BMW 316i Coupé Executive (1997) #2

autoreview

BMW 316i Coupé Executive (1997)

Signalement

Uitvoering316i Coupé Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf141.250 km
KM-stand laatst240.000 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 316i Coupe

  • 142.500 km

Eindelijk is het zover:
Ik heb de stap gezet en ben ZZP'er geworden na meer dan 10 jaar in loondienst te hebben gewerkt voor diverse detacheringsburo's.

Als gevolg hiervan moet ik dus mijn lease-auto inleveren en op zoek naar een eigen auto.
Zo'n groot budget had ik niet (wilde max 5k uitgeven) en het moest sowieso een ruime en comfortable auto worden aangezien ik ook nog 2 kids en de vrouw moet meenemen af en toe.

De kleine auto's van een paar jaar oud heb ik snel geschrapt uit de zoekopdracht. Of ik kwam uit bij Kia's e.d. en persoonlijk spreekt me dat niet om daar een paar jaar in te rijden.

Mijn hart heeft altijd bij bmw gelegen (heb 8 jaar geleden een bmw 323i sedan bj 1997 gehad) en ik ging kijken wat die auto's van dat bouwjaar ongeveer kosten.
Er waren er veel in de aanbieding, varierend van € 1.000,00 - € 5.500,00. Ik heb de selectie verkleind naar auto's met max 150k op de kilometerteller inclusief NAP.
Er bleven maar een stuk of 10 auto's over.

Uiteindelijk gegaan voor een Avusblauwe 316i coupe Executive met 141.000 op de teller. Aantoonbaar door NAP + onderhoudshistorie. Dit was allemaal aanwezig bij de garage.
Aflevering was goed. Hulde voor Auto Eemland, zie mijn review.

Nu denk je coupe? Die is toch al helemaal niet ruim??? Nou, voorin heb je niets te klagen. Mijn kinderen zijn nog klein, dus die kunnen prima op de achterbank. Het meest van de tijd zit ik toch alleen in de auto. En stiekem ben ik voor emotie gegaan en niet voor het verstand. Een sedan is namelijk wel makkelijker qua instap, maar de coupe ziet er toch strakker uit.

Ik heb de auto nu een paar dagen in bezit, maar wat rijdt deze auto snaarstrak zeg!
De 323i was een beest, maar de 316i is gewoon een beschaafde rijmachine met een super weggedrag voor dagelijks gebruik. Het is geen strepentrekker, maar die tijd heb ik al lang achter me gelaten.

Doordat de auto verlaagd is, voel je de hobbels wel maar ik vind het comfortabel genoeg. Gewoon rustig over drempels rijden ;-)

Verbruik over de afgelopen kilometers: 1:15
Alle knopjes en electronica werken perfect.
De sportstoelen zijn ideaal!
Het lederen sportstuur ligt lekker in de hand.
Er ligt een dubbele uitlaat van Eismann onder wat voor een mooi donker, maar niet irritant hard geluid zorgt.
Het 16" lichtmetaal van "M" kleden de auto helemaal af!

Nergens lekkage o.i.d. te bespeuren. Ook geen zweet op de motor.
Je kan merken dat er zuinig is omgegaan met de auto en dat ga ik ook doen.

Binnenkort een paar foto's!

Een update

  • 148.000 km

Inmiddels ruim 5.000 km verder en hieronder mijn bevindingen.

Om maar met de deur in huis te vallen: De auto rijdt geweldig!

Ondanks dat het een coupe is, kost het vrij weinig moeite om de 2 kids op de achterbank te installeren, de instap is lekker ruim.
Alleen op parkeerplaatsen met aan weerszijden een auto geparkeerd, is het soms behelpen. Dat neem ik op de koop toe, want de looks maken erg veel goed!

Op de snelweg wel last van spoorvorming, maar daar heb je nu eenmaal meer last van met RWD.
Bochtengedrag is subliem, auto helt niet over en de auto stuurt messcherp en de versnellingen laten zich mooi "inleggen". Is totaal niet te vergelijken met de Passat, dat doe ik dus ook niet ;-).
Op de teller 190 aangetikt, auto is dan nog steeds goed onder controle te houden.
Ingebouwde speakers geven een mooi, vol geluid. Ik weet niet wat voor speakers het zijn, maar ben er dus tevreden mee.

