Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A6 Avant

Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2

autoreview

6
Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2
Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2
FHM112
  • FHM1126
  • Gebruikersreview
19 april 2020 om 15:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A6 Ultra

  • 116.000 km
  • 19 april 2020

Omdat ik begin 2020 ben gewisseld van baan, moest ik mijn auto van de zaak inleveren. Ik woon en werk al geruime tijd in het zuiden van Duitsland.

De auto die ik moest inleveren was een Mercedes C220d Estate met 9G-Tronic uit 2018. Een erg prettige auto met alle gemak voorzien. Enige kritiekpuntje was dat de laadruimte voor vakantie en dergelijke wat aan de krappe kant uitviel. Tot daaraantoe had ik, daar ik zelf in de automotive werkte, altijd het gemak gehad auto’s via medewerker leasing programma’s ter beschikking te hebben. Hierdoor had ik nog nooit een auto in eigen bezit gehad.

De nieuwe job was echter zonder auto en met tussen de 30,000 en 40,000 privé kilometer in het jaar had ik wel een auto nodig. Aan de hand van de hoge jaarlijkse kilometers lag de optie privé leasing er al direct uit. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een ~3 jaar oude occasion die het liefst net uit de lease gekomen is, aan de hand van de volgende criteria:

- Euro 6 Diesel met meer als 170 PK gekoppeld aan een automaat
- Stationwagen, het liefst groter als de C-Klasse Estate
- Alle veiligheidsopties aanwezig (automatische noodrem, blind spot, etc.)
- Het liefst Duits: Audi, BMW of Mercedes

Na verschillende auto’s te hebben bekeken en proefgereden, heb ik voor deze Audi A6 gekozen. Een Mercedes viel er vrij snel uit, daar de gevraagde prijzen bij ongeveer dezelfde specs ten opzichte van een BMW of Audi 3 tot 4 duizend Euro meer koste. De A6 voldeed aan de bovenstaande criteria en had ten opzichte van onder andere een BMW 520d met ongeveer dezelfde vraagprijs volgende voordelen:

- Matrix Led: Iedereen die wel eens in de winter s ’avonds laat in Duitsland rondrijd kent het, het is stikdonker op de wegen. Met de Matrix Led heb je goed zicht en rij je automatisch met groot licht waar het kan zonder andere weggebruikers te belemmeren
- Kombinatie van comfort & veiligheidsopties: De A6 bood alle snufjes voor comfort en veiligheid, dit was bij gebruikte BMW’s in dezelfde prijscategorie lastiger te vinden.
- Persoonlijke voorkeur: De A6 vind ik mooi strak vormgegeven wat hem een tijdloze uitstraling geeft, belangrijk punt voor mij daar ik de auto langere tijd wil houden.

Ervaringen van de eerste 15,000 KM

Voor het ophalen van de auto heb ik nog winterbanden laten monteren met 19’’ zwarte velgen, die waren er bij de auto niet bij en heb je hier wel nodig daar verplicht. Tijdens de feestdagen zijn we met de auto onder andere naar Berlijn en Nederland geweest en verder gebruik ik hem om dagelijks naar mijn werk te gaan. Zo zijn er in 3 maanden 15,000 Kilometer bijgekomen. Onderstaand heb ik een paar punten opgenomen die mij positief en negatief opgevallen zijn.

Positief:
- De auto is een heerlijke reisgezel, met name op lange afstanden laat hij zijn klasse zien. Aan de hand van de goede geluidsdemping, genoeg koppel en de adaptive cruise control kom je uitgerust op de plaats van bestemming aan. Bij hogere snelheden ligt de auto goed stabil op de weg en als het nodig is remt hij snel weer af. Als het vrij is en de weersomstandigheden meespelen is het heerlijk om met de auto op de autobahn snel te rijden. Dit meegerekent, ben ik met het gemiddelde verbruik, wat tot nu toe bij 6,5L/100 KM ligt, erg tevreden. Tijdens onze rit in Nederland kon ik het vebruik rond de 5,0L op 100 KM krijgen.
- Daarnaast ben ik erg tevreden met de zee van ruimte die de auto biedt. Bij omgeklapte achterbank zorgen de 1680L laadruimte ervoor dat een ritje naar de Ikea of de bouwmarkt geen enkel probleem is. Ik kijk er naar uit om met de auto naar Zuid-Europa op vakantie te gaan met genoeg plek voor de campinguitrusting
- Het uiterlijk, een zeer subjectief punt dat is mij bewust. Echter kijk ik iedere dag weer graag naar de auto en ben ook met de zwarte kleur erg tevreden. De zwarte lak heb ik compleet gepoleerd en met een nano lak verzegeling voorzien. Hier heeft de unilak een groot voordeel ten opzichte van metallic, het zwart wordt diepzwart met een mooie glans. Echter heeft unilak in verbinding met zwart ook een groot nadeel, de lak heeft veel verzorging nodig. De vorige eigenaar was een typische leaseauto rijder en is er altijd mee door de wasstraat gereden. Hierdoor was de auto overzaaid met swirls. Gelukkig zijn deze na het poleren passé en de auto wordt alleen nog per hand gewassen.

Negatief:
- De auto is met de 190 pk-dieselmotor goed gemotoriseerd. Bij dynamisch rijden mis ik echter de 9G-Tronic van de C-Klasse. De S-Tronic heeft 2 versnellingen minder en dat merk je met name bij hogere snelheden. De automaat heeft minder elasticiteit om snel iemand in te halen die naar de rechterbaan gaat. Met de C-Klasse kwam je ook bij iemand die 200 rijdt en aan de kant gaat snel voorbij, daar heeft de A6 wat meer moeite mee.
- Helaas heeft de auto geen trekhaak. Bij aankoop dacht ik geen trekhaak nodig te hebben, echter zou dit ideaal zijn om tijdens vakantie en het weekend onze fietsen mee te kunnen nemen. Daarom ben ik erover na het denken een trekhaak na te laten rusten.

Binnenkort staat de 120,000 kilometer service op de planning. Ook heb ik gezien, dat de remblokken achter aan vervanging toe zijn, ik denk dat ik dat met de service direct laat combineren. Ik ben benieuwd naar de kosten hiervan en zal daarna ook wat meer over mijn ervaring met de gebruikskosten in het algemeen van de auto beschrijven.

Update 05-01-2021

  • 130.000 km
  • 5 januari 2021

Inmiddels heb ik de A6 één jaar in bezit. Door corona heb ik veel minder kilometers gemaakt als in een ‘’normaal’’ jaar. Sinds de laatste update heb ik er 14,000 kilometer mee gereden. Het is een heerlijke auto voor lange afstanden en de 73 liter grote diesel tank bied veel flexibiliteit en autonomie. Op het moment ligt het gemiddelde verbruik rond de 6,8 liter op 100 kilometer, adblue verbruik is ongeveer 1 liter per 1,000 kilometer.

Op de autobahn & bundestraße voelt de auto zich thuis, binnen de stadt merk je dat de auto breed en lang is. Ik was verbaasd toen ik erachter kwam, dat de auto langer is als de VW T6. Ook heeft hij een behoorlijk grote draaicirkel, dit merk je met name in wat oudere & smallere parkeergarages. Gelukkig hoef ik niet vaak in de stadt te zijn, wanneer wel neem ik liever het openbaar vervoer om bovenstaande redenen én minder kans op lelijke pitten of krassen in de deur.

Met de auto zelf ben ik dus tevreden, wat ik mis zijn met name wat configuratie wensen. Ik heb het interieur van stof en had achteraf gezien toch liever een A6 met een lederen interieur gehad. Met name de S-Line sportstoelen in het leer vind ik erg mooi en passen naar mijn smaak goed bij de auto. Ik heb op Ebay wel wat gevonden, maar de kosten van rond de 2,000€ schrikken mij af. Daar ben ik dan toch te rationeel: dat geld zie je denk ik nooit meer terug, ook niet bij inruil van de auto. Waar ik nog over twijfel is een S-Line Sporstuur met een afgevlakte onderkant. Hier heb ik een goede aanbieder gevonden, die een met nieuw leer betrokken origineel stuur voor 400€ aanbiedt. Verder staat de trekhaak nog op het verlanglijstje, maar daar wacht ik nog mee tot het voorjaar.

De kosten van de auto vallen me tot nu toe mee. Aan wegenbelasting betaal ik 236 Euro per jaar en de all-risk verzekering kost 1,100 € in het jaar. Per maand zijn dat vaste lasten van ~112 Euro, waardeverlies niet meegerekend. Waardeverlies is voor mij niet zo belangerijk daar ik van plan ben de auto lang in het bezit te houden. Het grootste gedeelte heeft de eerste eigenaar al overgenomen, bijna 40,000€ in 3 jaar tijd.

Update onderhoud & reperaties:

Service 120,000 Kilometer
Goed nieuws, volgens de werkplaats bevindt zich de auto in een uitstekende technische staat, geen onaangename verassingen dus. Ik heb een Audi-Service-Garage in de buurt gevonden, die voornamelijk Volkswagen bedrijfsauto’s verkopen en in onderhoud hebben. Vriendelijk personeel en geen doorgetakte ‘’premium’’ after-sales toko. Ondanks mijn verwachting waren de rembokken nog niet aan vervanging toe, dat scheelde dus in de rekening. In totaal heb ik 647 € betaald inklusief verse olie voor de S-Tronic automaat. De volgende beurt staat weer bij 140,000 kilometer aan.

Piepend geluid kuide start, 128,000 Kilometer
Tijdens de koude start van de motor kwam er soms een piepend geluid uit de motorruimte. Als dit voorkwam, was het geluid verdwenen nadat de motor warm was. Na recherche op YouTube, beek dit bij de 2.0 TDI (EA288) een bekend probleem te zijn door een versleten spanrol van de multiriem. Audi heeft hiervoor een standaard reperatie set gemaakt, in mijn geval werden de kosten daarvoor onder coulance door Audi overgenomen. De werkzaamheden zelf moest ik wel zelf betalen, ik heb daarvoor 300€ betaald.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi A6? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.064
Bekijk nu ⟩
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 Avant 2.0TFSI 252Pk S-Tr Quattro Sport Advance MATRIX.LED/HEAD UP/NAVI/LEER/STOEL+STUURVERW./PDC

    Audi A6 Avant 2.0TFSI 252Pk S-Tr Quattro Sport Advance MATRIX.LED/HEAD UP/NAVI/LEER/STOEL+STUURVERW./PDC

    • 2018
    • 88.492 km

    € 35.750

    Audi A6 1.8 TFSI 190 PK S-Tronic Avant Advance S-Line

    Audi A6 1.8 TFSI 190 PK S-Tronic Avant Advance S-Line

    • 2018
    • 127.437 km

    € 29.750

    Audi A6 Avant 1.8 TFSI Ultra S-line Edition

    Audi A6 Avant 1.8 TFSI Ultra S-line Edition

    • 2018
    • 160.476 km

    € 28.950

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

De batterij-elektrische auto gaat de heerschappij definitief overnemen van de auto met verbrandingsmotor....

Lees meer
 

Audi A6 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016) #2

    Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190pk (2016)...

    6
    • 19 april 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2016)

    Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2016)

    5
    • 2 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2016)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    13
    • 6 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 272pk quattro (2015)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 272pk quattro (2015)

    27
    • 21 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
meer reviews
Audi A6 - Occasion Aankoopadvies

Audi A6 - Occasion Aankoopadvies

504

De Audi A6 is een auto van topklasse. Zijn kwaliteit is bijna ongeëvenaard. Daar komt nog eens...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    22
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
Merk
Merk
  • Audi RS4 Avant (2006) - Blits Bezit

    Audi RS4 Avant (2006) - Blits Bezit

    14
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.4 TFSI (2017)

    Audi A4 1.4 TFSI (2017)

    2
    • 10 augustus 2022
  • Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

    Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron...

    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren - Vooruitblik

    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren...

    97
    • 31 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Audi Q4 Sportback e-tron 35 Advanced edition (2022)

    Audi Q4 Sportback e-tron 35 Advanced edition...

    7
    • 28 juli 2022
  • Nieuws
    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de...

    35
    • 27 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden