Audi A3 Sportback 35 TFSI Advance Sport (2019)

autoreview

Audi A3 Sportback 35 TFSI Advance Sport (2019)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 35 TFSI Advance Sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10.700 km
KM-stand laatst10.700 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

merkentrouw

  • 10.700 km

Omdat ik regelmatig reviews lees vind ik het wel billijk en sportief om zelf hieraan ook eens een bijdrage te leveren. Wel een beetje huiverig voor alle eventuele ongenuanceerde commentaren…want mijn nieuwe auto is een VAG product.
Het is namelijk een Audi A3 Sportback S-Line uit 2019 geworden met een nieuwe 1.5 TFSI motor waar de kop vanaf is.
Rij al heel mijn hele leven tot tevredenheid VAG producten: Begonnen met een VW polo eind jaren 80, gevolgd door een reeks snelle golfjes GTI en VR5, Audi A4 en A3.
Rij nu een kleine 7 jaar in mijn Audi Sportback Ambition pl plus 1.2 (105 pk) uit 2013 en nooit geen mankementen gehad. Toch wordt het tijd voor iets nieuws waar ik weer een tijdje mee vooruit kan.
Dus de zoektocht een hele tijd geleden gestart…onder het mom “een goede voorbereiding is het halve werk”. Autosites uitpluizen is een verslavend tijdverdrijf.

Een splinternieuwe Audi is voor een particulier eigenlijk niet meer te betalen. Ik vind de nieuwe A1 een aantrekkelijk model maar wat een prijzen; even configureren= S-line met enige verwennerij levert een prijs op van 42.000 euro en dan heb ik nog maar een driepittertje.
Dus op zoek naar een tweedehands ‘premium’ (daar is de kreet weer) auto in het C- segment waar de eerste forse afschrijving al vanaf is.

Gegadigden:
• Mercedes A-klasse; prachtig nieuw model met overtuigend comfort. Valt toch af vanwege kermis interieur, betrouwbaarheid alle elektronica(?) en weinig overzichtelijk;
Iets hogers dan, wordt al wat ouder dus misschien is dat wat voor me?
• Audi Q2; robuuste auto, niet te zwaar en handig (lees overzichtelijk). Valt toch af vanwege twijfels over uiterlijk en gering duur aanbod voor eentje die fully loaded is.
• VW T-Roc: Dezelfde voor argumenten als Q2. Enkel interesse in R-Line. Erin gezeten maar het voelt toch een beetje als op de bok zitten en wat een massa plastic binnen in. Kreeg geen wauw gevoel!

Toch twee nieuwe auto’s bekeken op de Salon in Brussel. De Mazda CX-30: hoge (premium) auto die kwalitatief goed staat aangeschreven. Prachtig van binnen maar toch niet helemaal overtuigd van het uiterlijk (die foeilelijk groteske plastic spatbordranden), ook vrouwlief is er niet van gecharmeerd.
De nieuwe Golf. De golden retriever onder de auto’s. Het is weer een echte markante golf geworden maar een beetje huiverig voor het nieuwe digitale dashboard. Ben misschien een beetje oude lul maar om nou werkelijk alles op de kwetsbare tast te doen lijkt me een beetje vermoeiend. Ook hier eventuele storingsgevoelige hagelnieuwe digitale software en dan de nog altijd forse eerste afschrijving.

Uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de rijpe Audi A3 Sportback.
Argumenten: Uiterlijk vind ik nog steeds aansprekend (zeker het facelift model) ondanks al heel wat jaartje op de markt, zeker in de juiste uitvoering= S-line uitvoering, juiste velgen en in donkere kleur. Uitgerijpt model dus zonder kinderziektes. Het interieur blijft onovertroffen, in mijn optiek zelfs beter dan in een nieuwe A1, Q2 en Q3. Moderne en redelijke zuinige motor met voldoende koppel en vermogen voor de Nederlandse wegen. Straks 100 op een eindeloze A58 in het lege Zeeland…pfffff. Jaja… het oliepeil houden we in de gaten!
In een recente vergelijkingstest door de Belgische Autogids kwam de (oude) A3 er niet minder vanaf in vergelijking met de modernere BMW 1-serie en Mercedes A-klasse.
Uiteindelijk een jong exemplaar gevonden bij de dealer waar ik ruim 6 jaar geleden mijn huidige A3 heb gekocht.
Erin gereden en toch weer snel overtuigd. Ik ervaar deze Audi als een brok solide degelijkheid zonder een spoor van kraakjes of piepjes. Automaat was wel even wennen voor me maar gaat enorm soepel en doet voor het comfort een flinke duit in het zakje. Was erg benieuwd of het sportonderstel toch niet te hard voor me zou zijn…maar viel mee. Nou moet ik er wel aan toevoegen dat er bij ons thuis nog een verslavend bommetje staat die keihard is geveerd namelijk een Mini Cooper S (R53) met een huilende compressor!

Met de dealer kwamen we er prijstechnisch vlot uit en dus de aankoop gedaan met nog resterende fabrieksgarantie.

En ja ik weet dat er een splinternieuwe A3 zit aan te komen maar dat gaat zeker richting de 50.000 euro voor de door mij gewenste uitvoering en dat vind ik nergens meer over gaan.

Kortom, erg blij met mijn nieuwe aanwinst en hoop er weer veel van te mogen genieten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.