Audi A6 Avant 2.0 TDI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 149.998 km |
Herziende review
Wegens het -door de vele updates- onoverzichtelijk worden van mijn vorige review, heb ik besloten mijn review te herzien.
Sinds januari 2007 rij ik een Audi A6 Avant 2.0TDI Pro Line Business ABT.
Op regenachtige dag in januari 2007, was het zo ver. We mochten na 2 maanden wachten eindelijk de A6 ophalen bij de dealer. Wegens diefstal van onze BMW 525D, hebben we het die maanden moeten doen met een Alhambra TDI en een weekje nog een V70. Enfin, we werden prima geholpen bij de dealer, niks op aan te merken.
De auto is voorzien van een 2.0TDI Pompverstuiver. Bij het starten van de auto klinkt de motor rauw en is het net een VW Caddy.
Vanbinnen is dit door de goede isolatie niet waar te nemen.
Gelukkig is de motor voorzien van ABT Chiptuning. dit zorgt voor de volgende specificatieveranderingen: 140PK > 170PK , 320NM > 370NM.
Natuurlijk is de 2 liter niet de snelste. Wel kan je er sportief mee rijden en zeer goed met het verkeer meekomen. Hij voelt vlot aan en door het koppel is hij een held in caravan trekken. Op de snelweg valt op hoe soepel en explosief de motor is, ook bij hogere snelheden voel je directe respons onder je rechter voet.
De wegligging is zoals je mag verwachten van een auto in deze klasse, ligt strak op de weg en helt nauwelijks over in bochten. Er is een perfecte balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. De besturing is daarintegen een beetje vaag en te licht.
de ABT tuning merk je. Na de inbouw ervan reageerde de auto een stuk sneller.
Op de Duitse autobahn zoef je met gemak over de 200km/h heen, dit gaat overigens opvallend stabiel en rustig. De A6 heeft weinig last van windvlagen.
De auto is perfect afgewerkt en alles is blindelings te vinden. Op de achterbank valt de hoeveelheid ruimte in positieve zin op. Door de relatief hoog geplaatste smalle ramen, voel je je veilig en ingekapseld. De achterbak bied veel flexibiliteit, mede door het opbergpakket. Het rails-systeem met netje is handig maar gebruik je in de praktijk niet. Wat je wel gebruikt is de dubbele bodem waarvan de onderdste van plastic is. Hierdoor erg geschikt voor skischoenen e.d.
Bij ophalen was de auto voorzien van stoffen bekleding. Een maand later is hij voorzien van leder. De lederen bekleding achteraf was een onderdeel uit het bestaande Zakenauto-van-het-jaar-pakket. Dat onder andere bestond uit 17 inch lichtmetaal naar keuze en lederen bekleding achteraf.
We hebben gekozen voor de volgende opties:
-MMI Navigatie (monochroom)
-DSP 10 Speaker Systeem, Cd, MP3 Wisselaar
-Lederen Bekleding
-Sportstoelen
-Volledig automatische gescheiden airco
-17 inch velgen incl. lichtmetaal reservewiel
-Chromen rand om ramen
-Opbergpakket
-ABT Tuning
-Xenon plus
-LED achterunits
-Trekhaak
-Audi Bluetooth carkit
-Alarmsysteem
Natuurlijk zijn verwarmde spiegels, elec. ramen, licht- en regensensor, multifunctioneel lederen stuurwiel, ESP, ABS, ASP en dat soort zaken standaard. Leuk te vermelden is dat de auto voorzien is van een zogenaamd aanhanger-ESP, dat er voor zorgt dat de auto automatisch afremt, mocht de caravan of andere aanhangwagen gaan slingeren.
Een echt pluspunt van deze auto is het DSP geluids-systeem.
Het geluid uit de 10 speakers komt is kraakhelder en vervormt niet bij een wat hoger volume. Met de DSP functie kan je het geluid focussen op de bestuurder of op alle inzittende. Helaas komt het wel erg nauw wat je met de treble, subwoofer en bass instellingen doet. Per muziekstijl moet je er een beetje mee spelen, zo niet, komt de muziek niet echt lekker uit de verf.
Erg ouderwets voor een Audi uit deze tijd is het monochroom scherm. Helaas moet veel bijbetaald worden voor een kleurenscherm. Dus dat hebben we maar niet gedaan.
De Bluetooth telefoonvoorbereiding met carkit werkt perfect, de spraakbesturing eist helaas wel enige technische kennis.
De xenonverlichting in combinatie met LED-achterlichten is super en raad ik iedereen aan. Het zicht is beter en het ziet er top uit. De hoge prijs is het waard. Hetzelfde geld voor de sportstoelen die zeer uitgebreid verstelbaar zijn, goed aansluiten op je lichaam en er vele malen stoerder uit zien dan de standaard, enigszins iele stoeltjes.
