Audi A4 Avant 2.0 TDIe 136pk Pro Line (2012)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TDIe 136pk Pro Line (2012)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDIe 136pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst36.800 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 5,5 maand

  • 36.800 km

Nadat mijn vorige leaseauto aan zijn kilometers zat (196000 km) moest er een vervanger komen. Dat is deze Audi A4 Avant geworden, die vóór 1 juli is geleverd (26 april) en daarmee 20% bijtelling heeft.
Ik wilde wat meer bagageruimte omdat ik voor mijn werk soms grote apparatuur moet meeslepen en bij de A3 SB vaak de bank moest platgooien. Nu ik de A4 heb.. hoef ik dat iets minder, maar de laadruimte is nog steeds niet geweldig.

Bij het bestellen was ik me bewust van de 136 pk en toename van het gewicht t.o.v. de 140pk A3 sportback die ik eerst had. Aangezien ik veel km per jaar rij (minimaal 60.000 per jaar, nu 80.000 per jaar) wilde ik geen power inleveren. Er is dus direct een ABT chip meebesteld (met behoud van fabrieksgarantie) die 170-175pk aflevert en het koppel naar 380NM lift. Ook is het max koppelgebied hiermee van 1750-2250tpm naar 2200-2800tpm gegaan wat precies goed is op de snelweg.

Dus al met al tevreden over de prestaties, al kan het natuurlijk veel beter (3.0TDI :), maar dat ligt voor mij nu even buiten bereik).

Opvallend is trouwens dat het verbruik beter is geworden, heb ruim 10.000 km zonder chip gereden (door leverings- en inbouwproblemen omdat het een A4 facelift betreft). Zonder chip 1 op 13 bij 120-130 km/h en nu is 1 op 19 geen uitzondering als je rustig aan rijdt (120-130 km/h in de 6).

Inmiddels ruim 36k km later heb ik nog steeds geen spijt van de chip, lekker doortrekken en genoeg power. Ook is het natuurlijk leuk om andere VAG rijders zonder typeaanduiding verbaasd te laten kijken als je toch sneller blijkt te zijn dan het gros :)

Omdat ik veel in de auto zit heb ik gekozen voor de Pro Line uitvoering en o.a. sportstoelen, sportstuurtje, lichtpakket en B&O speakerset. Absoluut een aanrader, wat een geweldig geluid. Jammer alleen dat je de DSP niet aan kan passen, dat is door B&O gelockt. Bij bestellen in december was er helaas niet bekend of de nieuwe MMI A2DP (bluetooth audio streaming) ondersteunde. Ik had geen zin nodeloos extra geld neer te tellen voor alleen een 0,5" groter scherm en heb dus voor een standaard MMI met ipod aansluiting gekozen. Is trouwens ook beter voor de geluidskwaliteit, want op A2DP zit toch altijd compressie (vergeleken met ALAC/FLAC op een iPod, aangesloten via de kabel).

De standaard velgen vond ik niet om aan te zien, dus heb ik er Fondmetal FP's 18" onder laten zetten met 255 banden. Absoluut geen last van trillingen of ander negatief gedrag door deze imitatie velgen. Hier heb ik ook op gehamerd bij de dealer, want ik heb liever geen onrustig stuurgedrag of een trillend stuur.

Al met al met deze kilometerstand kan ik melden dat ik uiterst tevreden ben over het comfort, stuurgedrag en rij eigenschappen. De TDIe heeft standaard ook verlaagde vering wat ook leuk is in de bochten, maar niet zo erg dat je last krijgt van je rug. Ongeveer drie/vier weken geleden is de 30.000 beurt uitgevoerd, waarbij eigenlijk geen noemenswaardige zaken zijn geconstateerd.
Wel heb ik aangegeven dat ik de remmen wat minder "direct" vond, en dat de auto soms niet lekker in de 3e versnelling wil. Ik moest er op letten, en bij herhaling terugkomen. Aangezien dit sporadisch gebeurd, kan ik niet precies aanvoelen of het een technisch probleem is of gewoon een bestuurdersfout (uh.. zou kunnen?)

De enige negatieve ervaring die ik heb is de beschadigingsgevoeligheid van het leren stuur met in-en-uitstappen. Er zitten inmiddels 4 diepe "happen" van 5-7cm lang in het leer wat kan komen van spijkerbroek tegen het stuur en/of sieraden. Heb hier melding van gemaakt en geprobeerd onder garantie een nieuw stuur te laten monteren, maar PON schuift dit af op "invloeden van buitenaf" en geeft niet thuis. Ik laat het hier verder bij zitten, want aanvechten verpest alleen maar de goede relatie die ik nu heb met de dealer, die overigens wel zijn best heeft gedaan iets te regelen (Century Groningen).

Zoals gezegd bevalt deze auto dus absoluut prima, helemaal met het voordeel van 20% bijtelling :)

Volgende stap is de winterbanden wissel...

Gebruikskosten kan ik niet veel over zeggen, omdat het een leaseauto betreft.





9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.