Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro (2012)

Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro (2012)

UitvoeringA4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019

6 cilinder diesel pret

Na een aantal jaren in de detachering gewerkt te hebben en dus leaseauto’s gereden te hebben overgestapt naar een andere werkgever zonder auto vd zaak maar met een goede km vergoeding. De leaseauto’s had ik altijd met het verstand uitgekozen, (portemonnee, bijtelling), nu kon ik mijn hart laten spreken.
Ik rij ca 35k km per jaar, tevens ben ik dieselliefhebber in hart en nieren en daar schaam ik me ook niet voor. Ik zal ooit aan de elektrieke auto gaan, maar voor die tijd wilde ik nog eens even zondigen met ongeveer het foutste wat er is, de ‘dikke diesel’.

De keuze viel op een A4 B8 3.0tdi Quattro uit 2012, een facelift uitvoering (B8.5 in jargon). Het was een import, wat altijd een risico is met km-standen, maar aangezien het een ‘vroege’ import was, dit wil zeggen dat de auto een half jaar nadat ‘ie uit de fabriek rolde naar Nederland is gekomen, durfde hier wel op te gokken. Eenmaal in NL wordt de km-stand netjes geregistreerd en in die half jaar tijd dat de auto in Duitsland heeft gereden kunnen er nooit zoveel km’s op de teller gestaan hebben dat terugdraaien opportuun zou zijn. Anyway, uberhaupt een auto van dit kaliber aanschaffen met een KM stand van 225000 is een gok op zich. Ik ben gelukkig wel in de positie om evt. tegenvallers op te kunnen vangen.

Briljant zijn de heerlijke elektrisch verstelbare sportstoelen, met een uitschuifbaar zitvlak. Met mijn lengte (1,95m) eigenlijk ook een must. Lange ritten zijn geen enkel probleem en je stapt gewoon weer fit uit. Ik had dan ook bewust een auto met deze stoelen uitgezocht.

De automaat is de DL501 S-Tronic, dus niet de oude vertrouwde Tiptronic. Ook dit is een gok, aangezien de S-tronic (nog) niet de goede reputatie van de Tiptronic heeft. Tot nog toe prima, al merk ik dat schakelen gelijktijdig met lastwisselingen gepaard gaat met bonken in de aandrijflijn. Na een kleine 3 ton km is het ook niet heel verwonderlijk dat er hier en daar wat speling zit. Ik zorg ervoor dat er conform voorschrift elke 60k km nieuwe olie + filters in gaat. Bij filerijden merk ik dat de bak soms moeite heeft om geleidelijke versnelling (langzaam versnellen / meebewegen met het verkeer) uit te voeren. Waar bij een conventionele automaat dat soepel door een koppelomvormer opgevangen wordt, moet de S-tronic dit met een van de twee hydraulische koppelingen doen, wat dan toch minder soepel gaat. Het uit zich in kortstondig schudden en trillen. Vollast is de bak juist weer in zijn element, bij kick-down schakelt de bak snel en trefzeker. Voor mijn gevoel is die bak puur ontwikkeld op het perfect uitvoeren van de maximale acceleratie. Deellast en geleidelijk versnellen vindt ‘ie dan eigenlijk maar lastig. Ik heb recent de “inleer-functionaliteit“ gereset van de bak (clutch adaption en dergelijke) om te kijken of het schakelgedrag bij deellast verbetert. Voor mijn gevoel (placebo anyone?) is het verbeterd, maar grote verschillen merk ik niet. Hoe de bak zich verder zal houden is de grote vraag, het is één brok techniek van mechatronica wat natuurlijk allemaal kapot zou kunnen gaan.

De motor is een 3.0tdi V6 met motorcode CDUC. Met 245 pk meer dan voldoende, al is het niet de krachtexplosie die je zou verwachten bij deze getallen. De motor sleurt er prima aan, alleen is het allemaal gemoedelijk en beheerst. Pas als je het gaspedaal helemaal onderin trapt, schakelt de automaat een trap of 3 terug om er dan als een malle er vandoor te gaan. Om vervolgens, als je (binnen no-time) je gewenste dan wel illegale snelheid hebt bereikt, weer snel op te schakelen naar de 7e trap en ergens tussen 1200 – 1500 tpm over te gaan tot de orde van de dag. De motor laat zich niet opjagen en jaagt jou ook niet op. Rust en beheerst.
Verbruik is natuurlijk een dingetje bij dit soort auto’s. Er moet veel gewicht verplaatst worden (1700kg), en de automaat en quattro snoepen ook wat van de zuinigheid af. Desondanks ben ik met een gemiddelde van ~1:15 (1:16 zomer, 1:14 winter) heel tevreden. Op een lange rit met 100 km/u op de cruisecontrol redt ‘ie 1:18. De S-tronic versnellingsbak bewijst wat dat betreft echt zijn meerwaarde door veel zuiniger te zijn dan conventionele automaten.

