Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2016)

autoreview

Audi A6
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6Audi A6Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6Audi A6Audi A6 AvantAudi A6 Avant

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TDI ultra 150pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Maatje groter

  • 40.000 km

In augustus 2016 kreeg ik onverwacht een berichtje van onze fleetbeheerder. Of ik mijn keuze voor een nieuwe wagen kon doorgeven. Onverwacht, want ik dacht nog een 9 maand en minstens 35.000km verder met mijn toenmalige A4 te rijden. Niet dus, ik doe iets te veel kilometer zodat het leasecontract eerder afgelopen was.

En of dit nog steeds een A4 moest zijn, of ik voor iets anders koos, luidde de vraag. Had ik een andere keuze dan? Blijkbaar wel, want een A6 kon ook wel. Nu was ik wel uitermate tevreden van mijn A4 B8, en is de A4 B9 zeker qua interieur een hele fijne verbetering, maar ik boekte toch maar even een testritje in met zowel een A6 als met een A4.

Aangekomen bij de dealer, een uurtje op pad geweest met de A6, vervolgens bedankt voor de mogelijkheid om nog met een A4 te gaan rijden. Dat hoefde echt niet meer, de beslissing was reeds gemaakt. Comfort, rust in het interieur en beenruimte achterin hebben hierin een grote rol gespeeld.

Uiteindelijk bestelling geplaatst (nu goed, laten plaatsen) voor een A6 Avant 2.0TDI in Havannazwart met Prestige Pack. Havannazwart is een zwart met een bruinachtige schijn die er vooral bij zonnig weer wat uitkomt. Het Prestige Pack is eigenlijk het Executive Plus pack in combinatie met Lounge pack en resulteert in een goed uitgeruste wagen, met (naast standaard items als xenon lichten) zaken als:
- elektrisch verwarmbare lederen zetels met elektrisch verstelbare lendensteun
- vier-zone airco met extra uitstroomopeningen achterin (aangenamer voor de kinderen)
- MMI Navigatie plus (groter scherm en harde schijf)
- achteruitrijcamera
- automatisch openende achterklep
Geen full-option maar wat mij betreft meer dan voldoende.

Nog geen twee maand later alweer een aangename verrassing: de wagen was reeds klaar en ik mocht ik hem reeds ophalen. Na een hoop uitleg van de dealer die elk knopje en elke functie van het systeem toelichtte, konden we ermee vertrekken.

Het rijgedrag was, komende van de A4, eerst wat wennen. Daar waar ik de A4 na bijna 170.000 kilometer over 3.5 jaar helemaal gewoon was geraakt, moest ik toch wat vertrouwen opbouwen met de A6. Enerzijds omdat hij merkbaar breder is (smalle straten beginnen nu toch echt smal te lijken), anderzijds omdat er toch weer een kleine 150kg extra bijkomt die rechtdoor wil als je een bocht wil nemen. Onderstuur is dan ook wat meer aanwezig, het is niet dramatisch maar het bochtentempo moet logischerwijze iets omlaag. Maar goed, de keuze voor de A6 werd vooral op comfort en ruimte gemaakt, dat hij dan niet helemaal als een A4 door de bochten gaat nemen we er graag bij.
Want wat is hij comfortabel. De reductie in rijgeluiden (windgeruis, rolgeluiden van banden, motorgeluid) is opmerkelijk. Vering en demping filteren heel veel oneffenheden weg. Het is heel rustig en sereen rijden in deze wagen en kilometers afmalen is een absoluut genot. Voor mij belangrijk, want ik rij best veel.

Qua motor moet ik aangeven dat ik niet de 150PK versie heb, maar de 136PK versie. Dit is een variant speciaal voor België (ivm wegentaks) en gedraagt zich eigenlijk hetzelfde als de 150PK versie. De koppelcurve is identiek als de 150PK-versie, behalve in de hoogste regionen van de toerenteller: daar gaat de 150PK nog net even door. In de praktijk, ga je niet boven de pakweg 3500 toeren merk je geen verschil. Natuurlijk had ik liever de 190PK-versie gehad, maar je kan nu eenmaal niet alles hebben.
Hoe rijdt dat dan? Tja, in 10 seconden naar 100 is geen sprinter, maar ik kan niet zeggen dat ik daarmee tekort kom. Vlot rijden is geen probleem. Ik stel de wagen voor normaal woon-werkverkeer zelfs standaard in op "comfort", waarbij de gasrespons iets wordt verminderd ten voordele van verbruik.

Het verbruik blijft binnen de perken. Daar waar het doorheen de winter (winterbanden) rond een aanvaardbare 6.5 l/100km (1 op 15) draaide, heeft het verbruik sinds de wissel naar zomerbanden een gevoelige duik genomen. Ik haal doorgaans 5.8-6.2l/100km (1:17 tot 1:16). Voor een wagen van deze grootte, en op de filegevoelige Belgische wegen (ik rij alle dagen naar en in Brussel), vind ik dat zeer aanvaardbaar. Gecombineerd met een dieseltank van 73 liter (nog een voordeel tov de A4 die met 40 liter standaard en 54 liter in optie komt) geeft dit een comfortabele actieradius van >1100km in het slechtste geval.

Het interieur is wat mij betreft piekfijn in orde. Je merkt wel dat de wagen nog van dezelfde generatie is als de A4 B8: het is vertrouwd, maar toch allemaal nog wat fijner. Alles is intuïtief bedienbaar, de belangrijkste zaken zijn instelbaar via knoppen (ik kijk twijfelachtig naar de voorstelling van de nagenoeg knoppenloze A8 ) en er valt nog heel wat te spelen met de MMI+, die trouwens veel sneller is dan wat ik in de A4 gewoon was.
De A6 heeft nog geen virtual cockpit, maar heeft tussen de tellers wel een vrij groot scherm dat gedeeltelijk rond de tellers draait en waarop je ook de navigatiekaart kan laten zien. Zeer handig bij rijden in het donker en je wil het grote centrale scherm inklappen.
Qua ruimte is het genieten in de A6. Ook achter mij blijft een zee van plaats voor de achterpassagiers, iets wat bij mijn vorige wagens wel eens anders was. Zo wordt het heel aangenaam rijden en reizen met ons gezin van vier.

De koffer tenslotte. Wanneer je de opgegeven cijfers op papier vergelijkt met pakweg een Superb denk je dat het niet veel soeps is. Maar in de praktijk lijkt me dat vooral te komen doordat de afstand tussen koffervloer en afdekzeil wat minder hoog is. Het oppervlak is echter zeer ruim bemeten, waardoor je echt wel diep en breed kan laden. Aan hoogte heb ik doorgaans minder dan aan oppervlakte, dus zeker naar wens.

Kortom, na tien maand met deze wagen rond te rijden ben ik heel tevreden met mijn keuze en ik kijk volop uit naar de resterende 3 jaar.

Laatste update

  • 82.000 km

Helaas zal het voor deze wagen bij 1 update blijven. Ik heb immers enige maanden terug ontslag genomen bij mijn vorige werkgever, wat betekent dat de wagen ook terug moest. Met 82.000 kilometer op de teller in een kleine 2.5 jaar heb ik veel genoten van deze wagen.

Heel veel extra informatie over de wagen ten opzichte van mijn initiële review heb ik niet te melden. Wel heeft hij me 1 keertje flink wat kopzorgen bezorgd. Op zomervakantie, in Spanje, klapte de hele versnellingsbak ineens kapot. Daar sta je dan in het buitenland met een compleet immobiele wagen. Gelukkig was de plaatselijke Audi-garage heel inschikkelijk: voor de resterende duur van onze reis werd ons een nette A4 ter beschikking gesteld, die me geen euro gekost heeft. Helaas werd de A6 niet gemaakt tijdens ons verblijf en moest deze gerepatrieerd worden. Terugkeren met een Fiat Tipo is toch net even iets anders dan met een A6, maar goed, dat lukt allemaal wel. Toen de wagen eindelijk was gerepatrieerd en in Belgische garage gerepareerd, bleek er een productiefout in de versnellingsbak te zitten.

Gezien dit echt niet mag gebeuren heb ik de score voor betrouwbaarheid dus wel fors naar beneden gehaald, ook al is het het enige mankement dat deze wagen vertoond heeft.

Verder wel steeds tevreden gebleven over het comfortabele rijgedrag, de rust binnenin en de ruimte, zowel voor de passagiers als in de koffer. Daar kan ik alleen maar lovend pover zijn, deze wagen klopte helemaal voor mij.

Ondertussen rij ik reeds met diens opvolger, wederom een A6 Avant maar wel een nieuwe C8. Een review daarvan volgt wanneer ik er enkele duizend kilometer mee heb.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.