Audi A4 1.8 5V Turbo Quattro (1998)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4 - interieurAudi A4

Signalement

UitvoeringA4 1.8 5V Turbo Quattro
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met mijn vorige auto had ik inmiddels 100.000 km gereden en in de loop der tijd ging hij steeds meer olie verbruiken (zeg maar gerust zuipen). Ook de souplesse was een beetje ver te zoeken. Vandaar dat ik naar een andere auto op zoek ging, een A4. Aanvankelijk kwam ik op een 1.6 en na een proefrit gemaakt te hebben was ik toch redelijk overtuigd van deze auto op de vraagprijs na. Diezelfde dag nog reed ik in een 1.8 Turbo Quattro uit 1999 en dat is toch wel even andere koek. Duurder om in te rijden, maar wel iets wat beter bij me past. Uiteindelijk heb ik een andere gekocht omdat de kilometerstand van die auto 60.000 lager was.
Het is een auto waar je relaxt mee kan cruisen of lekker mee door kan halen. Het ligt allemaal aan je rechtervoet. Ik rijd er zelf 1:11 mee en dat valt me zeker niet tegen. Af en toe rijd ik stevig door maar doorgaans houd ik me in (in de spits kun je ook niet veel anders). Voor de langere afstanden is dit dan ook een prima auto. Weet je dat je dagelijks in de file aan moet sluiten; koop dan wat anders! Die van mij is getuned tot 193 pk en dan wil hij graag. Iedere keer remmen, koppelen en schakelen in de file is dan echt niks. Rijd je daarentegen met 100 over de snelweg dan trap je hem binnen twee tellen naar de 140. Hij voelt ook lekker stevig aan en schakelt kort. Tussen de 2.000 en 2.500 rpm kun je makkelijk opschakelen, want je hebt koppel genoeg. Verder stuurt hij direct en die Quattro-aandrijving is een must.
Een nadeel is dat het geen ruimteschip is. Mij oude 80 was ruimer; twee volwassenen achterin gaat eigenlijk niet (te weinig beenruimte). De kofferbak is iets smaller dan van de 80. Op een hobbelige weg kraakt het interieur wel; hij is stug afgeveerd en het interieur ziet er wel fraai uit, maar na verloop van tijd krijg je dat nu eenmaal.

PROBLEMEN

Er piept iets bij de snaren. Of misschien is het wel de dynamo. Het is werkelijk geen gehoor. De BOVAG-garantie is een wassen neus; bedrijven lossen dingen doorgaans el-cheapo op. Verder piepen de remmen vrij snel.
Verder niets noemenswaardigs. Het olieverbuik is een halve liter op de 15.000 km.

Slijtagezaken:
Na 500 km reed ik al een achterband aan flarden, een stuk metaal dwars door de band heen (in dat jaar drie lekke banden met drie verschillende auto’s ;-)
De voorruit moet vervangen worden (flinke scheur na een sterretje).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.