Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk Pro Line (2004)

autoreview

Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.9 TDI 130pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Oktober 2004. Na 22 maanden alleen maar pech met de nieuwe Renault Espace IV 1,9 Dci besloten om over te stappen naar een Audi A4 Avant 1.9 Tdi. Het is nog het nu oude model van voor de facelift van eind 2004. Audi dealer JEDI in Almere bood een goed bedrag voor de Renault Espace en gekozen werd voor een auto die op voorraad was in het bedrijf. Een uni zwarte (geen metallic) A4 Avant 1.9 Tdi met het Proline pakket. In dit geval bestaat dat uit: dorpels en de onderkanten van de bumpers zijn in kleur meegespoten, de achterbumper heeft ’parkdistance control’, de achterdeuren hebben electrische ramen, tussen de voorstoelen zit een opklapbare middenarmsteun, en verder is er cruisecontrol en radiobediening vanaf het stuur en heeft de auto het mooie Audi Concert radio/CD systeem. Automatische airconditioning, leren stuur en handrem met lerengreep zitten ook op deze auto. De auto is gekocht door het bedrijf en we hebben in Nederland (Ons bedrijf is Zweeds met vestigingen in veel Europese landen)nog geen ervaring met Audi. De aflevering verloopt zeer slecht door JEDI. De auto is nog niet klaar op het moment van afleveren en de autopapieren blijken bij een andere vestiging te zijn. Als klant mag ik ze daar zelf gaan ophalen want JEDI regelt verder niets. Helaas is de auto voor aflevering beschadigd en moet de achterklep worden overgespoten. De voor aflevering ingebouwde VDO-Dayton navigatie is niet goed gemonteerd en moet opnieuw op het dashboard worden gemonteerd. Kortom in de 2 weken na aflevering moet de auto al 3 dagen terug naar de dealer.
De auto zelf bevalt uitstekend. Stil, zodra de motor warm is, uitstekende standaard stoelen en een zeer prettig dashboard. De combinatie wit en rood licht in het dashboard is prettig aan de ogen en zeer snel en goed afleesbaar. De aanwezigheid van de datum en een klok die wordt aangestuurd door de atoomklok in Frankfort Duitsland is super. Geen geklooi meer met het omzetten naar zomer- of wintertijd en altijd de exacte tijd in de auto. Het stuur met de radiobediening is zeer prettig in het gebruik. Alleen de boardcomputer (uitgebreid model in deze auto) is wat lastig te bedienen via de rechter stengel achter het stuur. In de praktijk wordt die steeds minder gebruikt. Het Audi concert systeem is van grote klasse. Elke dag is het weer genieten van de volle tonen en diepe bassen. Het is een duur systeem maar echt goed. Deze Audi is een heel erg prettige zakenauto, stil, zeer goed afgewerkt en niet vermoeiend op de lange afstand. De auto wordt voor de verkoop van kleding ingezet in de Benelux en Frankrijk en maandelijks wordt rond de 5.000 kilometer met de auto gereden. De pluspunten van de auto zijn absoluut de goede afwerking, het zeer logische en informatieve dashboard, zeer goede binnenverlichting in de auto en de gebruiksvriendelijke cruisecontrol. Minpunten zijn: de middenarmsteun maakt het gebruik van de handrem zo goed als onmogelijk. Eerst de middenarmsteun omhoog en dan de handrem omhoog trekken. Er is verder erg weinig opbergruimte in de auto. In de voorportieren zijn vrij grote vakken te vinden en verder kan er nog iets in de middenarmsteun, onder het radiosysteem en in het (afsluitbare- (hulde!))dashboardkastje. De standaard (dus niet Xenon) koplampen geven niet erg veel licht, de ruitenwissers maken erg veel lawaai omdat ze de goede stroomlijn van de auto verstoren. Ruitenwissers aan is dus aanmerkelijk meer windgeruis. Bij kilometerstand:3.000 plus besloten om via Audi dealer JEDI, ABT Tuning op de Audi te laten uitvoeren. De auto moet dan 3 dagen naar de dealer die vervolgens een electronische regeleenheid naar importeur Pon opstuurt en een veranderde regeleenheid terugkrijgt en inbouwt. De kosten waren in 2004 net onder de 800 Euro met behoudt van fabrieksgarantie. Bij het ophalen van de auto bleek meteen al het nieuwe motorkarakter. Tjonge, wat wordt de 1,9 Tdi fel door deze tuning. Hoewel het een motor blijft die tussen de 2.000 en 3.000 toeren haar maximale koppel blijft leveren, dus je moet wel schakelen in deze auto, rukken de Newtonmeters de auto naar voren. Abt meent dat de PK’s van 130 naar 155 zijn gegaan. Hoe dan ook, de auto is heel veel feller en trekt zeer snel op.
