Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A6 Avant

Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006)

autoreview

7
Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006)
Anoniem
  • Gebruikersreview
26 mei 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TDI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 25 mei 2006

Heb sinds een week een Audi A6 Avant 2.0 TDI; voorzien van Proline Business pakket, Xenon verlichting en nog wat kleine gadgets zoals een verlichtingspakket, sierlijsten, comfort clima etc. Ten opzichte van mijn vorige auto (VW Passat Variant TDI) een flinke stap vooruit; met name op het gebied van stuurgedrag, geluid(-s isolatie), look en feel en uiteraard het prachtige uiterlijk.

Persoonlijk mis ik in deze auto een 6-cylinder motor en een leren intereur, beide horen eigenlijk bij een auto van deze klasse, echter gingen boven mijn budget. Ten aanzien van de motorisering is mijn voorlopige vaststelling dat deze voldoet qua prestaties; het maakt er geen sportwagen van (met name acceleratie) maar is ruim voldoende om constant hoge snelheden aan te houden; alleen is deze bij koude start toch nog teveel 4-cyl. TDI. Een zes-cylinder past met name qua loopcultuur beter.

Audio installatie (10 speakers) is helemaal top. Subliem geluid; ik zou niet weten waarom iemand voor de Bose optie zou moeten kiezen. Ook de telefoonintegratie is helemaal prima; geluidskwaliteit is goed en de integratie in MMI is aangenaam. Ook de MMI plus met monochroom scherm is me tot nu toe meegevallen, werkt praktisch en adequaat; evenals de (basis) navigatie welke onderdeel is van het proline business pakket. Je mist soms het kleurenscherm met kaart; maar het geheel met bolletje/pijltje aanduiding is toch functioneel. De standaard benelux cd dekt eveneens de hoofdwegen van Europa, de straat van ons kantoor in duitsland staat er gewoon op. De dynamische routebepaling die rekening houdt met de verkeerssituatie (TMC) envenals de mogelijkheid om de verkeersinfo eenvoudig te bekijken is een pluspunt.

De A6 heeft daarnaast uiteraard een geweldig ruimteaanbod; zelfs met de voorstoelen in de achterste stand (= bestuurder >2m) kan er een volwassene achter zitten, de kofferbak is eveneens groot; ten opzichte van de Passat (vorig type) iets ruimer, ten opzichte van een V70 veel ruimer, met name achterin). Stoelen zijn goed, ik zou persoonlijk echter de volgende keer voor de sportstoelen kiezen. De stoelen in mijn V70 zitten beter.

Update na bijna 1 jr en 35.000 km

Inmiddels een jaar verder. De initiele bevindingen zoals bovenstaand blijven overeind. Grootste minpunt van de auto blijft de knorrige 2.0 diesel. De loopcultuur van deze motor is gewoon niet geweldig. Met name in de stad veel geluid. Op de snelweg en bij hoge snelheid verdwijnt dit echter door de goede isolatie wel naar de achtergrond. Eveneens een nadeel vind ik het gebrek aan kracht onder de 1500~1700 toeren. Echt een gat, naar mijn idee meer dan mijn vorige 130pk passat.

Wat wel heel goed bevalt en niet hierboven gemeld is het weggedrag, de auto stuurt, zelfs met mijn standaard 205/60 16’, erg goed en ligt prima op de weg. Ook de remmen vind ik erg goed. De eerste 8 maanden veel in DLD gereden en op hoge snelheid (gemiddelde top op teller ligt tegen 220 km/h, ca. 207 km/h op GPS). Hierbij is de auto echt op zijn gemak en schudt makkelijk zijn snelheid af indien nodig.

Al met al echter toch spijt niet voor een 2.7 TDI te zijn gegaan (alhoewel ik ook wat negatieve ervaringen met deze configuratie heb gelezen op dit forum).

PROBLEMEN

  • 25 mei 2006

De afgelopen maanden twee maal een probleem gehad met de EGR klep. Deze regelt de recirculatie van de uitlaatgassen. Gevolg was dat de auto tijdens het rijden in een zgn. noodloop schakelt en vrijwel geen kracht heeft (invoegen op de snelweg met 70 km/h en een top van ca. 120 km/h). Onderweg auto bij een dealer achtergelaten omdat deze niet ter plekke gerepareerd kon worden. Werd direct geholpen (auto diagnose en vervangende auto mee). Goede service van Dago in Duiven. Dag later kon ik de auto weer halen na vervanging van genoemde klep. Na 5.000 km treedt zelfde euvel echter weer op, ditmaal 350 km van huis. Niet prettig en dus langzaam naar huis gereden. Wederom is klep vervangen en electronica geupdated. Auto presteert nu weer beter maar loopt nu niet echt lekker, houdt in in eerste versnelling en lijkt niet zo kwiek als eerder op het gas te reageren.

Bovenstaand probleem met noodloop/inhoudende motor heb ik overigens van diverse mensen met een A6 2.0 TDI vernomen en schijnt een vaker voorkomende kwaal te zijn. Zie eventuele ervaringen/reacties hierover graag tegemoet.

Afgezien van bovenstaande geen andere problemen ervaren.

update 54000km

het probleem met de inhoudende motor en niet lekkere loop is reeds geruime tijd geleden opgelost door een software update. Tegelijk met de reparatie destijds was ook een update geladen, maar deze had kennelijk niet zo’n prettige motorloop tot gevolg. Na de nieuwe update geen verdere problemen meer gehad en de auto voldoet weer uitstekend. Derhalve de betrouwbaarheid aangepast naar 4 sterren.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi A6? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.021
Stel samen ▸
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 2.8 FSI Pro Line Business ✓Automaat ✓Navigatie ✓Vol Leder ✓Climate ✓Cruise ✓Stoelverwarming ✓Parkeersensoren ✓Trekhaak

    Audi A6 2.8 FSI Pro Line Business ✓Automaat ✓Navigatie ✓Vol Leder ✓Climate ✓Cruise ✓Stoelverwarming ✓Parkeersensoren ✓Trekhaak

    • 2008
    • 148.232 km

    € 8.740

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition 170PK ECC/PDC/NAVI/LMV-19

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition 170PK ECC/PDC/NAVI/LMV-19

    • 2008
    • 111.163 km

    € 12.950

    Audi A6 Avant 3.0 TDI Leder Automaat Lucht Vering Kapot RV

    Audi A6 Avant 3.0 TDI Leder Automaat Lucht Vering Kapot RV

    • 2007
    • 367.459 km

    € 2.500

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Geheel tegen de heersende trends in mag de Audi SQ5 zijn dikke V6 TDI ook na de facelift houden....

Lees meer
 

Audi A6 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2006)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line...

    • 24 november 2016
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro Pro Line (2006)

    Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro Pro Line...

    • 19 februari 2016
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2006)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line...

    12
    • 8 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2005)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line...

    • 29 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006)

    Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006)

    • 15 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.0 T FSI Pro Line (2008)

    Audi A6 Avant 2.0 T FSI Pro Line (2008)

    5
    • 13 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (2006)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (2006)

    1
    • 6 januari 2014
meer reviews
Audi A6 Avant 4.2 Quattro - 2005 – 305.831 km - Klokje Rond

Audi A6 Avant 4.2 Quattro - 2005 – 305.831 km - Klokje Rond

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    • 2 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden