaat (sierstuk)

  • 83.000 km

Afgelopen weekend ook de lullige standaard uitlaat visueel vervangen door een een M-Performance uitlaat. Visueel - alleen het stukje na de demper vervangen. Relatief duur, €230. Maar het ziet er zoveel beter uit. In combinatie met standaard 330i/330d/330e diffuser. Diffuser kostte €80, kwam van nieuwe 330e af.

Coderen

  • 83.000 km

Paar basiszaken laten coderen door Intertuning in Rotterdam.
- Automatisch inklappende spiegels bij afsluiten
- Dagrijverlichting achterlichten (mooi i.c.m. LCI verlichting)
- LCI Achterlichten (geen storing maar irritant knipperen bij inschakelen)
- Achteruitrijcamera bij rijden (gimmick)

Het lukte helaas niet om richtingaanwijzers in HUD te coderen. Zou theoretisch mogelijk moeten zijn.

Vakantietrip naar Côte d'Azur

  • 87.000 km

Eerste keer naar Franrkijk met de bimmer. Met dakkoffer. Auto maakt naar mijn gevoel minder geluid met dakkoffer erop dan voorgaande auto's (Audi A4, A5, Lexus IS 300). Wel het hemeltje dicht, er is immers toch niets te zien door het panoramadak ;-) Werkelijk, dat hemeltje sluiten maakt een wereld van verschil.

Hoe heeft de auto het deze 3.500 kilometer uitgehouden? Prima. Op één puntje na. Het was nogal warm met 35+ graden, en één middag wilde de airco niet meer inschakelen. Het paneel gaf een knipperend groen lampje van de airco gecombineerd met een knipperend lampje van de achteruitverwarming. Contact uit/aan bood geen soelaas. Maar de volgende dag was het probleem als spreekwoordelijke sneeuw voor de duidelijk aanwezig zon verdwenen. Issue is niet meer teruggekeerd.

Verbruik over de 3500 kilometer (2500 zonder bagage/dakkoffer) is uitgekomen op 1:15,0 (boordcomputer). Nu weer in Nederland, zonder bagage en gezin aan boord staat deze weer rond de 1:19-1:20, naargelang aantal niet-snelwegkilometers.

Tja, verder niets noemenswaardigs.

Eén ding: ik mag alsnog van de Duitse dealer (http://www.freese-gruppe.de/) mijn voorstoelen laten repareren. Het leder was al bij aflevering in het middenstuk een beetje gesleten. Colorglo mag het alsnog fixen, en de factuur wordt betaald door Freese. Prima. Da's toch nadeel van Invididual Nappa leder, waar Dakota super robuust is - is Individual veel kwetsbaarder. Ik probeer het elke maand te conditioneren (alleen de voorstoelen).

Corrosie velgen

  • 88.000 km

Sinds kort zie ik dat beide achtervelgen een lichte mate van corrosie ontwikkelen. Exact als beschreven in deze post http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=60829.0. Hoewel nog iets minder dan op de foto's in deze post, baart het mij wel zorgen. Ik maak de velgen altijd schoon met water/zeep. Corrossie rondom het embleem, zoals op de foto. Ik denk dat hier vocht blijft zitten waardoor de corrosie optreedt. Wie heeft hier ook ervaring mee? Is het onder controle te krijgen? Ik heb fotootje bijgevoegd. Vooralsnog niets om me meteen zorgen om te maken, maar het stoort me wel. Wat kan ik eraan doen om dit te stoppen?

Vervangen remblokken voorzijde?

  • 89.100 km

Ik heb inmiddels 30.000 kilometer gereden, en de auto heeft bij aflevering nieuwe remblokken gekregen. Alleen geeft de auto via iDrive nog steeds aan dat ik 90.000 kan rijden (onveranderd). De blokken achterzijde kunnen nog 10.000 mee volgens de auto, maar zien er visueel nog erg goed uit (die stand loopt wel af). Iemand enig idee waarom er almaar 90.000 blijft staan?

