Audi A6 Avant 4.2 Quattro - 2005 – 305.831 km - Klokje Rond

Twee keer quattro onder de kap

76 reacties

Video
AutoWeek 46 2018
AutoWeek 46 2018

Je leest het in AutoWeek 46 2018

Zo op het eerst oog denk je dat er een doodgewone Audi A6 Avant voorbijkomt. Maar als na een rotonde het gaspedaal omlaaggaat, dan hoort de kenner dat het geen 2.0 TDI is die accelereert! Nee, de A6 van Bas Middel heeft een 4,2-liter V8 in de snuit. Een dure kostganger of valt dat wel mee?

We kunnen wel stellen dat de meeste deelnemers aan deze rubriek een bovengemiddelde autoliefde hebben, een enkele uitzondering daargelaten. En de echte liefhebber geeft in de regel meer geld uit aan zijn of haar auto dan de puur rationele automobilist. Bas heeft ook een autohart, zo blijkt wel uit zijn keuze voor een Audi met V8. Toch was er voor de passie eerst de ratio. “Ik reed in een BMW 323 Coupé, van het model E46. Echt een heel fijne auto met die heerlijke zescilindermotor. Toen we nog met z’n tweetjes waren, was hij ruim genoeg. Maar een paar jaar later kregen we ons eerste kind en bleek een tweedeursauto erg onpraktisch. En de kofferbak was ook te klein. Ja, dan ga je al snel kijken naar een stationcar en begint het verstand de overhand te krijgen.

Ik kocht een Toyota Corolla Wagon bij de dealer, met garantie en niet al te veel kilometers op de klok. Hoe veilig wil je het hebben? Uiteraard een probleemloze auto, maar ik werd er niet echt happy van. Na een paar jaar begon het weer te kriebelen en speurde ik dagelijks het net af naar mooie auto’s met een dikke motor. Zoals de BMW 5 Touring en de Audi A6 Avant. En ook de Mercedes C-klasse AMG. Maar de twijfels bleven, want een opgroeiend gezin kost ook het nodige. Totdat mijn vrouw zei: ‘Koop ’m nou toch.’ Vanaf dat moment was er geen weg terug en ben ik echt actief op pad gegaan om de auto te vinden die binnen mijn budget paste.”

ALTIJD VERMOGEN OVER

De speurtocht eindigde bij deze A6 Avant, nadat een 540i Touring net voor zijn neus was weggekaapt. Bas: “Ik twijfelde sowieso, want die BMW was een E39 en dat is toch een wat ouder model. Maar de Audi had meer kilometers op de klok, hoewel 235.000 geen probleem moet zijn voor zo’n zware motor. Ook positief was dat de complete onderhoudshistorie aanwezig was. Deze auto is als vijf jaar oude occasion uit Duitsland naar Nederland gehaald. In die periode was hij bij de dealer in onderhoud geweest en daarna ook weer. De Nederlandse eigenaar heeft er tot 2013 mee gereden. Daarna kwam hij te koop bij Van Driel Automotive in Hoofddorp en daar heb ik de auto altijd laten onderhouden, ook al is dat inmiddels niet meer om de hoek voor mij. Ik ben echter heel tevreden over dit autobedrijf en dat is de reden dat ik ze even wil noemen.

De eerste kilometers waren een feest. Het weekend nadat ik de auto had gekocht, heb ik voor bijna € 200 aan benzine verstookt, zoveel heb ik gereden! Die achtcilindermotor is fantastisch. Je hebt altijd vermogen over en op de snelweg draait hij heerlijk rustig. In principe hoef je nooit boven de 3.500 tpm te komen, behalve wanneer je eens heel snel wilt inhalen of er even een sportwagen uit wilt trekken bij een verkeerslicht. Dat blijft af en toe leuk. Qua storingen of mankementen heb ik niets te melden. Op mijn verzoek worden er altijd originele onderdelen gebruikt en tot nu toe zijn er gelukkig nog geen grote reparaties nodig geweest. De versnellingsbak heb ik bij ZF zelf laten spoelen, hoewel ik geen klachten had over het schakelen.”

VEEL BANDENLAWAAI

Wat Bas de afgelopen paar jaar wel heeft gemerkt, is dat het olieverbruik is toegenomen. Dat ligt nu op circa één liter op 4.000 kilometer. Niet echt alarmerend, als je het vergelijkt met dat van sommige TSI-motoren. Wat ook wel scheelt in de onderhoudskosten, is het feit dat Bas geen echte kilometervreter is. We kunnen ons zomaar voorstellen dat je bij 40.000 kilometer per jaar in zo’n Audi V8 behoorlijk leeg kan lopen op de kosten. En dan bedoelen we niet alleen die voor de brandstof! Bas: “Tot nu toe vielen de reparaties mee, de hoogste rekening was die voor vier banden rondom, nieuwe remschijven en remblokken. De banden zijn nu weer aan vervanging toe, ze maken lawaai.” Dat laatste kan Joep beamen, het is een van de dingen die hem zijn opgevallen tijdens zijn testronde. “Die motor is geweldig en de versnellingsbak schakelt goed.

Het bandenlawaai viel daardoor des te meer op.” We zien al snel wat er mis is met het rubber. Het profiel is nog wel voldoende, maar aan de zijkanten van het loopvlak is het gecupt. Ofwel: allemaal hapjes eruit, wat de herrie veroorzaakt. Soms is dat zó erg, dat het lijkt alsof er een wiellager stuk is.

De multilink-voorwielophanging is ook niet helemaal fris meer, zo blijkt. De bovenste draagarmrubbers zijn versleten, niet ongewoon na al die kilometers. Bas: “De draagarmen laat ik zo snel mogelijk vervangen, net als de banden. En hoewel ik deze Audi na vijf jaar nog niet zat ben, kijk ik al voorzichtig naar een eventuele opvolger. Het liefst een Audi S7, maar die zijn nog te duur. Een BMW 550i of een Mercedes C400 of E500 staan ook op het lijstje. En als ik morgen de lotto win, koop ik een Mercedes E500 W124. Voor erbij.

Misschien is het beter om door te rijden tot 2020, dan heeft mijn A6 de youngtimerstatus bereikt en is hij wellicht interessant voor ondernemers. Ik zal er in elk geval goed voor blijven zorgen en met heel veel plezier in blijven rijden. En nu hopen dat de onderhoudskosten de komende jaren net zo laag blijven als in de afgelopen periode.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

Joep: “De Audi is een heerlijke wagen om mee te rijden, waarbij eigenlijk alleen veel bandenlawaai negatief opviel. Ik hoorde weliswaar nog een knakje uit het onderstel en heel in de verte een zingend geluidje, maar voor beide is geen oorzaak gevonden en waarschijnlijk wordt-ie er oud mee. Tijdens de inspectie kwamen nog enkele andere zaken aan het licht; niets ernstigs trouwens. Het is wel zo dat herstel van de genoemde zaken inclusief onderhoud en een nieuwe binnenste lamp rechtsachter tussen de € 3.500 en € 4.000 kosten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 4.2 quattro Pro Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 98.185

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.163 cc
Maximaal vermogen 246 kW / 335 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.933 mm / 1.855 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.843 mm
Massa leeg 1.805 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,1 s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 259 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum