Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)

autoreview

Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)
Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2012)

Signalement

UitvoeringS5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste twee weken

  • 51.800 km

Gekocht op 21 juni 2018. Deze S5 uit mei 2012 met 51.100km.

Nadat ik in 1989 een Audi kocht, is dit mijn tweede Audi ooit. In 1989 kocht ik een fonkelnieuwe Audi 80 1.8s, belastingvrij. Hier heb ik 3 jaar met redelijk wat plezier in gereden. Was het dat 90 pk niet echt flink was, ook niet in die tijd. De enige overeenkomst met de huidige Audi en toen is, zwart van binnen en buiten. Als je naar mijn Volvo's kijkt ben ik eigenlijk voorstander van een wat chiquere combi. Beige binnen en donkerblauw/zwart buiten is eigenlijk mijn favo. Is ook minder depri. Maar ja bij inruil is zwart/zwart beter denk ik. Het oogt wat sportiever/agressiever. Maar smaken verschillen gelukkig.

Waarom dan deze?
Ik ging die ochtend op de langste dag van het jaar, naar Volvo Niham den Haag kijken naar een C70 t5 uit 2011 met 44dkm. Zag er netjes uit. Zwart metallic met een vleugje bruin, beige sovereign hide leer. Maar bodemprijs 30K zonder inruil. Ik op pad naar Cabrioland Den Haag om eens te kijken hoe een A5 er nu in het echt uitziet, ik wist dat er daar een stond. En ik had er nog nooit een in het echt gezien.

Kom ik in de showroom met een Bentley, Aston Martin, Porsche etc,etc. pffff......Daar stond dan de zwarte S5 cabrio. Ik kijk op de linker stuurhendels en ja hoor, adaptive cruise control en lane assist. Hmm dat is cool dacht ik. Deze opties kom je niet vaak tegen, ook in Duitseland niet. Ook nog b&o erin, drive select mmi plus en die s-line sportstoelen.
Nou ik neem dan maar even plaats in die S5. Alsof ze de stoel en stuur al hadden ingesteld voor mij. Hij paste gelijk in 1 keer ; ). Soort spijkerbroek gevoel, gewoon in een keer goed.

Nee even zonder dollen. De zithouding en stuurpositie zijn voor mij goed op elkaar afgestemd. Daarnaast is het een stuur met platte onderkant, wat echt lekker in de hand ligt. En het ziet er leuk uit. Lekker stevig en dik genoeg. Ruimte voorin is goed en ruim. Ik ben 1.90 lang (90kilo). Indien ik in de zitpositie mijn rechter arm uitstrek naar de rechterdeur, raak ik het deurpaneel net niet. (In een Benz E cabrio dus wel, beetje kleiner/smaller)

Enfin ik kijk nog even rond de auto. Wielen en banden zit schade op. Vocht in het rechter achterlicht (is na demontage, controle en fohnen weer droog). twee plekjes steenslag op de motorkap. Voor de rest netjes. De 20 inch wielen worden bij Piet Dam in Numansdorp in ere herstelt en gepoedercoat. Ook word de S5 gerestyled daar waar nodig.

Na wat onderhandelingen komt de prijs uit op 40K setje winterbanden Audi origineel 19 inch voor 650€ erbij. Deze 19 inchers moeten ook naar Piet Dam.

Oja even terug naar de Volvo van die ochtend. Die was dus uit 2011 toen ooit voor 50K nieuw. Nu 30K en 230 pk. 60% van de nieuwwaarde.

De S5 was nieuw met toeters en bellen, ooit 106K, uit 2012 en 333pk. Dus die extra 103 pk en bouwjaar nieuwer kost 10K. De S5 is dus 39% van de nieuwwaarde. Mijn keuze was wel snel gemaakt. Maar hou even de afschrijving in de gaten. Die van Volvo schrijft dus wel veeeel minder af.

Geen proefrit gemaakt bij de koop maar, drie dagen later om 1600 uur opgehaald en voor het eerst mee gereden. Wel een "feestje" hoor. De volgende ochtend naar Rica Wateringen voor een motormanagement "update". Nu heeft de S5 rond de 410pk. Genoeg? We gaan het zien de komende tijd.

