Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro (2014)

autoreview

Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro (2014)

Signalement

UitvoeringS1 Sportback 2.0 TFSI quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi S1

  • 61.000 km

4 jaar geleden kochten we een A1. Hiervan heb ik een uitgebreide review geschreven, deze is terug te vinden in mijn profiel. De A1 heeft mij elke dag geplezierd en heeft het altijd goed gedaan. Rationeel gezien was er geen enkele reden om een nieuwe auto te kopen. De A1 was een degelijke auto met goede prestaties. Het was altijd een feest om erin te rijden. Toch kriebelde het als er een S of RS model van Audi, of een BMW x35/x40 voorbij reed. Wat moet het toch geweldig zijn om nóg meer prestaties in zo een prachtige auto te hebben.

Een auto is voor mij geen gebruiksvoorwerp om je van A naar B te brengen, een auto is een emotionele aankoop (waarbij financiën natuurlijk rationeel zijn). In de review van de A1 kun je terug lezen dat ik de volgende keer voor de 1.8TFSI motor zou kiezen in de A1, deze heeft 192PK. En deze zou ook in ieder geval S-line interieur/exterieur en het Bose sound system hebben. Het zoeken op internet begon dan ook naar een A1 met deze motor en opties. Er stonden maar een paar exemplaren op het internet. Blijkbaar is deze motor in de A1 maar weinig geleverd in Nederland. Er stonden wel een aantal S1's te koop. Op zo een moment ga je toch even kijken, en denk je terug aan het wauw gevoel als je er eentje voorbij ziet rijden. Dat zou toch helemaal geweldig zijn.

Een S1 stond te koop in het zuiden van het land. De S1 heeft een 2.0TFSI en standaard al een sportiever uiterlijk dan een A1 met S-line. Alleen had deze S1 geen Bose sound systemen, wel het Audi Sound System. In de A1 hadden we de standaard passieve luidsprekers. Het Audi Sound System zou hier al een behoorlijke upgrade van zijn. Deze S1 was ook getuned door JD Engineering, tot 322PK/472NM. Bizarre cijfers voor een dergelijk formaat auto. Volgens JD is dit de snelste S1 met software tuning van Nederland. Dezelfde dag nog heb ik het autobedrijf gebeld en de proefrit voor de volgende dag was geregeld.

Die nacht ga je met een bizar gevoel slapen kan ik zeggen, zal die droom dan toch uitkomen? De volgende dag de rit naar het zuiden gemaakt en daar stond de S1, naast de Porsche's, Aston Martin's en een tal prachtige Audi's. Mijn aandacht ging enkel naar de S1, wat een beauty.. Optisch ook in zeer goede staat.

Na een lekkere koffie was het tijd voor de proefrit. Op zo een moment weet je dat je rationeel al hebt nagedacht over de auto (optisch was hij immers goedgekeurd) en dat je vanaf dat punt de emotie de keuze gaat maken. Waar de A1 al een potente auto was vergeleken met gemiddeld verkeer in Nederland was dit uitzinnig te noemen. De S1 heeft standaard 231PK, nu had deze 322PK met 472NM koppel. Standaard doet de S1 0-100 in 5,8 seconden en stopt de teller bij 250km/u, nu is dat (geschat) op zo een 4,5 seconden en de top bedraagt (gemeten) 285km/u. Dit is uitzonderlijk snel voor een kleine auto. Ook het Audi Sound System voldeed boven verwachting. En ja.. Boys will be boys, what changes is the price of their toys. En zo was het, wat hebben we met een grijns op ons gezicht in de auto gezeten. Dezelfde dag nog hebben we de auto gekocht en hadden we geregeld dat de auto snel geleverd zou worden. Twee dagen later hebben we de S1 opgehaald, een groot feest natuurlijk.

De S1 heeft ook Quattro, iets wat de A1 niet heeft. Audi heeft bijna een compleet nieuwe auto moeten bouwen om dit systeem passend te krijgen (en de motor natuurlijk), dit is ook een van de redenen waarom er geen S-tronic bak meer in paste. Het Quattro systeem is fantastisch, je kunt met ongemakkelijke snelheden de bocht in duiken en de auto houdt perfecte grip. Met zoveel PK is dit systeem broodnodig, anders krijg je wielspin. Met Quattro ligt de S1 als een blok op de weg, ook bij hogere snelheden. De handbak schakelt lekker en sportief.

Met de S1 kun je wonderbaarlijk genoeg ook gewoon rijden. Met het Audi Drive Select systeem kun je voor efficiëncy, auto of dynamic kiezen. Hiermee wordt de geleverde kracht, motorgeluid en vering ingesteld. Nou moet ik toegeven dat de S1 meestal in de dynamic modus staat, hiervoor koop je namelijk een sportauto.

Nu een aantal maanden verder is het nog steeds genieten. Natuurlijk, de prestaties wennen, maar het plezier blijft. Anders auto's voelen nu traag aan. Inmiddels zijn we naar de Eifel gereden en hebben we meegedaan aan tourritten, de S1 heeft het daar fantastisch gedaan. Je hebt in de S1 ook echt het gevoel dat je in wat bijzonders rijdt, in Nederland zijn er maar een stuk of 40, minder dan het aantal Lamborghini Gallardo's. Het is een zeldzame verschijning. En het idee dat dit de snelste software getunede S1 is, geeft wel een kick. Ook de camera's die tevoorschijn worden gepakt en de complimenten die je krijgt zijn leuk.

Inmiddels heeft de S1 zijn APK keuring gehad en komt het eerste onderhoud eraan. Motorolie, bougies, interieurfilter, airco onderhoud, remvloeistof en Quattro olie worden vervangen.

Onderhoud

  • 63.000 km

De S1 heeft inmiddels zijn eerste grote onderhoudsbeurt gehad. Heb alle additionele werkzaamheden laten meenemen. Het totaalplaats kwam uit op:

- Motorolie verversen
- Bougies vervangen
- Vierwielaandrijving olie verversen
- Remvloeistof verversen
- Airco onderhoud
- Achterbanden vervangen

Voor het onderhoud ben ik naar Auto Flevo Audi geweest in Harderwijk. Ik ben daar fantastisch geholpen. Hele vakbekwame (en enthousiaste) medewerkers van Auto Flevo Audi!

Nog steeds zeer tevreden!

  • 81.000 km

Wat blijft de S1 een fantastische wagen. Inmiddels weer bijna 20.000km verder na de onderhoudsbeurt. In die 20.000km maar 0,25 liter olie bijgevuld. Geen enkel probleem ondervonden. Het rijden met de S1 blijft een genot, ook al merk ik dat in Nederland maar weinig van het potentie gebruikt wordt. Af en toe even naar Duitsland om het beestje los te laten.

Regulier onderhoud

  • 89.000 km

De S1 heeft weer zijn reguliere onderhoudsbeurt gehad. Daarbij moesten ook de remschijven en remblokken voor vervangen worden, deze zouden het geen 30.000km meer redden. De S1 blijft een fantastische wagen om in te mogen rijden.

S1 ingeleverd

  • 93.000 km

De S1 is ingeruild voor een RS5, het facelift model. De S1 zal ik altijd blijven herinneren als een fantastische auto. Toch is de droom die ik altijd al wilde waarmaken nu uitgekomen. Een review van de RS5 volgt!

PRIVATE LEASE Audi A1

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens