Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Advance (2007)

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Advance (2007)

UitvoeringA4 Avant 3.0 TDI quattro Advance
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

Sinds een kleine week rij ik nu in deze auto (lease) en het bevalt uitstekend. Nadat ik eerder in een redelijk kaal uitgevoerde A4 1.9TDI van voor de facelift had gereden trok me het design en vooral de uitstekende zitpositie aan. Daarnaast is de auto door de Advance uitvoering als basis al vrij compleet. Ter volmaking zit er nog het S-line pakket (interieur) op, met daarnaast een elektrisch schuifdak, uitbreiding naar het full-color DVD navigatiesysteem (Audi Navi Plus RNS-E). Verder nog wat kleine opties als een bagageruimtepakket, lichtpakket, flippers aan het stuur voor de tiptronic, stoelverwarming, iPod interface en uitbreiding van 17inch wielen naar 18inch (235/45R18).

De combinatie van de 3.0TDI met 233pk en 450Nm koppel, de tiptronic (die trouwens 6 versnellingen heeft en geen 5) en de quattro aandrijving is perfect. Zowel rustig rijdend in de file, op snelle bochtige wegen of een tijdens nog snellere rit op de duitse Autobahn (topsnelheid op de teller is 250) voelt de auto zowel comfortabel als snel. Indien gewenst kan handmatig worden geschakeld, zowel via de flippers aan het stuur of via de pook. Wat erg handig is, is dat je ook terug kunt schakelen als de automaat in D of S (sportstand) staat, bijvoorbeeld vlak voordat je wilt inhalen. Na ca. 30s schakelt de auto dan vanzelf weer op D of S.

Verder zijn de sportstoelen super (incl. elektrisch verstelbare lendensteunen en verstelbare zitlengte) en zijn de 2 SD-geheugenkaartjes die je in het navigatiesysteem kwijt kunt voor muziek echt een werelduitvinding. Ik twijfel nog waarom er een iPod interface nodig zou zijn...

De auto voldoet volledig aan mijn wensen voor wat betreft rijgedrag, aangezien ik zowel hecht aan comfort als ook aan een goede, strakke wegligging.

Ik heb de auto vlot ingereden, dus na goed warmrijden is het gas er best af en toe lekker opgegaan. Bij mijn vorige auto’s heeft dit ook goede resultaten opgeleverd.

Moet ik nog nadelen noemen? Ja, misschien het gewicht. Met 1690 kilo leeg gewicht is de auto zwaar en dat voel je ook wel. Maar door de quattro blijft de wegligging toch strak.

Concurrenten voor de A4 waren bij de keuze de BMW 3 serie (touring) of de Jaguar X-Type (sedan). Uiteindelijk is de keuze op de Audi gevallen vanwege het in mijn ogen mooiere design, betere zitpositie en de - vooral door het Advance pakket - lagere prijs, waardoor ik voor mijn budget zowel een tiptronic als de quattro erbij kon krijgen.

Update 7 augustus 2007:

Ook tot nu toe geen problemen behalve het navigatiesysteem dat vastliep (waarschijnlijk door een 4GB geheugenkaart met muziek die ik erin had gestopt, de overige kaarten die ik gebruik zijn 2GB). Hiervoor ben ik bij de dealer langsgeweest die het probleem meteen heeft verholpen.

Inmiddels begin ik aan de automaat en quattro te wennen. De automaat in D wil nog wel eens wat traag reageren als je in druk verkeer even ergens tussen wilt. De sportstand of handmatige modus biedt dan uitkomst. Het rijden met quattro aandrijving is toch wel heel anders dan met voorwielaandrijving. Wil je de wegligging en bochtsnelheden echt benutten moet je het stuur goed vasthouden, waar ik bij mijn vorige auto’s gewend was om ook bij hogere bochtsnelheden gewoon met 1 hand te sturen. Maar de snelheden liggen bij de quattro dan ook een stuk hoger. Verder niets dan lof over tractie en weggedrag.

Het verbruik begint minder overdreven te worden. In het begin reed ik gecombineerd 1:8, dit is nu ca. 1:12 allebeide waarden met V-power. Als je korte afstanden rijdt merk je wel dat dit een zware auto met een 6-cylinder is. Een verbruik van 1 op 8 a 1 op 9 is dan niet ongebruikelijk. In Duitsland met langere stukken topsnelheid mag je rekenen op 1:7, maar dat is met andere auto's niet anders.

Navigatiesysteem vastgelopen, waarschijnlijk door eigen schuld (te groot SD kaartje). Dit is direct door de dealer verholpen.

Update 11/4/08, km stand 33500
Inmiddels zijn er al geruime tijd problemen met trillingen tussen de 100-150km/h. Het ergste bij 135. Na een aantal werkplaatsbezoeken komt de dealer er niet meer uit en gaat de auto naar Pon. Hierop wacht ik nu al 4 weken... wordt vervolgd.

Update 8/7/08, km stand 41000
Problemen met trillingen zijn verholpen. Het bleek in de remschijven te zitten. Deze zijn afgedraaid en de trillingen zijn nu dus weg, een verademing.

PRIVATE LEASE Audi A4