Even over de S5 zelf. Na 12 jaar Volvo rijden (zie mijn andere auto's) moest ik wel even de weg zoeken met de knopjes, menu's en display's. Het zal wel wennen zijn maar tussen de toerenteller en de snelheidsmeter in, zit een klein schermpje. Op dat display-tje kan veel worden weergegeven. Snelheid, navigatie, in het groot de digitale snelheid (echt nodig voor je rijbewijs ik heb de 180 alweer gezien op het display-tje).

Ook verbruiks- trip info en de weergave van de adaptive cruise control worden hier weergegeven. Kortom een beetje een rommeltje. Ook is de volgorde naar mijn idee niet logisch. En de volgorde is niet te veranderen. Daarnaast moet je op het uiteinde van de rechter stuurhendel (ruitenwisser) selecteren wat je wil zien.

Dan nog iets raars. Aan de onderkant van die rechter stuurhendel (ruitenwisserhendel) zit een knopje en daar staat op "reset". Maar eigenlijk hoort daar ook op te staan "mode". Want hiermee selecteer je ook de mode van dat piepkleine display.

Nu ben ik al lang, veel knopjes en display's gewend (als oud F-16 en nu gezagvoerder op de Boeing) dus ik heb wel enig recht van spreken dat dit ergonomisch beter en logischer kan (zie nu de nieuwe Audi modellen).

Maar alles went.

Dan het MMI plus. Daar kan je redelijk veel instellingen wijzigen aan de auto. Ook al was het nog zoeken naar de functie die bij het inschakelen in de achteruit, de zijspiegels zich zo afstellen dat je de stoeprand bij de achterwielen kan zien. Dit kan alleen maar bij de rechter spiegel. Waarom niet ook op links. Of laat de eigenaar zelf die keuze maken. De Logo's van de spiegels zijn ook met leesbril te klein op het linker deurpaneel. Deze spiegelfunctie heeft mijn XC70T6 beter. Het betreft beide spiegels en je kan instellen hoe ze moeten staan bij achteruitrijden. (de xc70T6 is een fijne comfort kar).

Wat mijn jongste dochter en ik HELEMAAL te gek vinden is, de sportuitlaat. In de stand "Dynamic" maakt hij wat meer geluid. Zij zegt dan; Pap maak nog eens dat mooie harde geluid" En dat zegt een paardrij-meisje van 8 jaar. Het spreekt dus wel aan.

Verder is de navigatie praktisch ingericht qua beeldopbouw. Vele weergave functies (2D-3D, google) Wat wel minder veilig is dat, de bediening niet aan het stuur zit maar op het middenconsole. Om de centrale "jogshuttle" zitten 4 knoppen die overeen komen met de hoeken in het beeldscherm. Niet echt veilig dat je naar beneden moet kijken voor selecties. Als je veel rijdt weet je de knoppen wel te vinden, maar dit kan beter. Maar soms heb ik moeite met inzoomen omdat hij dan in de "scroll" stand staat en dus niet doet wat ik wens. Het systeem is niet echt intuïtief.

Verder is het gaaf dat je met een duo simkaart, Google Maps op je navigatie ziet en kan inzoomen. Echt heel goed! Alleen het scrollen van de kaart moet ik nog ontdekken. Pain in the ass. Ook duurt het langer voor het kaarten laden bij starten indien je Googlemaps gebruikt. De normale 2D versie is dan sneller.

Telefoonfunctie bluetooth werkt goed. Al duurt het wel bijna twee minuten voordat het contact tussen telefoon en Audi is opgebouwd.

Wat goed is, zijn de schakelflippers achter het stuur. Links is versnelling lager, rechts hoger. Conform een regel met cijfers op papier, van laag naar hoog. Maar nog beter is het schakelen van plus naar min met de pook. BMW rijders let op!

Mensen die een motorboot hebben of vliegen weten dat het naar voren bewegen van de gashandel meer vermogen/sneller of versnellen betekent. Dat heeft Audi dus ook zo begrepen. Top! Zo is het al jaaaaaren. Bij BMW is dit dus niet zo. Het zit verkeerd om! Ik was ook aan het kijken voor een BMW 640i (2011 en later) cabrio ipv de S5 (ook nog Benz E400 klapdak) Het werd dus mede hierdoor de S5!

