BMW 318iS Coupé (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318iS Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 208.065 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat de Honda de geest had gegeven en het huis uiteindelijk ook niet doorging, heb de gok genomen...
Ik heb een BMW 318is Coupe uit ’98 gekocht! Nooit gedacht dat ik ooit Bmw zou rijden.
De auto stond bij de garage waar ik de Honda, Suzuki en de Seat in onderhoud had, en waar ik inmiddels toch wel vaste klant ben. (Vreeken Occasion Center) Omdat de Honda een erg duur kostenplaatje begon te krijgen heb ik voor de gein een proefritje gemaakt in de Bmw. Zelfs mijn vriendin was meteen verkocht. Wat rijdt dat heerlijk.
Het begint al op het moment dat je instapt, de deur lijkt wel een kluisdeur. En dat geeft toch een gevoel van veiligheid. De stoelen zitten hard, maar toch ook wel comfortabel. De binnenruimte is, mede door de achterwielaandrijving, behoorlijk krap. Ik hou het meer op gezellig knus! Achterin kan je wel zitten, maar dan moeten bestuurder en bijrijder hun stoel niet helemaal naar achteren hebben staan. De hoofdruimte achter is krap. Maar je koopt een coupe niet om de ruimte. Maar inderdaad..... Om te rijden!
Op het moment dat je de sleutel omdraait komt de motor, als ie koud is, een beetje chagrijnig tot leven. Ik vindt dit wel mooi klinken. Eenmaal warm hoor je de motor niet zolang je de auto niet teveel in de toeren jaagt. Heerlijk cruisen is deze auto dan ook bijzonder geschikt voor. (komt ook door de cruisecontrol) De versnellinsbak glijdt soepel door de verzetten heen en is heel erg trefzeker. Hij rijdt erg soepel, en dat terwijl het veercomfort toch redelijk hard is. Op een klinkerweg stuitert hij wel een beetje, maar op de snelweg glij je echt over het asfalt.
Hard gaan kan ook prima met deze auto. Zorg er wel voor dat de motor goed warm is voordat je hem op zijn staart trapt, want een lekke koppakking bij een Bmw is geen goedkoop grapje. Zoieso is warm rijden altijd goed. Op het moment dat je de auto vol de sporen geeft bromt ie eerst, maar bij 3000 tpm begint ie luidkeels te grommen. Machtig mooi! En dan is het geen eens een 6 of 8 cilinder. Er zit ook geen sportuitlaat onder trouwens. 0 tot 100 km/u moet binnen 10 sec te doen zijn volgens fabrieksopgave. De topsnelheid ligt zo’n beetje op 215km/u. (nog niet geprobeerd)
Dan de buitenkant; tuurlijk zie je, zeker naast de nieuwere types, dat de auto al bijna 10 jaar oud is. Maar persoonlijk vindt ik dit het allermooiste model 3-serie ooit gemaakt. Beetje jammer dat je, wat mij betreft, teveel ’gepimpte’ modellen ziet. Een Bmw is van zichzelf al mooi. Maar smaken verschillen natuurlijk. Toch vindt ik het jammer dat Bmw tegenwoordig van die hypermoderne styling gebruikt.
Mijn model heeft de laatste facelift gehad waarbij niet veel is veranderd behalve de witte knipperlichten.
Schitterende bak! (al zeg ik het zelf)
En voor een auto met meer dan 200.000km rijdt hij gewoon als nieuw.
UPDATE: 23-08-2007....
Zo, de eerste 1500km zitten er ongeveer op. Hij rijdt nog steeds super. Hoewel er nog wel een paar kleine puntjes door de garage opgelost moeten worden. De banden maken een beetje herrie. Gecubbed (of hoe je het ook schrijft) en er moet even naar de achterschokdempers gekeken worden, die kraken een beetje.
Nu krijg ik een beetje een idee van het benzineverbruik. Maximaal 1 op 11. Niet echt slecht, maar ook niet zuinig. Maar ja, je koopt een Bmw niet om zuinig te rijden. Je koopt hem om te RIJDEN! En dat doet ie toch fijn.
UPDATE: 16-11-2007....
De auto is echt geweldig. Het verbruik blijft netjes binnen de perken. Gemiddeld 1 op 11,8. Dat zijn toch echt goede waarden voor een 140 pk sterke 1.9L motor. Echt zeer tevreden erover. Maar toch: ookal doe ik het met pijn in het hart, de auto moet wijken. In verband met het kopen van een huis, en met het oog op de kosten heb ik, in goed overleg met vrouwlief, toch besloten om de auto weg te doen. SNIK :(
Wat zal ik deze auto missen!
UPDATE: 08-02-2007
Tsja, wat zal ik zeggen. Ik heb de auto nog steeds. Lijkt wel onverkoopbaar. Als ik al een bod krijg zijn het van die onzinbiedingen van € 2500,-. De echte bmwfan weet wat dit type waard is! Als iemand die dit leest nog interesse heeft hoor ik het graag. Zoek de auto maar even op de bazaar van deze site. Over de prijs valt nog wel wat te onderhandelen.
PROBLEMEN
Helemaal niks. Auto is door de vorige eigenaresse echt vertroeteld. Hele boekje vol stempels van een Bmw specialist. (Beatrix Badhoevedorp)
Als er problemen zijn dan horen jullie het wel.
UPDATE: 23-08-2007
Moet even langs de garage om naar de banden en schokdempers te laten kijken.
UPDATE: 12-09-2007
Zo, de auto heeft vóór 2 nieuwe bandjes. Eindelijk die herrie weg. Is toch wel heel erg vervelend als je continu dat gezang hoort.
2 nieuwe bridgestonebanden incl. balanceren e.d. En gasklephuis schoonmaken. € 204,-
UPDATE: 16-10-2007
Vandaag even langs de garage gereden i.v.m. vage trillende geluiden vanonder de auto. Bleek een ophangbeugel van de uitlaat die aan de versnellingsbak vastzat doorgerot te zijn. Er is een nieuwe bestelt en auto gaat van de week terug om hem erop te zetten.
UPDATE: 23-10-2007
Beugeltje van de uitlaat laten monteren. Was 5 minuutjes werk. Had het wel zelf gekunt, maar zonder brug is dat lastig. En trouwens, was gewoon garantie.
Verder huppel ik vrolijk verder in m’n BMW’tje.
UPDATE: 16-11-2007
Zoals je boven kunt lezen gaat de BMW verdwijnen. Toch is deze auto, mits goed onderhouden, een ware aanrader. Wat een klasse bak! In 1 woord: GEWELDIG!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.