Herstel leder voorstoelen

  • 89.100 km

Hoewel het mij een weinig 'premium' -gevoel geeft, is de berijdersstoel dermate versleten in het middenvlak, dat ik het niet meer kan aanzien. Ik onderhoud het leder beter dan gemiddeld, maar heb de auto vorig jaar in deze staat in ontvangst genomen met belofte van de Duitse dealer dat het hersteld zou worden. Beetje laten versloffen, maar inmiddels van dealer goedkeuring om Colorglo voor het herstel in te mogen schakelen. Nogmaals, Individual nappa leder is mooi, maar met Dakotaleder zou je dit 'probleem' niet hebben.

Reparatie bestuurderstoel door Colorglo

  • 89.800 km

Afgelopen vrijdag heeft Wouter van Colorglo (Breda) mijn bestuurderstoel onder handen genomen. De coating van het zitvlak was al enige tijd verdwenen, en de slijtage in het middenvlak was een doorn in het oog. Colorglo heeft dat super opgelost. Bleek dat de Individual uitvoering van de stoel de reparatie wel erg lastig maakte (door witte biesjes, lichte stiksels). Wouter heeft naast het middenvlak ook de wang aangepakt, want deze had ook last van slijtage. Beide stoelen daarna in conditioner gezet. Top!

Nieuwe set winterbanden

  • 90.200 km

Via Marktplaats een spiksplinternieuwe set M400 18" aangeschaft. Gemonteerd met nieuwe Continental winterbanden 225/45/18. Ga de velgen even goed in de hardwax zetten voordat ze gemonteerd worden. Beter dan de 16" 205/55/16 waar ik vorig jaar op reed. Die naast een afwijkende ET óók nog eens een maatje te klein waren (F30/31 staat op 205/60/16. Eén winter was genoeg ;-)

Winterbanden

  • 93.000 km

Afscheid genomen van mijn 16" winterset die ik vorig jaar snel even op de kop tikte. Vervangen door originele en spiksplinternieuwe M400 set (225/45/18 rondom). Eén inch maakt toch wel degelijk verschil, de 18" set rijdt echt comfortabeler. En vreemd genoeg, ondanks dat het nieuwe winterbanden zijn is het verbruik duidelijk lager. Goed, zomerbanden zijn een breedset - maar toch frappant aangezien winterbanden toch een minder gunstig profiel hebben, zou je zeggen? Voordat ik de zomerset eraf heb gehaald, ze eerst een goede beurt gegeven. Zoveel mogelijk met Commandant de boel schoongemaakt. Ik was tegenwoordig met IronX, maar heb toch last van wat ingebrand remstof. Dat krijg ik er met Commandant niet vanaf. Wat is hiervoor de beste behandeling?

Update

  • 98.000 km

Geen problemen, auto rijdt als een zonnetje. Heerlijke stuurverwarming tijdens de koude dagen. Niet een optie die in NL vaak wordt aangekruist denk ik, maar de kleine investering meer dan waard. Wel een keer een spontane reset van Navsat gehad - systeem gaf aan "No Connection" en resette zich na een minuut of zo.

Wat me wel zorgen baart, is het feit dat de bestuurdersstoel die in september door Colorglo is gerepareerd, omdat er slijtplekken in het zitvlak kwamen voornamelijk op de naden, alweer slijtage laat zien. BMW Individual leder is echt weinig premium. Ongelooflijk eigenlijk gezien de meerprijs.

Winterbanden zetten verbruik maar een klein beetje terug, schommelt nu rond de 18.1, hoewel ik de laatste tijd ook wel wat minder snelwegkilometers maak. Michelin's (225/45/18) zijn op zich wel comfortabel en stil, en deden bij de recente sneeuwval goed haar werk. Maar hoe leuk achterwielaandrijving ook kan zijn, met sneeuw ben ik wel erg op mijn hoede voor de achterkant.