Bij circa 31.000 kilometer gaf de boardcomputer aan dat de auto een onderhoudsbeurt nodig had. Uitgevoerd door dealer JEDI waren er geen bijzonderheden. Helaas verloopt het contact tussen het personeel van JEDI en ons bedrijf erg stroef. Besloten wordt om de auto in onderhoud te geven bij Audidealer Martin Schilder in Alkmaar. De Audi maakt kilometer na kilometer zonder een enkel probleem. Na de tuning is het gebruik rond de 1:17. Let wel er worden bijna alleen maar autosnelwegkilometers met de auto gereden en de maximumsnelheid wordt zeer gerespecteerd. Kortom de auto rijdt zelden harder dan 120 kilometer per uur.
De bestuurder meet 1.75 meter en heeft aan de ruimte van de auto dus meer dan genoeg. Anders wordt het wanneer er met 5 volwassenen in de auto wordt gereden. Dan is deze Audi gewoon te klein. Voorin gaat het best maar op de achterbank is er te weinig ruimte in de breedte en zeker veel te weinig beenruimte.Voor hele korte stukjes kan het, maar voor een lange rit is dit meer een auto voor 2 volwassenen en 2 kinderen (en dat mogen dan pubers zijn). Positief is het feit dat de vloer van de laadruimte eruit kan. Hierdoor wordt de bagageruimte over de volle lengte aanzienlijk dieper en kan er dus meer in de auto worden meegenomen. Verder is in het gebruik het aan de uitrolbare hoedenplank gemonteerde bagagenet zeer handig. Vaak wordt deze auto tot het dak toe volgestouwd met onze kledingcollectie. Ook dan is de auto door de buitenspiegels nog goed te overzien. Na 60.000 kilometer krijgt de auto een grote beurt bij Audidealer Martin Schilder. Geen bijzonderheden en prettig geholpen door deze dealer. Deze Audi wordt door ons gezin met 2 opgroeiende kinderen gebruikt naast de 2e auto: BMW 316i sedan van 2003. Opvallend is dat we in 2004 de Audi meer gebruiken, de stoelen van de Audi prettiger vinden en met meer plezier reizen in deze auto. In direct vergelijk stuurt de BMW rustiger maar zijn de standaard stoelen minder dan die van de Audi.
De Audi is een auto waar je als niet-liefhebber langzaam van gaat houden. Bij de aankoop was het niet mijn keuze (het bedrijf gaf hier haar voorkeur aan) maar na ruim een jaar heb ik me best aan deze auto gehecht. Stil, superbetrouwbaar, lekkere stereo, felle motor na tuning, heel goede ventilatie/verwarming die automatisch is. De auto zit uiterst solide in elkaar en is neutraal onopvallend. 1.000 kilometer op een tank diesel is normaal en best wel lekker.Maar het blijft toch een ’klinisch’ merk en ontwerp. Het klopt allemaal prima, zit doordacht in elkaar, is attent en compleet, maar roept niet die emotie op die we (echtgenote en ikzelf) wel hebben bij het rijden in een BMW en een Mercedes. Dit komt misschien wat overdreven over maar we rijden beroepshalve 60.000 kilometer per jaar en dan wordt de auto best belangrijk. Onze BMW wordt dus weer meer en meer gebruikt. Ook hebben we bij deze auto meer gevoel. Van 60.000 naar 110.000 kilometer rijdt de Audi opnieuw zonder een enkel probleem. Alles doet het en blijft het doen. Dus niet alleen Toyota maakt foutloze- en superbetrouwbare auto’s.Na 1,5 jaar rijden in deze Audi hebben we dus nog nooit de dealer hoeven op te zoeken buiten het normale onderhoud.
Banden. Deze Audi werd net als alle andere auto’s die importeur Pon levert, afgeleverd op Continental Eco banden. Na 70.000 kilometer zijn die vervangen voor Pirelli banden voor de zomer en een set Dunlop SP voor de winter. De Dunlops in de winter voldoen zeer goed onder deze auto. Deze winterband komt niet voor niets zeer goed uit vergelijkbare bandentests. Nagenoeg hetzelfde geldt voor de Pirelli zomerband in 15 inch. Zeer veel grip, korte remweg, goed op nat wegdek en stil. Een aanrader.De Audi wordt er veel lichtvoetiger door.

