Audi A8 3.7 Quattro (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 3.7 Quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 189.850 km |
KM-stand laatst | 218.430 km |
Ervaringen met de A8 tot nu toe
- 218.430 km
Ik was al een tijdje op zoek naar een grote auto met veel luxe en comfort. En natuurlijk met een dikke motor voorin! Op een gegeven moment kwam ik deze wagen tegen op internet en was gelijk verkocht, vooral door de kleur nl. zilver beige metalic wat er echt chique uitziet. Dus meteen een afspraak gemaakt voor een proefritje. Eenmaal bij de garage aangekomen waar zij (de auto ziet er vrouwelijk uit) te koop stond was ik echt onder de indruk: wat een auto. Meteen een proefritje gemaakt en een goede vriend van mij heeft even alles gecheckt of alles in orde was. Volgens hem was alles goed, onderhoud was goed uitgevoerd en ook het interieur en exterieur zag er prima uit. Dus de koop was gesloten. Er moesten alleen nog nieuwe banden onder maar een goede deal gemaakt met de verkoper en dus kon ik de A8 binnen twee dagen ophalen. Toen de auto was overgeschreven en de sleutels waren overhandigd reed ik weg richting huis. Ik zat continu met een big smile achter het stuur.
Nu na bijna een jaar heb ik er nog steeds plezier van. Zeer betrouwbaar, alles werkt nog perfect. Geen enkel kraakje of wat dan ook. Als je rustig rijdt met deze auto hoor je de V8 heel zacht zoemen op de achtergrond. Ook met de extreme kou waar ik woon start hij gewoon prima.
Ik woon ik Groningen maar ik werk doordeweeks in Ermelo dus dat zijn redelijk lange ritten. Maar geen vermoeiende ritten. Van de sneeuw had ik totaal geen last van, behalve van soms erg roekeloze rijders. Dankzij het Quatro systeem heb je optimaal grip. Wel is het opassen met remmen: deze auto weegt zo'n dikke 1750 kilo en dat is iets anders dan rijden. Ook het verbruik valt reuze mee: gemiddeld 1 op 10. In de stad is het verbruik wel forser natuurlijk of als ik even op topsnelheid over de A31 in Duitsland rij.
Alle bediening vind ik erg ergonomisch en de sportstoelen zitten heerlijk. De climatcontrol is makkelijk in te stellen alsmede de luchtstromen uit de roosters. Dit model is nog voor het pre-face lift model: dus nog zonder de chromen strips op de bumpers en nog met de Bose radio/cassete systeem.
Even de voor- en nadelen:
Voordelen:
- Comfortabel;
- zeer goede wegligging dankzij het Quatro aandrijfsysteem;
- alles werkt nog perfect, dus heel bedrijfszeker.
- Alluminium carosserie, dus geen roest.
Nadelen:
- door de permanente vierwielaandrijving meer frictie en daardoor meer bandenslijtage;
- hoge onderhoudskosten, tot nu toe ongeveer 2200 euro aan de garage betaald.
- inparkeren: hij heeft niet zoals de A8 vanaf bouwjaar '99 parkeersensoren dus fileparkeren is erg lastig.
- wat een voordeel is is tevens een nadeel als je niet goed uitkijkt: het alluminium Space Frame is bij schade erg duur om te herstellen.
Aan deze auto heb ik maar een paar kleine probleempjes mee gehad, waaronder een defecte ABS sensor linksvoor en een afgebroken antenne. Het contactslot is ook al eens vervangen maar dat kwam door m'n vriendin die de sleutel uit het contactslot probeerde te halen terwijl ze de motor had uitgezet met de automaathendel nog in D. Tja dat lukt dus niet dus heeft ze zitten te trekken en rammen dus daarna was het contactslot behoorlijk gammel. Dat was trouwens nog het goedkoopste onderdeel: iets van 25 euro, maar ja daar komen de manuren weer bij dus toch weer een rekening van 98 euro.
En nog een probleem en dat is dat je als relatief jonge bestuurder (ben 27 jaar) met een dergelijke auto veel argwaan opwekt vooral bij de blauwe petten. Ben al drie keer aangehouden bij een controle.
Voor de rest heb ik even niks meer te vermelden, als er vragen zijn dan hoor ik het graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.