BMW 2002 Ti (1974)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2002 Ti |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1974 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
ERVARINGEN
- 105.000 km
Na een jaar zoeken naar info en orientatie, tevens ook lid geworden van de bmw02club.nl. Dat laatste had ik eigenlijk preventief gedaan om nog meer te weten te komen over dit geweldige en sportieve model.
In het magische jaar 2002 heb ik besloten tot aanschaf van een 02.
Ik wilde eigenlijk een roundie maar op dat moment net iets duur of niet goed genoeg.
Omdat ik er nog ’niets’ van wist moest de basis goed zijn, destijds was dat ook zo.
De 1,6l motor liep voor 100% op gas.
Mijn mening is dat je op gas moet koken (sorrie; andere mensen vinden dat niet en heeft al vele discussies uitgelokt!) dus het idee was om dat gelijk eruit te halen.
In 2004 kon ik een gereviseerde 2l overnemen voor niet al te veel.
Hier heb ik helaas maar 3maanden in gereden. Toen het brandstofmengsel ongeveer 1:100 (benzine:olie) werd moest het blok eruit.
Daarna is er een 1,8l motor ingekomen met dubbele webers.
Sinds kort heb ik er weer een 2,0l motor in met dezelfde dubbele webers EN de orginele korte overbrenging van de 1,6l.
Verder onderhoud is het gebruikelijke, banden, distributieketting, remmen enz.
Ik heb 2 keer echt stilgestaan door een kapotte dynamo en een massa probleempje.
Dat massa probleempje was een beetje mijn eigen schuld.
Het enige dat nogal snel slijt zijn de banden, door het grotendeels ’stevig’ gebruik van de auto; 4 banden op 10.000km is eerder regel dan uitzondering.
Het onderhoud is door alle veranderingen (ander onderstel, andere motoren enz) nogal opgelopen maar zonder deze veranderingen is het bedrag van het onderhoud redelijk goed.
Kortom op een 70.000km een paar keer stilgestaan en dat voor ongeveer 40jaar oude techniek! Hele mooie score en betrouwbaarder dan menig moderne electro-auto’s!
Het weggedrag en de prestaties zijn nog steeds erg goed; mede door de veranderingen die ik gedaan heb.
Op het comfort is ingeleverd tbv de prestaties.
Het verbruik is ong 1:7 maar dat is mede te danken aan ’mijn rechtervoet’.
Voor het ’verbruik’ heb ik nog een andere auto:
nissan sunny 2.0d sail, die rijd 1:19.
Verder is het nog steeds een heel mooi model (vind ik) en het blijft een historisch feit dat dit de werkelijke redding van BMW! Vele modellen zijn nog steeds geinspireerd door deze 02. Bijv. de Hoffmeister knik.
Maar al met al na 70.000 ’probleemloze kilometers’, mede daardoor misschien, heb ik nog steeds veel plezier in het rijden en gewoon kijken naar de auto.
Plannen voor de nabije toekomst:
Allereerst de koppeling vervangen.
EN eindelijk ga ik de cilinderkop aanpakken, ik heb een ’reserve’ liggen dus die kan ik mooi aanpakken, als die klaar is, de oude eraf en de aangepaste kop erop.
De aanpassingen worden de volgende:
- grootste geflowde kleppen (39mm uitlaat, 48mm inlaat)
- 304gr nokkenas
- inlaatkanalen flowen
Kost wat geld maar ik hoop voor november klaar te zijn!
Als het goed is, is er dan zo’n 150pk aan de krukas mogelijk.
De bovenstaande plannen zijn inmiddels gerealiseerd. Maar nieuwe plannen liggen al weer klaar.
Het bouwen van computergestuurde ontsteking en injectie. (onderdelen ben ik al aan t verzamelen)
Verder ben ik aan t kijken om een schroefset te maken, dit zal zo'n 250 a 300 kosten, maar dan heb je ook wat.
Ook was ik aan t kijken voor een rem-upgrade. De (in de 02wereld) bekende Volvo 240 Turbo Girling upgrade. Deze kon ik in feb 2012 overnemen van iemand, gelukkig is t allemaal plug&play.