De remmen doen het goed, ik denk dat ze nog wel 10.000 km meekunnen.
Tank sinds een paar weken alleen V-Power en merk dat de auto iets beter doortrekt. Met de "gewone" benzine versnelde de auto een klein beetje onregelmatig. Heeft iemand suggesties of het alleen door de benzine kwam of kan er ook een andere oorzaak zijn? De auto versnelt namelijk nog niet mooi lineair (behalve als ik iedere keer volgas geef, dan weer wel). Maar iedere keer volgas geven kost veel brandstof.

Het verbruik tot nu toe is gemiddeld 1:12,5
Ik had verwacht iets zuiniger te rijden, maar heb ook vaak ritjes door de stad, dus dat valt eigenlijk wel weer mee.

2 weken geleden naar de garage geweest. Stadslichtje laten vervangen en een embleem aan de voorzijde laten monteren. Onverlaten hadden het mooie embleem in het eerste weekend dat ik de auto had, eraf gehaald. Gelukkig zonder lakschade! Factuur hiervan moet ik nog ontvangen, maar zal ongeveer € 40 a € 50 euro bedragen.
*edit*: Gisteren de factuur ontvangen van Ekris te Utrecht: Totale kosten inclusief BTW bedragen € 24,00.
Ze hebben totaal geen arbeidsloon berekend terwijl ze toch een half uur bezig zijn geweest. Netjes!

In januari 2011 gaat de auto naar de garage voor een inspectie II.
Ik verwacht niet dat er gekke dingen zullen zijn en ga er dan ook vanuit de komende maanden probleemloos te rijden. Dus behalve brandstof en het hierboven genoemde garagebezoek, nog geen extra kosten gehad.

Ik had beloofd om foto's bij te voegen, maar heb ze nog niet gemaakt.
Dus die houden jullie nog tegoed!

Een tweede update

  • 153.500 km

Zoals in de eerste update aangegeven, heeft mijn prachtige BMW afgelopen vrijdag een grote onderhoudsbeurt gekregen.
Enige wat vervangen is, zijn: de motorolie, luchtfilter en remblokken. De rest was nog in prima staat. Ik ben dan ook een goede baas voor mijn auto, rij altijd rustig warm.
Ik kon nog ongeveer 3.000 km rijden met de blokken die erop zaten, maar dan moest ik over 5 weken weer langsgaan, dus ik zei tegen de monteur om ze maar meteen te vervangen.
Totale kosten: € 370,00 inclusief arbeidsloon en BTW.
Scheelt wel dat de monteur een goede vriend is van mij en BMW-specialist.
De auto heeft ook aan de diagnose gehangen en daaruit is gebleken dat mijn airco-compressor vervangen moet worden.
Dit klopt ook wel, want de afgelopen 2 weken viel de ECC-unit geregeld uit om dan spontaan weer aan te gaan. Niet echt prettig toen het nog vroor...
Reparatie/vervanging bij de dealer kostte € 300,00 ex arbeid.
Die vriend van me adviseerde om op internet te kijken, er zijn handige jongens die de ECC-moduels kunnen repareren voor een gering bedrag.
Zo gezegd, zo gedaan. Vrijdagavond advertenties op Marktplaats doorgespit en daar een paar handige jongens opgespoord, gevraagd wat ze precies doen.
Het blijkt dat ze een onderdeel vervangen dat nog beter zou zijn als het origineel en de ECC-module zou daarmee langer werken.
Afspraak gemaakt, morgen om 19.30 kan ik langs bij 1 van ze, ben benieuwd!

