Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 163pk (2003)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 163pk (2003)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 5V Turbo 163pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na 8 maanden

  • 141.000 km

Hierbij een review van mijn Audi A4 1.8t avant s-line 2003.

De auto heb ik in december 2008 aangeschaft met circa 131000 km inmiddels zo’n kleine 10000km mee gereden. Lang moeten zoeken naar deze auto. Na mijn vorige auto (golf 4 1.8t highline) wilde ik iets groter en chiquer gaan rijden. Omdat de Golf nog prima beviel heb ik de tijd genomen om een exemplaar te zoeken welke helemaal naar mij zin was en uiteindelijk deze gekocht: juiste kleur, motor en een s-line uitvoering. In diverse advertenties van audi’s wordt de term s-line te pas en te onpas gebruikt. Maar dit is een originele: Sportstoelen met half leder, zwarte dakhemel, geborsteld aluminium inleg en een 30 mm verlaagd onderstel met 17 inch velgen. Bij mijn zoektocht ook nog andere auto’s in acht genomen waaronder de BMW 3 met name de fijne 6 cilinders en de wegligging van de BMW zijn natuurlijk super, maar kwa vormgeving en zeker het interieur komt de Audi veel moderner over. Tevens rij ik zakelijk al BMW (118d 2007) en vind het wel leuk om Audi en BMW te rijden.

Problemen / reparaties:
December 2008
Na de aanschaf bleek de auto na rechts te trekken, na een week heb ik de winterbanden (van de Golf) laten omleggen en de auto tevens laten uitlijnen. Bij het uitlijnen bleek de auto geen afwijking te vertonen. Na de montage van de winterbanden reed de auto gewoon weer rechtuit.

Januari 2009
De auto heeft geen midden armsteun voor. Als je dit gewend bent is dit echt een gemis. Via Marktplaat een replica gekocht (50 euro) en deze zelf ingebouwd.

Februari 2009
De auto bij Hartog tuning laten tunen. Hartog tuning is de specialist voor het laten tunen van Audi’s resultaat circa 206 pk en 300 Nm. Met de standaard 163 pk kom je eigenlijk niks te kort, maar de tuning geeft echt iets extra aan de auto. De motor lijkt na de tuning tevens beter te lopen en het verbruik lijk iets te zijn afgenomen. Bij het tunen hebben wel twee bogines het begeven (echte een VAG kwaal) deze gelijk bij Hartog tuning laten vervangen 2 maal 45 euro

Auto wilde na lang stil te hebben gestaan niet meer starten. Via de mobiliteitservice de auto naar een Audi dealer gebracht en de accu laten vervangen. 190 euro!!.

Maart 2009
Met de auto naar de Franse alpen afgereisd. Heerlijke reisauto, met een constante snelheid van tussen de 140 en 160 over de peage is de auto helemaal in zijn element gemiddeld verbruik circa 1 op 11. Na de vakantie de zomerbanden weer onder de auto gelegd en gelijk trok de auto weer naar rechts. Bij de bandenboer de twee voorbanden laten verwissel en probleem opgelost (hoe dit kan is mij nog steeds een raadsel)

Juni 2009
Distributieriem en de waterpomp laten vervangen 500 euro.

Auto bevalt tot nu toe zeer goed, enige nadeel van dit model is de beperkte ruimte achter en de wat harde vering. In september hebben we een reis gepland met de auto naar Zuid-Spanje (Andalusie) deze en verdere ervaringen zal ik weer aanvullen in deze review.

up date

  • 149.000 km

Auto nu een jaar in bezit en circa 17.000 km gereden (kilometerstand 149.000) hierbij weer een update.

Juli 2009
De Dump-valve laten vervangen bij Hartog tuning voor een zwaarder exemplaar. De bestaande dump-valve is vrij zwak, voor een ongetunde 1.8t voldoet deze wel, maar zodra je de motor gaat tunen kun je beter het zwaardere exemplaar nemen van de 1.8t 225pk versie. Ik kan echt merken dat de oude dump-valve niet meer voldeed bij snel accelereren kwam de turbo bij het overschakelen niet meteen op druk door het drukverlies in de dump-valve

September 2009
Met de auto naar Zuid-Spanje geweest voor een rondreis Andalusië circa 7000 km gereden. Totaal geen problemen gehad. De auto is erg goed bevallen tijdens de reis. Tijdens de lange ritten leer je echt goed je auto kennen. Met name de motor is super, alleen mag de hoogste versnelling wel wat langer. Motor draait bij 120 km/h tegen de 3000 toeren. Zeker bij snelheden van 140 en hoger ga je de motor horen wat een beetje afbreuk doet aan het comfort. Zoals eerder gezegd is de auto behoorlijk stug geveerd, tijdens een aantal weken onafgebroken in de auto te hebben gereden wen je er wel aan. Echter, zodra ik thuis weer in mijn zakelijke auto stapte merkte ik dat het toch een stuk comfortabelere kan terwijl deze auto (BMW 118d) zeker niet bekend staat om zijn soepele vering.

November 2009
De auto een longlife (om de 30.000 km of 2 jaar) beurt gegeven en APK gekeurd. Totaal geen gebreken aan het licht gekomen. Voor nog geen 300 euro kan ik weer 2 jaar rijden!

December 2009
Winterbanden gemonteerd, de zomerbanden lijken toch wel aardig op. Van de zomer eens kijken voor andere banden en misschien wel andere velgen.

