Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk (2001)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.9 TDI 130pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het kriebelde een beetje na 2 jaar in mijn Golf te hebben gereden, en na wat zoeken uitgekomen op mijn huidige Audi A4 Avant TDI 130pk, stond al een poosje bij de dealer ( daarover later meer ), maar na een mooie deal te hebben gemaakt deze gekocht.

De 130 pk TDI vind ik personlijk nog steeds een fijne motor, hij mag hier en daar als ’rauw’ omschreven worden maar ik vind het een mooi lopende motor, en zeker op de snelweg, en je draait dan zo net boven de 2000 toeren in zijn 5, mag je hem zeker 6 cilinder kwaliteiten toeschrijven, zo mooi rustig loopt hij, en kan weten hoe 6 clinders lopen....maar er is altijd genoeg trekkracht voorhanden om even snel in te halen, en hoogst illegale snelheden zijn in een mum van tijd bereikt.

De kwaliteit straalt zeker van de auto af, ik heb de kleur zwart en dat in combinatie met de chroomranden rond de ramen, en chromen dakdragers geeft het de auto een chique uitstraling, binnen voelt alles even degelijk aan, en is alles ergonomiesch goed verantwoord, de deuren gooi je dicht met een mooie doffe klap, echte kluisdeuren zijn het, waar menigeen van opkijkt, en altijd reageren met wauw, nog een keertje dichtgooien, het geeft je een echt veilig gevoel.

Verbruik vind ik echt heel goed voor een auto van dit gewicht, 1450kg, gemiddeld met woon werk verkeer 1:16, maar tijdens lange ritten zit je toch tegen de 1:20 te hikken erg mooie waarde’s voor dit formaat auto.

Natuurlijk heeft de auto ook nadelen, de beenruimte op de achterbank is belachelijk krap, als 2e auto hebben we een Kia Picanto en die is misschien nog wel ruimer achterin....het is wat dat betreft een echte lifestyle auto, de looks gaan boven het praktiesche, maar gelukkig hoeven we weinig gebruik te maken van de achterbank.

Maar met mijn 1.90 heb ik voor alle ruimte nodig en blijft er achter mij een ruimte van hooguit 5cm over.....niet echt praktisch als gezinsauto dus, dan kan je beter een Passat nemen, als je toch in de VW/Audi familie wil blijven.

Al met al wel een fijne auto, 1000km+ achter elkaar is een fluitje van een cent, en je stapt fris uit, mede dankzij de standaard climat control....

Verder wel kale auto, had misschien beter kunnen uitkijken naar een pro-line uitvoering, maar nu nog bv de ramen bij de achterportieren openslingeren.....tja Audi onwaardig vind ik, maar ja....

Update 31-8-07

Na lang wikken en wegen toch een andere auto gekocht wederom een Audi maar nu een A3 Sportback 105pk TDI, geen nieuwe maar een jaar oud met slechts een kleine 20.000km op de teller, een nieuwe was voor mij als particulier geen haalbare optie met een beetje aankleden oa proline velgen etc etc komt de €40.000 wel erg dicht in de buurt....liep tegen deze aan en de eerste €10.000 afschrijving waren voor de 1e eigenaar........

Ga dus afscheid nemen van mij A4 die me veel plezier heeft gegeven, maar ook veel ellende.

Grote plus vind ik nog steeds de motor die er lekker aan trekt, ga nu naar een 105pk TDI.....kijk het even aan, maar zal waarschijnlijk gechipt worden.

Ook de afwerking in het interieur blijft op hoog peil, nu na dik 140.000km blijft de auto piep kraak en rammelvrij, grote klasse.

Maar auto ook veel problemen gekend voor premium merk, al schrijf ik dat 90% toe aan vorige (lease) eigenaar die er niet altijd even netjes mee omgegaan is qua rijden.

Heb daarom gekozen voor een ander mede omdat de nieuwe A4 eraan komt en ik nu nog een dikke inruil prijs kreeg voor mijn A4.

Een auto die me met gemengde gevoelens achter laat...erg mooi zowel binnen als van buiten......rijdt heerlijk, maar ook veel problemen.

Geef audi nog 1 kans, ben veel wezen kijken, maar als je eenmaal de afwerking van Audi bent gewend, tja dan valt veel in het niets, VW tja is het net niet, BMW kon me ook niet overtuigen, de C30 van Volvo mooie auto maar kofferbak is goed voor 2 kratjes pils en dan kan er geen speld meer bij, grootste misser van dit model, dus toch maar weer voor Audi gevallen.

Zal terzijnertijd weer een review over de A3 schrijven.

PROBLEMEN

Tja moet hier toch wel toegeven dat er ’veel’ problemen zijn geweest met de auto, heb zoals eerder al gemeld dat de auto een tijdje bij de dealer had gestaan, en wel buiten, de remschijven stonden stijf van de roest bv....maar helaas de remschijven even snel snel snel voor aflevering schoon geborsteld, maar bij afhalen vond ik dat toch wel even slikken, had er wel nieuwe op verwacht...

Bleek ook nodig de remmen waren zo ver ingerot dat het remmen met veel getril en gerommel gepaard ging, dus 4 nieuwe schijven plus blokken rondom onder garantie gemonteerd.

Verdere klachten:

Accu totaal op, helaas diep in zuid Frankrijk, erg vervelend, maar zelf voorgeschoten en netjes terugbetaald gekregen.

Los stekkertje in deur, electriesche ramen en centrale deurvergrendeling weigerde elke dienst, ook op die zelfde vakantie, erg vervelend met die tolpoortjes dat je raam niet opengaat.....

Er zaten lichtmetalen velgen onder, niet orgineel Audi, maar van de 4 bleken er 3 krom.....erg slordig dat dit niet eerder was opgemerkt, wel 4 nieuwe velgen gekregen, maar minder mooie, maar had verder geen keus.

Ruitenwisser mechaniesch stuk, nieuwe motor plus stangen gemonteerd....onder garantie.

Achter nieuwe schokbrekers gemonteerd, onder garantie.

En enkele weken geleden, de koppelling vervangen + vliegwiel, eigen kosten 1600 euro....dat was even slikken.

Maar voor auto van dit kaliber met nog net geen 140000km veel klachten vind ik, erg jammer.

Maar is voor mij waarschijnlijk de laatste ’gebruikte’ auto geweest, ook bij dit soort auto’s blijkt maar weer, het blijft altijd een gok wat je koopt, ook al is het bij een officiele dealer geweest, het zijn meestal toch ’snelle’ jongens die dit soort auto’s nieuw kopen/leasen, en dan is het trappen maar en de allende is voor een ander.....ben er een beetje klaar mee, ga mij orienteren voor nieuwe Golf/Jetta/A3/A3 sportsback, alle als diesel, en als outsider voor mij een BMW 118D , maar geef de VW/Audi familie hierbij nog 1 kans, mochten bij een geheel nieuwe ook veel problemen voordoen, dan word het tijd, om verder te gaan kijken....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.