Audi A4 1.9 TDI 90pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 183.000 km |
KM-stand laatst | 201.100 km |
ERVARINGEN
- 201.100 km
Nadat ik zeer tevreden rond heb gereden in een zeer luxe Mercedes Vito, moest ik deze helaas inleveren omdat ik een andere baan kreeg. Voor deze baan had ik ook een auto nodig, en mijn baas had nog wel een Audi A4 over. Zo gezegd, zo gedaan.
Het was eerst even wennen, van een busje naar een personenauto maar ik moet zeggen dat deze auto prima bevalt. Hij trekt zeer snel op, ondanks de kleine motor van 90 PK en ziet er zeer mooi uit. Veel negatieve dingen aan deze auto zijn er eerlijk gezegd niet, misschien alleen het zeer gevoelige koppelingspedaal, maar daar wen je snel aan.
Ik moet mezelf echter weer tegenspreken hierboven, want als de auto volgeladen is met 4 à 5 man dan merk je toch nog wel dat je met de kleinste 1.9 motor te maken heb. Het optrekken gaat dan best moeizaam.
PROBLEMEN
- 201.100 km
[ 188.00 KM ]
De remschijven/remblokjes voor volledig vervangen, omdat deze wel erg versleten waren en enorm piepte bij het remmen. Kosten inclusief arbeid ongeveer 300 euro.
[ 189.500 KM ]
Auto werd tijdens de APK keuring afgekeurd. Reden was een losse accu en 2 kapotte remslangen voor. Accu weer vastgezet en de 2 remslangen vervangen. Ook gelijk de ruitenwissers vervangen. Kosten inclusief arbeid ongeveer 200 euro.
[ 192.500 KM ]
Ik heb voor de zekerheid de distributieriem samen met de spanrollen en waterpomp laten vervangen. Er was geen duidelijke onderhoudsgeschiedenis beschikbaar van de auto, en omdat deze zo erg beviel nam ik het zekere voor het onzekere. Totale kosten inclusief arbeid 400 euro. Een tip voor mede Audi/VW rijders : koop in godsnaam nooit de originele distributie riem, spanrollen, waterpomp etc ! Het enigste verschil tussen het \'originele\' en de \'imitatie\' is dat er een stempeltje van Audi/VW opstaat. Ik meen het serieus, het merk wat VAG gebruikt is hetzelfde als de imitatie, mijn garage liet dit zien nadat ik de onderdelen overhandigden.
[ 201.000 KM ]
Nieuwe motorolie van Mobil & nieuwe oliefilter, 50 euro totaal bij KwikFit. Eigenlijk moet ik me diep schamen, want die nieuwe motorolie had er allang ingemoeten merk ik nu. Wat een verschil met eerst. Mijn auto schakelt soepeler, heeft meer trekkracht uit lage toeren, maakt veel minder lawaai stationair en heeft weer een stabiel toerental als de motor stationair draait. Ik vrees dat deze motorolie er zeker 40.000 km inzat.
[ Toekomstige reparaties : ]
- Vering achter begint irritant te kraken.
- Stukje rubber steekt uit bij het stuur, waardoor je tijdens het sturen een irritant geluid hoort.
- Knipperlicht functioneert niet goed.
- Airbag lampje is spontaan gaan branden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.