Audi A4 Avant 2.0 5V Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 5V Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 79.350 km |
KM-stand laatst | 113.500 km |
Aankoop
- 79.350 km
Een aankomende uitbreiding van het gezin was de noodzaak tot een (vroegtijdig) afscheid van mijn vorige magnifieke auto: de A3, mijn eerste audi. De opvolger moest in ieder geval qua bouwkwaliteit en uitstraling op net zo'n hoog plan staan en eigenlijk qua vermogen niet onder doen echter een brandstofconsumptie groter dan 1:10 was geen optie. Een ding moest wel veranderen: de vloeistof die de auto zou consumeren. Geen diesel meer dankzij een beperkt jaarkilometrage i.c.m. een overheid die het dieselgebruik ontmoedigd. Uiteindelijk kwam ik toch uit op de Audi A4 Avant, aangezien de concurrentie niet zo mooi en fraai afgewerkt waren (oa Volvo V50, Volkswagen Passat, Ford Mondeo). De 2.0i liter motor bleek de gulden middenweg qua brandstofconsumptie, wegenbelasting (goedkoper dan de 2.0i FSI) en vermogen (1.6 vind ik ondermaats).
Op zoek naar de opvolger was niet makkelijk met mijn wenslijstje: niet in gerookt, liefst zwart metallic, pro-line uitvoering, trekhaak en navigatie.
De A4 uiteindelijk gevonden bij Vaartland, waarbij de auto gekocht zonder hem gezien te hebben (er waren direct veel geinteresseerden gezien de zeer scherpe prijs). Hij kwam net uit de lease met een laag kilometrage en in goede conditie (onderhoudsrapport zat erbij).
Een mooie zwart metallic Avant met donkere dakreling en raamomlijsting. Een tijdloze verschijning al zeg ik het zelf. Het is een Proline Business uitvoering, waarbij het jammer is dat er geen standaard multifunctioneel stuur en achteruitrijsensoren in zaten. Bij de grote beurt direct Isofix bevestigingen en sensoren laten installeren.
Rijden
- 88.000 km
Het is elke keer weer een genot om in de A4 te rijden. Het weggedrag is een mooi compromis tussen comfort en sportief. Het rijdrag is zeer vertrouwenswekkend ook bij gladheid. Het ESP grijpt rustig in wanneer nodig (bij besneeuwde wegen). De stoelen zitten voortreffelijk. De 2.0i motor is wat lui in de onderste toerenregio maar boven de 3000 toeren sleurt hij de A4 gemakkelijk naar illegale snelheiden. Het brandstofgebruik is gemiddeld 8.4 liter/100km bij gecombineerd verbruik waarbij iets meer stadsverkeer dan buitenwegen. Hierbij wel de kanttekening dat ik er een rustige rijstijl op na houdt. Bij een meer sportieve rijstijl gaat het verbruik richting de 10 liter/100km.
Het enige wat mij tegenvalt is dat bij plaatsing van een kinderstoeltje mijn (bestuurders)stoel naar voren moet, anders past het niet. Dat had ik niet verwacht. Misschien verandert dat straks bij een nieuw stoeltje waarbij de kleine naar voren kijkt. Verder is de bagageruimte niet heel groot, echter dat wist ik vantevoren al. Wel is hij goed toegankelijk en bruikbaar.
Met betrekking tot gebreken weert de A4 zich net zo goed als de A3, waarbij de auto geen enkel gebrek, rammeltje of gebruiksspoor vertoont. Het enige wat afgelopen jaar is gebeurt is het overspuiten van de gehele linkerzijde van de auto doordat een of andere vandaal een diepe kras in de lak had gemaakt van voor tot achter.
Concluderend is de A4 een heerlijke reisauto welke probleemloos functioneerd tegen (voor mij) acceptabele kosten. Ik zou hem zo weer aanschaffen.
Afscheid
- 113.500 km
De auto bleek voor een gezin met 4 personen en bagage toch regelmatig aan de krappe kant, zelfs met dakkoffer. Verder vond mijn vriendin de bediening van de auto aan de zware kant, terwijl zij voor haar werk de komende 2 jaar 120km per dag met de auto moest gaan rijden. Dus de auto particulier verkocht voor een bodemprijs, want er moest vrij snel een nieuwe auto komen.
Wel moet ik zeggen dat de auto zich in mijn bezit keurig heeft gedragen en ik op een accu en bobine na niet extra naar de garage hoefde. Dit natuurlijk ook bij een laag jaarkilometrage (±8000km/jaar). De onderhoudskosten waren dus laag (±500 euro/jaar). Het verbruik is blijven steken op 1 op 11. Wat voor grotendeels snelwegkilometers en rustig rijden een acceptabele score is. Wat me vooral opviel bij de verkoop, is de kwaliteit van het interieur: je ziet er niet aan af dat de auto al bijna 9 jaar oud is en ook de stoelen zaten nog prima.
Ik vind het nog steeds een van de mooiste stations ooit. De volgende keer alleen met automaat en zuinigere (+ sterkere) motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren