BMW 2002 sedan (1971)

autoreview

BMW 2002 sedan (1971)

Signalement

Uitvoering2002 sedan
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 9.000 km

Sinds eind 2004 ben ik in het bezig van een BMW 2002 Sedan uit 1971

Puur vanwege het uiterlijk is deze auto gekozen.
Na een paar oldtimershows bezocht te hebben waren mij vrouw en ik het erover eens dat het een BMW02 Sedan moest gaan worden.

Na veel zoeken een 02 gevonden zoals wij hem wel wilden hebben.
Goed ogend, goed rijdend en voor een schappelijk geldbedrag.
Want misschien valt het rijden van zo een oldtimer wel vreselijk tegen en het is immers een auto voor erbij, voor de hobby.

Vanwege mijn technische kennis gebrek meteen maar lid geworden van de BMW02Club
Op hun website www.bmw02club.nl had ik diverse tips gevonden en op het forum aldaar al wat kennis vergaard. Nu al vele kilometers en evenementen verder zijn we helemaal overtuigd dat een BMW02 een geweldig leuke auto is.
Mede ook door de BMW02Club uiteraard want dat is een erg actieve club met hele leuke evenementen.

We hebben de auto nu al een tijdje en hebben ook al best wel wat kilometers achter de rug, ongeveer 9000km. De auto heeft een geweldig zicht rondom. Want de raamstylen zijn vrij dun en de auto heeft redelijk grote ramen.
De 2L motor met 100pk is een redelijk vlotte motor en je kan ook heel erg goed meekomen met het verkeer. Doordat de auto maar 4 versnellingen heeft maakt de motor al gauw veel toeren. Daar moet je even aan wennen maar het is niet eens erg storend.

PROBLEMEN

  • 9.000 km

Met een oldtimer heb je nog wel eens wat....

De remmen plakten nogal wat waarschijnlijk komt doordat de auto lang had stil gestaan. Na een revisie van de remklauwen en de hoofdremcilinder was dit probleem verleden tijd

Daarna het interieur aangepakt. De stoelen en achterbank waren nogal doorgezakken.
De middenbaan van de stoelen zijn van stof en dit was gescheurd en versleten. Het skyleer was nog wel erg mooi en goed. Dus de stoffenbaan laten vervangen. Nieuwe biezen laten plaatsen en de stoelen weer mooi op laten vullen. De wangen van het zitvlak en de onderkant van de rugleuning extra laten opvullen voor meer zitcomfort.

Toen kregen we een vreemd probleem. De temperatuurmeter ging steeds net voor het rood staan. Dus een koel probleem zou je zeggen. Na advies van mensen de thermostaat vervangen. Geen oplossing. Toen ben ik verder gaan zoeken en dingen gaan vervangen zoals de radiator, waterslangen, diverse thermostaten geprobeerd, temperatuursensor en de temperatuurmeter even tijdelijk vervangen maar ook zonder resultaat. Er stond een weekendje Franse Ardennen voor de deur met de BMW02Club dus dit probleem moest opgelost worden. Wat was er nog niet vervangen in het koelcircuit ? De waterpomp, deze dus ook vervangen en dat leek de oplossing !
Totdat we in de Franse Ardennen waren, weer rood maarja.. dat gaat ons weekend niet vergallen, alles is nieuw dus rijden maar.
Een twee weken later kreeg ik van een oudere man de tip om alle massa punten eens goed te controleren en na te lopen. Dit dus allemaal gedaan en een paar massa draden vervangen en dát was de oplossing !!
Dus alles vervangen voor.... (jeweetwelwie)

14-02-2008
We zijn nu al ruim een jaar bezig met het restaureren / opknappen van onze 2002 Sedan. En ik moet eerlijk zeggen, er mankeerde meer aan dan dat iedereen gedacht zou hebben. Maar we pakken nu ook maar alles wat met plaatwerk te maken heeft aan zodat dat er weer even tegen aan kan.
We zijn nu al zover dat het meeste laswerk gedaan is en dat we nu met het schuren van de carroserie bezig zijn. En daar kom je natuurlijk ook wel weer eens wat tegen maar dat zijn veelal kleine plekjes.

20-06-2008
Het project heeft even stil gelegen maar we zijn weer met goede moed op gang.
We willen zelf de kofferbakruimte en het motorcompartiment in de juiste kleur spuiten zodat de autospuiter deze 2 niet hoeft te doen. Verder moeten we de buitenkant nog even afronden zodat men bij de spuiter de laatste hand hoeft te leggen aan het strakmaken om hem daarna in de grondverf en afwerklak kan spuiten.

26-01-2009
De auto is gespoten in de originele Chamonix kleur. En het opbouwen is reeds begonnen. Wat overigens ook nog een hele klus is. Maar we zijn weer een stap verder.

31-07-2009
Onze BMW 2002 heeft ondertussen alweer APK en we hebben ook de eerste toertocht achter de rug. Geweldig om na ruim 2,5 jaar werken ermee te kunnen rijden. Wel moeten er nog wat zaken worden afgewerkt voordat de auto echt als klaar bestempeld kan worden maar hij rijdt.
We hebben het contactpunt vervangen voor een Hot-Spark electronisch contactpunt vervanger. Werkt prima en ik heb het idee dat de auto er gemakkelijker door start. Ook de bobine hebben we vervangen voor een Hot-Spark product.
Wel zit er nog een kleine stotter in bij het rijden met een constante snelheid. Hier moeten we nog eens naar kijken om dit opgelost te krijgen. Waarschijnlijk zal dit een carburateur aangelegenheid zijn en niets met de verdeler / onsteking te maken hebben.

06-07-2010
Het hikje / kleine stottertje wat er bij het rijden van een constante snelheid in zit is uitgegroeid tot een vervelend inhouden. We hebben van alles geprobeerd. De carburateur is bijna gereviseerd maar daar lag het niet aan. Uiteindelijk hebben we moeten concluderen dat het probleem in de electronische ontsteking moest zitten. Dus het Hot-Spark setje vervangen voor een nieuwe en toen was het inhouden weg. Maar toen ging de auto vreselijk nadieselen. We hadden de laatste maanden ook dat de temperatuur heel erg opliep. Dit had ook te maken met de ontsteking. Uiteindelijk hebben we een oude blauwe bosch bobine en het oude contactpunt weer geplaatst en toen liep de auto weer prima. Geen nadieselen, geen temperatuurprobleem en geen dansende toerenteller.
We hebben ondertussen al weer diverse plezierige kilometers gereden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.