Audi A4 Avant 2.0 TDI 140pk (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 140pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 51.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Afleverbeurt
- 50.678 km
Uitgevoerd door Audicentrum Aachen.
Longlife service
Remvloeistof
Brandstoffilter
Wielen monteren
Proefrit + aanschaf
- 50.750 km
Na een tijdje wachten op de verkoop van onze vorige auto (Seat Leon) was het eindelijk zo ver. We konden Audi's gaan bekijken, in Duitsland. Zodoende kwamen we terecht bij Audicentrum Aachen. Ze hadden 2 stuks staan in de juiste prijsklasse. De ene zilvergrijs, wat minder luxe, de andere Quartzgrijs met RNS navigtiesysteem (belangrijke optie) en nog wat andere dingen als stuurwielbediening en stoelverwarming. Alleen zag deze auto er niet uit. Lekke band, erg beschadigde velg, dak was helemaal groen van de algen, wou niet starten. Heel apart dat je een auto op deze manier toont.
In Duitsland is men verplicht het schadeverleden te melden, dus 1 van de eerste dingen die de verkoper meldde was dat de auto links schade gehad heeft. Heeft iets geschampt. Nou lekker dan...
Uiteindelijk is dit wel de auto die we zochten en de verkoper zei gelijk dat hij em voor een proefrit netjes wilde maken, maar dan moesten we wel eens terugkomen.
Op 17 juni zijn we weer terug geweest naar Aken. Ik herkende de hele auto niet terug. Omdat ik aangegeven had dat ik de velgen oa. ivm. schade niets vond, stond ie nu op 18" glimmende wielen. Ik weet ondertussen dat er via het officiele kanaal slechts 3 setjes van deze wielen in Nederland geleverd zijn. Hij zag er als nieuw uit, reed fantastisch, dus we waren er wel uit. Verder ging er nog €900 van de prijs af die al €2000 gezakt was en mochten we de oude velgen incl. winterbanden ook nog meenemen. Daarna naar het verkehrsambt gereden om tijdelijk kenteken op te halen en weer naar huis gereden.
Achteraf bleek dat je toch niet met dat tijdelijk kenteken in Nederland mag rijden, gelukkig ben ik niet aangehouden.
Door de lange stilstand, ik schat ruim een jaar, heeft het voertuig wel wat 'schade' opgelopen. Het heckklappe-steurungs gerat is vervangen (zo nu en dan wou de kofferklep niet open) en de remschijven zijn nog vervangen. Hij trilde bij het remmen. Hiervoor hebben nog een keer een weekendje Aken gedaan.
Verder had ik trillingen in de banden (Michelin Pilot Sport 235/45 R18) maar dit is uiteindelijk opgelost toen ze een winter plat hebben gelegen. Ik vermoed dat deze velgen onder een showroomauto gezeten hebben. Er zat een plat vlak op de banden.
Problemen in Kroatie
- 57.021 km
Onderweg in Kroatie kwamen er opeens grote witte rookwolken achter de auto aan. Het deed wel een beetje aan dichte mist denken. Dus snel aan de kant van de weg gaan staan en motor uit. Er kwam nog steeds rook uit de uitlaat en het stonk verschrikkelijk. Ook zat er groene smurrie in de uitlaat.
Ik vertrouwde het niet dus de mobiliteitsgarantie ingeschakeld. Omdat ik de auto bij een Duitse dealer gekocht heb dus naar Duitsland gebeld. Was een beetje lastig uitleggen waar ik stond, maar uiteindelijk kon ik de gps-positie uit mijn navigatiesysteem halen en na toch wel een tijdje wachten kwam de sleepwagen voorrijden. Die heeft ons naar de dealer in Zagreb gebracht. Dat was best ver, er zijn niet zo veel Audicentrums in Kroatie. Daar bleek dat de auto last had van de 'slechte' diesel die je daar kunt tanken (is een kwestie van (on)geluk). Naast het Audicentrum was een pomp met goede diesel, daar moest ik de tank maar vol gieten (hij was half leeg) en dan zou het vanzelf weer over gaan.
Uiteindelijk dus niets ernstigs aan de hand en het mooie was dat foutief tanken gewoon gedekt is in de mobiliteitsgarantie. Dus helemaal geen kosten gehad aan deze actie.
Het schijnt dat de 'slechte' diesel te stroperig is waardoor het niet goed door de verstuivers gaat en je slechte verbranding krijgt. En daar gaat ie dus een beetje veel van roken. Later ben ik nog langs de dealer in Nederland geweest om te vragen of ik nog reinigings middelen toe moest gaan voegen, maar dit werd niet specifiek aanbevolen. Voor de zekerheid heb ik een paar keer V-Power brandstof getankt.
Later nog een paar keer gehad dat ie weer begon te roken. Dat was als ie het even zwaar had. Bijv. met de cruiscontrole de berg op. Gezorgd dat ik met zo weinig mogelijk brandstof Slovenie (want daar waren we toen) verliet. In Oostenrijk gelijk vol getankt en zo snel mogelijk weer leeg gejaagd. De groene smurrie begon nu ook op te lossen. Daarna dus een aantal keer V-Power getankt en tot op heden nog geen problemen met roetfilters oid. gehad.
Onderhoud
- 72.306 km
1ste onderhoudsbeurtje, Longlife service. Niets bijzonders, geen extra werk.
Onderhoudsbeurtje
- 92.320 km
Weer een Longlife Servicebeurtje. Weer niets bijzonders en geen extra werk. Ook in de tussentijd niets vreemds gehad.
