Audi A4 1.9 TDI quattro 110pk (1999)

autoreview

Audi A4 1.9 TDI quattro 110pk (1999)

Signalement

UitvoeringA4 1.9 TDI quattro 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf146.000 km
KM-stand laatst345.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 345.000 km

Update 08-12-2011:
Helaas, de Audi is niet meer in ons bezit!
Na ruim 370.000 km en 8,5 jaar trouwe dienst heeft hij plaats moeten maken voor onze nieuwe Hyundai i10.
Ivm. de komst van een leaseauto kon de oude man een tweede leven gaan starten in het Oostblok. Want daar zal hij vermoedelijk via de handel wel belanden.

De i10 is iets heel anders en kan ook niet worden vergeleken met de Audi. Dat doen we dan ook maar niet.

Audi, bedankt voor de mooie jaren!

Update 31-08-2011:
Inmiddels staat de teller op 365.000 km and still going strong! Dit jaar was de distributieriem (icl. waterpomp uit voorzorg) weer aan de beurt. Kost even een paar centen, maar hij kan er weer tegen aan.
Onderhoud is nog steeds minimaal. Gewoon de gebruikelijke beurten.
Volgende week wordt de auto weer ingezet als reisauto richting Oostenrijk. Wordt er weer 2500 km. bij gezet. Op naar de 400.000 km!

Update 22-01-2011:Wij hebben deze auto nu ruim 7 jaar in bezit en genieten er nog elke dag van. In 2003 gekocht van een particulier die naar New York ging emigreren voor zijn werk. De km-stand was toen 146.000 km. Daarvoor afkomstig uit de A-selectie van Audi, dus nog een half jaar volledige fabrieksgarantie. Van die garantie hebben we toen gelijk gebruik kunnen maken, omdat de stoel verstelling van de passagier niet meer goed functioneerde. Deze is dan ook vervangen zonder kosten. Vlak voor het aflopen van de garantie is er nog een keerring van de quattro aandrijving vervangen. De jaren erna zijn de kosten ons enorm meegevallen. De auto heeft ons maar een keer laten staan. De accu bleek stuk na terugkomst van vakantie. De auto had twee weken bij de garage gelogeerd en waarschijnlijk was er een lampje blijven branden. Maar de accu wilde daarna niet meer bijladen, dus tijd voor een nieuwe.

De auto krijgt regelmatig zijn beurtjes. Eerst nog via de dealer, maar later via de universele garage (scheelt toch enorm veel geld!) Hoewel eigenlijk de Audi dealer in Haarlem de reden is geweest van vertrek. Ik heb me nog nooit zo belazerd gevoeld.

Wat was er gebeurd. Tijdens het rijden naar mijn werk, gingen alle lampen ineens aan en de toerenteller evenals de kilometerteller sloegen geheel uit. Om daarna (tijdens het rijden) compleet uit te vallen. Rijden ging nog wel en ik was dicht bij het werk. Dus daar geparkeerd. Audi mobiliteit service gebeld. Kwam er een sleepwagen voorrijden (een concurrent van de ANWB) die de auto mee wilde nemen naar de garage. Hij vermoedde een kapotte dynamo. Ik moest zelf dan maar uitzoeken hoe ik thuis zou komen. Heb voorgesteld om de auto zelf maar naar de garage te brengen, omdat hij nog wel gewoon reed. Onze eigen garage in IJmuiden had er geen een op voorraad, maar stuurde me door naar Haarlem (het moederbedrijf toendertijd)Daar kreeg ik met heel veel moeite een leenauto mee, omdat ze er geen hadden. Uiteindelijk een andere A4 meegekregen.
Heb duidelijk de klacht doorgegeven en tevens dat de verlichting er mee gestopt was. 's middags kreeg ik een telefoontje. Mooi, dacht ik, de auto is klaar. Nee, dat was het niet. Ze wilde de leenauto graag terug, want die was aan een andere klant beloofd!
Of ik hem even wilde terugbrengen. Kon ik dan een andere auto meekrijgen? Dat wist men niet zeker. Na een lang kreeg ik het voor elkaar dat zij de auto zelf kwamen omruilen thuis voor een andere. Kreeg toen een afgeragde (kan het niet anders formuleren) VW Jetta. Absoluut geen goede vervanger voor de Audi. Dacht dat die mobiliteit garantie van Audi zo goed geregeld was? Overal extra voor betalen bij onderhoud, want stel je voor als er iets onderweg gebeurd. Na twee dagen was de auto dan toch klaar, kon ik hem 's middag ophalen. Toen ik alles had betaald (toen wel een hoge rekening!) en de auto startte, bleek dat de verlichting nog niet werkte. Dus ik weer terug naar de balie. Of ik morgen wilde terug komen, want de monteurs zouden net naar huis gaan. Beetje onmogelijk, omdat het al donker werd buiten. De leenauto was al weer ingeleverd. Snel nog een monteur aan zijn jas getrokken. Die begon de zekeringen kast te controleren. Na veel zekeringen in onwillekeurige volgorde te hebben bekeken, was de conclusie dat hij alles moest doormeten. Maar dat kon de volgende dag pas. Ik weer proberen de leenauto mee te krijgen. Dat lukt gelukkig. De Jetta ging weer mee naar huis. Volgende dag belt de garage dat ze de storing hebben gevonden. Er was een zekering stuk. Maar daar wilde ze wel wat uren voor in rekening brengen, want dat was niet zo gemakkelijk. Afijn, die uren heb ik niet betaald, omdat ze na mijn hele verhaal toch wel wat coulance wilde geven.

Dat was eigenlijk de slechtste ervaring met deze auto. Maar dat kan ik de auto niet kwalijk nemen. De garage (toendertijd heette ze nog Brinkman, tegenwoordig Martin Schilder) heb ik gelukkig nooit meer van binnen gezien. De garage om de hoek bleek beter en ook nog goedkoper. Excuses heb ik van Audi nooit gekregen, ondanks een klacht die ik had ingediend bi de garage. Ze beloofde me dat de After Sales manager contact met me zou opnemen. Ik wacht nog steeds op een telefoontje...

Onderhoud:
Naast de gebruikelijke nieuwe banden, distributieriem, remmen, schijven en kleine/ grote beurten zijn er een paar slijtage onderdelen vervangen. De accu(2004), waterpomp (2004), dynamo (2006), stabilisator achter (2008), luchtmassameter (2009) wiellager RV en LA (2010), schokbrekers en veren achter (2010, een veer was gebroken).

Hij staat nu weer op zijn winterbandjes en heeft de afgelopen december maand weer zijn uitmuntende werk gedaan. Quattro aandrijving met winterbanden is dan een genot om mee te rijden in de sneeuw. Ook op wintersport zijn de sneeuwkettingen altijd overbodig geweest (heb ze wel mee, is verplicht) Komende maand weer naar Oostenrijk.

Onze volgende auto wordt zeker weer een 4-wiel aangedreven auto. Of het weer een Audi wordt is nog niet zeker, maar het quattro systeem heeft ons hart wel gestolen.

Nog een laatste puntje over het verbruik. Wij rijden vooral veel snelwegkilometers. Hiermee scoren we gemakkelijk 1 op 17 á 18. Gecombineerd verbruik is ook altijd 1 op 17. Niet verkeerd voor een quattro uitvoering. En nee, wij rijden niet constant 90 of 110 km/u op de snelweg, maar gewoon lekker mee met het verkeer.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.