BMW 118d Corporate Lease Business Line Ultimate Editio (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 118d Corporate Lease Business Line Ultimate Editio |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 0 km |
Tijd voor een review (revised)
- 50.000 km
Nu ik de auto bijna jaar in bezit heb en ongeveer 50.000 Km heb weggereden met de wagen vond ik dat ik wel voldoende gegevens had voor een review.
De auto is van de zaak en kwam in de plaats van een Volvo V50 die tegen de 160.000 Km op de teller had en dus uit de lease moest.
Hoezo klein?
Vanwege de vele topics over het vermeende ruimte gebrek in de "einer" van BMW hoor ik de vragen al komen: Van een station naar de 1 hoe bevalt dat? Nou prima! en dat zal ik toelichten:
De Volvo was de ideale auto toen onze jongste werd geboren, nu is ie bijna 4 en hebben we bijvoorbeeld geen kinderwagen meer op sleeptouw en minder noodzaak voor veel kofferruimte.
Dus toen we een jaar geleden op zoek gingen naar de vervanger wilde ik graag iets sportievers gaan rijden. Mijn vrouw, die net haar rijbewijs had, wilde graag een wat kleinere auto en ik wou iets comfortabels gezien de vele kilometers die ik rijd.
We hadden al een aantal keer gesproken over de BMW 1 maar twijfelden vanwege de vele verhalen over hoe klein hij (binnen) is. Toen we met onze twee kinderen (toen 10 en 3) en mijn nichtje van 18 op weg waren naar een pretpark, reden we langs een BMW dealer en dacht ik, er is maar 1 manier om uit te vinden hoe groot ie is: passen met zijn allen.
Zo gezegd zo gedaan. Met het hele gezin en mijn nichtje de dealer in gestapt, autostoeltje van de kleinste onder de arm en ons tot verbazing van de verkoper geïnstalleerd in een showroom model.
Wat direct opviel: dat gebrek aan ruimte valt erg mee. Ik en mijn vrouw (beiden 1.77m groot) konden voorin gemakkelijk zitten terwijl er voor de kinderen en ons nichtje achterin voldoende ruimte is, zowel in de breedte als qua been ruimte.
De volgende test was de kofferbak, inderdaad niet al te groot maar de buggy past erin en voldoende ruimte over voor de wekelijkse boodschappen.
Na deze test direct met de verbaasde verkoper in de showroom een BMW 118d geconfigureerd en via de Leasemaatschappij besteld, 4 weken later stond hij bij ons voor de deur.
Eerlijk is eerlijk, 2 of 3 volwassen achterin is wat krap maar dat komt bij ons eigenlijk nooit voor en voor die ene keer per jaar met de auto op vakantie heb ik direct een dakkoffer aangeschaft. Per slot van rekening rijd ik meestal alleen in de auto en geloof me, hij is ruim genoeg! Ook voor een gezin met jonge kinderen. Tot op heden nog niet het gebrek aan ruimte ten opzichte van een station gemist.
Hoe rijdt hij dan?
Eerst dan maar iets over de uitvoering:
Deze 1, een 118d heeft sportstoelen voor (echte aanrader), MLine multifunctioneel stuur. 16" lichtmetalen velgen en verder alles wat bij de Businessline Ultimate Edition hoort. (navi business, bluetooth telefoon etc.)
De auto is compleet uitgerust en netjes afgewerkt. Valt niets op af te dingen. Klein minpuntje is dat de stoelen laag zitten voorin en als bestuurder ben je wel even op zoek naar de juiste zitpositie. Hierbij kan je bijna alles instellen, afstand tot het stuur, hoogte van het zitvlak, lendesteun, kantelen van de stoel en niet te vergeten het verstelbare stuur.
Als je de juiste positie eenmaal gevonden hebt zit de wagen als gegoten en kun je probleemloos lange afstanden afleggen. Dit is vanwege mijn rugklachten erg prettig.
