Audi A4 Avant 1.8 TFSI 170pk (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8 TFSI 170pk |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Audi A4 avant 1.8 tfsi multitronic pro line busine
- 4.000 km
Het betreft een leaseauto. Om de bijtelling laag te houden ben ik gegaan voor deze pro line business uitvoering, met slechts een paar extra's. Gecombineerd met de 20% bijtelling houdt dit de maandelijkse kosten relatief laag.
Op mijn verlanglijstje stonden: perfecte automaat, 20% bijtelling, station en zoveel mogelijk vermogen/trekkracht.
De nieuwe BMW 320i kwam in de buurt, deze was echter nog niet in touring uitvoering beschikbaar en viel daardoor af. Voor vakantie's en IKEA's is een station toch handiger.
Uiteindelijk werd het de Audi.
Dit zijn de andere specificaties:
Kleur: maanlichtblauw.
Interieur: beige stoffen bekleding met bruin dashboard.
Extra's: 3 spaaks stuurwiel, binnen verlichtingspakket, blanke dakrailing, automatisch dimmende binnenspiegel (met geluidwerende voorruit).
De eerste ervaringen zijn uitstekend. De motor trekt vanaf (bijna) stationair als een lier. Dit maakt het in combinatie met de multitronic automaat een uiterst plezierige en comfortabele auto om in te rijden.
Meerijdend met het overige verkeer kom je niet boven de 2000 toeren. In de bebouwde kom draait de motor slechts 1000 toeren. Bij 130 km/h draait ie 1800 toeren.
De multitronic doet altijd precies wat ik van hem verwacht.
De S stand komt erg kunstmatig over met de 8 ingeprogrammeerde schakelstappen, de auto wordt er ook niet sneller door.
De normale D stand bevalt het beste. Als je vermogen wilt trap je het gaspedaal tot de kickdown in en zal de motor onmiddelijk naar de 3800 toeren gaan om vervolgens meer snelheid op te bouwen. Alleen als je het gaspedaal door de kickdown duwt stijgt het toerental direct naar 5100 toeren om vervolgens snelheid op te bouwen. Dit laatste is eigenlijk nergens voor nodig omdat duidelijk voelbaar is dat de motor bij 3800 toeren al evenveel vermogen levert als bij 5100, alleen is de overbrenging bij het hogere teorental natuurlijk nog korter waardoor toch sneller opgetrokken kan worden.
Het gemiddeld verbuik over de eerste 4000 km bedraagt 7.9l/100km. Hierbij zitten relatief veel korte ritten. Bij langere ritten bedraagt het verbuik zo'n 7.2l/100km.
Het beige interieur met bruine dashboard is prachtig. Persoonlijk vind ik het 3-spaaks stuurwiel hier fraai bij passen. De afwerking van het geheel is uitstekend.
Ik ben wel benieuwd hoe de stoffen bekleding het gaat volhouden. Ik heb deze onlangs geimpregneerd, zodat vlekken wat minder kans hebben. Het blijft natuurlijk erg kwetsbaar, beige stof.
Het is een comfortabel rijdende auto, oneffenheden worden soepel opgevangen. Op de snelweg is de auto aangenaam stil en lekker koersvast. Eigenlijk hoor je vooral de afrol geluiden van de banden en wat wind geruis langs de zijkant. Het voelt erg solide en degelijk aan. Door dit alles is het een aangename reisauto.
Echt super sportief kan er niet mee worden gereden. In scherpere (haarspeld-) bochten glijdt de auto vooral over zijn voorwielen weg en echt veel gevoel in het stuurwiel is er dan niet. In de dagelijkse rijpraktijk is dit echter eigenlijk geen gemis, maar eerder gewoon comfortabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.