BMW 316i Touring Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 300 km |
KM-stand laatst | 1.200 km |
BMW 316i Touring Executive Automaat
- 1.200 km
Het lag niet in de bedoeling om een nieuwe BMW aan te schaffen; de oude -een BMW 318i Touring Business was precies 6 jaar oud (nieuw gekocht in 2008), maar in de zomervakantie bij toeval ontdekt dat er bij bepaalde BMW dealers af en toe hele interessante aanbiedingen tussen zitten (nieuwe auto's). Het gaat dan altijd om basis motorisering, maar goed uitgerust. Uiteindelijk een mooie complete auto aan me voorbij laten gaan totdat ik begin september ineens een meer dan scherpe aanbieding zag bij Keram. 316i Touring, 2 dagen op kenteken, met automaat. Heb vooraf nog getwijfeld over een jong gebruikte 325i touring, maar zocht toch de zekerheid van nieuw. En wat kan er misgaan met een nieuwe 316i met veel meer koppel t.o.v. de oude 318i? Binnen een dag met wat mail en telefonisch verkeer tot koop over gegaan. Een zeer nette inruilprijs, iets boven de op internet aangegeven prijzen.
Aanschaf criteria: wat moest erop zitten?
- Automaat
- Navi Professional
- Sportstoelen
- Xenon (maar volgens mij standaard)
- Dikke wielen
- Lichtpakket (tsja.. ieder z'n ding…)
Wat zit er op?
- Executive pakket (zie BMW site)
- Automaat
- Metallic lak (Saphirschwarz)
- Navi Professional;
- Automaat
- Sportstoelen (echt perfect in te stellen - aanrader)
- Comfort pakket (dus ook Comfort Access)
- Dimmende binnenspiegel
- Modern Line (update naar 18 inch Turbine wielen)
- Alarm
- Dakrails
- Alu raamomlijsting
- Interieurlijsten Edelhout (Nussbaum)
- Stoelverwarming
- Servotronic
- Connected Drive
De auto zou worden ingezet als demo, maar heeft dat stadium niet gehaald. De vertegenwoordiger van Keram heeft er ongeveer 300km mee gereden. Blijft spanned om in een auto te stappen waarvan je niet weet hoe deze rijdt (nog geen 316i reviews op autoweek voor de F30 serie!), maar op buitenlandse sites eerder gezocht naar professionele reviews. Daaruit bleek dat de prestaties meer dan voldoende zijn. Ik kan dat beamen. Feitelijk heb je niet meer nodig dan dit. Natuurlijk, die echte sensatie is er niet, maar geloof me, deze auto wil echt wel vooruit. Wel is er een enorm verschil tussen de E90 en deze. De E90 is stugger (geen probleem!) en kan je op de millimeter sturen, bij de F30 is dat in Comfort stand beduidend minder. Het is allemaal wat wolliger. Het is de markt die daar blijkbaar om vraagt.
Er is wel een waanzinnig verschil met de Sport stand. De auto wordt in alle opzichten scherper en hangt veel beter aan het gas, maar die heerlijke besturing van de E90 is weg. Is dat jammer? Niet per se (maar wel een beetje). In comfort stand is de auto zo stil dat je dat enorm waardeert. Met 100km per uur 1600 toeren is voor een benzine motor super. Eigenlijk is dat in het Nederlandse verkeer waar je in de spits toch niet hard kan, heerlijk. De Eco stand is leuk om brandstof te sparen maar heeft niets met auto rijden te maken...
Dea auto is ongeveer 10 cm langer dan de E90, maar voelt veel groter aan. Dit komt door de spoorbreedte die fors is toegenomen en het overzicht van de motorkap, wat duidelijk anders is tov E90. Kwestie van wennen.
Verdere verschillen tov E90: de kofferbak is iets groter, maar dat verschil ga ik niet merken. De achterruit is als vanouds separaat te openen, maar nu moet ik bijna op m'n tenen staan om het ruitje te sluiten. Verder rolt de afdekhoes niet automatisch omhoog bij openen van het ruitje. Beetje irritant. Wat wel weer mooi is, is dat de rolhoes compleet op te bergen is onder de bagage ruimte. Met de racefiets achterin is dat erg fijn en neem je 'm gewoon mee. Ook fijn is de 40-20-40 te verdelen achterbank.
Veel gehoorde klacht is verder dat de automatisch te openen achterklep niet goed werkt. Dat is wat mij betreft onzin. Je voetbeweging moet verticaal zijn en niet horizontaal. Werkt perfect. Wat een -overbodige maar heerlijke- luxe.
Het hele navigatie systeem en connected drive moet ik nog enigszins ontdekken. Ik verwacht dat vele mogelijkheden weinig benut zullen worden. Wel is het spraaksturing systeem van de navigatie super. De wijze van uitspreken van navigatie instructies daarentegen is vrij robot achting. Tegenvaller.
Verbruik:
Ik verwacht niet dat het verbruik van de 316i met turbo motor beter gaat zijn dan van de 318i. Na 1200 km staat het op 7,6/100km. Met de 318 haalde ik 7,4. Na inrijden zal het iets beter zijn. Marginaal verschil verwacht ik.
Tot zover een tevreden rijder! Oh ja, de auto heeft een combinatie van leer/stof, kleur Oyster. Het valt me op dat 90% van de BMWs een donker interieur heeft terwijl een licht interieur zoveel chiquer is. Met twee jonge kinderen niet per se een probleem. 1 a 2 keer per jaar interieur reinigen en je houdt alles mooi. Kwestie van durven.
Foto's volgen binnenkort en ik meld me na enkele duizenden kilometers weer.
Wat betreft betrouwbaarheid: gebaseerd op BMW als merk en hetzelfde geldt voor gebruiken kosten. Uitgerekend dat m'n vorige BMW EUR 425 per maand heeft gekost aan afschrijving, onderhoud, aanschaf winterwielen, grotere zomerwielen, dak draagsysteem en spuiten lakschade. Ik denk dat dat een zeer acceptabel bedrag is voor een auto die destijds nieuw is aangeschaft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.