Het rijgedrag is prima en wat je van BMW mag verwachten. Vlotte motor, prima wegligging en uitstekend stuurgedrag. Optrekken en cruisen over de snelweg is een genot en de wagen doet het probleemloos. Enige minpuntje is de wat strakke vering waardoor je oneffenheden op de weg sneller voelt maar tegelijkertijd zorgt er dat wel voor dat je goed aanvoelt wat de auto doet. De 1 is nou eenmaal gemaakt voor wat sportiever rijden en is geen "comfort limousine".
En in de winter dan?
Tja en toen kwam natuurlijk de winter en werd ik door iedereen gewaarschuwd: Pas op met die BMW en achterwiel aandrijving, slip gevaar mindere wegligging enzovoort. Ook ik had jaren lang die verhalen gehoord, geloofd en doorverteld tot ik zelf de BMW ging rijden: Met Winterbanden eronder heb ik geen enkel probleem ondervonden, nog op natte wegen als in de sneeuw! Zonder winterbanden heb ik het niet geprobeerd maar met winterbanden kunnen alle verhalen over de BMW met achterwielaandrijving en dus slechte wegligging op gladde wegen, direct naar de categorie Indianen verhalen.
Wel geldt: rijd met beleid en pas je snelheid aan, zoals dus in iedere auto op een gladde weg....
Hoe zit het dan met betrouwbaarheid?
De auto heeft tot nu toe 1 onderhoudsbeurt gehad bij 30.000 Km en had niets bijzonders. Tot nu toe (na 50.000 Km) de meest betrouwbare auto die ik heb gereden.
1 kleine update gisteren is de antenne versterker tussen de antenne en de radio vervangen omdat ik plots veel last had van ruis en slechte ontvangst. Dit is onder garantie gebeurd en is de enige reparatie die we gehad hebben.
Wat ik hierbij moet vertellen, zowel bij de verkoop, het onderhoud als de reparatie was de service van BMW uitstekend!
Is er dan helemaal niets mis met de BMW 1?
Het enige wat een beetje tegenvalt, is het verbruik. Dit zou volgens fabrieksopgave gemiddeld 4,7 l/100km moeten zijn. Maar de boordcomputer blijft bij mij gemiddeld op 6.0 steken. Nu moet ik wel zeggen dat het sportieve rijden en het te weinig gebruik maken van het (naar mijn mening)irritante start stop systeem daar waarschijnlijk aan bijdragen;)
Door de uitvoering met Xenonlampen met sproeisysteem lust de auto ook regelmatig een grote fles ruitenwisser vloeistof.
Voor de milieu rijders: De auto valt in de 25% categorie. Ik vindt dat echter geen probleem. De auto is geen “zuiper” en ik hoef niet zonodig een 14% of 20% wagen met duidelijk te weinig vermogen. Meestal wordt die categorie sowieso gekozen vanwege het geld en niet het milieu maar dat is een andere discussie.
Een ander nadeel van de BMW zijn de kosten van de opties. De regensensor bijvoorbeeld is bij BMW nog steeds niet standaard. Al met al loopt dan de prijs aardig op. Nu kon ik me dat binnen mijn leaseklasse makkelijk veroorloven, maar kan zeker een factor zijn in de aanschaf.
Samengevat:
Na bijna een jaar rijden en 50.000 Km kan ik niet anders zeggen dat de BMW 118d ruim voldoet. Het is een nette sportieve auto die ook aan mijn gezin voldoende ruimte biedt als we samen op pad zijn. De prestaties en comfort zijn van A kwaliteit.
Kan je het je veroorloven is de 118d dus goede keus (ook al is dit model nu niet meer nieuw verkrijgbaar en ben benieuwd naar zijn opvolger).
Ik ga vol vertrouwen de volgende 50.000 km rijden in deze fijne auto.
Tot de volgende Update.
Handgeschakeld...
Heb de review opnieuw geplaatst nu met het goede model, de handgeschakelde versie
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Alfa Romeo Giulietta - Audi A3 Sportback- BMW 120i - Volkswagen Golf

BMW 118i Executive (2007)

Licht dooft voor xenon: BMW was de eerste, en dit de laatste

BMW wil accukosten vooral drukken met recycling

Gefacelifte BMW 1-serie duikt weer op

Lezersreacties (0)
Reageren