De S-Tronic bak schakelt zeer snel, zeker en veilig.

De wegligging: Tja het is een quattro, hij weegt best heel veel en is zeer strak geveerd. De S5 gaat als een kart de bocht om. Waar ik normaal met de Volvo's afrem, om een bocht te nemen. Blijft hier met de S5 de snelheid gehandhaafd en gaat hij als op rails, de bocht om. Ook andere bochten durf ik veel harder te nemen dan normaal. En dat zonder banden gepiep of ingrijpen van tractioncontrol, antislip enzo. Maar over het algemeen rij je gewoon comfortabel met verkeer mee. De besturing vind ik direct en strak. Geen dood punt in de neutraalstand bij rechtdoor.

De vering is natuurlijk wel stugger, maar dat verwacht je ook bij deze auto. Maar als je de S5 op "comfort" instelt is het goed te doen op de wegen. Maar omdat er 20 inch wielen (met banden 30 hoog) voel je natuurlijk meer dan met ballon banden. Richels bij bruggen enzo, blijf je wel heel goed voelen.

Stereo: Wie thuis ook B&O heeft weet dat het geen rommel is. Deze set is goed uitgebalanceerd in de prestaties. Mijn oudste dochter vindt de bassen "heel vet". De volume bediening is op het stuur EN rechtsonder op het middenconsole. Eigenlijk binnen handbereik van de passagier. Daar kan je ook mee vooruitspoelen. Goed!

Verbruik: binnen bebouwde kom haal je makkelijk 1 op 8. Door echt heel netjes te rijden in "efficiency" haal je bijna 1 op 10. Maar wel met de start/stop aan. Op de snelweg bij 100 km/h haal je 1 op 11,5. Maar de eerste weken met ritjes om de nieuwe auto te showen is de stand 1 op 8. Maar ik ga het verbruik bijhouden zie de "verbruiksmonitor " van deze site. Bij een van mijn Volvo's (V70T5 handbak) reed ik 10.000 km lang, zuiniger dan fabrieksopgave. Het was echt niet leuk maar, het kan wel. We gaan zien wat deze getunde S5 kan. Eigenlijk komt het erop neer, kan ik me beheersen? Wil ik langzaam rijden met een S5?

Opbergruimte:
Kofferbak daar past net aan, mijn (oude en platte) koffer in met een standaard maat trolly. En dan wel met de kap open. Het past allemaal net. Als de kap gesloten is scheelt dat ongeveer 8 -12 cm ruimte in hoogte aan de bovenzijde van de bagageruimte. Indien je de cabriobak naar boven klapt heb je meer ruimte. Het dak kan dan niet meer open.

Achterbank is voor (meer dan 10 minuten) ritten echt te klein voor volwassenen. Kinderen tot 1.40m zal nog wel gaan met stoelen naar voren, alleen zien ze dan niks vanwege de hoge zijkant. De opbergruimte handschoenenvak, middenconsole deuren is redelijk voor normaal gebruik. Brillen, telefoons, flesjes portemonnee gaan makkelijk mee.

Aico/ventilatie laat zich makkelijk en goed bedienen. Werking is foutloos.

Dak sluit snel EN kan tot 50 kmh open en dicht, toppertje, heeft Volvo niet.

Waar je wel een beetje tegen moet kunnen is dat de auto niet echt onopvallend is. Het is nog geen 911 (te weinig bagageruimte voor mij) zo erg is het ook weer niet. Maar je hebt van die vlotterikken die je uitdagen of uitsloven bij de verkeerslichten. Met een koude motor (onder de eerste 20km) doe ik dat sowieso niet. Maar ook dicht achterop rijden, beetje snijden, that happens. Gewoon negeren en genieten.

En dan heb je nog de mensen die vinden dat je niet meer dan 5 km/h te hard mag rijden en dus op links blijven rijden. Vaak zijn dat mensen die in "eco motion hybrid blue green flex shit" lease truttenschudders zich voortbewegen, want rijden mag je dit niet noemen.

Komende week komt er een nav update en software aanpassingen in de MMI. En ik wil eigenlijk meer lawaai uit die uitlaat bij vol gas! Weer Rica bellen. Je zal maar een Opel Ampera, Toyota Prius, Renault truttrut rijden.

