Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2005)

autoreview

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2005)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na enige (deels negatieve) Zweedse ervaring weer terug bij het ’oude nest’; Audi dus. En een quattro, 25 jaar na de introductie van de ’urquattro’. Diesel vanwege het feit dat het zo lekker rijdt; weinig toeren, veel kracht voorhanden in een snelheidsgebied waar het loont. De auto is voorzien van s-line buitenkant; 18 inch velgen, pirelli p-zero rosso (superband!), schuifdak, navigatie en nog wat comfort- en pretverhogende zaken. In de winter rijd ik overigens op 17 inch Pirelli sottozero winterbanden. Dit model Avant is supermooi, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Zeker in deze combinatie (zwart, s-line en mooie wielen) echt een plaatje. Als Porsche een stationwagen zou maken, zou hij er zeker uitzien als de A6 Avant...
Bij de eerste beurt heeft de auto een kleine power upgrade van Abt gehad. Prijs/kwaliteitsverhouding van de chip is heel goed. Vermogen en koppel stijgen tot het niveau van de 535d. Ook de topsnelheid gaat een beetje omhoog, maar met name de versnelling tussen 80 en 200 is waanzinnig. En ja: het verbruik DAALT bij normaal gebruik. Voor de calvinistische rekenaars: de chip verdient zich zelf terug. Dóen dus!
Nadelen van de auto heb ik nog niet kunnen ontdekken, behoudens enkele kleinigheden die meer ongemak vormen dan een nadeel zijn. Zie bij problemen.
Voordelen des te meer; mijn A6 moet geregeld concurreren met het vliegtuig of ander vervoer door Europa; meestentijds wint de auto, zeker als een groot deel van de route door Duitsland gaat.

Update 92.000 km
Wie rijdt kan niet schrijven. Vandaar dat het even geduurd heeft alvorens ik mijn review heb aangepast. Ook een foto heb ik toegevoegd. De Audi is nu 15 maanden oud; in praktijk blijkt het een echte snelweg cruiser. Ik heb inmiddels een stevig aantal buitelandse reizen gemaakt. Ik zie het als voordeel dat Nederland aan Duitsland grenst; veel van de buitenlandse kilometers beginnen op de Oberhausen Straight (die een tikje bochtig is op top.. en zéker niet het vlakste asfalt)! Recent begon ik wat te twijfelen of de chip nog zijn werk deed. Na een tijdje achter een 4,2 V8tdi A8 aangeblazen te hebben leek alle power nog steeds aanwezig.

Update 126.000 km
De auto loopt en loopt en loopt.... nu weer op winterbanden, met vierwielaandrijving is het wel een genot in sneeuw (helaas te weinig in NL) en regen (helaas te veel in NL). Tijdens ee

Update 160.000 km
Inmiddels heeft de auto een andere bestuurder gekregen in zomer 2007. Deze review wordt dus niet meer bijgewerkt. Algemene conclusie na twee jaar en 160000 km is dat de A6 (een van de eerste nieuwe Avants) een fantastische auto is waarmee het goed kilometers maken is. De kwaliteit is misschien niet helemaal wat je verwacht en ook niet goed te praten. Het gaat om slordigheden, maar ook om onderdelen die slijten door gebruik. Omdat de auto nog relatief nieuw is verwacht je sommige dingen niet zo snel. Daardoor is het echter geen slechte auto, zoals ik in diverse commentaren en reviews lees. Wat voor mij van doorslaggevende betekenis is voor een eindoordeel is dat enerzijds de dealer alles prima oplost en topservice blijft leveren, alsmede leert en zijn nek uitsteekt richting importeur; daarnaast zie ik een duidelijke ontwikkeling in kwaliteit. De 6 die ik inmiddels sinds zomer 2007 rijd zit weer een stuk beter in elkaar, ook op van die pietluttige dingen die bij de Avant misgingen.

PROBLEMEN

Geen grote dingen, maar paar kleinigheden: vastzittende bekerhouders en zo. Dan komen er protesten van de achterbank. Niet een probleem, maar wel lastig: de remschijven slijten sneller dan de beurten elkaar opvolgen. Bij 55000 km moesten de remblokken vervangen worden. Net 5000 km vóór de volgend beurt moet je dan toch langs de garage. Verder is het te overwegen om luchtvering te nemen; het standaard sport onderstel heeft een mooie balans tussen stevig en toch comfortabel voor de meeste situaties; gezien de staat van de Nederlandse wegen verlang je echter soms naar wat minder stevig. Of naar beter asfalt, maar daar kan Audi niets aan doen.
De 60000 beurt is inmiddels achter de rug; geen bijzonderheden.