De auto zelf dan: Nog steeds bevalt de auto zeer goed. Ondanks de kou, zonder 1 centje pijn altijd starten.
2 weken geleden viel de linkerdimlicht uit, dezelfde dag nog beide dimlichten bij Ekris Utrecht laten vervangen (rechts primitief maar laten vervangen). Totale kosten € 40,00 inclusief BTW
Verbruik schommelt tussen 1 op 11 & 1 op 12. Niet slecht, aangezien ik veel kilometers door het centrum van Utrecht maak tijdens de spitsuren. Op de snelweg ligt het verbruik rond de 1 op 15 bij 100 km/h.
Olieverbuik is nihil, auto ligt als een blok op de weg en ligt lekker in de bochten.
Gisteren bijvoorbeeld de lange bocht vanaf de A12 (vanuit Utrecht gezien) naar de A50 richting Valburg met 150 km/h genomen, ik had het gevoel dat het zelfs nog harder kon, maar moest afremmen voor voorliggers.
De sportstoelen zitten fantastisch, lange ritten zijn echt geen probleem.
Eissenmann uitlaat geeft een lekkere sound tijdens het accellereren, op constante snelheid hoor je er nauwelijks iets meer van en is het betrekkelijk rustig aan boord.
Krijg nog steeds veel complimenten over de staat van de auto, dat streelt je ego wel!

Tot de volgende update.

ECC-Module gerepareerd

  • 153.600 km

Gisteren is door een handige jongen de module gerepareerd, totale kosten: € 40,00.
Ruiten ontwasemen weer snel (wel handig met de vele regen van vanochtend) en de module valt niet meer uit.
Top geregeld en scheelt me een hoop euro's, want als ik dit bij de dealer had laten vervangen, had het me vele honderden euro's gekost!

Foto's toegevoegd...

  • 153.750 km

De auto is niet gewassen, maar nu hebben jullie een indruk van mijn trots.

Thermostaat vervangen

  • 155.000 km

Hallo,

Omdat tijdens het rijden de motor niet goed warm werd, danwel afkoelde tijdens het rijden op de snelweg, ben ik weer bij mijn bevriende monteur geweest. Hij heeft de thermostaat inclusief koelvloeistof vervangen en de klachten zijn gelukkig verdwenen.

De temperatuur in de auto is al binnen enkele minuten lekker behaaglijk, maar het belangrijkste: De motor komt nu snel op bedrijfstemperatuur en blijft dat ook tijdens het rijden.
Het LIJKT erop dat de auto nu iets zuiniger rijdt, maar dat kan ik pas na een aantal tankbeurten beoordelen, dus hier kom ik nog op terug.

Totale kosten waren 100,00 euro inclusief arbeidsloon en BTW. Toch een flink stuk goedkoper dan bij de dealer.
NB: Bij Ekris Utrecht kon ik pas in de 3e week van februari 2011 terecht...

Verder blijft het een genot om in de auto te rijden.
Bij het starten hoor je die mooie, diepe sound van de uitlaat.
De kilometers vliegen voorbij en de auto kan hard, maar ook gewoon rustig gereden worden, heerlijk!

De kilometers glijden voorbij

  • 160.000 km

Daar zijn we weer met een update.

Inmiddels 160.000 km gepasseerd. Een rit naar Frankrijk heeft hier aan bijgedragen.
Hierbij komt gelijk het grootste manco van de auto naar voren:
De beperkte laadruimte voor een gezin dat bestaat uit 2 volwassenen + 2 kleine kids.
Maar dat neem ik natuurlijk voor lief haha.
De auto heeft zich goed gedragen, verbruik lag rond de 1:12 en daarbij heb ik niet harder gereden dan 140 km/h.

De afgelopen maanden hebben zich 2 dingen voorgedaan:
1) Ik hoorde tijdens het rijden op slecht wegdek, een vervelende bonk/rammel rechtsachter.
Bij nazien, bleek de bus van de draagarm gebroken. Onderdeel zelf kost maar 17,50 euro ex btw. Totale kosten inclusief arbeidsloon + klein materiaal kwamen uit op 98 euro ex btw.
2) Wegwerkzaamheden op de A2 bij Vianen. Ik rij achter een vrachtwagen, steentje op mijn ruit met als gevolg een ster en die zie ik liever in de lucht.
Volgende dag afspraak gemaakt met Carglass voor reparatie. Tijdens het gesprek vroeg ik of het mogelijk was om een ruit te krijgen met een blauwe zonnebaan. Dit was gelukkig mogelijk met een gering extra bedrag van 10 euro naast het eigen risico van 67,50 euro. Dus dat viel mij hartstikke mee en ik heb dan ook opdracht gegeven om deze ruit erin te zetten. Het resultaat is prachtig bij de Avusblauwe kleur van de auto.