Onderhoud ga ik jullie ook van op de hoogte houden zal n jaartje zijn ofzo.

Wie lacht, betaalt met plezier wat meer voor een auto. Daarmee bedoel ik. Een auto moet wat leuks met je doen. Een fijn en goed gevoel geven. Als je hem parkeert kijk je nog even om. Ook al heb je hem al vier jaar. Voordat je gaat slapen kijk je er ook nog even naar vanachter je raam. Of ga ik nu te ver? Ben ik gek?Ik denk van wel.

Mijn oude Volvo uit 2000, C70 T5 doet dat ook nog steeds. Of een 323i, GTI-s, Alfa's, Gsi-s . That kind of stuff! If you like the smell of rubber, oil and petrol, you are a petrolhead!

Beter iets meer betalen dan een ...... rijden.

Garantie reparatie

  • 53.200 km

De S5 had vlak voor een lange rit naar Duitsland een geel lampje branden. Net nu ik naar Duitsland ging voor een sportieve rit. Helaas. Het gele motorblok lampje ging aan. Dit hield in de er iets mis was met de "Abgasluftcontrole" zeg maar de uitlaatlucht controle. Gebeld met Cabrioland en zij dachten dat het wellicht een lambdasonde zou kunnen zijn. Rit kalmaan vervolgd, de motor liep in een nood loopprogramma wat ook wel te merken was. Best wel wat trager in de toeren.

Bij terugkomst uit laten lezen en ik kon de auto gelijk laten staan. Het was de carter ontluchting. Na 1 week had ik de auto weer terug. Echter na 60 km ging het lampje weer aan. Na uitlezen was het een ventiel van het ontluchtings traject die haperde volgens uitlezen. Na 2 dagen had ik de auto weer terug. Tot nu toe verder alles goed met de S5 op de snelweg woonwerk op de max snelheid rond de 1 op 11 in de efficient mode. Maar met dorp en stads verkeer al weer gauw 1 op 8. zie verbruikreview. Ik ga vanaf nu er SUPER 98 octaan in doen kijken wat het effect is voor de komende tankbeurten. Maar vooral op de sprint, wat doet ie?

Kleine beurt

  • 58.500 km

Een kleine beurt laten doen bij de verkopende garage, cabrioland. Sinds garantie reparatie, geen problemen gehad met wat dan ook. Verbruik stabiliseert op 10.5 liter per 100km. Kleine beurt was olie en filter. Interieurfilter en alles nalopen.
Sinds de reparatie tank ik ron98 omdat ik denk dat de toevoeging van biologische brandstof bij E95 en andere zaken, niet goed zijn op de lange termijn voor de carterventilatie. Super 98ron laat de auto bij lage toeren ook heel soepel lopen.
En de totale kosten voor de duurdere brandstof is ongeveer €200 per jaar. En omdat ik nog steeds geen bon heb gekregen voor te hard rijden, kan die €200 er wel af.
Voor de rest is het een fijne auto die wel uitnodigt voor sportief rijden, maar in Nederland in het dagelijks verkeer rij ik gewoon met de stroom mee. Heel af en toe, indien er bij de verstoplichten een sprintje gedaan moet worden en de olie 95’ graden is wil ik nog wel eens beheerst volgas weg rijden. Maar dan schiet het verbruik zo van 8,5 naar 10 l/100km als je 30 minuten op de snelweg hebt gereden.
Kortom de hele dag trappen en sprinten zet het verbruik zo naar 13liter/100km en als je op de snelweg 100 kmh rijdt is het ongeveer 8 liter/100km.
Wat me opviel tijdens een weekend weg. De kofferbak. Indien de kap niet open is, gaan er achterin twee grote trolleys die met vier wieltjes onderaan (75 cm hoog, 50 breed en 28 cm dik) naast elkaar erin, dan nog ruimte voor twee tassen er boven op. Niet slecht! Maar wel dak dicht.

Verder is dat Audi online verkeers info (150€ 3 jaar) wisselend van kwaliteit. De ene keer gelijk info, de andere keer de hele dag niks. Of ik er nu een prepaid data kaartje in doe of mijn duo sim, dat maakt niks uit. Raar.

