Audi A6 Avant 2.7 TDI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.7 TDI |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 30.000 km
Update Februari 2009
De auto blijft doen wat hij moet doen. Ik rijdt er niet veel mee (kantoor en klant liggen niet ver van m'n huis), maar elke kilometer is een genot.
Inmiddels ben ik ondanks mijn vrij gemiddelde 1,88 meter lengte wel uitgekeken op de stoelen. De standaardzetels zijn te kort, en kunnen ook niet behoorlijk kantelen. Als gevolg heb ik volstrekt geen steun onder m'n benen, en is een lange rit gewoon onaangenaam. Had ik toch de sportstoelen moeten nemen tegen een (forse) meerprijs.
De zomer-Conti's blijven ook zwak. "Vierkant wielen" als de auto een paar dagen stilgestaan heeft, en dan duurt het een tiental kilometers voordat de zaak uitgetrild is.
Tenslotte, voor deze update, wederom een pluim voor de luchtvering ("adaptive air"). Is nog geen Citroen DS comfort, maar komt in de comfort-stand aardig in de buurt.
Wederom geen foto's van de auto. Het is een A6 Avant, en die zien er allemaal hetzelfde uit... :)
Introductie September 2006
Deze auto (van de zaak) zal zo’n 5 jaar mee moeten gaan, dus ik neem me voor regelmatig een update te plaatsen. Ook een foto zal volgen.
De auto heeft als relevante (extra) specificaties: 2.7 TDI DPF, Multitronic, ProLine Business, MMI high, DVD navigatie, adaptive air suspension, 245/40R18 Continentals op 9-spaaks velgen, 80 liter tank. Er zitten nog wat meer zaken op en aan (leer, open dak, afneembare trekhaak, verwarmbare zetels/stuur, etc.), maar daar zal weinig over te vertellen zijn.
Na ruim 5 jaar BMW 525i sedan automaat (ook lease) had ik een behoorlijk hoog verwachtingspatroon. Mijn enige ’angst’ was de voorwielaandrijving. De achterwielaangedreven BMW stuurde fenomenaal, vooral op het randje, en da’s gewoon leuk. Dat mis ik wel, maar voor een gezinsauto kan je ook prima zonder. Wel heeft de Audi wat meer rolgeluiden, maar dat kan ook komen door de brede, platte banden.
Op vele fronten wint de Audi van de BMW: interieurruimte, standaarduitrusting, Multitronic automaat, kwaliteit airco/ventilatie, zitcomfort, veercomfort, solide bekerhouders voor/achter.
Op andere fronten spelen ze gelijk: stilte op alle snelheden, degelijke bouwkwaliteit, hoge prijs van opties/accessoires, hoge totaalprijs (dus forse bijtelling).
Ik waag me niet aan vergelijkingen m.b.t. styling of image...
Een BMW 5-serie uit 2006, die uiteraard ook hoog op m’n shortlist stond, verandert deze lijst niet. De Audi blijft op punten winnen.
Even aandacht voor twee elementen.
Ten eerste de Multitronic. De moderne variomatic zorgt dat te allen tijde het beste koppel naar de wielen gaat. De auto trekt daardoor zeker net zo rap als m’n ’oude’ BMW 525i automaat, zij het zonder de hinderlijke schokjes. Het is vooral ook geinig om de snelheid te zien oplopen terwijl het toerental van de motor afneemt. Die oude Van Doorne heeft dat toch allemaal mooi bedacht vorige eeuw.
Ten tweede de adaptive air suspension. Deze maakt hobbels in de weg een stuk gladder, met name hobbeltje af. Vroeger een CX gehad, en hoewel de Audi daar niet aan kan tippen qua veercomfort, komt hij angstig dicht in de buurt. Oorspronkelijk genomen omdat ik slechts niveauregeling wilde, maar deze dure optie bewijst z’n nut bij iedere kilometer, leeg of volgeladen. Doen dus!
Na ruim 800 km kan ik nog niets zeggen over betrouwbaarheid, verbruik, kosten, etc. Er zijn ook nog geen klachten opgetreden.
Wat ik wel weet is dat MMI uitermate gebruiksvriendelijk is, dat de DVD navigatie supersnel is, dat de adaptive air suspension (gekozen i.v.m. behoefte aan niveauregeling) ook bij een lege auto ongelooflijk prettig is, dat de motor snel en stil is, dat de multitronic een pracht van een bak is, en hij bij alle weg- en weer-omstandigheden uitermate stabiel en stevig rijdt.
Update Januari 2007
Nog steeds een tevreden gebruiker. Vooral dankzij de multitronic. Past mooi bij deze krachtige motor, en zorgt mede voor de snellen soepele acceleratie en de lage toeren bij kruissnelheden. Zowel in de stad als op de buitenweg is dit een ideale bak. Ik had de stuurflippers erbij besteld, maar om eerlijk te zijn: die gebruik ik nooit. De bak ’schakelt’ gewoon veel beter dan mensenhanden.
Recent een iPod aansluiting van Dension erin laten zeten, de Gateway 500, en dat werkt zoals verwacht. De installatie kostte nogal wat moeite, de auto is twee keer bij de dealer geweest en ze hebben uren met Dension moeten bellen, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Nu bedien ik de iPod via MMI alsof het een CD is, met als groot voordeel dat je alle namen en titels direct ziet.
Ook heb ik LED achterlichten laten inbouwen. Omdat ik geen daglichtschakeling had besteld geven die nu niet het mooie vierkantje licht, maar ook LEDjes daarbinnen. Al met al is het toch een leuk gezicht.
In November heb ik de winterbanden laten monteren, Vredestein Wintracs. 245/18 banden, gewoon op de aluminium velgen, dus de auto blijft er kek uitzien. De banden vertonen niet het trillen van de Conti’s (platte vlak), en leveren bovendien fenomenale grip op nat wegdek. Een zeer veilig gevoel. En dat alles zonder extra rolgeluiden te produceren.
De auto zelf heeft een onhebbelijkheidje: de ruitenwissers. Ze wissen de ruit, dus da’s mooi, maar de rechter wisser stopt precies voor m’n ogen om weer terug te zwaaien, en staat dus een fractie van een seconde stil in m’n beeld. Een bewegende wisser zie je niet (de linker wisser bijvoorbeeld), maar een die voor je ogen stil staat wel...
Ook ben ik niet onder de indruk van de bijbehorende regensensor. Ik denk dat hij ADHD heeft, want bij de minste miezer begint hij al nerveus op de hoogste snelheid te wisseren (en staat dus vaak stil voor m’n ogen...). Kan niet verder ingesteld of uitgeschakeld worden, dus zet ik hem bij motregen maar in de lage snelheidstand.
Tenslotte nog iets over bouwkwaliteit: overall een zeer solide indruk, maar net niet het niveau BMW5. Toch iets meer rijgeluiden, vooral op slecht wegdek. Ook zijn de ’houten’ lijsten op de achterdeuren links en rechts zijn er al uit gevallen.
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Limousine 2.0 TFSI Business Edition NWE APK AUTOMAAT
- 2008
- 220.387 km

Audi A6 Limousine 2.4 Business, Automaat Keurige Auto, Technisch Top!!!
- 2007
- 181.932 km

Audi A6 Avant 4.2 FSI quattro | Schuifdak | Automaat | 20inch | Youngtimer | Vol opties | Inruil mogelijk
- 2007
- 189.497 km