Verder bevalt de auto natuurlijk nog steeds erg goed. Sturen en wegligging is nog steeds fantastisch voor een ruim 13 jaar oude auto!

Ik merk wel dat de achterbanden hard slijten. Heeft denk ik meer te maken met de (slechte) kwaliteit dan met mijn rijstijl.
Dus bij de volgende beurt komen er betere banden onder te liggen.
Het verbruik ligt tegen de 1: 13 aan.
Ik rij niet als een oude opa, wel pas ik het nieuwe rijden zoveel mogelijk toe en daarbij heb ik relatief veel ritten door het centrum wat het verbruik ook niet ten goede komt.
Zo af en toe trek ik de motor lekker door tot 6.500 rpm en dat voelt heerlijk. Vooral met het raam open en dan die Eisenmann-uitlaat!

Tot zover!

Verbuiksmonitor toegevoegd + update

  • 167.500 km

Vandaag de verbruiksmonitor toegevoegd over de afgelopen periode aan de hand van tankfacturen. Is niet geheel realistisch, omdat ik niet bij elke tankbeurt de toenmalige kilometerstand heb opgegeven. Verbuik wat ik zelf heb nagerekend, hangt rond de 1:13. Niet slecht vind ik. Ik tank overigens V-Power.

Op 14 juni heeft de auto een grote beurt + nieuwe schijfremmen&blokken + 2 "nieuwe" achterbanden + inbouw nieuwe autoradio + apk gehad. Heeft in totaal 850,00 euro inclusief btw gekost. Viel me op zich mee (Goede service van Garage De Wetering te Utrecht). Voor de apk zijn er wat lichtjes vervangen, that's it. Dat geeft weer aan dat de technische staat van de auto prima is en dat ik er best zuinig mee om ga!
De 2 "nieuwe" achterbanden betreffen Bridgestone Potenta REA050 in de maat 225/16 50.
De garage had ze liggen (waren ingeruild door een klant van ze) en er was weinig mee gereden. Ikzelf heb er nog niet veel mee gereden, maar mijn eerste indrukken zijn positief. Auto ligt nu wat lekkerder op de weg. Of dit gevoel tussen mijn oren zit, zal de komende tijd moeten uitwijzen.

Verder rijdt de auto nog steeds als een zonnetje en ik begin de auto steeds meer en meer te waarderen vanwege het rijgenot. Praktisch is het natuurlijk niet met 2 kids, maar die kruipen inmiddels vanzelf hun stoel in/op, dus veel last ondervind ik er niet van.
De wegligging is nog steeds top, schakelen gaat lekker soepel en de auto rijdt net zo makkelijk 100 als 180 op de snelweg zonder een centje pijn. Verbruik met hoge snelheid valt me ook alleszins mee, MITS je langere tijd een CONSTANTE hogere snelheid kan rijden. Bij veelvuldig afremmen en versnellen schiet het verbruik omhoog.

Conclusie: Nog steeds een heerlijke auto met wat kosten erbij.
Maar ja, auto rijden kost nu eenmaal geld.
Ik geef het liever uit aan een auto waar ik me helemaal happy in voel, dan aan een auto waar ik dagelijks met een lang gezicht in moet stappen...

*INGERUILD*

  • 240.000 km

Vanwege een nieuwe opdracht dat wat verder van huis lag, op zoek gegaan naar een diesel.
Een zeer mooie e39 530d uit 1999 aangetroffen bij Vincent Kelder te Oudewater, kilometerstand 137.000 (aantoonbaar en nagevraagd bij dealer waar de auto in onderhoud is geweest, Ekris te Arnhem).
Review daarvan wordt aangemaakt.

Dan de 316i coupe.
De auto heeft zich voortreffelijk gedragen, behalve regulier onderhoud, geen extra uitgaven gehad de afgelopen maanden.
Gemiddeld verbruik kwam iedere keer uit rond de 1:14. Niet slecht.
Wel met spijt ingeruild, maar heb er veel moois voor teruggekregen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.