Audi A4 2.0 TDI 122pk sport (2018)

autoreview

Audi A4 2.0 TDI 122pk sport (2018)

Signalement

UitvoeringA4 2.0 TDI 122pk sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 7.000 km

Na in iets meer dan 3 jaar de teller van de A3 Limousine 2.0 TDI S-Tronic 210.000 KM verder te hebben gezet, was het tijd voor een nieuwe.
De policy van de werkgever geeft de mogelijk tot een paar merken waar uit gekozen moet worden. Vandaar dat mijn zoektocht wat beperkter is dan normaal. Gezien ik ongeveer de helft van mijn tijd vanuit België werk, was ik vooral opzoek naar een comfortabele auto op de lange baan. Een paar eisen:
- Automaat
- Diesel
- Goede stoelen
- Zoveel mogelijk op comfort afgesteld
- Indien mogelijk wat meer ruimte dan de A3

Opties die ik heb overwogen naast de A4:
Skoda Superb
Vind ik persoonlijk een mooie auto. Echter is de ruimte misschien wel een beetje teveel van het goede. Een auto die wellicht in latere levensfases beter past :)

BMW (1 of 3 serie)
1 serie vind ik voor comfort op de lange baan net iets te hard afgesteld. 3 serie vond ik behoorlijk prijzig. Nadat de BMW dealer in Woerden het blijkbaar niet nodig vond om nog contact op te nemen voor de paar vragen zoals beloofd, heb ik er eigenlijk niet meer naar gekeken. Bovendien vind ik beiden auto's een beetje op leeftijd.

Mercedes C-Klasse
Was erg van de auto gecharmeerd. A-klasse vond ik geen optie gezien dat model niet leverbaar was doordat de nieuwe net uitkwam, en om nou net met het oude model te gaan rijden. Bovendien heb ik deze nooit echt mooi gevonden. Uiteindelijk waren we erg dichtbij, maar bleek ook de C-klasse niet bestelbaar te zijn door een modeljaar wisseling.

Uiteindelijk ben ik toch best een Audi fan, en de relatie/service bij AMES is gewoon ontzettend goed. Dus kwam ik toch weer bij Audi terecht. Naast deze A4 heb ik ook voor een nieuwe A3 Limousine gekeken. Echter vond ik die in verhouding best prijzig. Tuurlijk was deze dan beter uitgerust, maar met een 1.6 TDI S-Tronic kwam je uiteindelijk op hetzelfde bedrag uit. Omdat het leuk is wat anders te rijden, en de A4 meer comfort biedt, toch overstag gegaan voor de A4. Bovendien vind ik de loop van de 2.0 TDI mooier dan die van de 1.6, maar dat komt wellicht ook wel door de isolatie in de auto zelf.

Uiteindelijk is er besteld:
Audi A4 2.0 TDI S-Tronic Lease Edition
Matador rood metallic
Audi Smartphone interface (Apple carplay & Android auto)
Dashboard in grijs eikenhout
54 liter tank
24 liter add blue tank

De uitrusting
Er zat nog wel wat ruimte in het budget, maar je moet ergens ook de grens trekken voor de bijtelling. De lease edition heeft eigenlijk alle musts er wel op. De sportstoelen zitten erg fijn en geven goede steun. Ik heb lang zitten twijfelen over de kleur, maar ben er toch erg blij mee. Nergens kon ik deze kleur in het echt bekijken op een A4, en geloof ik ben ik het alleen 2x op een A5 tegen gekomen. Zo met mijn 25e levensjaar geeft het de auto sowieso nog een beetje een jonger uiterlijk. Met de smartphone interface ben ik ook erg blij. Zodra je de auto instapt vraag de navigatie of deze naar je volgende agendapunt moet navigeren, en ook Spotify werkt erg goed. Wel merk je dat Apple Carplay een beetje is ingesteld voor een touchscreen, wat de A4 dan weer niet heeft. Daarnaast had ik in mijn A3 MMI+, waarmee je kon schrijven op het touchpad, dat mis ik toch wel een beetje. Je bestemming met de draaiknop in MMI invoeren is gewoonweg niet handig.
Standaard zit er in de A4 aluminium kleurige afwerking. Ik vind het grijs eiken een iets rustigere uitstraling hebben. Sowieso is het hele interieur van een A4 echt nog wel een klasse hoger dan een A3.
De 54 liter tank is een gratis optie. Nog steeds niet erg groot, maar in ieder geval beter dan de standaard 47 liter tank. Ook de 24 liter adblue tank is een welkome aanvulling. Zit er niet op te wachten tussen de beurten naar de dealer te moeten.
Ik heb nog getwijfeld over ander velgen gezien 17" wat aan de kleine kant is. Maar ach, eigenlijk wel lekker voor het comfort, en het model vind ik niet lelijk.