Update 92000 km
Veel kleinigheden, enkele grotere missers, zoals een storing in het esp. Alle hardware moest vervangen worden. Verder zat één van de veiligheidsriemen achterin onwrikbaar vast; geen veilig gevoel! Ook daar moest de dealer naar kijken, evenals naar een zoemertje dat de ruitensproeier op was, ondanks dat het meer dan half zol zat. De dealer verdient een pluim, alles wordt met grote zorgvuldigheid en geduld opgelost
Verder loopt de navi steeds vaker vast; het herladen van de dvd is dan de enige mogelijkheid, hetgeen best lastig is als je langs een Italiaanse autostrada staat met 35 graden en een kofferbak vol bagage. De lader zit namelijks links onder in de bagageruimte. De remmen houden het tot nog toe prima, hoewel het pedaal steeds ’softer’ wordt. Benieuwd of de beurt daar binnenkort verandering in brengt.
Tenslotte: bij plm. 80000 km deed de airco het niet best meer; het filter zat verstopt, hoewel dit bij de 60-beurt was vervangen. De grote hoeveelheid pollen dit voorjaar heeft kennelijk zijn tol geeist. Overigens was dit in een kwartiertje opgelost.
Het verbruik loopt gestaag op, bij gelijke rijstijl; ook rookt de auto er soms stevig op los. Ook dat zal bij de beurt bekeken moeten worden. Saillant is dat de boordcomputer een keurige 7,8 liter aangeeft, terwijl het echte verbruik inmiddels 9,6 liter is.

Update 93.500 km
Het ’roken en drinken’ is door de beurt opgelost; het verbruik is weer gezakt naar een waarde van rond de 9 liter/100 km. Verder heeft de software van de navigatie een update gekregen. De auto rijdt weer als nieuw...

Update 100.000 km
Eén kleine storing, vanzelf weer overgegaan: de daglichtschakeling ging op ’xenon’ terwijl de dashbord- en achterverlichting niet brandden. Na een kwartier gingen de xenon’s uit, en gingen de daglichtlampen aan. Ik zag dit omdat ik in de file stond, anders was het nooit opgevallen.... iemand ervaring mee?
Verder maakt de A6 mooi zijn kilometers; verbruik is inmiddels stabiel rond de 1:11,5.

Update 110.000 km
Paar kleinigheden, die wel erg storend zijn. Allereerst ging bij 103000 km een heel scala aan lampen en een bel: remmen niet in orde, auto zsm naar een dealer. In instructieboekje (dat altijd in kofferbak ligt....) niet kunnen vinden wat het nu is, dus naar garage in de buurt. Probleem is dat de schijven voor op zijn en de blokken idem. Teven blokken achter. De melding die doorkomt betreft te weinig remdruk, dat is ingebouwde audi-veiligheid. Jammer alleen dat dit tussen de beurten in gebeurt.
’s Middags krijg ik de auto niet op tijd mee, want er moet een modificatie ’aan de cd-wisselaar’ worden uitgevoerd. Later blijkt dat het om geheugenruimte voor de electronische handrem gaat, die wordt bij de CD-wisselaar geplaatst..... alleen de geplande tijd is tekort, dus eigenlijk mag de auto niet mee ivm voorschrifen van de fabriek. Paar dagen later wordt een en ander toch nog ’ge-upgrade’.

De remmen voelen sinds de nieuwe schijven/blokken niet fijn; sneller dan voorheen fading, glazig gevoel. Moet maar eens vragen of ze wel de goede remmen (er zijn twee typen, voor handbak en automaat) gemonteerd zijn.
Volgende storing, enige 1000 km verder: alle geluid van de MMI doet het niet meer. Korte check bij garage leert dat dit niet 1-2-3 opgelost is. Dus maar auto dag naar garage bij winterbandenwissel. Blijkt een ’loepje’ te zijn bij bepaalde instellingen tegelijk. Dan blijft de computer hangen en valt het geluid uit. Softwareupdate incl. DVD 2006, nu werkt alles weer naar behoren.

Update 126.000 km
Slecht nieuws voor de cynici onder u: de audi loopt (inmiddels) als een zwitsers uurwerk. Geen storingen, geen problemen bij de laatste beurt (volgens service interval na een ruime 30.000 km) bij 122.000 km. Nou ja, twee keer een lekke band binnen een maand, maar dat kan je de auto niet verwijten. Twee keer rechtsachter ook nog. Audi mobiliteitsservice werkt prima, kan ik nu vertellen.

Update 157.000 km
Twee grote storingen sinds de vorige update: één keer waren twee gloeibougies uitgevallen, met slecht starten en rook tot gevolg; de andere storing betrof de spanrol van de distributieketting. Beide problemen zijn vlekkeloos opgelost. Verder lijkt de auto alleen maar beter te zijn geworden...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens