Audi S4 quattro (2000) #2

autoreview

Audi S4 quattro (2000)

Signalement

UitvoeringS4 quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf142.450 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste meters

  • 142.450 km

Na ruim 3 jaar een '94 E420 te hebben gereden, werd het tijd voor wat anders. Ik heb eerder een S4 met 2.7 V6 gehad en toen er een dergelijk exemplaar te koop stond in Castricum en ik daar een aardige prijs voor de Benz kreeg, heb ik het maar gedaan: een zwarte S4 2.7 V6 biturbo station uit 2000 met niet teveel kms. Mijn droomauto, een Porsche 964 Carrera 4, moet nog maar even wachten...
Een S4 omdat die lage druk turbo's heerlijk lui rijden mogelijk maken, maar als je gas geeft gaat ie als een raket. Daarnaast is quattro geweldig (zeker met dit weer) en vind ik de station gewoonweg goed ogen, zeker voor 11 jaar oud.
Jammer dat deze S4 geen Recaro interieur heeft en het centrale display tussen de klokken geen helder beeld meer geeft. Dat laatste wordt nog opgelost, losse Recaro's zijn lastig te vinden of erg duur.
Verder rijdt de auto vertrouwd. Koppeling wat minder zwaar dan ik mij herinner en het rijwind geluid is boven de 120 meer aanwezig dan bij de Benz; misschien is de ruit ooit niet zo goed vervangen geweest.

paar kleine dingetjes

  • 145.512 km

De stuurbekrachtingsvloeistof moest bijgevuld worden, want met scherp sturen 'zong' de stuurinrichting een beetje (erg). Hopelijk niets dramatisch; laat ik bij volgende beurt pas echt goed nakijken.
De rechter Xenon koplamp flikkerde bij aangaan om daarna geheel uit te gaan. Op Audi forum eea gezocht en heb 2x nieuwe D2S lampen @ € 120 totaal besteld via Well Done. Viel gelukkig erg mee met inzetten - als een normale Halogeen lamp, binnen een kwartier weer werkende, en helderdere koplampen.

Gemiddeld verbruik na 2 maanden en 3.000 km: 1 op 8,3 km - veel verschil tussen stadsverkeer en snelweg kilometers.

versnellingsbak

  • 153.100 km

Op de A3, net over de grens bij Arnhem schakelde hij niet naar 5 zoals de pook aangaf, maar naar de 3. Vet in het rood dus. Gelukkig geen motorschade. Wel een afgebroken verbindingsstang tussen de pook en bak. Auto wordt deze week door de ANWB gerepatrieerd en daarna gemaakt bij m'n mannetje. Ook maar gelijk beurt en APK etc.

Blijkt de kogelverbinding in de schakel stangen van plastic te zijn, en is een borgring afgebroken. Is vervangen door een metalen versie; dat gaat nooit meer los

ingeruild

  • 175.000 km

De Audi heeft me sinds laatste review probleemloos dagelijks 150km heen en weer gereden als woon-werk verkeer.

Beurt bij 170.000 was wat prijzig, want een keerring in de achteras lekte, de indicator schakelaar moest vervangen worden (want functioneerde niet afdoende) en de airco heeft een beurt gekregen, naast de reguliere beurt. Was iets duurder dan verwacht helaas, maar dan moet je maar niet alles top willen hebben...

Ik heb van de week toch besloten om de S4 in te ruilen op een superdiesel; zag een mooie C320cdi Estate Avantgarde AMG staan bij Marco Hofs Sportscare, en hij maakte me een deal I could not refuse. Ik maak teveel kilometers en ik zat de laatste tijd niet lekker meer in de auto, kreeg last van m'n onderrug.

De laatste meters in de S4 waren van Heerenveen naar Castricum. Nog even genoten van de zalige brom boven de 4.000 toeren, die mis ik wel in de diesel.

Overall: heerlijke wagen. Als je rond de Euro 10K te besteden hebt, liever een 12 jaar oude S4 dan een nieuwe Polo. Veel trekkracht onderin, maakt schakellui rijden mogelijk. Wegligging, power en comfort zijn meer dan bovengemiddeld en afwerking is prima (nog steeds nagenoeg zonder rammeltjes). Quattro systeem mis je pas als niet meer hebt, geeft de auto vreselijk veel grip.

Verbruik gemiddeld: 1 op 8,7, uitschieters naar > 1 op 9.
Kosten zijn hoog geweest vanwege enkele probleempjes. En ik had niet elke 15K km een beurt hoeven doen, maar elke 30K km (Audi's long life), tsja, dat is eigen stommiteit geweest.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.