Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Audi A6 Ultra
- 116.000 km
Omdat ik begin 2020 ben gewisseld van baan, moest ik mijn auto van de zaak inleveren. Ik woon en werk al geruime tijd in het zuiden van Duitsland.
De auto die ik moest inleveren was een Mercedes C220d Estate met 9G-Tronic uit 2018. Een erg prettige auto met alle gemak voorzien. Enige kritiekpuntje was dat de laadruimte voor vakantie en dergelijke wat aan de krappe kant uitviel. Tot daaraantoe had ik, daar ik zelf in de automotive werkte, altijd het gemak gehad auto’s via medewerker leasing programma’s ter beschikking te hebben. Hierdoor had ik nog nooit een auto in eigen bezit gehad.
De nieuwe job was echter zonder auto en met tussen de 30,000 en 40,000 privé kilometer in het jaar had ik wel een auto nodig. Aan de hand van de hoge jaarlijkse kilometers lag de optie privé leasing er al direct uit. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een ~3 jaar oude occasion die het liefst net uit de lease gekomen is, aan de hand van de volgende criteria:
- Euro 6 Diesel met meer als 170 PK gekoppeld aan een automaat
- Stationwagen, het liefst groter als de C-Klasse Estate
- Alle veiligheidsopties aanwezig (automatische noodrem, blind spot, etc.)
- Het liefst Duits: Audi, BMW of Mercedes
Na verschillende auto’s te hebben bekeken en proefgereden, heb ik voor deze Audi A6 gekozen. Een Mercedes viel er vrij snel uit, daar de gevraagde prijzen bij ongeveer dezelfde specs ten opzichte van een BMW of Audi 3 tot 4 duizend Euro meer koste. De A6 voldeed aan de bovenstaande criteria en had ten opzichte van onder andere een BMW 520d met ongeveer dezelfde vraagprijs volgende voordelen:
- Matrix Led: Iedereen die wel eens in de winter s ’avonds laat in Duitsland rondrijd kent het, het is stikdonker op de wegen. Met de Matrix Led heb je goed zicht en rij je automatisch met groot licht waar het kan zonder andere weggebruikers te belemmeren
- Kombinatie van comfort & veiligheidsopties: De A6 bood alle snufjes voor comfort en veiligheid, dit was bij gebruikte BMW’s in dezelfde prijscategorie lastiger te vinden.
- Persoonlijke voorkeur: De A6 vind ik mooi strak vormgegeven wat hem een tijdloze uitstraling geeft, belangrijk punt voor mij daar ik de auto langere tijd wil houden.
Ervaringen van de eerste 15,000 KM
Voor het ophalen van de auto heb ik nog winterbanden laten monteren met 19’’ zwarte velgen, die waren er bij de auto niet bij en heb je hier wel nodig daar verplicht. Tijdens de feestdagen zijn we met de auto onder andere naar Berlijn en Nederland geweest en verder gebruik ik hem om dagelijks naar mijn werk te gaan. Zo zijn er in 3 maanden 15,000 Kilometer bijgekomen. Onderstaand heb ik een paar punten opgenomen die mij positief en negatief opgevallen zijn.
Positief:
- De auto is een heerlijke reisgezel, met name op lange afstanden laat hij zijn klasse zien. Aan de hand van de goede geluidsdemping, genoeg koppel en de adaptive cruise control kom je uitgerust op de plaats van bestemming aan. Bij hogere snelheden ligt de auto goed stabil op de weg en als het nodig is remt hij snel weer af. Als het vrij is en de weersomstandigheden meespelen is het heerlijk om met de auto op de autobahn snel te rijden. Dit meegerekent, ben ik met het gemiddelde verbruik, wat tot nu toe bij 6,5L/100 KM ligt, erg tevreden. Tijdens onze rit in Nederland kon ik het vebruik rond de 5,0L op 100 KM krijgen.
- Daarnaast ben ik erg tevreden met de zee van ruimte die de auto biedt. Bij omgeklapte achterbank zorgen de 1680L laadruimte ervoor dat een ritje naar de Ikea of de bouwmarkt geen enkel probleem is. Ik kijk er naar uit om met de auto naar Zuid-Europa op vakantie te gaan met genoeg plek voor de campinguitrusting
- Het uiterlijk, een zeer subjectief punt dat is mij bewust. Echter kijk ik iedere dag weer graag naar de auto en ben ook met de zwarte kleur erg tevreden. De zwarte lak heb ik compleet gepoleerd en met een nano lak verzegeling voorzien. Hier heeft de unilak een groot voordeel ten opzichte van metallic, het zwart wordt diepzwart met een mooie glans. Echter heeft unilak in verbinding met zwart ook een groot nadeel, de lak heeft veel verzorging nodig. De vorige eigenaar was een typische leaseauto rijder en is er altijd mee door de wasstraat gereden. Hierdoor was de auto overzaaid met swirls. Gelukkig zijn deze na het poleren passé en de auto wordt alleen nog per hand gewassen.
Negatief:
- De auto is met de 190 pk-dieselmotor goed gemotoriseerd. Bij dynamisch rijden mis ik echter de 9G-Tronic van de C-Klasse. De S-Tronic heeft 2 versnellingen minder en dat merk je met name bij hogere snelheden. De automaat heeft minder elasticiteit om snel iemand in te halen die naar de rechterbaan gaat. Met de C-Klasse kwam je ook bij iemand die 200 rijdt en aan de kant gaat snel voorbij, daar heeft de A6 wat meer moeite mee.
- Helaas heeft de auto geen trekhaak. Bij aankoop dacht ik geen trekhaak nodig te hebben, echter zou dit ideaal zijn om tijdens vakantie en het weekend onze fietsen mee te kunnen nemen. Daarom ben ik erover na het denken een trekhaak na te laten rusten.
Binnenkort staat de 120,000 kilometer service op de planning. Ook heb ik gezien, dat de remblokken achter aan vervanging toe zijn, ik denk dat ik dat met de service direct laat combineren. Ik ben benieuwd naar de kosten hiervan en zal daarna ook wat meer over mijn ervaring met de gebruikskosten in het algemeen van de auto beschrijven.
Update 05-01-2021
- 130.000 km
Inmiddels heb ik de A6 één jaar in bezit. Door corona heb ik veel minder kilometers gemaakt als in een ‘’normaal’’ jaar. Sinds de laatste update heb ik er 14,000 kilometer mee gereden. Het is een heerlijke auto voor lange afstanden en de 73 liter grote diesel tank bied veel flexibiliteit en autonomie. Op het moment ligt het gemiddelde verbruik rond de 6,8 liter op 100 kilometer, adblue verbruik is ongeveer 1 liter per 1,000 kilometer.
Op de autobahn & bundestraße voelt de auto zich thuis, binnen de stadt merk je dat de auto breed en lang is. Ik was verbaasd toen ik erachter kwam, dat de auto langer is als de VW T6. Ook heeft hij een behoorlijk grote draaicirkel, dit merk je met name in wat oudere & smallere parkeergarages. Gelukkig hoef ik niet vaak in de stadt te zijn, wanneer wel neem ik liever het openbaar vervoer om bovenstaande redenen én minder kans op lelijke pitten of krassen in de deur.
Met de auto zelf ben ik dus tevreden, wat ik mis zijn met name wat configuratie wensen. Ik heb het interieur van stof en had achteraf gezien toch liever een A6 met een lederen interieur gehad. Met name de S-Line sportstoelen in het leer vind ik erg mooi en passen naar mijn smaak goed bij de auto. Ik heb op Ebay wel wat gevonden, maar de kosten van rond de 2,000€ schrikken mij af. Daar ben ik dan toch te rationeel: dat geld zie je denk ik nooit meer terug, ook niet bij inruil van de auto. Waar ik nog over twijfel is een S-Line Sporstuur met een afgevlakte onderkant. Hier heb ik een goede aanbieder gevonden, die een met nieuw leer betrokken origineel stuur voor 400€ aanbiedt. Verder staat de trekhaak nog op het verlanglijstje, maar daar wacht ik nog mee tot het voorjaar.
De kosten van de auto vallen me tot nu toe mee. Aan wegenbelasting betaal ik 236 Euro per jaar en de all-risk verzekering kost 1,100 € in het jaar. Per maand zijn dat vaste lasten van ~112 Euro, waardeverlies niet meegerekend. Waardeverlies is voor mij niet zo belangerijk daar ik van plan ben de auto lang in het bezit te houden. Het grootste gedeelte heeft de eerste eigenaar al overgenomen, bijna 40,000€ in 3 jaar tijd.
Update onderhoud & reperaties:
Service 120,000 Kilometer
Goed nieuws, volgens de werkplaats bevindt zich de auto in een uitstekende technische staat, geen onaangename verassingen dus. Ik heb een Audi-Service-Garage in de buurt gevonden, die voornamelijk Volkswagen bedrijfsauto’s verkopen en in onderhoud hebben. Vriendelijk personeel en geen doorgetakte ‘’premium’’ after-sales toko. Ondanks mijn verwachting waren de rembokken nog niet aan vervanging toe, dat scheelde dus in de rekening. In totaal heb ik 647 € betaald inklusief verse olie voor de S-Tronic automaat. De volgende beurt staat weer bij 140,000 kilometer aan.
Piepend geluid kuide start, 128,000 Kilometer
Tijdens de koude start van de motor kwam er soms een piepend geluid uit de motorruimte. Als dit voorkwam, was het geluid verdwenen nadat de motor warm was. Na recherche op YouTube, beek dit bij de 2.0 TDI (EA288) een bekend probleem te zijn door een versleten spanrol van de multiriem. Audi heeft hiervoor een standaard reperatie set gemaakt, in mijn geval werden de kosten daarvoor onder coulance door Audi overgenomen. De werkzaamheden zelf moest ik wel zelf betalen, ik heb daarvoor 300€ betaald.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.