BMW 318i Cabrio (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 139.550 km |
Aankoop, ervaringen en onderhoud
- 125.000 km
In twee woorden: 'n fantastische auto! Open rijden in optima forma. Zeer goede cabriokap die strak blijft, ook met hogere snelheden, dus geen ‘bolhoed’ zoals bij sommige andere cabrio’s. De cabriokap valt geheel weg in de carrosserie, afgedekt met een strakke afdekkap, waardoor de cabrio er op zijn mooist uitziet met de kap omlaag.
Superstrakke wegligging en heerlijk voor het betere bochtenwerk. In een bocht rijd je geheid je achterliggers zoek, als je zin hebt!
Fraaie, sportieve en robuuste uitstraling door de strakke lijnen en de dubbele ronde koplampen, i.c.m. de originele lichtmetalen velgen met brede banden.
Lekkere leren sportstoelen met stoelverwarming voor een warme kont in de winter, geven een perfecte zijdelingse steun. Bij een BMW is alles gemaakt voor het Freude am Fahren!
De vele opties van deze E30 cabrio maken het geheel nog prettig en comfortabeler rijden, t.w. ABS, dubbele airbags, Centrale Vergrendeling, sportstoelen, leren bekleding, stoelverwarming, mistlampen en zelfs verwarming van de achterruit van de cabriokap, voor degene die winters stug doorrijd, de echte cabriorijder! Natuurlijk zijn een aantal van de bovengenoemde opties tegenwoordig standaard, maar dat was niet zo in de tijd van de E30 cabrio (2e serie gebouwd van 1988 tot 1993).
Reparaties & onderhoud:
Na aankoop in mei 2008 gelijk 4 nieuwe banden laten monteren en achterste deel van de uitlaat vernieuwd.
Verder draagarmrubbers laten vervangen omdat de oude verdroogd waren.
In het voorjaar van 2009 de distributieriem preventief laten vervangen bij een km. stand van 128.000.
Een echt probleem deed zich voor in het najaar van 2009; de motor liep zeer onregelmatig en op 3 poten, alsof er ontstekingsproblemen waren. De garage waar de auto in onderhoud is, heeft eerst de volledige ontsteking vervangen (verdeelkap, rotor, complete kabelset en bougies) maar dat mocht niet baten. Na uren tevergeefs gezocht te hebben en allerlei lucht- en brandstofsystemen te hebben gecontroleerd en gereinigd, moest de garagehouder tot zijn spijt toegeven dat hij er niet uitkwam.
Op advies van een vriend naar BMW direct service in Den Haag gereden en daar de meest ervaren monteur laten kijken en… na 5 minuten wist deze wonderdokter bijna zeker dat het een gebroken klepveer moest zijn, zonder de motor te hebben bekeken; net de mannelijke Jomanda maar dan beter! En inderdaad, het bleken 2 gebroken uitlaat klepveren te zijn. Verder gelijk maar de gaskabel laten vervangen want die was niet helemaal jofel meer.
In het voor jaar van 2010 de auto een grote beurt gegeven (Oh wat rijdt ie weer lekker!). Verder in de loop van het jaar nog even een lekkende benzineslang vervangen, om ongewenst vuurwerk te voorkomen en de lekkende stuurbekrachtigings-slangen laten vervangen, zodat ook de milieupolitie mijn oude BMW niet op vervuiling kan betrappen!
Kortom: bijzonder betrouwbare auto; ieder jaar komt de BMW weer glansrijk door de APK.
Het is vrijwel allemaal regulier onderhoud, muv. de gebroken klepveer (komt volgens BMW Den Haag slechts een in de ca. 4 jaar voor bij hen in de garage, en dat had ik weer!).
Met recht Freude am Fahren!
Vakantie
- 135.000 km
In 2010 met de auto op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk...grandioos. Cabrio's zijn per definitie gemaakt voor dergelijke zonnige oorden en wij & de Beamer voelde ons dan ook als een vis in het water. 14 Dagen lang toeren met de kap omlaag, zonnebril op en de zon op je kop, langs schitterende boulevards en stranden, bergwegen en mondaine badplaatsen zoals St. Tropez. Met een E30 cabrio heb je daar meer bekijks dan met een moderne cabrio die er zoveel rondrijden dat het burgermans cabrio's zijn geworden! Tsja, alleen een Rolls Royce cabrio is dan nog net iets exclusiever...
laatste update
- 139.550 km
Inmiddels de auto verkocht omdat ik - helaas - een keuze moest maken tussen een fun-auto of een praktische ruime stationwagen waar ik 2 kinderen en een berg bagage ik kan vervoeren en waar ik in de winter door de sneeuw kan baggeren.
Dus, helaas afscheid genomen van mijne trouwe vierwieler!
Maar...als je ooit de wegligging van een BMW geproeft heb wil je eigenlijk niet anders meer, dus: dan maar op zoek naar een BMW Touring (=stationwagen).
Wordt vervolgd, want ook mijn volgende auto komt weer op Autoweek te staan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.