BMW 320d Coupé (2012)

autoreview

BMW 320d Coupé (2012)

Signalement

Uitvoering320d Coupé
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een goed begin is het...

  • 45.000 km

Introductie

Het echte leven kan gaan beginnen. Ik en mijn toenmalige vriendin (inmiddels mijn vrouw) zijn allebei in augustus 2015 afgestudeerd aan de Universiteit Maastricht. Wij hebben besloten onze carrieres niet in Nederland maar in Luxemburg te starten (juridisch geschoold, veel mogelijkheden daar. Tip voor de mensen die een startersbaan zoeken met een goed salaris en een VAST contract: kijk eens in Luxemburg! Er wordt zaken gedaan in het Engels, dus geen zorgen.) Luxemburg stad is vanaf Maastricht korter bij dan Amsterdam, en als echte bourgondier is de keuze dan snel gemaakt.
Mijn vrouw kreeg op haar eerste dag bij haar nieuwe werkgever (PwC) meteen een lease auto aangeboden. Wij hebben ons hart laten spreken en besloten ietsje meer te betalen per maand en niet voor een VW golfje of Renault Clio maar meteen voor een fijne BMW 218d Coupe te gaan.
Heerlijke (eerste) auto natuurlijk, maar deze zweier is niet het onderwerp van deze review. Al vrij snel heeft mijn vrouw besloten om voor een andere werkgever te gaan starten. Deze werkgever biedt geen lease auto’s aan en dus mochten wij dan eindelijk onze eerste echte auto gaan aanschaffen. De 2 had het ‘’BMW virus’’ al aangewakkerd en wij zullen waarschijnlijk nog lang besmet blijven…

De zoektocht

Samenvattend waren de eisen als volgt:
-Coupe
-Diesel met grote actieradius (minimaal 900km)
-Minimaal 150 pk en wat koppel (het is hier niet vlak en ik wil niet bij ieder bergje stil vallen)
-Een kleurtje, genoeg lease grijs en zwart
-Dealer-onderhouden en minimaal 12 maanden garantie
-Niet meer dan 120.000 km en max. 5 jaar oud
-Budget: < 20.000 EUR

Eenmaal gestart met de zoektocht bleek dat er verrekte weinig leuke coupe’s op de markt zijn. Audi TT was ons iets te beperkt aangezien er zo once in a while meer dan twee mensen vervoerd moeten worden. Mercedes C-klasse coupe was net iets te duur. Ook ruim georienteerd bij alle andere merken maar de keuze is schaars, Peugeot RCZ is zelfde verhaal als de Audi TT. Audi A5 is te duur (zoals eigenlijk alle Audi’s).
Het moest dus weer een BMW worden, voornamelijk om de rij-eigenschappen en ook een beetje om de looks. Diesel is een vereiste, want 40k km per jaar. Om de wegenbelasting hoef je het niet te laten, die bestaat hier namelijk NIET. De prijs van diesel ligt rond de 90 cent per liter. Tip voor de vakantiegangers / door-reizigers uit Nederland: Alle pompstations hanteren dezelfde prijs in Luxemburg, maakt niet uit of het langs de snelweg ligt of in een dorpje. Dus kies vooral het merk waar je je prettig bij voelt. Verder gaat bij ons vorm boven functie, we zijn jong en hebben voorlopig nog geen kinderen. Dus twee deuren zijn ruim voldoende &#61514;. Zo’n SUV of MPV komt er wel over een jaartje of tien.
Een gebruikte 2 coupe lag net buiten ons budget en dus hebben we onze zoektocht verlegd naar een gebruikte 3 coupe (de laatst gebouwde 3 coupe dus, helaas). In Luxemburg was de keuze niet heel ruim en dus zijn we in Duitsland gaan kijken. Ik vond de prijzen ietwat aan de hoge kant en de keuze was ook hier dungezaaid. Wel veel 3-series van het nieuwe model voor redelijke prijzen trouwens. Maar die vinden wij allebei niet zo mooi en dus hebben we de zoektocht voortgezet.
Toen we in Duitsland waren (bij de BMW dealer in Kaiserslautern n.b.) zag ik op internet in Belgie een heel mooie 320d coupe uit 2012 staan in Vermillionrot en met maar 37.000 km op de klok. De auto stond bij BMW dealer genet vlak over de grens bij Maastricht. De auto werd t/m het einde van mei 2016 aangeboden met 4 (!) jaar premium selection garantie. Het was inmiddels medio mei dus haast was geboden. Mijn ouders wonen in Maastricht dus ik heb direct mijn vader gebeld en die is op dezelfde dag gaan kijken en een proefritje gaan maken. Zijn verslag was kort maar duidelijk: auto ziet er uit als nieuw en zo rijdt die ook. Hij heeft dus ter plekke de deal gesloten en zijn handtekening gezet. Twee weken later ben ik de auto gaan halen bij de Waalse BMW dealer die gelukkig een woordje Nederlands sprak. Ik zag de auto toen dus voor de eerste keer! Dit klinkt misschien roekeloos maar ik weet hoe de betreffende auto rijdt en ik heb vertrouwen in de beoordelingskwaliteiten van mijn vader. Verder was deze aanbieding bijna te mooi om waar te zijn, want: auto ziet er uit als nieuw, vorige eigenaar was een 64-jarige man die de auto voor erbij had en hem ingeruild heeft op een BMW M2, 4 jaar garantie en te koop bij een BMW garage. 5 minuten nadat mijn vader zijn handtekening had gezet kwam een andere geinteresseerde vragen om een proefritje te maken, waarop de dealer antwoorde: “Vraag maar aan die man daar, dat is de nieuwe eigenaar.” (Juridisch gezien niet correct, maar dat geheel ter zijde)

Eerste keer in real life

De auto was precies wat ik er van verwacht had: Prachtig! Geen krasje of deukje te bekkennen, en die kleur staat hem onwaarschijnlijk goed. In het boekje beeldt BMW de auto ook in deze kleur af. Sleutel gekregen, hand gedrukt en weg gereden met Luxemburgse platen voor de ramen. Die Belgen schroeven hun platen namelijk op de auto in plaats van het systeem dat in Nederland en Luxemburg wordt gebruikt… Importeren heb ik allemaal zelf gedaan. Kost wat tijd en er moet veel gelezen worden maar het heeft me alles bij elkaar een dike 100 euro gekost alvorens ik legaal rond reed in Luxemburg met die prachtige platen zonder streepjes (Sorry mede Nederlanders).
Het betreft dus een BMW 320d coupe met de 2 liter 4 in lijn N47D20 engine welke 184pk en 380Nm levert in combinatie een manuele 6-bak. Uiteraard had ik het liefst een mooie 6 in lijn gehad maar de exemplaren in goede staat waren mij iets te prijzig. Daarnaast is deze 4 cilinder bijzonder zuinig en voor het geluid hoef je het niet te doen bij die BMW diesels, klinken allemaal nergens naar.
Er zijn niet heel veel opties aangevinkt door de eerste eigenaar maar dat mag je ook niet verwachten voor een auto met deze prijs gezien de kilometer stand.
De leukste spullen die er (standaard) op zitten zijn:
-Xenon lichten met de mooie angel eyes (standaard na de facelift van 2010)
-Automatische airco
-Half lederen bekleding (precies zoals ik het graag wil, het zitvlak is van een fijne stof en wordt niet zo koud/warm als leer. De rest van stoel is van leder, wel de lusten niet de lasten.)
-17 inch lichtmetaal
-parkeersensoren achter
-sportstoelen
-regen- en lichtsensor
-neerklapbare achterbank (VOLKOMEN BELACHELIJK dat dit een optie is)

De eerste (duizenden) kilometers

We hebben de auto sinds eind mei 2016 en we hebben er inmiddels al 15.000 kilometer mee afgelegd. Voldoende om een eerste indruk te hebben. Waar nodig zal ik een vergelijk met de 2 coupe maken.
Hoewel dit model al uit 2007 stamt voelt de auto toch volwassener aan dan de 2 coupe. Sturen is wat zwaarder en er is meer contact met de weg. De auto is echt een kilometre vreter en voelt zich het best thuis op de autobahn waarbij je af- en opritten hard kunt nemen. De auto geeft geen krimp. Voor de echt scherpere bochtjes en stadsverkeer was de 2 iets bruikbaarder maar ook dit scheelt niet bijster veel. Het weggedrag van de auto is top, dit was ook de reden om deze auto te kopen. Van binnen vind ik hem ook zeer mooi, zwart en geborsteld alimiunium is een geode combinatie. Sober en strak zonder frutsels en schermpjes. De randen van de deuren zijn lekker zacht wat mijn elleboog erg fijn vindt. Dit is overigens de enige plek waar het mij interesseert of er hard of zacht plastic wordt gebruikt. Knuffelen doe ik wel met bomen of andermans vrouwen.
Wij rijden 90% van de tijd op snelwegen en rijden vrijwel nooit korte ritjes. De motor krijgt de kans om goed warm te worden. Eenmaal warm rijd ik nooit langzamer dan 140 (135 echte kilometres) op de snelweg wanneer het verkeer het toe laat uiteraard. De motor draait dan 2200 toeren en hoor je alleen op de achtergrond. 120 of 140 maakt bijster weinig uit voor het verbuik in tegenstelling tot sommige spaardiesels die dan vrolijk 8l/100km gaan verbuiken.
Binnen de bebouwde kom gedraagt de auto zich totaal anders. De motor en bak zijn eigenlijk iets te ruw om soepel rond te rijden. De draaicirkel is ook niet geweldig. Het schakelen van de 1 naar de 2 vind ik vrij ruw gaan in vergelijking met de andere versnellingen, die heel makkelijk in te leggen zijn. Het schakelen heeft sowieso iets mechanisch en dat is fijn op de snelweg maar niet binnen de bebouwde kom. Reden om voor die heerlijke 8-bak automaat te gaan in een volgende BMW of andere auto.
Bij die eerste kilometres zat ook al een ritje naar Como / Milaan voor de vakantie. Op de terugweg de Gothard pass genomen in plaats van de tunnel want ik hoorde al dat er 4km file stond voor de tunnel. Heerlijk gevoel om al die lemmingen toe te zwaaien als je op de weg langs het riviertje en de volgepakte snelweg rijdt zonder enig verkeer voor je. Auto gaf geen krimp op deze rit en je hebt altijd genoeg Koppel om die haarspeldbochtjes te pakken zonder iedere 20 seconden te schakelen.
We rijden best vaak in Duitsland en daar hebben we hem al een paar keer uitgelaten. 230 echte kilometers per uur (237 op de teller) aangetikt en daar lijkt zijn top wel ongeveer te liggen. Toch knap voor zo’n klein dieseltje. De auto vangt bijzonder weinig wind vanwege zijn geringe hoogte en dat komt de topsnelheid uiteraard ten goede. Verbaast me altijd hoe veel hoger een Fiat punto bijv. is als ik er naast parkeer.
Een ander puntje wat me opvalt is het verschil in de reacties van mensen die je krijgt in Luxemburg of Nederland. In Luxemburg heb ik al van verscheidene mensen een complimentje gekregen over de staat van de auto en de combinatie van het model en de kleur. In Nederland daarentegen word je al snel een beetje gek aangekeken wanneer je als 24-jarige uit de auto stapt. Misgunst? Jaloezie? Ik weet het niet. Niet-autokenners weten misschien niet dat deze auto goedkoper was dan een nieuw polo’tje of iets dergelijks. De staat van de auto weet goed te verhullen dat het een wagen van meer dan 4 jaar oud betreft, die in de basis uit 2007 stamt. Het feit dat er geen opvolger van deze auto is en ook nooit meer komt, helpt hier natuurlijk ook wel aan mee. En nee, ik vind de BMW 4 serie geen opvolger van de 3 coupe. Deze zit ook in een totaal andere prijsklasse dan de huidige 3 serie.

Verbruik

Ik moet als Nederlander uiteraard iets melden over het verbuik. Zoals jullie waarschijnlijk weten is de brandstof hier een stuk goedkoper dan in Nederland maar dit wil niet zeggen dat ik er niet af en toe op let. Optrekken voor stoplichtjes doe ik met beleid – de auto is hier ook totaal niet voor geschikt - en binnen de bebouwde kom rol ik veel uit. Dit is echter een dusdanig klein onderdeel van onze totale kilometres dat het amper invloed heeft op het gemiddelde verbruik. Zoals gezegd rijd ik altijd minimaal de maximum snelheid op de snelweg en vaak sneller. Het gemiddelde verbuik volgens de boordcomputer is 4.9l / 100km! Dit wijkt nauwelijks af van de werkelijkheid, soms iets positiever en soms zelfs iets negatiever. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk hoe al die kleine/hybride autootjes zo’n slechte verbruikscijfers halen? Niet dat je die hier veel ziet in Luxemburg overigens, het wordt belastingtechnisch totaal niet gestimuleerd om elektrisch te rijden en laadpalen zijn nog zeldzamer dan mooie vrouwen in Luxemburg. Het wagenpark is wat dat beteft het tegenovergestelde van Nederland: 80% van de wagens dieselt erop los. Motorisering wordt hier belangrijker geacht dan uiterlijk vertoon, dus geen sportuivoeringen met spoilers en kleine motortjes maar saaie zwarte wagens met kleine velgjes en dike motoren (veel 330/335d’s zonder type aanduiding bijv).
1200km op 1 volle tank (62liter) à 55 euro is geen uitzondering, en dan heb ik de tank nog niets eens volledig leeg gereden. Hetzelfde verbruik werd gerealiseerd in de 2 coupe maar deze had een iets kleinere tank. Hulde hiervoor BMW!

Kritiek

Het is echter niet enkel rozengeur en maneschijn wat de klok slaat. Ik heb zeker ook wel puntjes van kritiek die ik binnenkort aanstip bij de dealer als ik hem voor zijn eerste beurt (door mij) breng.

