BMW 316i (1988) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 171.741 km |
KM-stand laatst | 183.800 km |
ERVARINGEN
- 175.400 km
Via internet heb ik deze BMW 316i gevonden bij garagebedrijf Gerrit Jonkers te Waardenburg. Ik heb gekozen voor een 4-deurs omdat ik een dergelijk model een betere uitstraling vindt hebben dan een 2-deurs. Bovendien worden 2-deurs versies veel vaker door jongeren met petje gereden. Het kan dus zijn dat die modellen wat meer op hun staart zijn getrapt.
Tijdens de proefrit bleek dat de temperatuurmeter geen teken van leven gaf. Ik had aangegeven de auto meteen mee te willen nemen; aangezien het personeel die dag toch had vrijgemaakt om de zaak op te ruimen, was er tijd om dit mankement op te lossen. Na het wisselen van de printplaat achter de teller door een ander exemplaar bleek dat de temperatuurmeter nog steeds niet werkte. Na doormeten heeft de monteur een printplaat uit zijn eigen auto gebruikt en toen werkte de temperatuurmeter wel. Er is toen een andere werkende printplaat geregeld. Perfect opgelost door het bedrijf dus!
HISTORIE
In 2000 is deze auto bij Gerrit Jonkers als occaision verkocht. Toen de toenmalige eigenaar in de tweede week van juli 2008 is komen te overlijden, heeft een erven de garage gevraagd of zij belangstelling hadden om de auto terug te kopen. De auto had nog diezelfde week (9 juli) een nieuwe APK gekregen. Gelijktijdig zijn hierbij de voorbanden, de radiateur en het achterste stuk (vanaf achteras) van de uitlaat vervangen. Na een proefrit ben ik op 14 juli eigenaar geworden van deze bolide. Bij aankoop heb ik een NAP-papier met tellerstanden uit het verleden gekregen (1993-2000). De auto is gekocht met een tellerstand van 171.741 km.
Bij het eerste garagebezoek navraag gedaan over de NAP gegevens vanaf 2000. Zulke data en bijbehorende standen had ik niet verwacht: Vrijwel alleen bezoekjes rond juni/juli (jaarlijkse APK/beurt), en maar 9000 km gereden tussen de (achtereenvolgende) data 21-06-2005 en 04-06-2008! Waarschijnlijk is de auto op de laatstgenoemde datum voor het eerst sinds lange tijd weer voor de keuring geweest, waarna de auto op 09-07-2008 opnieuw is gekeurd en is afgemeld.
DE AUTO
De auto is één van de eerste modellen met de 1596 cc M40 motor. Dit model is vanaf september 1988 leverbaar geweest. Hiervoor werd de 316i met 1766 cc motor geleverd. De auto is op 27 september 1988 op kenteken gezet. De auto is uitgevoerd met de volgende dingen:
- metallic lak (diamantswarz-metallic)
- elektrisch bedienbare spiegels
- mistlampen voor
- 14\" 195/65 banden i.p.v. 175/70
De auto heeft helaas wel een aantal roestplekjes. Dit zijn onder ander:
- wielkast rechtsachter
- onderkant van vrijwel alle 4 deuren
- onderkant kofferbak (binnenkant)
- achterkant kofferbak (binnenkant). Strip laat los.
DE WEGLIGGING
Tijdens de proefrit viel al op dat deze auto erg goed reed (ik had ook niet anders verwacht). Eerlijk gezegd had ik deze BMW stugger verwacht, maar dat viel erg mee. Het schakelen, sturen en rijden gaat met goed gevoel. Door de aanwezigheid van de 195/65 14\" banden is er (bij droog weer) genoeg grip bij dit vermogen, al is dit natuurlijk altijd afhankelijk van de snelheid. Ook bij hoge snelheden ligt de auto als een blok op de weg.
RIJSTIJL EN VERBRUIK
Ook in de dagelijkse praktijk blijkt dat het een erg goed rijdende auto is. In bochten wordt zo veel mogelijk snelheid behouden (versnellen kost immers brandstof), wat geen probleem is met deze auto. Mijn rijstijl is normaal, maar wel zuinig getint: Bij 30 in 3, vóór 60 in 4 en vóór 80 in 5. Daarnaast laat ik de auto vrijwel altijd uitrollen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1:12, met uitschieters tussen 1:12,8 en 1:11,3. Waarden waar ik erg over ben te spreken.
Eén keer een volle tank V-Power getankt. Het verbruik met V-Power benzine bedroeg 1:12,4, 1 km meer per liter dan de laatste tank met euro 95 (met vrijwel dezelfde korte ritten).
In november \'08 tijdens een nachtelijke snelwegrit even de topsnelheid uitgetest. Deze bedroeg (met euro 95) 183 km/uur op de navigatie. Dit komt goed overeen met de topsnelheid uit het boekje van 182 km/uur. Motorisch is het beestje dus in topconditie. Ook nu bleek weer dat de teller nauwelijks afwijkt van de werkelijke snelheid. De teller gaf een topsnelheid aan van net geen 190 km/uur.
Tijdens de ruim 70 kilometer lange rit over de snelweg met snelheden boven de 150 km/uur daalt het verbruik met rasse schreden tot een waarde tussen de 1:4 en 1:5. Schrale troost is dat ik nog nooit zo goedkoop met deze auto heb getankt.
OVERIG
Het lampje van de brandstoftank begint ruim op tijd te branden. Er gaat dan 45 liter in, terwijl de tankinhoud 57 liter bedraagt. Ruim 10 liter reserve dus.
Omdat ik op de snelweg met 120 op de teller de één na de andere auto inhaalde, had ik mijn twijfels over de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter. Tijdens een snelwegrit met navigatie bleek dat de teller wel erg nauwkeurig is: zelfs bij 120 km/uur nauwelijks verschil met de werkelijke snelheid, terwijl veel auto\'s bij een dergelijke snelheid al gauw 5 km/uur hoger op de teller wordt aangeven. Het kan zijn dat de relatief nieuwe voorbanden hier ook invloed op hebben.
Naar mate de dagen kouder werden ben ik het verwarmings- en ventilatiesysteem steeds meer beginnen te waarderen. Door middel van drie afzonderlijke schuiven is de luchtstroom naar het voorraam, de roosters in het dashboard en de voetenruimtes afzonderlijk in te stellen. Hierdoor kun je vrij eenvoudig de luchtstroom naar de roosters in het dashboard \"knijpen\", zodat je niet een enorm warme luchtstroom of geen luchtstroom in je gezicht krijgt, wanneer je wel warme voeten wilt hebben. Zeker als je zelf in de verwarming/ventilatiebranche zit begin je deze kleine dingen te waarderen.
ANDERE BMW 3-SERIE E30 MODELLEN
Na een tijdje rondrijden en goed opletten valt op dat er toch nog wel een aantal E30 modellen rondrijden, zeker in vergelijking met een Opel Kadett. Gemiddeld eens in de twee weken kom ik er nog wel één tegen, uitgezonderd van de op (inmiddels bekende) vaste plaatsen geparkeerde E30\'ers. Dat terwijl ik niet eens zoveel rijdt. Het blijft altijd leuk om een model tegen te komen. Zo zag ik laatst een spic en span glimmend model met gepoetste kroonkurk velgen bij de supermarkt staan. Uiteraard de auto er naast geparkeerd. Helaas was ik sneller vertrokken dan diegene, al hoop je stiekem dat je gelijktijdig bij de auto aankomt.
Van dezelfde aflevering (4 deurs 316i) bestaan de volgende kentekens nog (okt. \'08):
TP-88-ZX GRIJS
TP-89-ZX GRIJS
TP-90-ZX GEEN APK
TP-92-ZX
TP-94-ZX
TP-99-ZX GEEN APK
TP-04-ZY GESPOT OP 11-10-\'08 TE SNEEK
TP-08-ZY EIGEN
TP-16-ZY
TP-19-ZY
Update 11-08-’08:
Foto dashboard toegevoegd, rijstijl en verbruik bij stukje ’HET RIJDEN’ toegevoegd.
Update 28-08-\'08:
Inmiddels 1000 km met de auto gereden. Een vriend heeft een oude 316i gekocht voor onderdelen. Daar een mistlamp, gordelsluiting en een deurschakelaar van de interieurverlichting af kunnen halen. Werkende interieurverlichting bij instappen is zeker handig nu het \'s ochtends weer later licht wordt.
Update 12-10-\'08:
Net eerste keer V-Power getankt. Daarnaast zag ik gisteren in de buurt (Sneek) exact dezelfde model geparkeerd staan. Mijn verbazing was nog groter toen ik het kenteken zag: TP-04-ZY. 4 cijfertjes verschil dus!! De tellerstand stond op een nog enigszins respectabele 203.000. \'t was dat ik geen papier bij de hand had, anders had ik even een briefje onder de ruitenwisser gelegd. Opletten dus in de toekomst.
Update 2-11-\'08:
Hoofdstuk \"overig\" toegevoegd en tevens indeling review aangepast.
Update 9-11-\'08:
Stukje over V-Power en werkelijke topsnelheid toegevoegd onder het hoofdstuk Rijstijl en verbruik.
Update 20-11-\'08:
Hoofdstuk \"Historie\" toegevoegd en lekkage remvloeistof toegevoegd bij problemen.
PROBLEMEN
- 175.400 km
Bij aflevering:
- Glas mistlamp rechtsvoor kapot. Mistlamp heeft vol water gestaan en is gaan roesten
Opgelost 28-08-\'08
- Temperatuurmeter kapot
Opgelost bij aflevering
- Schakelaar interieurverlichting bestuurdersportier defect. Pas later ontdekt.
Opgelost 28-08-\'08
Tijdens gebruik:
- Gordelsluiting bestuurdersstoel kapot
Omgewisseld met gordelsluiting bijrijdersstoel 02-08-\'08
Opgelost 28-08-\'08
- Lekkage remvloeistof, oorzaak lekke koppelingscilinder. Op 18-11-\'08 beide koppelingscilinders vervangen. Kosten €292.
Qua waardering is op dit moment nog weinig te zeggen. Ik zal deze review bijhouden en zonodig de waardering aanpassen.
Nieuwe achterbanden
- 182.800 km
Euromaster had een actie: bij aanschaf van twee Michelin Energy 15% korting. Tezamen met de ANWB korting van 5% voor €220,55 twee nieuwe achterbanden maat 195/65 r14 aangeschaft ter vervanging van de twee Sawa bandjes. Scheelt toch weer even dik 50 euro!
Overigens heeft de auto wel eens kuren dat 'ie even niet reageert op het gas. Zolang de kwaal niet erger wordt kan ik er mee leven. Hij pakt na 5 seconden weer op.
Kleine beurt + voorkeuring APK
- 182.250 km
De auto op 9 juli 2009 weggebracht naar BMW specialist Offenga te Franeker voor een kleine beurt (olie, filters e.d.) en voor het uitvoeren van APK. Voor de APK waren er nog een aantal puntjes te vinden, waaronder enig laswerk aan de kriksteun rechtsvoor. Dit laswerk moest apart ingepland worden, eveneens met het bestellen van een aantal onderdelen, waardoor de keuring niet gelijk kon plaatsvinden. Geschatte kosten APK: ongeveer €575,-
Overigens heeft de auto mij een dag voor het garagebezoek even laten staan. Tijdens het rijden per ongeluk een binnenbochtje gepakt bij een afslag, dus door een kuil. Ineens geen reactie meer op het gas. Uit laten rollen tot het dichtstbijzijnde huis en gevraagd of zij mij slepend thuis konden brengen (4 km). Sleepkabel ervoor en nog maar eens proberen. Ja hoor, starten en lopen.