Enige tijd terug op een zondagochtend in Duitsland op een vrijwel lege autobahn de top eens uitgeprobeerd. Verbluffend is het enige juiste woord. Als je de oprit opdraait en vervolgens het gaspedaal onderin trapt om deze vast te houden totdat de top bereikt is, merk je dat alle techniek in de auto naadloos en perfect gaat samenwerken om je opdracht uit te voeren. Terugschakelen, optoeren, versnellen, het gaat allemaal zo gelikt en geperfectioneerd, dat kun je met een handbak nooit verbeteren. Bij 220km/u schakelt 'ie nog even op van 6 naar 7 en dan pas ophouden als er 261 km/u op de teller staat. De auto zelf uiterst stabiel en beheerst, een gesprek met een passagier prima mogelijk. Aan alles voel je: hier is de auto voor gemaakt. Subliem.

Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf. Oliebeurt, remmen, schokbrekers e.d. zijn dingen die ik zelf prima kan uitvoeren. Er wordt niet bezuinigd, de motor krijgt elke 15k km 6,5 liter Castrol 5W30. Ook heb ik software + stekker om uit te kunnen lezen, intervals te resetten en eventueel settings te wijzigen (leuk zo’n needle-sweep bij het starten). Buiten het reguliere onderhoud om heb ik tot nog toe 1 keer serieus kosten moeten maken. De distributieketting van de motor was opgerekt en rammelde bij het starten. Deze zit aan de achterzijde van de motor gemonteerd tussen motor en de versnellingsbak. Vervangen betekent de motor uitbouwen. Dit heb ik laten uitvoeren bij een gespecialiseerd bedrijf. En ja zo’n rekening doet auw.

Deze en andere kosten (wegenbelasting) maken de auto gewoon een dure broeder in dagelijks gebruik. Niettemin is de glimlach als de 6 cilinder tot leven komt elke uitgegeven euro meer dan waard. Het valt niet mee om uit te leggen dat je verliefd kan zijn op een motorgeluid. Ieder gek z'n gebrek zullen we maar zeggen.
Ik geniet van het dubbele karakter van deze auto: rust, souplesse en beheerst en wanneer je even het kleine jongetje wil uithangen bij het stoplicht is de Audi je meer dan graag van dienst.

En hij dieselde voort.

12-07-2022 KM.307000
De kilometers glijden rustig onder de auto door. Ondertussen de 3 ton ruim gepasseerd. Twee keer op wintersport geweest in Oostenrijk, waar de auto maximaal tot zijn recht komt. Op de Autobahn heer en meester en in de Alpen zijn zwaar besneeuwde hellingen geen partij. Het is echt verbluffend om te ervaren hoe de Quattro in combinatie met goede winterbanden in staat is om met speels gemak tegen steile hellingen op te klimmen, daar waar je te voet heel voorzichtig moet lopen om niet uit te glijden. En dan zaten er niet eens sneeuwkettingen om...

De motor houdt zich fantastisch, olieverbruik niet hoger dan ca 1ltr op 10.000 km. Ook het verbruik mag er nog steeds zijn. Nu in de zomer haal ik op lange rustige ritten bijna 1:18. En dat met een 6-cilinder.

In mijn vorige beschrijving werd reeds genoemd dat de S-tronic wat trillingen en onrustig gedrag vertoonde. Dit werd niet minder. Toch maar de knoop doorgehakt en de auto naar een specialist gebracht. (Voor de kenners: een bedrijf in het oosten van het land die zich profileert als 'medisch specialist' in DSG-bakken). Aldaar werd geconstateerd dat het vliegwiel en de twee koppelingen versleten waren, deze zijn dan ook vervangen. Kosten: ca €2600. Even uithuilen en dan gauw weer instappen, want wat rijdt die auto weer super zeg. Echt een verschil van dag en nacht. De automaat is weer soepel, pakt goed op bij lage snelheden / toerentallen, schakelt adequaat, heerlijk. Gevalletje 'had ik veel eerder moeten doen' zeg maar.

Tot slot nog even een vraag uit de comments beantwoorden: de revisie van de distributieketting heeft mij ca €2500 gekost destijds.

3,5

PRIVATE LEASE Audi A4