Beurt

  • 66.820 km

Beurt volgens indicatie bij cabrioland. Olie en filters klein spul.€400 geen gebreken. Reset van het oranje lampje. Gaf aan in duitsland volgens audi dealer, dat de gasklep niet overeen kwam met de berekende stand vd computer. Ging vanzelf ook weer uit. Een selfrecovery, great car ; )

Weinig rijden

  • 68.900 km

De afgelopen maanden vanaf begin december tot nu 600 km gereden ofzo. Maar elke keer als ik dan weer mag rijden, heerlijk wat een stabiele factor van transport. Alles doet het zoals het moet, lekker snel als het moet. Alhoewel ik toch weer terug ga naar super benzine octaan 98 ipv normaal 95. Twee redenen. In Normaal zit ethanol wat bij lang stilstaan problemen zou kunnen geven omdat de tank met benzine niet meer homogeen is qua samenstelling. En brandstof problemen voorkomen is beter dan repareren. Daarnaast bij een inhaal actie viel het me tegen dat, ondanks de warme motor, hij niet eerder terug schakelde naar een lagere versnelling om vol in de toeren er voorbij te gaan. Dat had ik eerst niet met super benzine. Het betrof een inhaalactie die ik vaker doe op een vaste plek met ongeveer dezelfde snelheid, dus een vergelijkbare situatie. En voor die paar euro per tank denk ik ach, dat moet kunnen als je weinig rijdt met deze S5.

Maar ook met de DB9 (andere review van mijn andere auto) wordt ook weinig mee gereden. Het weer is (nog) niet van dien aard dat ik de cabrio's lekker kan uitlaten. Dan pakken we de pakezel/werkpaard de Volvo (XC70T6 model 2012) voor de ritten die we moeten maken. Die heeft dit jaar er al weer 20.000 probleemloze kilometers extra op zitten.

Maar de audi blijft een auto die ik erg waardeer om zijn kwaliteiten en prestaties, eigenlijk elke keer een feestje om in te mogen rijden.

Weer niks

  • 72.800 km

Weer een kleine beurt na plmin 6000km. Olie plus filter, luchtfilter en alles nagelopen. D eauto had weer heet oranje lampje. Gasklepstand kwam niet overeen met de berekende stand maar verdween weer na 2 weken. Waarschijnlijk komt dit door de map tuning. Ook dat is nagekeken en niks gevonden. Wegens corona weinig gereden met de S5 en voor de tourritjes heb ik de DB9 gebruikt bijna 4000 km ( zie de enige echte DB9 review in Nederland). Audi is echt een top auto. Kiezen tussen de S5 en DB9 is heel moeilijk als ik er een weg moet doen! DB heeft uitstraling, mooi geluid en is bijzonder. De S5 is een solide auto die ook zuinig kan rijden maar ook zeer snel is. 4 stoelen, betrouwbaar, comfortabel, alleen qua afschrijving verliest hij het tegen de 14 jaar oude DB9, maar dat is logisch.

Komt er op neer dat het een feest blijft om in de S5 te mogen rijden!

Wie wil hem hebben

  • 77.778 km

Na drie jaar genoten te hebben van deze S5 cabrio is het tijd voor een upgrade. Vandaar dat deze S5 nu te koop staat.
Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik zeer tevreden over deze auto. Zowel qua kosten, verbruik en rijplezier. Na verkoop ga ik zoeken naar een 2017 model of nieuwer.
Zoals ik op internet zie staat mijn auto niet te koop en Europa, dat wil zeggen niet met de opties, kilometerstand en de kleur zwart/zwart. Wel met rode/zwarte stoelen of wit/zwart of een witte buitenkantof helemaal rode stoelen. Mij niet bellen?

Hij gaat weg voor een goede prijs en anders rijden we nog lekker door!
Als je nagaat dat deze auto ooit nieuw in de huidige uitvoering verkocht werd voor net geen €125.000,-

Geniet van het mooie weer, rij open!

Verkocht

  • 78.000 km

Omdat de S5 weinig werd gebruikt dan alleen maar ritje woon werk twee/drie keer per maand, is hij verkocht. Verkocht voor bijna 30.000€ na zeven weken te koop staan.
Er zal wel weer wat anders komen en het zal waarschijnlijk electrisch worden voor de korte ritjes.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.