PROBLEMEN
- 105.000 km
?Normaal? onderhoud:
Kapotte dynamo; andere E21 dynamo opgezet 50,-
Andere uitlaatdemper: 90,-
Nieuwe (standaard) remschijven en remblokken: 150,-
Verder enkele liters koelvloeistof, olie en diverse filters.
Laswerkzaamheden (bij garage) 1500,-
Laswerkzaamheden (niet bij garage) 500,-
Het normale onderhoud is ongeveer 3000,- op 5 jaar tijd; best netjes.
Aanpassingen:
5 sets banden (Michelin, Toyo, Bridgestones) 1400,-
3 Motoren: 750,-
2 Bilstein dempers voor: 220,-
2 Koni geel achter: 250,-
2 Verlagingsveren 65,-
1 Electrische brandstofpomp 140,-
2 kuipstoelen 150,-
1 spaghetti-spruitstuk 510,-
2 Dubbele Webers; gratis!
3 sets remblokken (Ferrodo): 280,-
1 koppeling: 220,-
4 GB minilites 13’: 400,-
4 'bbs'-lookalikes 15’: 175,-
1 revisie onderblok incl scherpe nokkenas: 750,-
Update 31-07-08:
Tijd voor de apk, en buiten de gebruikelijke kleine stukjes laswerk, eindelijk een grote reparatie moeten uitvoeren: de achterbrug moest vervangen worden.
de roestduivel had het toch gewonnen van de tijd.
Het laswerk betrof deze keer echter een klein stukje in de wielkast verder niets!
Nu 'hopen' dat m'n 02 weer door de 2jarige-apk komt!
Update 03-01-09:
De apk zit er weer op en wederom zonder aandachtspunten! Na de apk mn 'hok' ingedoken om de koppeling te vervangen, erg makkelijk karwei :)
Na een rondje N-Frankrijk, incl circuit bezoek natuurlijk, zijn nawat controlles de zuigerveren kapot gereden..
Verder heb ik een oud onderblok weggebracht voor revisie.
Update 27-03-12:
Eindelijk weer eens een update na 3jaar.
Er is veel gedaan aan mn (inmiddels) eigenbouw 2002ti.
In 2009 heb ik het gereviseerde blok teruggekregen en opgebouwd incl 45mm Webers.
Doorhet nokkenasprofiel loopt motor wat onregelmatig stationair maar boven de 4000rpm gaat t blok als de brandweer!
Het blok stootte ook weinig CO uit, belangrijk voor apk.
In 2010(feb) ben ik begonnen om mijn 02 helemaal kaal te trekken voor een grote opknapbeurt. De bekende plekken waren ook bij mijn 02 rot.
De voor en achterkant van beide dorpels, de voetenbakken beide kanten, de neus en zijschermen rondom de knipperlichten.
Na 6 weken lassen (ik had nog nooit gelast, maar heb t mezelf 'geleerd') was het laswerk klaar. Dorpels, voetenbakken en nieuwe zijschermen en neus zijn gelast. Natuurlijk gelijk het laswerk behandeld.
Toen kon het strak maken beginnen om te gaan spuiten. Wel met het idee dat een straat/circuit auto wordt dus helemaal 100% moest auto niet worden. (ook wilde ik de auto weer tig jaar apk waardig maken)
Na 3 maanden was de auto spuit klaar en heb zelf de auto gespoten. (ook dit had ik nog nooit gedaan) Met,onder omstandigheden, een goed resultaat. Daarna de auto opgebouwd.
Nieuwe raamrubbers, ruit, pakkingen, koplampen en nog meer dingetjes werden gemonteerd. Al met al binnen half jaar was de auto weer klaar voor de apk, welliswaar 1 dag van te voren maar toch! Ik heb t gered!!
Het enige punt bij de apk was dat de koplampen verkeerd stonden, maar aangezien ik geen koplamp-apparaat heb vond ik dit niet zo erg, verder helemaal niks!
De totale 'restauratie' heeft me zo'n 2100,- gekost. Voor die prijs heb ik: uit elkaar gehaald, gelast, gespoten, opgebouwd incl nieuwe onderdelen. Kortom met een beperkt budget toch een aardig resultaat behaald!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.