Audi A4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line (2003)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eindelijk
Op 18 oktober 2001 kocht ik mijn vorige Audi A4 Avant 90 pk. Deze had toen 185.000km gereden. Enige tijd daarna reed ik eens in een A6 2.5tdi. De kracht en het geluid van die motor waren zo imponerend dat vanaf dat moment vast stond dat mijn volgende auto die motor moest hebben. Dit heeft nog vier en half jaar en 180.000 km en flink sparen geduurd.

Na heel wat uurtjes selecties maken op autoweek.nl en audi.nl zag ik in februari van dit jaar een pracht exemplaar staan uit 2003 met 73000 km bij een Audi Dealer. De auto heeft bijna alle opties
Xenon, Leer, Stoelverwarming, Trekhaak afneembaar, Navigatie, RS4 velgen, signalering bij achteruit rijden. Het enige wat er niet op zit is quatro en tiptronic. Er moet altijd nog wat te wensen overblijven voor de volgende (A6?).
Na een proefrit was de keus niet moeilijk meer. Wat een geweldig apparaat. Op 13 maart 2006heb ik hem opgehaald bij de dealer.

V6 forever
Allereerst de motor, daar draait het toch om (mee). Ik zeg; “laten we alleen nog maar V6 of meer bouwen”. Wat een kracht bij weinig toeren. In mijn vorige A4 1.9 reed ik 135 km /pu met 3000 toeren, nu is dat 180km p/u. De versnelling gaat maar door. Als je boven de 2000 toeren komt blijft hij gaan tot 225 en dan nog geen steeds geen kraakje. 1400 t/pm in de 6 en je rijdt 80 en dat geeft rust met hoofdletters. Als je daarna in 4 cilinders stapt, zijn dat allemaal bromtollen.
Dus als je kunt kiezen tussen een 4 cilinder met veel opties, of 6 cilinder met weinig, altijd voor die 6 gaan. Het verbruik is iets hoger maar dat valt ook nog wel mee. 1 op 14,5. De meeste kilometers zijn woon-werk 160 per dag, waarvan 110 snelweg waar ik gemiddeld 140 rij. Het rijgedrag is superstrak, hij gaat als een strijkijzer.


Interieur
Van alle auto’s zijn maar weinig auto’s die aan de binnenkant zo stijlvol ogen als de audi’s.
De geluidsinstallatie is super, er zit achter in de kofferbak aan de zijkant een kleine subwoofer die er voor zorgt dat je trillingen van de bas in je buik voelt. Het verschil tussen cd en FM uitzendingen is immens, uiteraard in het voordeel van cd speler. De verlichting is in het rood, en door navigatie zijn er al veel opmerkingen geweest dat het net een vliegtuig lijkt.
Enig nadeel is het zwarte leer in de zomer. Als je niet in de schaduw kunt parkeren wordt het leer lekker warm.

Buitenkant
Kwestie van smaak maar hij is vind hem gewoon mooi.

PROBLEMEN

Onder garantie vervangen instrumenten paneel, omdat airbaglampje niet uitging. (was bekend probleem en was bij de dag van de aflevering ontstaan).
Nieuwe remschijven vanwege trillingen met remmen, waren gewoon versleten denk ik.
Ruiterwisser arm links, dit om deze tikte, zelfs na vervanging van arm bleef het probleem, ik uiteindelijk het spoilertje er maar afgeknipt. Ik zag dat bij het nieuwe model dit spoilertje er ook niet meer op zit.
Al met al eigenlijk geen problemen. Na 23.000 km.
Ik ben van plan tot de 400.000 km te rijden met dit ding, dus ik houd jullie op de hoogte.

Onderhoudsbeurt gehad bij 118.000 tegelijk met de apk keuring. Distributieriem vervangen. Was reparatie van kleine € 1200,-- bij de dealer.
Twee dagen erna is op de snelweg de ventilator van de radiator in de soep gelopen. Ophalen via mobiliteitsgarantie, op snelweg is dat gewoon ANWB.
Volgens dealer geen link met vervangen van distributieriem. Netjes geregeld. Alleen materiaal betalen.
Super om na een paar dagen in een Polo 1.4 (trekt geen frikandel uit het vet) weer in je eigen auto te stappen.

Stadslampjes of dagrij verlichting zijn knudde. In ruim 14 maanden 5 kapotte lampjes. Bij de dealer kost het iedere keer € 20,-- met korting.

Verbruik is super. Nu bijna 1 op 15 en in de winter 1 op 14. Met flink het gas erop.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.