Wat me verder opvalt afgelopen periode is dat onderhoudsinterval al geruime tijd op 8,000 blijft hangen (al gedurende minimaal 2,000 km). Onderhoud is dan voor remblokken achter. Maar dat terwijl ik meer kleinere afstanden rijd, waardoor ik tegenovergestelde impact op dynamische onderhoudsinterval zou verwachten. Anyways, wellicht effect omdat ik vaker terugschakel met flippers i.p.v. de rem in te trappen ;-)

Lekkende transmissie

  • 110.000 km

Vorige week mijn BMW voor groot onderhoud naar BMW specialist Nagel gebracht. Waar ik naast een grote beurt niets verwachtte, kwam ik toch van een koude kermis thuis. Het bleek dat de ZF bak transmissievloeistof lekte. Hij lekte rondom de pan. Volgens garage kan het alleen maar zijn, dat de bak ooit open is geweest en dat dezelfde pan/pakking gebruikt is (maar deze moet altijd vervangen worden). Kostte een lieve duit. Verder slijtten de achterbanden wat meer aan de binnenzijde, waardoor de garage voorstelde om het onderstel uit te lijnen.

Ben benieuwd naar andere rijders, die te maken hebben gehad met een (licht) lekkende ZF bak rondom de pan, na nog geen 110k?

Tja, dat 'Premium' Leder

  • 112.000 km

Nou, het begon langzaam, maar de staat van het 'Premium' individual leder van de berijdersstoel is weer terug bij af. Af wil zeggen, voordat Colorglo de stoel een opfrisbeurt gaf. Dat was nog geen jaar geleden. Sindsdien iets van 20.000 gereden, doorgaans stukken van > 80 km. Dus niet veel in-uit-in-uit. Baal er wel stevig van. Reparatie kostte 225 Euro, maar ik heb er dus maar kort plezier van gehad. Ben ik de enige met dit probleem?

Ervaringen met keramische low-dust remblokken?

  • 118.000 km

Wie heeft er ervaring met keramische low-dust remblokken op een F30/31? Ik ben van plan voor/achter te laten vervangen. Hoeveel voor nog > 60.000 heeft, is het voordeel van minder remstof wel fijn. Wat zijn ervaringen? Zijn er nadelen buiten de hogere kosten?

Low-dust keramische ATE blokken

  • 118.000 km

Auto moest voor APK naar garage, en boordcomputer gaf aan dat achterblokken nog 6,000 km mee konden. Voor nog 65,000. Had me recent ingelezen over keramische blokken als alternatief. Ideaal als je de velgen wat schoner wilt houden. BMW wordt geleverd met ATE rondom, had even gekeken wat het aan sec materiaal zou gaan kosten. Op zich zijn keramische blokken niet eens duur. Offerte van mijn BMW specialist schrok ik wel val. Uiteindelijk ging er 180 euro van de offerte af, maar inclusief APK een kleine EUR 480 voor voor/achterblokken inclusief slijtagesensoren. Tja, hoop geld. Maar... het is een feit; de velgen blijven echt erg schoon. Schoner dan ik had verwacht. Het lijkt ook dat het keramisch remstof minder kleeft (minder plakkerig) is. Verder geen rare bijgeluiden (je leest over piepende remmen). Totaal geen issue. Verder kan ik over remweg weinig zinvols zeggen. Maar feit dat mijn velgjes lekker schoon blijven is mij ook wel wat waard ;-)

Low-dust keramische ATE blokken - Paar duizend km

  • 122.000 km

Oh man, als ik dat ooit had geweten - dan had ik op al mijn auto's keramische remblokken gezet. Het is gewoon lachen. Je rijdt, de velgen worden extreem beperkt vuil. Dan gaat het regenen... En warempel de velgen zijn na een regenbui (inclusief snelwegrit) schoner dan daarvoor. Vinger erover heen? Bijna niets te zien. Fan-tas-tisch.

Qua remgedrag? Ik rijd niet op 't randje, maar bij normaal gebruik merk je geen verschil. Nou ja, dat ze dus schoon blijven, dat merk je wel :-)

Eigenlijk weinig te melden

  • 135.000 km

Staat sinds een maandje weer op zomerbanden, was dit jaar laat de de wissel. Hoe fijn weer, en wat een verschil qua looks. Ben nog altijd uitermate blij met de low-dust blokken rondom. Paar duizend kilometer, en nog steeds smetteloos. Haal je vinger er overheen en er komt wel iets vanaf. Maar 't oog ziet het niet.

Wat me wel irriteert is dat ik sinds een tijdje eigenlijk al af en toe condens heb ik mijn achterlicht unit (rechtsachter, buitendeel). Ik heb leverancier en inbouwer hierover geïnformeerd maar die komt met verhaal dat BMW zegt dat dit normaal is bij LED verlichting. Wat?! Goed, het is ook niet uitermate ernstig, en bij droge periodes / zonlicht verdwijnt de condens ook weer. Maar ik heb nu nog garantie (2 jaar) en vind eigenlijk dat dit gewoon niet hoort en gefixt moet worden. Andere F30/F31 met face-lift LED verlichting die ook wel eens condensvorming hebben gezien?

Achterlichtunit vervangen

  • 137.000 km

Een van mijn achterlichten had condensvorming, het buitenste deel aan de linkerkant. Deze blackline OEM units heb ik in 2017 aangeschaft via en laten monteren door Joey van jmf-gadget.com. Gereclameerd over dit feit, heeft Joey het tip-top en binnen 5 minuten voor mij gefixt door een nieuw exemplaar te monteren. Top service!!

Motor flush

  • 140.000 km

Na de vakantie afspraak gemaakt voor een kleine beurt, ga dit keer de motor flushen met Liqui Moly 2037 Pro-Line vooraf aan de oliewissel. Verwacht er verder geen echt resultaat van, anders dan dat ik hoop dat het de levensduur en draaivreugde van de motor ook op langere termijn behoudt. Zijn er ervaringen met het flushen van BMW motoren, positieve/negatieve ervaringen? Ben benieuwd.

Nieuwe bandjes

  • 145.000 km

Achterbanden waren op, voor konden ze nog eventjes. Toch maar meteen complete set laten vervangen (255/35/19 achter en 225/40/19 voor). Uiteindelijke keuze op Goodyear Asymmetric 3 laten vallen, in XL Runflat. Achter had ik Michelins liggen, maar geen Runflats. Voor Bridgestones, wel Runflats. Goodyears gekozen o.b.v. combinatie: zuinig, stil en zowel bij droog als nat gemiddeld/goed. Totale investering van €870 (banden €750 + montage van €120). Banden lijken inderdaad zuiniger o.b.v. actieradius/boordcomputer en fractioneel stiller. In snellere bocht of rotonde lijken ze voor minder te plakken dan de Bridgestones.

Flush van transmissie

  • 163.000 km

Ondanks dat ik geen problemen merk, de automaat in Woerden bij Flushed laten spoelen. Daarna schakelde hij natuurlijk nog soepeler (maar da's vast iets tussen de oren).

Individual leder voorstoelen herstellen?

  • 176.000 km

Weinig gereden afgelopen jaar. Hoeveel ik weinig in de auto vertoef, is het elke keer dat ik de deur open toch een beetje jammer dat de berijdersstoel er niet fijn meer uitziet. Hoewel deze 4 jaar terug een opknapbeurt heeft gekregen, is het (gebrek) aan duurzaamheid van het Individual-leder wel een dingetje. Vroeg me af of ik de enige ben?

ABS-Sensor defect

  • 179.000 km

Voor het eerst in jaren weer eens een keer op vakantie met de Bimmer, maar Croatië. Heerlijk binnendoor, dwars door de Oostenrijkse Alpen. In Italië, in de file en brandende zon vlak voor Trieste opeens een reeks bliepjes, en meldingen in heads-up, iDrive en cockpit. Alle relevante assistentiesystemen vielen weg:
- ABS
- DSC
- Botswaarschuwing
- Pijlweergave navigatie
- Cruise control

Super irritant, maar de fix was eenvoudig. Voor nog geen 140 Euro bij lokale Bosch specialist laten fixen: vervanging van ABS- (Snelheids) sensor links-voor. Het eerste echte mankementje met de auto sinds de aanschaf.

Stuurrenovatie met Colourlock

  • 196.000 km

Ik zat me al tijden te ergeren aan het stuur, dat toch wel wat sporen van gebruik te zien gaf. Het setje van Colourlock.nl op kleur aangeschaft (kleine 80 euro). Fantastisch spul. Resultaat, een stuur dat als nieuw oogt. Mat-zwart. En ook weer heerlijk aanvoelt. Volgende stap is het renoveren van de berijdersstoel, Cohiba nappa. Weet wat spulletjes bij Colourlock aan te schaffen!

Interieur aangepakt met Colourlock

  • 196.200 km

Spulletjes van Colourlock binnen, en de grote klus van start. De berijdersstoel had duidelijke slijtage op zitvlak en wang. Maar de stoel is voorzien van lichte stiksels en witte biesjes. Dat betekent: afplakken, en in delen opknappen. Eerste fase: reinigen met Colourlock leder reiniger (mild). Tweede fase licht opschuren, en bij de wangen en zitvlak echt goed goed om het gelijkmatig te laten aanvoelen (doet wel enigszins 'pijn' maar wetende dat het er nadien beter uit komt te zien)... Fase 3 afnemen met Colourlock reinigingsbenzine. Fase 4... hier begint het: afplakken, verven, fōhnen, verven, fōhnen, verven, .... Afplaktape verwijderen en hier en daar eventuele spil die toch onder het take is doorgekomen wegnemen (ik plak de stiksels af met 1 mm modelbouw tape). En volgende stuk van stoel. Doorgaan tot de hele stoel klaar is :-) De bijrijdersstoel daar had ik destijds cappuccino op gemorst, en dat was dwars door de coating gegaan... De bijrijdersstoel was verder nog erg goed, dus heb ik heb bij de zitvlakken gehouden (wel de hele stoel gereinigd). Afsluitend (ruim dag later) de boel ik met Colourlock verzegelingsmiddel afgewerkt. De stoelen zien er echt als af-fabriek weer uit, mooi mat. Hopen nu dat het ook mooi gaat blijven, ben benieuwd. Qua kleur is Colourlock echt perfect, gewoon geen verschil te zien. Ik heb 1 foto toegevoegd van het resultaat (had vergeten een 'vooraf' foto te maken...). Erg happy met het resultaat.

Zomervakantie en grote beurt

  • 199.500 km

De zomervakantie zit erop, heerlijke reis door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland met de Bimmer + Combicamp Country vouwwagen erachter. Combinatie rijdt heerlijk. Bij Milaan klapband run-flat linksachter spontaan gescheurd in de binnenwang. Nee, geen stoeprandschade gereden. Even schrikken zo op de A4 op het punt waar er vrijwel geen vluchtstrook was. Maar met sukkeldrafje van 30-40 uiteindelijk beland bij allervriendelijkste bandenfitter (die op zaterdagmiddag, in augustus, jawel, open was) die mij weer op weg hielp met een een 'thuiskomertje'. In plaats van de 255/35/19 had hij een net-gebruikte Michelin 235/40/19 had staan. Voor 70 euro konden we weer op weg. En omdat we toch met de vouwwagen onderweg waren, was dat een prima oplossing (geen hogere snelheden dan rond de 100).

Vandaag grote beurt, en 2x nieuwe Goodyear Eagle F1 Assymmetric 3 ROF eronder. Zonde geld, aangezien er nog zoveel profiel op de banden zat... Bijna 450 all-in. T'is niet anders.

Verder bij de grote beurt en APK geen zaken anders dan standaard onderhoud.

Afscheid doet pijn

  • 206.000 km

Na ruim 150.000 vrijwel probleemloze kilometers, kan ik niet anders zeggen dat het een prima BMW-product is gebleken. De auto rijdt en voelt na deze kilometers nog als nieuw (en ziet er ook zo uit). Alleen paste deze qua kilometrage niet meer bij mij, te weinig kilometers.

Hiervoor in de plaats zal een 330e Touring komen die momenteel nog in Duitsland staat, uit 2021. Natuurlijk komt daarvan ook een review zodra ik de sleutels heb.

Goed, afscheid nemen kan pijn doen, maar wetende dat de auto een fijne nieuwe berijder heeft gevonden doet goed. En daarmee blijft de auto gevrijwaard van export. Ik wens de nieuwe liefhebber heel veel plezier, en wellicht zet hij de review voort.

Tot ziens KL-206-P!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.