De 2.0TDI staat nog wel bekend om olie verbruik. Deze verbruikt echter weinig tot geen olie. Als hij voor de volgende servicebeurt gaat, staat het olieniveau nog op 75%. Ook maakt het niet echt uit of je nu op vakantie gaat door Duitsland oid. Ik houd over het algemeen een kruissnelheid aan van 180 en als de weg leeg is vind ik het ook wel leuk om de 200 even aan te tikken. De motor heeft het dan dus zwaar te verduren.
Verder is de motor sinds de aanschaf een stuk soepeler geworden. Ik weet nog dat bij het ophalen, in de 6e versnelling, de motor het zwaar kreeg bij 110 km/h. Ondertussen tokkelt ie met 90 in de 6 vrolijk door. Later(loop van 2010) zal blijken dat ie nog soepeler wordt. Kan ondertussen tot 70 in de 6 gaan. Dan heeft ie het wel erg zwaar, maar hij pakt het wel weer op. Ongelofelijk hoeveel koppel dit blok bij lage toeren heeft.
Groot onderhoud
- 112.918 km
De auto bevalt nog steeds uitstekend. Hij is nu voor de onderhoudsbeurt geweest inclusief de distributieriem, gelijk ook de waterpomp en overige riemen laten vervangen. Ai, dat kost even een paar centen.....
Maar goed, daar kies ik wel bewust voor. Ik zie de meerwaarde van de dealer wel. Ik heb geen mogelijkheid tot zelf sleutelen en een deel van de meerkosten verdien ik weer terug doordat ik geen lid van de ANWB ben. Ik kan terugvallen op de mobiliteitsgarantie.
Bij 120.000 km heb ik de winterbandjes er weer onder gezet en heb ik de raampjes achter de b-stijl laten tinten. Ziet er gelikt uit, maar is natuurlijk puur uit practisch oogpunt :-) Voor de baby... In het donker moet je wel bewust zijn dat je minder ziet. Je moet extra alert zijn op een fietser zonder licht.
Als het weer weer goed is en de zomervelgjes 18" zijn gemonteerd, zal ik eens foto's maken.
Klein onderhoud+APK
- 132.758 km
Afgelopen jaar iets minder gereden, daardoor viel het onderhoud en APK mooi samen.
Als extra werk remvloeistof laten vervangen, deze zat er reeds 3 jaar in. Voor de rest niets bijzonders.
Viel me wel op dat het motorgeluid weer iets anders is na de beurt, alsof ie net iets soepeler/frisser loopt.
Voor de rest niets toe te voegen, best saai eigenlijk. We zijn gewoon heel blij met de auto, hij is mooi en er is verder nooit wat mee. Echt helemaal niets, zelfs geen olie bijvullen oid.
Als er een keer wat is, schrijf ik wel weer een review.
Onderhoud
- 154.456 km
Weer een onderhoudsbeurtje gehad. Eigenlijk weer hetzelfde saaie verhaal. Niets bijzonders te melden. De auto bevalt nog steeds uitstekend.
Ik heb voor de wintersport wel zelf preventief de accu vervangen. Deze werd iets minder. Is beschadigd geraakt voordat ik de auto aanschafte. Hij stond met een platte accu toen ik em ging bekijken.
Verder heb ik 2 nieuw winterbanden aangeschaft en 4 nieuwe zomerbanden (waarvan er 2 nog steeds op zolder liggen)
Dit is natuurlijk normale slijtage.
Nieuwe auto gekocht
- 240.000 km
Wegens tijdgebrek niet meer aan toe gekomen niet meer aan toe gekomen om review nog verder bij te werken.
Maar onderstaand nog even een opsomming van hoe het de Audi vergaan is.
Ergens rond de 160000 km kreeg ik koelvloeistoflekkage via het overdrukventiel. Dus dacht ik gelijk aan de koppakking. Maar de dealer wou daar nog niet zo veel van weten. Uiteindelijk heb ik nog bijna 10000 km gereden voordat ik de reparatie uit heb laten voeren. Hij ging alleen lekken als ik een lange (stevige) rit maakte.
Uiteindelijk bleek het dus gewoon de koppakking te zijn. Dit was een erg dure reparatie!! En dit verwacht je niet bij deze kilometerstand. In mijn auto zat ook niet het bekende blok die dit vaker heeft. Ik had motorcode BPW.
In de volgende jaren heb ik nog de logisch zaken als remmen voor, banden, 2 parkeersensoren en airco condensator gehad. Dus wel wat extra kosten. Maar met een auto die meer dan 220000 gereden heeft kun je eens een keer wat kosten verwachten.
Na een dikke reparatie in december 2015 (erg getwijfeld of we dat moesten doen) in februari 2016 weer een probleem. Olie in de koelvloeistof. En niet een beetje ook!!!! Het reservoir zat tot de nok toe gevuld met olie. Weer een reparatie van € 700.
Dat was de druppel, tijd voor vervanging van de Audi. Beetje gevoel dat we in een tijdbom reden. Koppeling, versnellingsbak, turbo en schokdempers waren nog potentiële kostenposten.
Uiteindelijk heb ik nog nagerekend of ik nu veel kosten gehad heb. Over de hele duur dat ik de auto gehad heb valt het mee. Gewoon gemiddeld. Hierbij moet je er ook nog in meenemen dat de Audi altijd bij de dealer in onderhoud geweest is. Het onderhoud had dus ook wel goedkoper gekund.
We hebben uiteindelijk een Seat Leon ST 1.4 TSI DSG gekocht. Een benzine dus, diesel is echt minder interessant geworden de afgelopen jaren. Voor de Seat ga ik ook een review opstarten.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.