Het opbergpakket moet na mijn mening standaard zijn. het biedt netjes aan de achterkant van de voorstoelen, lades onder de stoelen, bagagenet in achterbak en nog meer van die soort zaken.
Wegens de leaseregeling was het helaas alleen mogelijk een auto te leasen met een groen energielabel. In 2007 was dat alleen de 2 liter, anders was het wel een 2.7tdi geworden of misschien wel een hele andere auto...
Kortom een echte allrounder, de auto weet verrassend goed om te gaan met hoge snelheden, kan je comfortabel op je bestemming brengen, biedt genoeg ruimte en ziet er ook nog schitterend uit. De motor voldoet prima, alleen jammer van het geluid.
Problemen
- 149.998 km
Tja, als je aan Audi denkt denk je nou niet meteen aan problemen. Maar helaas is de lijst enorm. Het lijkt wel of er geen maand voorbij gaat zonder een probleem. Dat het een 'maandagmorgen-modelletje' is, is een understatement. Gelukkig liggen niet alle problemen bij Audi zelf maar ook bij derde.
2007/2008
de lederen bekleding van Cabbara is op z'n zacht gezegd slecht en slordig ingebouwd en niet van Audi kwaliteit (naar mijn eigen ervaringen). De elektrische stoelverstelling werkte niet meer, een portier ging niet meer goed open, sommige stiksels waren niet afgeknipt, de bekleding liet los en daarnaast was de hele boel zeer krasgevoelig. Daarnaast werden diverse afspraken niet nagekomen. Na wel 5x terug te zijn geweest naar de dealer is het uiteindelijk redelijk. Maar de volgende auto gaat gewoon weer naar Bernard Cools in Eindhoven, die destijds mijn BMW keurig heeft bekleed.
2007
Motormanagment systeem kapot. Opgesleept en auto twee weken kwijt wegens het opnieuw uitvoeren van de tuning.
2008
Uitlaatdemper laat los en trilt, een enorm kabaal. Bij de dealer is hij vastgelast.
2008
Weer de uitlaatdemper los, nu is hij totaal vervangen.
2008
Koppelingsplaat doorgebrand. Audi Assistent kon geen vervangende auto leveren met trekhaak, uiteindelijk een Kia Magentis 2.7 V6 geregeld via de Leasemaatschappij. Audi opgesleept uit Zwitserland en op transport naar Nederland gezet.
2008
de contactdoos bij de trekhaak, wordt bij een drempel in de bumper gedrukt. De dealer heeft hem beter vastgezet.
2008
Plastic handvat in middenarmsteun afgebroken, vervangen.
2009
Turbo en oliepomp kapot. Opgesleept en vervangen.
2010
EGR-klep defect, motor in noodloop. Bij de dealer vervangen.
2010
Koplampsproeier rechts blijft hangen. Nog niks aan gedaan.
Daarnaast is een afdekplaatje van het bevestigingspunt van het bagagenet losgelaten. Nog niet gerepareerd.
2010
Raar geluid bij een toerental van 1600rpm. Er is nog niet naar gekeken.
2010
Weer de oliepomp kapot. Opgesleept en vervangen.
2010
Op de Duitse autobahn een wild zwijn geraakt. Hele linker zijkant beschadigd inclusief voorbumper. Dankzij ESP niet in de berm beland maar met hoge snelheid een uitwijkmanoeuvre kunnen maken naar de vluchtstrook. Turboslang bekneld geraak waardoor de auto niet veel power meer had.
Hij is op transport naar Nederland gezet.
2010
In het interieur zijn al erg veel slijtage plekken. Zoals op het stuur, de pook en op de MMI-knop. Wederom laat de bekleding los bij de rechter passagiersstoel en achter de achterbank.
2010
Auto terug van Care, velgen verkeerd gespoten, grijs ipv. metaalkleur en bumper scheef gemonteerd.
2010
Bumper hersteld en velgen opnieuw gespoten, helaas nog steeds niet tevreden over de kleur van de velgen.
2011
Dit jaar geen problemen gehad! auto eindelijk stabiel. Wel een lekke band rechtsachter. De in 2010 slecht opnieuw gespoten velgen lopen veel beschadigingen op bij winterbandenwissel.
2012
21 januari loopt het leasecontract af. De A6 wordt verwisseld voor een auto van een heel ander soort. Een BMW 120iA M-Performance Cabrio. Een nieuwe review is verschenen!
De A6 staat momenteel te koop:
http://link.marktplaats.nl/644618107
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.