Audi A4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line (2004)

autoreview

Audi A4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Positief:
Het geluid is perfekt, de zware 6-cylinder-brom is constant aanwezig, net als de hoeveelheid power. Hij snelt echt door de versnellingen heen ondanks het gewicht van 1600 kg, tenminste.. mocht je dat willen. Tevens is de auto al goed rijdbaar in de 6e versnelling vanaf 90 km/u. In het begin reed ik met de 205/55/16 standaard velgen 1 op 16. Op dit moment met de 225/45/17 RS-6 velgen rijd ik 1 op 14,5. Ik vind het niet slecht gezien de breedte van de band en ik iedere dag de auto wel even op zijn staart trap. Hierdoor blijft de katalysator lekker leeg i.p.v. gevuld te zijn met roet en hoor je de turbo beter ’huilen’. Nog zo’n mooi geluid! Mijn vorige A3 had meer een fluittoon, dit klinkt wat zwaarder.
Het aantal opties is ruim vertegenwoordigd bij een auto van dit kaliber; zelf programmeerbare aerotwin ruitewissers, gescheiden (links/rechts) klimaatbeheersing, een uitschuifbaar bagagerek, xenon, stuurbediening voor de audio-installatie, EHBO-kit, brandblusser, W8-dashboardverlichting, comfortblinker en nog veel meer. Dit zou voor mij één van de redenen zijn om de volgende keer weer een auto met een ’zwaar’ motorblok te kopen; deze zijn dikwijls gevuld met alle opties.
De meest comfortabele stoelpositie is overigens met gemak te vinden, net als de stand van je stuur. Beiden zijn zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.
het model is erg sportief gelijnd, hierdoor echter wel wat minder ruim vergeleken met een VW Passat bijvoorbeeld. Maar vooral als je een donkere kleur kiest i.c.m. een chromeline-pakket en dito dakrails ziet de auto er gelikt uit.

Semi-negatief:
Een volgende keer zou ik waarschijnlijk toch voor een versie gaan met quattro aandrijving (zeker wél weer met een handgeschakelde 6-bak!). Hoewel deze A4 zich goed door een bocht laat sturen, is gooi-en-smijtwerk zoals met een A3 niet mogelijk, daar is de auto te zwaar voor. Met quattro-aandrijving zal de auto zich weer makkelijker op hogere snelheden door bochten laten geleiden.
Het geklots/gebonk van de vloeistof in de brandstoftank is helaas nadrukkelijk aanwezig. Ik had wel reeds wat meer geluiden verwacht vanwege de grotere open ruimte bij een station, maar eigenlijk vind ik het niet acceptabel.

Advies:
Let wel op dat je een V6 TDI koopt met een fabricagedatum na oktober 2002 (volgens audiforum.nl), anders heb je een grote kans op problemen met de nokkenassen. Let dus op de fabricagedatum in de boekjes en niet op de datum van kentekenregistratie! Ik heb een V6 TDI met motorcode BCZ (= 163 pk, zowieso safe), fabricagedatum november 2003 en op kenteken gezet in januari 2004.

PROBLEMEN

Het stadslichtje linksvoor was defekt tijdens de testrit en is opgelost door de verkopende dealer.
Het stadslichtje rechtsvoor was binnen 3 weken na aanschaf defekt. Waarschijnlijk heb ik te snel de lampen aangeschakeld na het starten en hebben piekspanningen het lampje om zeep geholpen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.