APK uitgevoerd
- 182.300 km
Zoals hierboven beschreven moest de auto terug om door de keuring te komen. In verband met vakantie werd dat de eerstvolgende twee weken niets. En twee weken laten staan op het afgelegen industrieterrein zag ik niet zitten. Meteen afspraak maken was niet mogelijk. Dus op't eind van de twee weken vanaf vakantie maar gebeld: "Nee, volgende week ben ik maar alleen, dus dat gaat niet lukken". Op vrijdag had ik m'n auto weer nodig, dus na een aantal telefoontjes een ander bedrijf bereid gevonden.
Die maandag de bolide meteen naar Wheagan in Wommels gebracht en woensdag was'ie alweer klaar. 6 uren klussen, wat laswerk (geen kriksteun maar bevestiging remleiding o.i.d.), iets met de voorwielophanging, en nog iets. Totale kosten: €436,80. Scheelt toch weer 140 euro. Al is er nu niet een andere (nieuwe) schokdemper onder gekomen, en ook de achterasrubbers zijn niet vervangen. Voor het rijden is het misschien beter om deze zaken wel te vervangen, maar ik geef 'm het laatste jaartje, dus laat ik het er maar bij.
Na de vakantie
- 183.800 km
In de vakantie in 8 dagen 1300km met het beestje gereden. In Duitsland regelmatig zonder problemen 150-160 gereden. Wel oppassen, want de rijeigenschappen worden er niet strakker op. Met wat belading erbij rijdt het toch anders dan de keer zonder, toen ik ooit eens de topsnelheid heb gehaald (183km/h). Veel minder geklapper en getril.
Tot de laatste dag geen problemen gehad. Toen moest ik terugrijden van Antwerpen naar Friesland. Ergens op de snelweg in België ineens geen gas meer, dus wat met het gaspedaal pompen, geen reactie. Dus na 80 km/u de vluchtstrook op, in z'n vrij, en toen sloeg 'ie af. Al rollend opnieuw starten, lopen en weer verder. Na 10 minuten hetzelfde liedje. Dit ging goed tot voorbij Lelystad.
Nadat ik vanaf Utrecht met een 320i (E30 type I) opgereden te hebben moest ik voorbij Lelystad ineens verstek laten gaan. Rollend starten lukte ook niet. Na 3 minuten stilgestaan te hebben was het starten, lopen en gaan.
Tussen Emmeloord en Lemmer sjaakte hij er weer mee, en al uitrollend net de parkeerplaats bij het tankstation kunnen bereiken. Na 5 minuten een aantal keren geprobeerd te starten, geen reactie. Na weer 5 minuten wachten was het starten, lopen. De afgelopen 350 km geen problemen meer gehad.
Overigens heeft de snelheidsmeter/kilometerteller ook een aantal keren aangegeven het niet allemaal aan te kunnen. Soms houdt 'ie het 15 minuten voor gezien (met een paar korte oplevingen tussendoor). Waarschijnlijk zit er iets los, want met een bocht linksom doet 'ie het wel weer, terwijl de naald bij een bocht rechtsom naar beneden tuimelt. Het (theoretische) verbruik zal nu dus iets verschillen van het praktijkverbruik (aantal km/liter).
Ook ruikt de auto van binnen wel eens naar benzine. Geen idee hoe en wat, maar de garage is het niet opgevallen in ieder geval.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Alfa Romeo 75 V6 vs BMW 325i - Classics dubbeltest

BMW legt nieuwe typenamen vast

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank

BMW Group: ruim helft verkochte auto's nog voor 2030 elektrisch
