Audi A4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 7.200 km |
1ste Review
- 500 km
Hallo,
Mijn Opel Insignia was 3 maart, 3 jaar oud (30000Km) en ik vond het tijd voor wat nieuws. Ik was op zoek naar iets vergelijkend maar dan met een automaat en een station uitvoering. Ik heb mijn hele "autoleven" (23jaar) al Opel gereden eigenlijk, dus was de eerste keus de opel dealer. Wat blijkt, een Opel Insignia met automaat, is alleen te krijgen in de 2.0t uitvoering. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd, zeker niet met het verbruik van de 2.0t motor. En dan de prijs..... Zou zo'n €6000,00 duurder worden dan de 1.6t. Dus maar eens langs wat andere merken. Allereerst naar de Mercedes dealer voor de nieuwe C-klasse coupé. Maar helaas, eigenlijk te klein en onpraktisch. Wel een erg mooie auto. Toen langs de BMW dealer voor de nieuwe 3-serie; ook een erg mooie auto maar had niet gelijk het wauw gevoel. Op naar de Audi dealer. De ontvangst was zeer goed en hartelijk, voor mij ook belangrijk bij aankoop van een auto. Na het samenstellen van een Audi Avant 1.8TFSI Multitronic in het Daytona grijs met het Proline S pakket en MMI plus en nog wat opties, zei de verkoper; kom we gaan hem eens bekijken..... Wat blijkt, er was er pas een gelost met de gewenste opties. Deze zou de showroom in gaan. Na het zien van de auto, eigenlijk al gelijk verkocht. Deze zou de showroom niet halen..... Na een proefrit met een 1.8TFSI Multitronic en nadat de verkoper naar mijn Insignia had gekeken voor de inruilprijs, de deal rond gemaakt en de aflevering zou plaatsvinden op 10maart.
10 maart was de aflevering en in 2 woorden; perfect geregeld. Ze nemen echt de tijd voor je en leggen alles erg goed uit. Eindelijk op pad met de Audi en man man, wat een verschil met de Opel. Alles voelt én is gewoon van betere kwaliteit en de materialen zijn ook gewoon een klasse beter. Ook de combi van de motor en multitronic is prima gekozen. De Insignia had 180pk en de Audi 170 maar de Audi heeft bijna 100Nm meer en dat merk je echt, ook al ben ik nog niet boven de 3000rpm uitgeweest. (de eerste 1500km). Ook het MMI plus is een lust voor het oog én oren. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen maar dat komt later nog wel. Nou tot zover mijn review, later meer
Na 7200 km's
- 7.200 km
Hallo,
Ik heb mijn A4 nu 6 maanden en na 7300km's even weer een update van mijn bevindingen. Het zijn niet erg veel km's maar ik rij er maar zo'n 10000 per jaar.
*Motor en versnellingsbak;
De 1.8TFSI voldoet prima en heeft, voor mij, voldoende vermogen en de combinatie met de multitronic is perfect. Ik rij hem meestal in de "D"stand. Ik vindt het verschil tussen de "D" en de "S" stand te minimaal, dus is de "D" stand, het standje voor mij. In de "S" stand reageert hij wat sneller maar het gemaakte schakelen via ik niet zo fijn. Het verbruik is voor mij niet zo belangrijk, als ik wat rustiger rijdt dan is hij wel zuinig maar zodra je wat sportiever rijdt dan wordt het al snel minder met het verbruik. De auto is én voelt veel sneller aan dan de Insignia en dat heeft vooral te maken met de Nm's. De Insignia had er 230 en de A4 heeft er nu 320 en dat merk je wel. Het is erg lekker om bij een stoplicht of het invoegen even het gas in te trappen. Het met de hand schakelen heb ik een paar keer gebruikt maar wat dit extra brengt zou ik niet weten, dan moet je geen automaat kopen.
*Wegligging;
De wegligging is lekker strak en de wagen helt weinig over in snelle bochten. Toch is het comfort prima in orde zo met de 19"velgen. Ook is de zitpositie lekker laag in de auto en dat versterkt het gevoel, van één zijn met de weg, wel.
*Interieur;
Dit is toch wel een groot verschil met de Insignia. De kwaliteit is gewoon veel en veel beter. Alles zit gewoon goed in elkaar en voelt beter én duurder aan, het ís natuurlijk ook allemaal wat duurder. De bediening is ook allemaal prima en alles zit op de juiste plaats. Alleen de bediening van de cruise control was even wennen, bij de Insignia zat dit op het stuur en was erg makkelijk. Ook de navi en de telefoon zijn makkelijk te bedienen. Vooral het scherm is een groot pluspunt. In de Insignia zat een gelijkwaardig systeem (DVD900) maar dat lijkt nu wel 10 jaar ouder. Ook het mediasysteem is prima, ik heb er nu 2 kaartjes van 16GB inzitten en hier kan een shitload aan mp3's op. Ik zou niet weten wat ik met de AMI zou moeten doen, behalve dan voor je ipod. De geluidskwaliteit is voor mij meer dan voldoende, wel is het belangrijk om te letten op het aantal kbpsén, dit komt het geluid wel ten goede. Het afgeplatte stuur pakt heerlijk beet en is een eyecatcher in het interieur. Het maakt de auto, samen met de zwarte hemel, stoelen en alu strips erg luxe en sportief aan de binnenzijde.
*Exterieur;
De auto trekt nog steeds veel bekijks en denk dat dit vooral komt voor de leds en de S4 grille, want zoveel verschil is er niet met de pre-facelift. Ook de Proline-S uitvoering maakt er een "dikke"auto van en laat hem wat potenter lijken dan hij eigenlijk is. De voorzijde is met de nieuwe koplampen en de S4 grille erg mooi om te zien. Ook de achterzijde met de diffusor en de beide uitlaten is mooi zo. Alleen het gat onderin de bumper voor de trekhaak, dat had ik toch graag anders gezien maar het valt alleen op als je op je knieen achter de auto zit en dat doe ik niet erg vaak... Maar had van Audi iets mooiers verwacht.
*Gedane Mods;
Er zijn diverse VagCom wijzigingen gedaan en deze bevallen prima. Het kantelen van de rechterspiegel bij het achteruitrijden houdt mijn velgen heel. De olietemperatuur gebruik ik dagelijks. Ook de achterlichten branden nu samen met de DRL's en dit staat niet alleen mooi maar is in mijn ogen ook veiliger. Het piepje bij het in en uitschakelen van het alarm is voor mij vooral handig. Het piepje van de gordel staat ook uit en is beter zo, ook al draag ik bijna altijd de gordel. Verder is de interieur verlichting nu dimbaar. En dan natuurlijk de needlesweep, dit is gewoon erg mooi om te zien. Ook is er een S4 grille geplaatst en sonniboys. De grille is een erg mooie aanwinst. Over de Sonniboys ben ik ook zeer tevreden. Ook heb ik de interieurverlichting vervangen voor leds en dit geeft een veel mooier én beter licht. Vooral de verlichting onderin de deuren is een uitkomst in het donker. Ook heb ik de mistlampen vervangen door wittere lampen, dit heb ik alleen gedaan voor het gezicht, het staat gewoon wat mooier.
*Toekomstige Mods;
Ik overweeg om de raamlijsten en de dakrelingen zwart te laten wrappen. Ook komt er dan een zwart optiek S4 grille en de uitlaatsierstukken worden dan zwart.
Zijn er dan helemaal geen minpunten? Eigenlijk niet. 1keer de melding gehad; olie aftappen, maar de volgende dag was dit weg en is niet meer teruggekomen. Ook heb ik 1 keer gehad dat mijn linkervoorrem bleef hangen, dit gaf een licht schurend geluid, even remmen en daarna nooit meer voorgekomen. alleen het eerder genoemde gat vindt ik een beetje Audi onwaardig.
EN DAN NATUURLIJK HET GROOTSTE PROBLEEM...
Wat over 2,5 jaar te kopen? Dat het een Audi wordt, is wel zeker nu. Misschien de nieuwe A4 of A5?
Het is een heel verhaal geworden maar wat te doen op een druilerige donderdagochtend... Het verhaal staat natuurlijk vol met meningen, en meningen zijn, meestal, persoonlijk.
Peet
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI AUT SPORT-EDITION SCHUIF/K-DAK NAVI CAMERA AIRCO LED LMV PDC
- 2014
- 191.564 km

Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S Line Pano Stoelverwarming
- 2011
- 236.627 km

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI Pro Line Business (NAVIGATIE,LED,XENON,CRUISE,COMFORT-STOELEN,PARKEERSENSOR,LM-VELGEN,TREKHAAK)
- 2012
- 189.698 km