Het rijden
De auto is nu 5 weken in bezit en we zijn 7.000 KM verder. Qua kracht ben ik er van 150pk naar 122pk iets op achteruit gegaan. Tot de 100 is er eigenlijk weinig mis mee, daarboven begin je wel te merken dat de auto gewoon niet zo heel krachtig is. Uiteindelijk kom je er wel, maar het duurt gewoon wat langer. Waar de A3 je echt nog een douw gaf bij 150, is dat hier niet het geval. Vorige week moest ik voor werk nog in Köln zijn wat een mooie kans gaf de hogere snelheden uit te proberen. De top wijkt niet zo gek veel af van de A3, alleen, neem de tijd... Het is wel erg prettig dat de auto bij een cruisesnelheid van 160 net over de 2000 toeren draait, dat doet de rust veel goeds. De auto is sowieso heel stil, ik ben erg verbaasd dat er nog zo'n verschil met een A3 in zit. De wegligging vind ik echt veel beter. De A3 was een beetje een zwabberkist, die op wat sneller genomen bochten gauw op een kant ging hangen. In deze koets zit veel meer balans, sportiever en comfortabeler.

Het verbruik
Ook hier doet de A4 het beter dan de A3. Waarschijnlijk omdat er een 7 ipv 6 bak in zit. De auto draait gewoon behoorlijk wat minder toeren op de snelweg. Op een rit met 100 - 120 - 130 wegen gecombineerd waar je je netjes aan de snelheid houdt kom ik meestal rond de 4.5L/100 KM uit.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn keuze, hier kunnen we wel weer even mee vooruit :)
Nu hopen dat deze auto het voorlopig zonder tussentijdse werkplaatsbezoeken kan doen.

Eerste beurt

  • 30.500 km

Eerste beurt gehad bij AMES Dordrecht, dus tijd voor een kleine update.
Verder, zoals verwacht, geen problemen. Helaas redde ik het niet tot de eerste beurt met de AdBlue, bij 24.000 KM moest deze bijgevuld worden.
Heb nog steeds erg veel schik van de auto, geen spijt van de keuze! Als leenauto kreeg ik een A3 mee, viel me direct op wat voor verschil in geluid daar toch in zit. Apart, want in de 3 jaar dat ik met een A3 Limousine heb gereden, vond ik die ook al erg stil.

Qua kilometers kom ik redelijk uit op de schatting, +/- 60.000 per jaar. Na een paar weken moest de auto helaas al een paar dagen naar de schade herstel omdat iemand het leuk vond een kras over de hele deur te zetten met zijn sleutel. De dag nadat ik de auto terug had werd ik vanachten (zacht) aangetikt op de Brusselse ring.... Weer een krasje voor de spuiter.
Daarnaast heeft de auto nog een maand stil gestaan in november i.v.m. vakantie.

Verbruik staat nu op 5,3L op de 100 KM bij een gemiddelde snelheid van 85 KM/U. Vind ik toch een erg nette score, zeker gezien ik van lekker door rijden houd.
Nu ik gewend ben dat de auto niet heel veel pit heeft boven de 130, stoor ik me er eigenlijk niet aan. Door de 7 versnellingen is er nog wel erg veel rust in de auto op hogere snelheden. Waar ik me wel soms wat aan erger is het feit dat de auto bij de cruise control soms erg lang in een lage versnelling blijft hangen. Als je bijvoorbeeld de CC reset naar 150 als je 100 rijdt, blijft de auto met optrekken heel lang in zijn 5 hangen. Als ik haast heb op naar de 150 te komen, geef ik zelf wel gas. Als ik de CC reset mag de auto wat mij betreft best snel opschakelen en er langer over doen.

Sinds een paar maanden is GoogleMaps toegevoegd aan AppleCarplay. De MMi Navi gebruik ik eigenlijk amper meer gezien dat zo naadloos werkt. Daarnaast ziet het er ook mooi uit met de projectie van de satelietbeelden op het scherm. FlitsMeister is sinds kort ook beschikbaar, echter voor mij niet echt bruikbaar. Rijd veel in Belgie, en daar weet FlitsMeister erg weinig te melden over de verkeersinformatie.

Tweede beurt

  • 64.000 km

Auto heeft net de tweede beurt gehad. Bij de Audi dealer mocht ik al niet meer terecht van Leaseplan, dus nu onderhoud bij het Leaseplan Occasioncenter in Breukelen gedaan. Opzich prima service, auto netjes gewassen en uitgezogen.
Verder geen problemen, hij toont zich tot nu toe een stuk betrouwbaarder dan de vorige A3.
Auto staat nu op 5.3L/100 KM en een gemiddelde van 87KM/U. Het is dat ik veel buiten de spits lange afstand rijdt op hogere snelheid, ander ben ik er zeker van dat het gemiddelde dik onder de 5.0 zou duiken. Als ik het verbruik vergelijk met een aantal C-Klasses die collega's rijden, doet deze het toch echt véél beter.

Vervroegd afscheid

  • 83.000 km

Helaas vervroegd afscheid moeten nemen van de A4. In februari gebeurde vlak voor me een ongeluk met meerdere auto's op het moment dat het net weer begon te rijden vanuit een file. Kon nog flink remmen, maar helaas dus net wat meters te kort. Het ging geen 30 km/h meer. Gelukkig had geen van de 5 betrokkenen persoonlijke schade.
Tot mijn grote verbazing is de auto vrij snel daarna total loss verklaard. Waarschijnlijk een combinatie van zeer slechte restwaarde van een diesel, en hele hoge kosten voor Audi onderdelen.
De zoektocht naar een vervanger is bijna afgerond, en de kans is heel groot dat het weer een A4 wordt. Heb nog even gekeken naar de nieuwe 3 serie, en ben er best van gecharmeerd. Echter is die in vergelijkbare uitrusting zo'n € 5.000,- duurder.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.