BMW 318tds touring (1996) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 318tds touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jaren lease auto’s gereden te hebben kreeg ik een andere baan en geen lease auto meer. Ik moest op zoek naar een redelijke diesel. Na veel omzwervingen (bijv. Renault Laguna viel af, vanwege de zeer slechte reviews) kwam ik uit bij BMW. Omdat budget wat beperkt was, werd het een 318 TDS Touring uit 1996 met 235 K op de teller. Particulier gekocht, wel proefrit, geen keuring. Dat laatste heb ik spijt van gehad. Na ongeveer 1000 Km was het tijd voor de APK en onderhoudsbeurt. Daar bleek nogal wat mis:
1: Draagarmrubbers achter compleet versleten
2: Remschijven achter vervangen (inclusief blokken en handrem blokken)
3: Wiellagers achter vervangen
4: 2 nieuwe banden achter (door de versleten draagarmrubber, na 20K kilometers al helemaal op)
Voor was alles nog wel OK, maar al met al werd de auto toen toch nog duur.
Nu bijna 1 jaar later, heb ik nog een keer een stuk uitlaat vervangen en verder geen kosten meer gehad. Het betreft een normale uitvoering, zonder airco, maar wel met electrisch schuif kanteldak. Dat compenseert deels de ontbrekende airco.
Auto rijdt na het opknappen van de hele achtertrein weer als een zonnetje. Wegligging is fantastisch, zeker als je uit een Franse auto komt. Achterwiel aandrijving is wennen, maar bij BMW hebben ze dat helemaal onder controle. Hoewel een wat ouder model, rijdt hij als een echte BMW en ga ik met meer zelfvertrouwen een bocht in dan menig ander. :)
Nadeel is wel dat de 318 TDS slechts 90 PK heeft. Hij is daarmee geen snelheidsmonster bij het stoplicht. Hij heeft wel wat toeren nodig om vooruit te gaan, maar vanaf ongeveer 2300 toeren gaat hij prima
Ik rijd erg veel op de cruisecontrol (die zat er wel in), maak veel snelweg kilometers en haal een verbruik van ongeveer 1 op 15,5 tot 1 op 16. Valt mij niet tegen voor een diesel uit die tijd, zeker omdat het nog een indirect ingespoten model betreft, weliswaar met Turbo, maar geen optimale verbranding zoals bij de moderne hogedruk inespoten diesels.
Mee naar Frankrijk geweest en zit is goed, voldoende comfort en alles is degelijk gebouwd, geen spannende dingen en geen moeilijke electronica die snel kapot gaat.
Al met al een voorbeeld van duitse degelijkheid (als je de motorkap opent en sluit voel je gewoon dat het een stuk staal is), op de aanloopkosten na.
Enige advies wat ik wil geven:
Mocht je ooit overwegen particulier een dergelijke auto te kopen, laat even een keuring doen.
Update per 06-02-2008:
De BMW is ingeruild. Hoewel dus aanloop problemen, verder een probleemloze auto. e reacties spraken over een duidelijk mindere motor bij de 318, maar volgens mij bedioel je dan het E46 model, vanaf 1999. Bij dat model is bekend dat de 3178D een mindere motor had dan de oudere series.
Volgende auto wordt een Zweed (Saab 9-3 2.2 TiD), voorzien van erg veel luxe vergeleken met deze BMW.
PROBLEMEN
1: Draagarmrubbers achter compleet versleten
2: Remschijven achter vervangen (inclusief blokken en handrem blokken)
3: Wiellagers achter vervangen
4: 2 nieuwe banden achter
5: Nieuwe uitlaat (flexibel stuk tussen spruitstuk en uitlaat)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Cabrio 320i E36 Executive | NL auto | 6 cilinder | Automaat | 17 inch | Leer | Sportstoelen | Sportstuur | Climate-control | Cruise control | Elektr kap | ➡️
- 1999
- 198.743 km

BMW 3-serie Cabriolet E36 320i Executive / Origineel NL / Inclusief Hardtop / 100% origineel / Automaat / M Sport Leder / Zeer netjes
- 1998
- 150.530 km

BMW 316 Compact Automaat, airco, nieuwe apk
- 1999
- 169.998 km