Na bijna 2 jaar blijkt de lak van deze Audi van opvallend goede kwaliteit te zijn. De auto wordt 2 keer per jaar met de hand in de vaste was gezet en verder alleen met de hand gewassen (ca. 1,5 keer per maand) zodat eventuele beschadigingen snel zichtbaar worden. De lak is sterk,en weinig gevoelig voor krassen. Na 2 jaar glimt de auto nog als nieuw. Wel valt de kwaliteit van de vloermat linksvoor en het tapijt in de kofferruimte tegen. Intensief gebruik laat duidelijk kale plekken na.
Bij de grote beurt bij 110.000 kilometer wordt door Audidealer Martin Schilder, de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen. E.e.a. zou pas bij 120.000 kilometer moeten gebeuren maar omdat de serviceinterval waarschijnlijk pas bij rond de 130.000 kilometer om een servicebeurt zou gaan vragen is dit wat vroeger gedaan.Opnieuw is deze Audi foutloos en valt er niets bijzonders te melden.
Na iets meer dan 2 jaar en ruim 120.000 kilometer wordt besloten om een nieuwe grotere auto te kopen. Met Audidealer Martin Schilder wordt gesproken over een nieuwe Audi A6 2.0Tdi Avant en met Ford wordt gesproken over de Galaxy 2.0 TDCi.
Het moet echt heel goed gaan met het merk Audi want de desinteresse bij de verkoopafdeling is onvoorstelbaar. De gevraagde offerte komt en geeft zwart op wit een inruilprijs voor de Audi A4 die onwaarschijnlijk veel lager ligt (werkelijk meer dan 9.000 Euro!) dan bij Ford en 2 onafhankelijke autoverkopers. Mijn ervaring is dan ook de volgende: Audi maakt uitstekende auto’s maar heeft een probleem bij de werkplaats (zeer slechte ervaring met Audidealer JEDI in Almere)en zeker bij de verkoopafdeling (Zowel bij JEDI in Almere als bij Martin Schilder in Alkmaar).
Maar het succes van de A4 en A6 van Audi, zorgen er blijkbaar voor dat de verkoopafdelingen van haar dealers niet erg haar best meer hoeven te doen, de klant koopt immers toch wel. Maar wij dus niet meer!
Na ruim 120.000 kilometer is de auto ingeruild bij de Forddealer in Almere. Opvallend is dat na twee dagen de Audi niet meer in het geheugen zit. Ondanks ruim 2 jaar trouwe dienst en zonder een enkel probleem blijkt de Audi niet een onuitwisbare indruk/herinnering achter te laten. Prima auto maar niet een auto die je doet besluiten om er opnieuw een van hetzelfde merk te kopen.

PROBLEMEN

De aflevering verliep gewoon slecht bij JEDI in Almere. De achterklep was beschadigd en het navigatiesysteem niet goed gemonteerd.
Verder: geen enkel probleem. Alles deed het en bleef het doen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.