-Over die beurt gesproken; BMW heeft het systeem dat de auto aangeeft binnen hoe veel kilometre de auto een beurt wil. Deze stond bij aanschaf op 21.000 kilometer maar is inmiddels OPGELOPEN naar 25.000 kilometer? Meet de motor dan dat ik heel veel snelweg rijd en dat de motor nooit korte stukjes loopt en altijd warm gereden wordt? Als ik deze meter aan zou houden ziet de auto bij 70.000 kilometer pas de de dealer voor de tweede keer van binnen. Hij heeft namelijk pas 1 beurtje gehad in zijn jonge bestaan. Ik kijk nog wel even wanneer ik hem binnen breng voor zijn check. Ik moet deze beurten trouwens bij de BMW dealer doen om aanspraak te blijven maken op de 4 jaar garantie. Daar betaal ik dan graag wat meer voor.

-Al vrij snel na aanschaf ging op vreemde momenten het lampje van de passagiersairbag en gordel branden. Dit gaat ook weer vanzelf weg na een tijdje en komt dan weer terug. Heb al gelezen dat het een veelvoorkomend (onschuldig) probleem is bij deze auto’s en laat de dealer dit dan ook oplossen bij de beurt. Dit stoort me wel bij een dusdanig nieuwe auto die ooit 46.000 euro heeft gekost.

-Op het moment van schrijven trekt de auto heel lichtjes naar rechts. Denk dat een keer uitlijnen dit verhelpt. Ik rij er nu echter even mee door aangezien ik over een klein maandje de winterbanden erop laat zetten.

-De binnenspiegel trilt heel lichtjes wat me soms stoort als je erin kijkt naar achteren.

-De deuren zijn groot en lang, wat dramatisch is in kleine parkeerplaatsen. Inherent aan coupe rijden -dus dat heb ik mezelf aangedaan. Bij het openen van de deuren gaat het raam 1 op de 20 keer half naar onder in plaats van een klein stukje (geen deurstijlen aanwezig).

-Het stroeve karakter op lage snelheden wat ik al heb gemeld is niet prettig. De auto lijkt gemaakt te zijn voor de snelweg. Deze diesel motor is ook zeker niet de meest subtiele qua geluid, maar dit stoort mij niet zo.

-Het standaard audio systeem is vrij bagger, misschien dat ik hier nog eens wat aan laat doen.

-Tjah die runflat banden… Moet er nog iets over gezegd worden? Geweldig vind ik het allemaal niet en ze zijn ook nog eens reteduur om te vervangen. Gelukkig vergt mijn lichte motortje niet zo veel van de bandjes en hoef ik ze hopelijk niet heel vaak te vervangen.
Denk dat een 5 jaar oude Honda of Toyota deze problemen allemaal niet heeft, maar ja dat weggedrag maakt zo veel goed. Heb vaker in de Ford Focus van mijn moeder gereden en dat is een zeer fijn sturende kar maar het is toch nog wel een groot verschil. En de Focus vind ik vele malen beter rijden dan de A3 die ze ervoor had. Heb haar overgehaald die A3 in te ruilen op de Ford en daar is ze me nu nog dankbaar voor.

Conclusie

Concluderend kan ik zeggen een zeer tevreden BMW rijder te zijn. Het is natuurlijk een privilege om zo’n eerste auto te hebben alhoewel er ook een keerzijde aan zit. Een betere / mooiere auto vinden voor niet al te veel geld gaat geen sinecure worden. Als je er eenmaal aan begint wil je niet meer terug.
We tuffen vrolijk voort en ik laat weer van me horen zodra ik voor de beurt ben geweest en de winterwielen eronder zitten.
Vragen of opmerkingen over de auto / Luxemburg zijn altijd welkom. Ik vind Nederland nog altijd een prachtig land by the way met veruit het beste wegennetwerk van Europa. Kan Duitsland of Luxemburg niet aan tippen. Maar ja, daar betalen jullie ook al die belasting voor natuurlijk.

Winterklaar

  • 52.000 km

Een korte update mijnerzijds.

Inmiddels zijn de winterwielen erop geplaatst door de plaatselijke garage. Heb deze wielen tweedehands gekocht bij JD banden en velgen. Ze waren in zo goed als nieuwstaat en ze staan goed onder de auto vind ik!

Er liggen Pirelli Dottozero winterbanden omheen en tot nu toe merk ik nog niet echt een verschil met de zomerbanden en dat is een goed teken. Binnenkort breng ik de auto naar de BMW-dealer om de benoemende electronica problemen te verhelpen en hem een oliebeurtje te geven.

Ik heb ook een nieuwe foto met de winterwielen geplaatst.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens