Audi A4 1.8 5V Turbo Quattro (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 5V Turbo Quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Met mijn vorige auto had ik inmiddels 100.000 km gereden en in de loop der tijd ging hij steeds meer olie verbruiken (zeg maar gerust zuipen). Ook de souplesse was een beetje ver te zoeken. Vandaar dat ik naar een andere auto op zoek ging, een A4. Aanvankelijk kwam ik op een 1.6 en na een proefrit gemaakt te hebben was ik toch redelijk overtuigd van deze auto op de vraagprijs na. Diezelfde dag nog reed ik in een 1.8 Turbo Quattro uit 1999 en dat is toch wel even andere koek. Duurder om in te rijden, maar wel iets wat beter bij me past. Uiteindelijk heb ik een andere gekocht omdat de kilometerstand van die auto 60.000 lager was.
Het is een auto waar je relaxt mee kan cruisen of lekker mee door kan halen. Het ligt allemaal aan je rechtervoet. Ik rijd er zelf 1:11 mee en dat valt me zeker niet tegen. Af en toe rijd ik stevig door maar doorgaans houd ik me in (in de spits kun je ook niet veel anders). Voor de langere afstanden is dit dan ook een prima auto. Weet je dat je dagelijks in de file aan moet sluiten; koop dan wat anders! Die van mij is getuned tot 193 pk en dan wil hij graag. Iedere keer remmen, koppelen en schakelen in de file is dan echt niks. Rijd je daarentegen met 100 over de snelweg dan trap je hem binnen twee tellen naar de 140. Hij voelt ook lekker stevig aan en schakelt kort. Tussen de 2.000 en 2.500 rpm kun je makkelijk opschakelen, want je hebt koppel genoeg. Verder stuurt hij direct en die Quattro-aandrijving is een must.
Een nadeel is dat het geen ruimteschip is. Mij oude 80 was ruimer; twee volwassenen achterin gaat eigenlijk niet (te weinig beenruimte). De kofferbak is iets smaller dan van de 80. Op een hobbelige weg kraakt het interieur wel; hij is stug afgeveerd en het interieur ziet er wel fraai uit, maar na verloop van tijd krijg je dat nu eenmaal.
PROBLEMEN
Er piept iets bij de snaren. Of misschien is het wel de dynamo. Het is werkelijk geen gehoor. De BOVAG-garantie is een wassen neus; bedrijven lossen dingen doorgaans el-cheapo op. Verder piepen de remmen vrij snel.
Verder niets noemenswaardigs. Het olieverbuik is een halve liter op de 15.000 km.
Slijtagezaken:
Na 500 km reed ik al een achterband aan flarden, een stuk metaal dwars door de band heen (in dat jaar drie lekke banden met drie verschillende auto’s ;-)
De voorruit moet vervangen worden (flinke scheur na een sterretje).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Limousine 1.6 Advance Ecc Xenon Stuurbekrachtiging Lm Velgen Youngtimer***APK t/m 3-9-2025***
- 1999
- 242.609 km

Audi A4 Limousine 1.6 Advance Clima, Cruise control, Lichtmetalen Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, Vo
- 1998
- 249.435 km

Audi A4 1.8 5V TURBO QUATTRO / 100% ONDERHOUDEN / NL AUTO
- 1997
- 370.171 km
Lezersreacties (0)
Reageren