Na een jaar rijden waarbij ik zo’n 17.000 km met de auto heb gereden kan ik wel stellen dat de auto tot nu toe vrijwel probleemloos is.

2e Up date

  • 161.000 km

Weer een jaar en 12000 km veder en eigenlijk niks bijzonders gebeurt. Zoals ik al eerder schreef waren de zomerbanden bij de wissel van zomer naar winterbanden eigenlijk versleten. Ik ben in de zomer opzoek gegaan naar andere velgen en banden. Dit is gewoon handiger dan elke keer de banden omzetten. Op de originele 17 inch velgen laat ik de winterbanden zitten. vervolgens heb ik 19 inch replica velgen met banden aangeschaft (model S8). Met 19 inch gaat het comfort er niet echt op voorruit maar het staat echt zeer goed. Vervolgens de auto geheel laten uitlijnen.

In het voorjaar heb ik de auto samen met een poetsexpert van het Audiforum gepolijst en gepoetst. Geweldig resultaat de lak ziet weer als nieuw uit.

In december de auto APK laten keuren en de olie laten verwisselen. Bij de in lengte geplaatste 1.8 turbo motoren is het van belang dat je elk jaar of om de 15.000 km de olie laat verwisselen anders heb je kans op sludge vorming (verkoolde olieresten in de motor).

Tijdens de APK keuring is aan het licht gekomen dat de remschuiven en blokken rondom een aardig eind op zijn. Volgens de dealer kan ik er nog wel heel even mee doorrijden. Ik heb besloten net zolang door te rijden tot de remschijfindicator aangeeft dat ze moeten worden vervangen.

Voor de rest geen gebreken geconstateerd. Tot op heden kan ik wel stellen dat dit een zeer betrouwbare auto is, sinds de aanschaf nog nooit iets kapot gegaan. Ik was eigenlijk van plan om volgend jaar eens naar iets anders te kijken, een BMW 3 serie met een 6 cilinder staat hoog op mijn verlanglijstje. Maar deze auto bevalt nog steeds erg goed en is ook zeer (tot nu toe) betrouwbaar. Misschien dat ik toch wat langer met de auto blijf doorrijden.

3e up date

  • 173.000 km

Weer een jaar verder en de auto nog steeds in bezit. Het gehele jaar weer probleemloos gereden. Echter niet kosteloos, in maart de remschijven en blokken rondom laten vervangen (600 euro) en in december een longlife beurt, APK en airco onderhoud bij de dealer laten uitvoeren (350 euro).

Na de geboorte van onze dochter word de auto iets meer gebruik, mijn vrouw gebruikt de auto nu voor woonwerk verkeer. Verder is de station ideaal met de kleine (kinderwagen etc.)

Wel heb ik enigszins spijt van de 19 inch velgen. De banden zitten iets wat getrokken op de velg (door de breedte van de velg). Hierdoor worden de velgen niet goed beschermd door de banden, de velgen zijn nu al aardig beschadigd. Ook gaat er met 19 inch mijn inziens te veel comfort verloren. De banden zijn niet van een bekend merk, bij droogweer voldoen ze prima maar met regen zijn de banden zeer matig.

Verder bevalt de auto nog steeds zeer goed en is vrijwel probleemloos. Voor onze gezinssituatie heeft de auto het perfecte formaat. We rijden er voorlopig nog lekker mee door. Tevens zijn de grote slijtage delen tijdens mijn bezit vervangen (distributieriem, banden, de accu, remschijven en blokken). Op naar de volgende up-date.

4e update (190.000)

  • 190.000 km

Ook nu weer een jaar probleemloos gereden. Tijdens de wintersport in maart ging op de terugweg het motormanagement lampje branden. Behalve een verhoogd stationair toerental kon ik niets aan de auto bemerken. Bij thuiskomst bleek een klepje van een ontluchtingslang kapot te zijn, kosten circa 10 euro. Verder heb ik de 19 inch velgen met banden verkocht, zoals eerder geschreven bevielen deze slecht. Ik heb twee nieuwe zomerbanden gekocht en twee gebruikte en deze op de originele 17 inch velgen gemonteerd, rijd een stuk beter. Van de zomer op vakantie geweest naar Toscane en zuid Frankrijk auto weer probleemloos geweest. Wel stoor me steeds meer aan het relatieve hoge toerental van de motor in de hoogste versnelling hierdoor is de motor te goed hoorbaar, doet echt een beetje afbreuk aan comfort. Ter vergelijk mij auto van de zaak (BMW 116i automaat uit 2012) draai bij 120 km/h circa 2000 toeren de Audi 3000 toeren.

Einde:
Dit is de laatst review van mij over deze auto. De auto is inmiddels verkocht (word ingeleverd bij de dealer) ik heb een nieuwe baan waarbij ik voor een kilometervergoeding ga rijden in plaats van een auto van de zaak. Ik rij zakelijk circa 40.000 km, een diesel is daarvoor veel interessanter. Ik heb een A4 avant 2.0 tdi uit 2010 met een S-line pakket gekocht.

De auto gaat toch wel een beetje met pijn in m’n hart weg. Ik heb vier jaar probleemloos en met veel plezier in de auto gereden. Wel kijk ik natuurlijk uit om met de nieuwe A4 te gaan rijden ik hoop dat deze net zo bevalt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.