Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 4.500 km |
Levering
- 250 km
Afgelopen vrijdag was het zover, ik kon mijn Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line in ontvangst nemen. Toch altijd weer een feestje.
Aflevering geschiedde niet geheel volgens plan, want toen ik de contactsleutel in het slot stak werd ik meteen met een storing geconfronteerd. Monteur erbij, en het probleem bleek de half-geïnstalleerde kabelboom van de afneembare trekhaak te zijn. Computer eraan, en het probleem was snel verholpen. Slordigheidsfoutje...
De auto is een standaard Pro Line in Ibis-wit. De accesoires die zijn toegevoegd:
- 18" MAK Veloce Mirror velgens (245/40/18)
- Mocca-bruin lederen interieur
- Getinte achterramen
- Afneembare trekhaak
- Dakdragers
Hiervoor reed ik een A4 Avant met ABT Tuning (211 PK / 330 Nm). De nieuwe 1.8 TFSI heb ik niet laten tunen, en de standaard 170 PK / 330 Nm voelen maar in beperkte mate minder krachtig aan. De tuning is voor mij (ondanks dat deze ook nog niet beschikbaar is) een onnodige luxe. Op de A4 was de vermogingsstijging van 120 PK naar 210 PK een enorme winst daarentegen.
De A5 is een stuk stiller dan de A4. Er is wel iets meer windgeruis rond de ramen. Dat is denk ik een resultante van de stijlloze ramen. Motorgeluid bij cruise-snelheid valt feitelijk weg.
In de A4 had ik sportstoelen, in de A5 de standaard stoelen. Feitelijk zitten de stoelen in de A5 gewoon goed. Ze zijn wat comfortabeler. Voor mijn (normale) postuur heb ik geen probleem om een fijne positie te vinden. Daarmee wel €900 bespaard.
Aan MMI is weinig veranderd. Werkt nog altijd fijn, met goede spraaksturing.
Het interieur ziet er net weer wat frisser uit. De klokkenwinkel vind ik mooier in de A5. Doet een beetje Italiaans aan, die gescheiden klokken.
De velgen waren niet mijn eerste keuze (dat waren RIAL Murago Graphits). Die had ik gekozen vanuit praktisch oogpunt: eenvoudiger schoon te houden. Dat zouden echter 17" velgen zijn geweest. Door een foutje liggen er nu 18" velgen onder de auto. En de MAK Veloce Mirror velgen hebben een gelijkenis met de S5 velgen. De vlakke kanten zijn mooi gepolijst, de binnenzijde is aluminiumkleurig.
Ik ben erg blij dat Audi ervoor heeft gekozen om alle benzinemodellen met L/R gescheiden uitlaten uit te rusten. Dat ziet er gewoon een stuk beter uit. Jammer voor dieselaars, want 4-cylinder Diesels profiteren hier niet van.
Probleem dat ik opmerkte: er zicht zowel links als rechts enig condens in de koplampen.
Wat betreft het verbruik: vandaag een rit van 2 x 70 kilometer op cruiscontrol gereden met snelheden van ±130 km/u. Verbruik valt hard tegen. De A4 Avant was volgens mij zuiniger. Maar de pomp zal het verlossende woord gaan vertellen. Wellicht is de board-computer niet nauwkeurig genoeg?
Ervaringen na eerste maand
- 4.500 km
Wat mij vooral opvalt is dat het verbruik nog altijd slechter is dan mijn vorige Audi A4 (120 PK, ABT naar 211 PK). Op een lang traject wat ik wekelijks rijdt kwam ik voorheen ruim boven de 1:13. Ik haal nu 1:12.5. Ik rijd vrijwel de gehele weg op cruisecontrol en mijn rijgedrag is echt niet anders dan voorheen.
Wat mij wel opvalt is hoe stil de auto is. Het is me wel voorkomen dat ik in z'n vier reed, zonder dat te merken (waarbij ik in z'n zes had moeten zitten). Dit staat wel los van het verhaal hierboven m.b.t. gebruik.
Verder bevalt het start/stop systeem mij niet goed. De motor slaat geregeld af of begint te stotteren bij parkeermaneuvres. In het verleden met mijn BMW Efficient Dynamics nooit vergelijkbare problemen gehad.
Ook vervelend: stationair draait de motor om zo'n 600 toeren. Maar als je de koppeling laat opkomen gaat hij richting de 1500 toeren zonder gas te geven. Erg vervelend maar er is volgens de dealer niets aan te doen. Bewuste keuze. Dit gedrag + het start/stopsysteem maakt parkeren soms heel vervelend waardoor de motor opeens afslaat (meestal bij achteruit manoevreren).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI 3x S-LINE JD 240 PK/1E EIG/AUDI ONDERH/B&O/STOEL+NEKVERW/CRUISE/ALARM/AKOUSTISCHE KAP/FULL OPTIONS
- 2013
- 126.132 km

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI S- Line Launch Edition | Navigatie | Virtual Cockpit | LED | Climate Control | Cruise Control | Metallic Lak | Sportstuur | Sportstoelen | 19'' Lichtmetalen Velgen | Privacy Glas |
- 2017
- 89.564 km

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line - Navigatie - Climate Control - Parkeersensoren V+A
- 2012
- 152.641 km